NEJ TAK - TIL TVUNGET-BAD I FOLKESKOLEN

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ TAK - TIL TVUNGET-BAD I FOLKESKOLEN.

mgraugaard

#426 Re: Re:

2015-09-06 17:07

#309: NikiFin - Re:  

 Der er nogle hygiejneregler i svømmehaller som skal OVERHOLDES. 

Risikoen ellers er at man smitter MANGE mennesker på en gang. 
Det har INTET med blufærdighed at gøre, man behøver jo ikke at stå og "svinge" med den eller noget i den stil. 


Stop jeres blufærdighedshysteri!

mgraugaard

#427 Re: Vi kæmper alle for en sag

2015-09-06 17:09

#74: Peter, Kregme - Vi kæmper alle for en sag 

 Hørt! 

Jeg NÆGTER at skrive under på den så!  :D

mgraugaard

#428 Re: Re: Re: Re:

2015-09-06 17:11

#310: - Re: Re: Re:  

 Shit du HAR jo helt tabt småkagerne! 

Så du mener at fællesbade i skolerne er med til at lægge spirer til homoseksualitet ?!  
Shit grow up. 


Gæst

#429 Re: Re: Re:

2015-09-07 19:13

#89: Annika - Re: Re:  

Præcis. Så vidt jeg ved, er der en mandlig idrætslærer hos drengene og en kvindelig hos pigerne. Da jeg gik i skole, var der heller ikke mange, der - ihvertfald i starten - var meget for at skulle i bad efter idræt, men det er jo også noget man lige skal vænne sig til og lære. Skal børnene så heller ikke lære at svømme? Der ville sikkert være mange voksne i dag, som ikke ville turde bade offentligt, hvis de aldrig havde prøvet det før. Og det ville da være en skam, hvis man som voksen ikke tør går i svømmehal, til idræts-stævner, badeland med sine egne børn osv. af den grund. Og så er der selvfølgelig hygiejnen som skal være i orden.


Gæst

#430 Re: Re: Re: Re:

2015-09-08 10:50

#429: - Re: Re: Re:  

 så du blev "normaliseret"? Hurra for det. Men lad andre afgøre, hvad der er "normalt" for dem. Et besøg i en svømmehal er ikke vigtigere end ens personlige integritet. 


Gæst

#431 Re: Re: Re: Re:

2015-09-08 12:10

#429: - Re: Re: Re:  

 Jeg går personligt aldrig i svømmehallen. Ja man kan tjekke om folk er vasket og tvinge børn i bad og i svømmehal men hvordan tjekker du om de pisser i vandet. Jeg går ind for en ordentlig hygiejne, så gå i bad derhjemme og undgå fodvorter og pis. Jeg TØR sku hvad jeg vil. PS der er ingen lovgivning der siger at der skal være en lærer at samme køn i baderummene i folkeskolen. Så der er meget de ikke ved lille de.

Poul A

#432 Agrh, det var dejligt

2015-09-15 17:05

Jeg synes det er fedt, at Helle nu har indset sine fejl og vil gå i bad. Tak fordi du fletter næbbet, og skrid så i bad din beskidte kælling.


Gæst

#433

2015-09-15 19:32

I mine skoledage - var det tvungne bad en ydmygelse. Visse piger er hurtigere udviklede end andre. Dette kan føre til mobning og efterfølgende depression og udelukkelse af fællesskabet

Gæst

#434

2015-09-16 18:15

Jeg var selv et blufærdigt barn!
Thomas A. Anderson

#435 Dengang far var en lille pige...

2015-09-17 17:15

Dengang jeg var i folkeskolen, gik jeg i klasse med en pige der ikke ville i bad efter idræt. Derhjemme gik hun heller ikke i bad, for hun måtte ikke bruge varmt vand (sagde hun). Fordi det blev accepteret fra skolens side, var der INGEN der ville have noget med hende at gøre... jeg kan stadig huske, hvordan der lugtede fælt omkring hende af gammel mad.

Det synes jeg personligt var synd. Kommunen var jo selvfølgelig inde over det med hjemmet, men de fandt ikke noget galt der - virker lidt underligt i bagklogskabens lys, da hun højest sandsynligt har været udsat for overgreb eller anden omsorgssvigt.

Havde vores skole været deres opgave moden, og tvunget hende i bad - evt kunne hun jo starte med at gå alene efter de andre - så var hun ikke blevet froset ude af fællesskabet.


