NEJ TAK - TIL TVUNGET-BAD I FOLKESKOLEN

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ TAK - TIL TVUNGET-BAD I FOLKESKOLEN.


Gæst

#276 Re: Re: Re: #20

2015-05-23 08:26

#211: - Re: Re: #20 

 Ja, at blive undertrygt, kan ødlægge ens liv! 


Gæst

#277 Re:

2015-05-23 08:41

#58: -  

 Hello, klamme barn

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2015-05-25 12:31



Gæst

#279

2015-05-25 12:42

Jeg tog skade af de tvungne bade. Jeg var dybt ulykkelig og krænkelserne medførte endda mobning.
Der vil altid være folk, der siger at "de tog ikke skade af spanskrøret". Jo det gør man. Overgreb og vold, krænkelser giver ar for livet.
Jeg har en datter nu, der er lige så blufærdig. Selvom jeg betaler for at have hende på en friskole (alle hyler navngiv - fint Tømmerup Fri og Efterskole), så kunne hun ikke uden videre blive fritaget for badet. Det resulterede i mavepine fra mandag morgen til badet torsdag eftermiddag, fravær og psykiske problemer.
Voksne kan selv vælge om de vil bade sammen med fremmede mennesker. Personligt har jeg ikke været i en svømmehal siden jeg slap for svømning i folkeskolen.
Naturligvis skal vores børn have samme rettighed.
Curling - nej udvikling.
Samme type mennesker, der forsvarede korporlig afstraffelse i skolen forsvarer i dag skolers ret til at krænke børnene.

Btw - "ny" sved lugter ikke. Det er gammel sved/bakterier, der afgiver lugt.
De fleste børn går i bad hver dag og vil derfor ikke lugte.
Som forælder sørger man jo for at barnet så er nyvasket, den dag der er idræt.
Lille pris for at støtte barnet.

Gæst

#280 Re:

2015-05-26 06:49

#7: En hyldest til den rene krop -  

 MÆRKELIGT argument!!!


Gæst

#281

2015-05-26 16:44

Ethvert menneske voksen som barn har friheden til at sige "NEJ, det her er MIN krop". ..

Gæst

#282

2015-05-26 23:13

90% af underskrifterne her må komme fra de fede kællinger, der også som børn var klamme og fede, og derfor bange for at vise sig frem. Tag jer nu sammen, I sølle tosser.

Desuden er der ingen der gider lugte til de stinkende unger på skolerne. "Så planlæg idrætstimerne sidst på dagen". Ja, bravo, så lad os da tage alle klasserne—alle de 600 elever—til idræt på samme tid.

Få nu bare styr på jeres sølle mindreværdskomplekser og lad være med at lade det ødelægge jeres børn også.


Gæst

#283 mandlig overvågning af små piger???

2015-05-29 14:44

#10: Albert - Re:  

 Den påstand tror jeg, du må længere ud på landet med :-)

Hvordan kan man i øvrigt TVINGE børnene til at bade, når vold mod børn er ulovligt?


Gæst

#284

2015-05-30 04:08

 Børn  skal skulle i bad efter idræt 

Nichola

#285 Re: Re: Tvunget bad

2015-05-30 05:24

#156: Dan Jensen - Re: Tvunget bad 

 jeg er så en af den der er vokset op uden lås på badeværelset og er en af dem der den dag idag stadig ikke har lås på min dør til badeværelset. hjemme hos os gik vi i bad mm med åbne døre os børn kunne gå på badeværelset når vi lystede selvom mor og far var i bad det samme kunne de når vi børn var i bad. OG vi gik for den sags skyld også nøgne rundt eller kun iført undertøj i hele huset hvis vi ville eller som oftest når vi var på vej i bad og havde glemt noget tøj på værelserne.Dette fungere stadig i mit hjem nu efter jeg er flyttet hjemmefra både hos mine forældre men så sandelig også hos mig privat! (Når der er gæster lukkes døren og folk ved så at der er optaget (fordi vi privat aldrig lukker døren)) så til din.generalisering med  ingen går nøgne rundt hjemme i privaten er dybt forkert. Jo det sker så sandelig hjemme i privaten. Og jeg er sågar også en.af dem der har levet under at man i folkeskolen gik i bad sammen med drengene dette nåede jeg dog kun at opleve i de første to skoleår inden det blev til dreng/pige og jeg synes bestemt ikke at børn den dag idag skal have valget ikke at gå i bad i folkeskolen bare fordi man er blufærdig eller genert. Det er den nemme løsning! 