Gæst

#436 Re: Dengang far var en lille pige...

2015-09-17 18:16

#435: Thomas A. Anderson - Dengang far var en lille pige... 

 ja det er klart. Hun må virkelig havde haft traumer eller havde været udsat for overgreb. Tænk sig at nægte at deltage i det fantastiske fællesskab, alle oplever i forbindelse med et fællesbad


Gæst

#437 Re: Re: Tvunget bad

2015-09-17 19:35

#176: Fornuften - Re: Tvunget bad 

 Jeg har taget skade af at fællesbade i folkeskolen. Og det er IKKE sjovt. 


Gæst

#438 Re: Dengang far var en lille pige...

2015-09-18 13:23

#435: Thomas A. Anderson - Dengang far var en lille pige... 

 Thomas A. Anderson du er fuld af løgn. Kommunen fandt ikke noget galt, som du selv siger. Det eneste der er galt i denne fællesbad sag er, at nævenyttige folk som dig der har brug for at se andre nøgen. Det er på tide børn selv får mulighed for at bestemme over egen krop. Ingen ville have noget med hende at gøre ? Pga hun ikke ville deltage i et fællesbad. Hvor er retten til egen grænser? Forstår godt at mange kvinder har svært ved at anmelde en voldtægtssag. Fordi folk som dig ikke fatter en skid, og hver dag nedgøre kvinders grænser og retten til at sige NEJ.

B Andersen

#439 Der er to grundlæggende problemer i dette ...

2015-09-19 05:46

Problemet er IKKE som nogle vil gøre det til et hygiejnisk problem. Det er muligvis et æstetisk problem at nogle børn kommer til at sidde og svede i de efterfølgende lektioner og det er under alle omstændigheder - sagt på godt gammeldags dansk - ulækkert!

Men alt dette er ligemeget - for dem der råber på frihed forstår slet ikke at de er i gang med at save den gren over de sidder på.

Det dårligste man kan gøre ved en sygelig tilstand er at behandle symptomerne i stedet for årsagen. Det gælder i forbindelse med somatisk sygdom men det gælder så sandelig også i forbindelse med "social sygdom". Man skal aldrig starte en glidebane der kan føre flere afsindige krav med sig. Det er også muligt at der er små piger der er udtalt bange for mænd og som ikke kan lide at komme til de timer hvor de har mandlige lærere. Men skal man give disse piger lov til - i individets friheds navn - selv at fravælge de lektioner hvor de af en eller anden grund ikke føler sig "trygge"? Gør man i det hele taget børn (eller andre) en tjeneste ved at fritage dem for alt hvad de finder en smule udfordrende, utrygt, angstprovokerende, osv.? Får man stærke, robuste, handlekraftige fremtidige voksne ud af denne strategi?

For nogle år siden blev man opmærksom på at vi er ved at skabe en generation af "hylere". Med "hylere" mener man børn og unge der vokser op og er opgivende over for alt der ved første øjekast virker en smule ubehageligt eller udfordrende. Man har lagt så overdreven stor vægt på individernes ret til selv at vælge og fravælge alt lige fra grønsager til maden til hvike lektioner de gider deltage i i skolen. Jeg arbejder selv på en skole (ikke som lærer) og har i den forbindelse dagligt samvær med masser af lærere i personalestuen. En lærer fortalte for nylig at hun oplevede at tre drenge midt i undervisningen rejste sig og begyndte at forlade klassen. Da læreren beder om en forklaring på hvor de skal hen fortæller den ene: "Vi har aftalt med vores far og mor at vi ikke skal deltage hvis vi ikke ønsker at modtage undervisning"(!!) Hun var selvsagt målløs! Hvor er opbakningen til skolen og lærerne henne? Lærer vi oprigtigt vore børn at hvis der er noget de ikke bryder sig om eller ikke kan lide eller som keder dem, så skal de bare lade være med at deltage eller gøre noget andet? Jeg er også rystet! Lærer vi virkelig vores børn at når noget bliver en smule ubehageligt eller skræmmende så skal de bare vende ryggen til og forlade situationen? Hvordan mon denne attitude vil gavne næste generation af værnepligtige når de er på deres obligatoriske militærtjeneste? Hvor nemt vil de mon blive for unge i fremtidens forsvar at blive dessertører fordi deres forældre har opfordret dem til ikke nogensinde at blive i noget der er ubehageligt eller skræmmende? "Hylere" eller "Klynkere" som nogle også har kaldt den kommede voksengeneration er ikke helt upassende betegnelser for en generation der opdrages efter disse normer.

Der er også en anden problematik i vores samfund, som man som forældre kun er med til at forstærke og gøre værre ved at lære sine børn at vælge fællesbadet fra og det er den fremherskende kropskultur som vi har i tidens samfund. Vi har ganske enkelt et ganske uhyggeligt fokus på det perfekte - også når det kommer til vores kroppe. Og hvis vi lærer vores børn at de når de føler sig flove over deres egen krop skal handle på denne flovhed ved at gemme den væk og IKKE stå ved deres egen krop, så hælder vi i den grad benzin på et bål vi burde bruge energi på at få slukket med alle midler. Vi oplever en tid hvor vi som mennesker udvikler en større og større forskrækkelse over vores individualitet og for ikke at passe ind i det idealbillede som moden og tiden foreskriver. Hvis det kun er de børn der har den perfekte vægt, højdde, muskler, kønsbehåring, osv. som går i bad sammen bidrager vi i udtalt grad til fastholdelse af dette forkvaklede menneske- og kropssyn.

Her vil nogle af de forældre der er godt i gang med at opdrage næste generation af "hylere" sikkert indvende at deres børn ikke skal "ofre sig" for at udbrede en bedre forståelse og accept af vores kropslige forskelligheder - men hvorfor ikke? Er det fordi vi i vores iver efter at pakke næste generation ind i vat også lærer dem at gamle dyder som at ofre sig og give køb på egne behov og ønsker til gavn for fællesskabet ikke længere gælder? Det er en tendens der har vist sit tydelige og grimme ansigt de seneste årtier. Man kan have mange meninger om fagforbund og A-kasser, men en tydelig tendens er at det der engang var indlysende for alle der havde et job som lønmodtager - at man var solidarisk med sin kollegiale klasse og meldte sig ind i sin fagforening og a-kasse og bidrog med en lille procentdel af ens månedsløn til disse faglige fællesskaber så der er nogen der kan hjælpe dem der evt. bliver udnyttet af en urimelig arbejdsgiver, bliver fyret uden varsel, ikke får løn under sygdom, bliver midlertidigt arbejdsløse, osv. osv. Men i dag er det ikke nogen selvfølge. Flere og flere er i dag for nærige til at opgive en del af deres løn som bidrag til et fællesskab som de ikke kan se at de selv får noget ud af så længe de selv har et job og ikke har nogle problemer. Der kan være grunde til at man ikke vil være i fagforening og det skal man naturligvis respektere, men der er en tydelig tendens i det markante fald i andelen af arbejdsstyrken der ønsker at organisere sig i et fagligt fællesskab, for fællesskabsfølelsen er mindre end den nogensinde har været i det samfund vi lever i i disse år. Der er  ikke længere nogen der kan se en grund til at ofre sig på et fællesskabsalter for at gavne sine medmennesker. Alle tænker på deres egne behov og kan ikke se værdien i at give køb på egne behov til gavn for fællesskabet. Og når man som forældre ikke længere vil opmuntre sine børn til at stå ved deres krop som den er, så lærer man dem at de bare skal "putte sig" og blive individualister. Men hvad der er værre endnu. Man fastholder børnene i en opfattelse af at deres egen krop er forkert, ikke god nok, ikke værd at vise til andre. Og det er det andet store problem i dette!

Er jeg ikke god nok? Hvis du som far eller mor giver efter for dit barns ønske om ikke at deltage i bad efter gymnastik så giver du dem samtidig ret i at den krop de har ikke er god nok til at være i selskab med andre kroppe, men at den skal pakkes ind og gemmes væk fordi den simpelthen afviger for meget fra idealkroppen. Børn og unge er i forvejen meget sårbare og skrøbelige og de mønstre man lærer i denne periode af livet er meget svære at slippe af med senere hen. Børn der har lært at de bare skal gemme deres krop for andre, vil som voksne få store problemer med helt basale udfordringer som de kommer i i løbet af tilværelsen lige fra lægeundersøgelser, session, en tur i svømmehallen, seksualitet, valg af seksualpartner, kærester, og i det hele taget et varigt lavt selvværd fordi de har vænnet sig til at gemme deres krop i stedet for at stå ved den.