Gæst

#286 Re: Re: Re: Tvunget bad

2015-05-30 06:09

#285: Nichola - Re: Re: Tvunget bad 

 Det der er normalt for dig og din familie skal så også være normalt for alle andre. Undrer mig bare at I lukker døren, når I har gæster? Jeg har en gang været et sted, hvor man sked for åben dør. Det var meget normalt i det hjem. Tilhængere af det tvungne bad vil så gerne lære og vise os andre kroppens mange fantastiske mangfoldigheder. Hvad med om dansk lovgivning viste at det i Danmark også gerne må være mangfoldigheder og forskelligheder, når det drejer sig om folks personlige grænser?  Gør det bad frivilligt nu. Indrøm det har været forkert at tvinge børn til nøgenhed bare fordi vores kultur og vores traditioner siger vi skal lære at være nøgen overfor fremmede. Hvis vi går langt nok tilbage i vores kulturhistorie blev vi belært om at viden og kundskab førte til erkendelsen af at ens nøgenhed skulle tildækkes. Hvad med om vi bare lod den enkelte afgøre, hvad der var rigtig/forkert ? Badet skal være frivilligt i et moderne samfund. Et moderne samfund burde ikke lade sig styre af traditioner og "sådan har det altid været". En gammel idrætstradition burde ikke være vigtigere end børn og unges ret til at bestemme over egen krop

Simon

#287 Egen erfaring.

2015-05-31 09:30

Til alle jer der siger det modsatte.. Jeg synes i skal holde det for jer selv hvis ikk i har prøvet at føle det på egen krop.

Fair nok at i ikk er blufærdige, men lad være med at præsse jeres holdninger på os som er, vi vil jo bare selv have lov at vælge, det er jo ikk noget som går ud over jer.

En kort historie fra min barndom. Mildt sagt starte det med at sige jeg var skolens mobbe offer så allerede der er der lagt op til nederlag. At blive mobbet genne så mange år efterlader mentale ar, mobning ødelægger selvtillid, selværd, mod og det går samtidig ud over blufærdighed. 

Jeg har opblevet at blive "smidt" i bad. Jeg båtte krybe langs vægen under mit håndklæde mens 3 klasser stod og grinte og gjorde nar af mig under hele forløbet, jeg var blufærdig i forvejen men den hendelse sørgede vertfald for at den blufærdighed sementerede sig i mig og stadig præger mit liv idag, godt 10 år efter..

Jeg mener ikk det er retfærdigt at smide blufærdige børn i offentligt bad, der er som regelt en årsag til denne blufærdighed, mange gange har det med mobning og gøre, andre er bare blufærdig fra naturens side, og ved at tvinge dem i bad bidrager du til deres mobning og det ersultere i uprettelige mentale skader.

Så vær venlig at stop jered fis med "der er jo naturligt", "vi har gjort det i mange år nu, hva er forskellen", "folk er bare sarte".

Det går ikk ud over jer som ikke er blufærdige men kommer til fordel for os som er, jeg kan ikk se andet end en win/win situation.

Cato

#288 Nu må I f....me holde op

2015-05-31 21:54

det her er kun et problem, fordi forældrene gør det til et problem. Hvis forældrene ikke projicerede deres egne komplekser over på deres børn, ville laaangt størstedelen af dem ikke skænke det en tanke. 

Hvad vil I gøre når de skal I svømmehallen?


Gæst

#289

2015-06-01 00:24

#288: Cato - Nu må I f....me holde op 

 Nej 70 procent har ingen problemer med badet. Men det har ca 30 procent. Håber du en dag bliver tvunget til noget du finder krænkende, så er det nok dine forældres skyld. Hold kæft og gør som alle andre, det gør cato men hvorfor fanden går cato endelig i bad efter idræt i skolen. Jo det gør cato fordi det siger catos far og mor at Cato skal. Hvem f...me er det endelig der har ret til at bestemme hvornår andre føler sig krænket. Hvorfor skal fleretallet have lov til at tvinge mindretal til at smide tøjet. Der er jo ingen der har sagt at badet skal afskaffes kun at det bliver frivilligt. Hvad er cato endelig bange for, at cato skal bade alene eller er cato bange for, at cato aldrig får en nøgen krop at se igen. Hvad skal cato og fleretallet ellers have lovhjemmel til, at tvinge igennem i et moderne samfund der praler af medbestemmelse til den enkelte? Hvis du vil være med i fællesskabet så gør som fleretallet, hvornår bliver vi i Danmark et godt fællesskab der respektere når nogle ønsker at gøre tingene på en anden måde. Skal alle være ens og tvinges til at overskride personlige grænser og hvad gavner det fleretallet at mindretallet tvinges til at overskride sine personlige grænser. Det handler kun om magt til at bibeholde en gammel tradition.