Jeg siger ikke at alle skal blive nudister og gå nøgne rundt ved hver en lejlighed. Jeg er selv blufærdig - måske også mere end sundt er - men der er områder af livet hvor det at være nøgen (eller meget let påklædt) i selskab med andre mennesker er en naturlig del af tilværelsen. Det gælder lægebesøg, strandture, sex, svømmehallen, hospitalsundersøgelser, osv. osv. Her kan det ganske enkelt være en dybt handicappende hæmsko at have udviklet en vane med altid at undgå nøgenhed for enhver pris lige fra barnsben af.

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke, at man måske kan slippe udenom badet i forbindelse med gymnastiktimerne. Men hvad med den obligatoriske svømmeundervisning. Der er rigtig mange skoler der ikke har deres egen svømmehal som må køre børnene til den offentlige svømmehal til svømmeundervisningen. Her har svømmehaller stort set alle sammen et regulativ der foreskriver at alle der skal i vandet skal have taget bad og have vasket sig overalt på kroppen med sæbe, inkl. kønsdelene så man mindsker tilførslen af bakterier til badevandet. Det er et krav fra svømmehallen og det slækkes ikke fordi brugerne er en flok elever fra en nærliggende folkeskole. Det SKAL ganske enkelt overholdes, så her MÅ man ganske enkelt ind under rækken af brusere og skrubbe sig før badet, ligesom man skal have klorvandet skyllet af igen efter svømning så man ikke senere får ubehagelige hudreaktioner. Skulle blufærdige børn også bare have lov til at gå ubadede i vandet. Og hvad skal de gøre bagefter når badebukserne skal skiftes ud med et par tørre og rene underbukser?

Til sidst vil jeg godt oponnere mod tåbelige kommentarer om at voksne mænd står og kigger på småpiger der bader. (Er det i øvrigt ikke fuldstændig lige så forfærdeligt hvis det var voksne damer der stod og så på små drenge der bader? Eller lever den omvendte sexisme i bedste velgående?). Det er simpelthen en underlødig kommentar der udbreder en utilbørlig implicit antydning af at skolelærere skulle have et seksuelt motiv til at sende børnene i bad efter gymnastik. Det er SÅ lavt og SÅ utilstedeligt og groft at jeg mangler ord. Den slags beskyldninger er ganske enkelt det usleste og noget groft svineri!

Desuden sørger skolerne altså for at det er kvindelige gymnastiklærere der underviser pigerne og mandlige lærere der underviser drengene. Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan det er på andre skoler men både på min gamle folkeskole og den skole hvor jeg arbejder nu har lærerne faktisk et separat omklædnings og bade-rum, så de ikke skal klæde om eller bade med eleverne. Sådan tror jeg man indretter de fleste omkldnings- og baderum i skoler.

Det er tydeligt at dette problem i virkeligheden stammer fra forældrene og den kropskultur som vor tids forældregeneration er med til at projicere over på deres børn. For 50 år siden var dette ikke et problem eller noget der blev debatteret.

Og som nogle allerede har påpeget, så er problemets rod ikke badet - det er mobningen. Mobning er en grusom ting som der naturligvis skal tages hånd om, men man skal ikke undgå enhver situation der fører til mobning. Man skal bekæmpe mobningen med alle midler. Og det man kan lære om selvaccept og accept af andre ved at lære at kroppe er forskellige - at nogle er lange og nogle er korte nogle er tynde og nogle er lidt mere runde. På den måde får man opbygget et naturligt kropssyn og et selvværd i næste generation som den nuværende generation med al tydelighed mangler fordi deres forældre i en misforstået beskyttertrang (som formentlig for manges vedkommende er motiveret i dårlig samvittighed) har ødelagt enhver rest af selvværd og selvtillid der måtte være tilbage i deres barn og skabt en selvoptaget og uselvstændig, pylret, klynker som går til side for enhver ubehagelig og skræmmende udfordring.

ElizabethAnanda
Gæst

#440

2015-09-20 07:05

Fordi jeg selv var ENORMT blubærdig som barn/teenager, især da vi begyndte at kmme i puberteten. Jeg blev drillet virkelig meget, fordi jeg havde små bryster og meget behåring, samtidig var jeg rødhåret og bleg. Det bevirkede, at jeg pjækkede fra gymnastik og dermed fik 03 (det gl. karaktersystem) og dermed blev mit gennemsnit trukket meget ned, selvom jeg i fritiden dyrkede akrobatik, håndbold, ridning på konkurrenceplan, var dygtig til atletik, langbold,osv....Jeg er 54 år nu, men husker stadig smerten, når jeg blev kaldt strygebræt, blegfis osv...Det har påvirket hele mit liv og selvom jeg senere blev gift og fik 4 børn,- sidder den der stadig inden i. Jeg finder det osse forkasteligt, at der gives karakter i gymnastik, vores krop er forskellige og hvor meget lugter børn lige af sved? Husker osse de der blev drillet pga overvægt, mindre fysiske "misdannelser" osv. Visse piger var osse omsorgssvigtede og havde beskidt undertøj osv....men i stedet for at støtte de børn, blev de (vi) hånet af lærerne. Jeg finder tvungen nøgenhed lig OVERGREB, på barnets integritet.


Gæst

#441

2015-09-27 17:24

Fordi jeg føler det er et overgreb på mine børn. Tænk at de ikke selv må bestemme over deres egen krop. Jeg har brugt meget tid på at forklare skolen om problemet. Sæt da bås op, om hver en bruser eller acceptere at min børn går i bad hver dag hjemme og det er nok! Men de forsætter deres vanvittige pres på børnene, år efter år. Men jeg giver ikke op! Tak for dette intiativ.

Gæst

#442

2015-09-30 09:04

Fordi jeg synes at det kan være mange forskellige grunde til at barn ikke vil i bad sammen med andre og det skal accepteres og ikke gøres til et problem,Man skal tillade væren... Og så længe at de kommer i bad når de kommer hjem kan jeg ikke se problemet.... Problemer er til for at løses ikke til at gøre problemet større end det er.....

Gæst

#443

2015-09-30 16:19

Fordi folk er åndssvage, det er fuldkommen imbecilt
Far8

#444 Re: Tvunget bad

2015-10-01 07:46

#1: - Tvunget bad 

 Den her diskussion giver ingen mening. Den må handle om noget andet - sandsynligvis et enkeltstående tilfælde hvor noget er gået helt galt, eller en forælder i selvsving.

Det kunne være interessant at høre hvad børnene tænker og ikke forældrene


Gæst

#445 Re: Re: Tvunget bad

2015-10-01 12:41

#444: Far8 - Re: Tvunget bad 

 på hvilken folkeskole gider man høre på børnenes holdning til badet? Altså hvis børnene IKKE ønsker at deltage i fællesbadet?   jeg kender ingen skole, hvor badet er frivilligt

pige_96

#446 Re: Tvunget bad

2015-10-01 14:52

#1: - Tvunget bad 

 ej stop dog... hvis man lærer børn helt fra de små klasser at det er pinligt eller forkert at være nøgne overfor hinanden vokser de op med et forvrænget billede af sig selv... det fører til lavt selvværd og usikkerhed over egen krop

Jeg blev tvunget i bad i folkeskolen og jeg fejler intet, tværtimod

 

Hvis man lærer sit barn at det er forkert at være nøgen, vil de skamme sig resten af livet over deres egen krop

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2015-10-01 14:55


pige_96

#448

2015-10-01 14:57

Hvis man lærer børn at det er forkert, skamfuldt, pinligt og lignende at gå i bad med hinanden og at være nøgen overfor andre jævnaldrende endda kun af samme køn, vokser de op og tror at der er noget galt med deres krop

Der er intet galt i at børn bliver "tvunget" i bad, dermed forstået at der er en regel om at man skal i bad efter idræt i skolerne.

Da jeg gik i folkeskole skulle man i bad efter gymnastik og sådan var det bare, og jeg føler mig hverken overgrebet, tvunget til noget jeg ikke ville eller lignende

 

Stop dog jeres hysteri


Gæst

#449 Re: Re: Re: Tvunget bad

2015-10-01 15:05

#447: Dreng97 - Re: Re: Tvunget bad 

 Ok så er vi enige. Det du mener er, at børn og unge ikke skal have lov til at bestemme over deres egen krop og dem der ikke mener / gør det samme som dig, har et forkvaklet forhold til deres krop!!! Hvis det ikke er det tvungne bad, du har taget skade af, hvad mon det så er? For skadet det er du.


Gæst

#450

2015-10-01 19:49

Jeg Vidste ikke at denne lov eksisterede, men den er jo helt hul i hovedet, og hvis en sindsyg lærer eller leder kunne finde på at tvinge mit barn i bad mod hendes vilje, er jeg ikke sikker på, hvad jeg kunne finde på at gøre, selvom det står i loven, at de må. Det er noget forældet svineri. Lærer burde være med til at styrke børn og ikke nedbryde dem!