Gæst

#290

2015-06-01 07:46

Fordi ingen børn skal tvinges til at gå i bad i det offentlige rum uden de fornødne hensyn til den enkeltes behov - herunder især blufærdighed.
Anticurlingmor

#291 Ad

2015-06-01 12:36

 Ja så hellere sidde i flere timer i klasselokalet efter idrætstimen ved siden af en stinkende, svedende og forkælet lille møgunge som ikke kan forstå at man skal ofre sig for at tage hensyn til andre mennesker, føj hvor ville jeg iøvrigt også nødigt være lærer i den klasse, som måske ovenikøbet har 15 af sådanne tilfælde.. Godt man ikke har den profession, siger jeg bare.. Bvadr!


Anonymous

#292 Re: Ad

2015-06-01 13:01

#291: Anticurlingmor - Ad 

 Ja børn skal ofre sig og smide tøjet. Pga en hjernvasket kultur og gammel tradition. For sådan en anticurlingmor- ad person som dig med en fisefornem næse. Stop dit evig jammer og lad den enkelte bestemme selv.

fert

#293 Re: Tvunget bad

2015-06-01 20:20


Gæst

#294

2015-06-05 11:20

Selvfølgelig skal generte børn ikke kunne tvinges til at vise sig nøgen for kammeraterne. Skal drenge og piger bade sammen?
Og hvilke aldersklasser gælder det. Og hvem har bestemt det ? Har forældrene blevet spurgt ?
Og hvor skal sidste spørgsmål være besvaret, skulle vi ikke selv
bestemme ?

Gæst

#295

2015-06-09 21:28

Jeg går ikke ind for tvang på nogen områder.
GÆST#4

#296 Re: Tvunget bad

2015-06-10 20:51

#1: - Tvunget bad 

Jeg har prøvet begge dele både, hvor man skulle i bad men, også hvor man ikke skulle og jeg vil bare sige at, det ikke at gå i bad efter en idærtstime er vildt ulækkert og man lugter af sved resten af dag og det kan altså giv grund til mobning! På anden side kan jeg godt se at man ikke skal tvinge elver til bad, men man kan jo altid have undertøj på, det har jeg selv gjort i en fase af mit liv... men synes stadig det bad er vigtigt, synes bare man skal give bedre forhold, fx aflukket bad i stedet for at springe det over 


Gæst

#297

2015-06-11 09:32

Det er OVERGREB på et barn, at TVINGES mod sin vilje til at smide tøjet !!!!! Siger barnet nej, bør man være opmærksom og kun rådgive om hygiejne, OG hellere støtte ift den problemstilling barnet står med. Begge mine børn har i puberteten været meget blufærdige. Begge går frivilligt i bad hver morgen. Begge tager helt af sig selv et bad senere på dagen, hvis de føler det er nødvendigt. JEG VIL ALTID BAKKE ALLE BØRN OP I AT MÆRKE OG HÅNDHÆVE DERES GRÆNSER... UANSET REGLER. Det er SUPER VIGTIGT at VI SELV og SKOLEN lære vores børn, at de har RET TIL AT SIGE NEJ til det som krænker og overskrider egne eller andres grænser. Det er mere vigtigt end at gå i bad..!!


Gæst

#298

2015-06-16 09:54

Der skal være respekt for det enkelte individ også for når det gælder børn. At tvinge tøjet af børn er direkte overgreb.

Gæst

#299

2015-06-17 00:29

Der findes bad i næsten alle hjem, så det må forventes, at børnene bader, når de kommer hjem.
Da jeg gik i skole, blev vi tvunget i bad og læreren så ud til at nyde at slutte badet af med det kolde vand.
Det var især ubehageligt at bade i puberteten og det gav anledning til mange drillerier.
Tommy Schou
Hjørring

#300

2015-06-18 06:29

Helt ærligt!

Find dog noget bedre at bruge tiden på. Dit barn har godt af at lære at bade sammen med sine klassekammerater. Det er noget forskruet fis, at tro at børnene bare skal have lov at bestemme det hele. Når de har haft idræt sveder de (forhåbentligt) og de kan lige så godt først som sidst lære, at når man har dyrket sport/idræt/whatever så er det en god ide at få et bad bagefter. 

Curling unger er der sq nok af. Lad os ikke danne flere af dem på baggrund af noget så fjollet som et bad efter idræt som ingen tager skade af. Den blufærdighed har ungerne lært af forældrene (eller forældrene tror de er blufærdige) og jo hurtigere de kommer af med de hæmninger jo bedre.

 

JA TAK TIL BAD EFTER IDRÆT!