Klage vedr. dyrekort hos dansk supermarked.

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Klage vedr. dyrekort hos dansk supermarked..

Dette indlæg er blevet fjernet af underskriftindsamleren (Vis detaljer)

2015-04-28 21:11


Joan Vedel Andersen
Underskriftindsamleren

#27 Re:

2015-04-28 21:25

#21: LF -  

 LF - men så vil jeg da gerne høre din argumenation for, at du ikke mener det?

ex. eksponeres via store skilte i bilka, at man ved køb af ex. palmolive håndsæbe modtager 1 ekstra samlekort. Skiltene er udformet på den vis, som jeg beskriver i klagen; dvs. de er opsat visuelt og med et sprog, der gør brug af lydrette ord, som selv børn i indskolingen kan læse. Herved eksponerer man børnene - og der opfordres direkte ved brug af sprog og visuelle virkemidler til at købe denne varer for at få en pakke dyrekort. 

I bekendtgørelsen i forbindelse med markedsføringsloven i relation til børn, står bl.a. følgende: 

"Punkt 28 i bilaget er et eksempel på aggressiv markedsføring og har følgende ordlyd:

En reklame opfordrer direkte børn (37) til at købe eller til at overtale deres forældre eller andre voksne til at købe de produkter til dem, som reklamen vedrører. Denne bestemmelse berører ikke artikel 16 i direktiv 89/552/EØF om tv-radiospredningsvirksomhed.

Vurderingen af, om forholdet er urimeligt, er således foretaget af lovgiver.

I denne type sager vil det derfor alene være relevant at slå fast, om der i markedsføringen foreligger en direkte opfordring til børn om at købe eller overtale deres forældre eller andre voksne til at købe markedsførte produkter. Hvis det er tilfældet, er markedsføringen ulovlig"


Bemærk: det er alene relevant at slå fast, om markedsføringen rummer en direkte opfordring til at købe markedsførte procukter. I det tilfælde er markedsføringen ulovligt. 

Det som er utrolig interessant at få efterprøvet ved forbrugerombudsmanden, er derfor selvsagt, om "udløsning" af en "gevinst" ved køb af en vare kan sidestilles med direkte opfordring til at køb af en vare ex. et stykke legetøj. 

Det mener jeg at det bør kunne, fordi der anvendes så målrettede virkemidler i bl.a. denne del af kampagnen. 

Og i det tilfælde takseres det til "aggresiv markedsføring", som det står i teksten. 

Men LF, hvad er dit argument for at det ikke kan sidestilles? 


Gæst

#28

2015-04-28 22:01

Fordi at alle mangler special kort. Havde ikke beregnet at man skal bruge så meget tid på at få fat i noget der ikke kan skaffes. For dårligt når vi er så mange der alle mangler de samme

Dette indlæg er blevet fjernet af underskriftindsamleren (Vis detaljer)

2015-04-28 22:09



Gæst

#30

2015-04-29 01:59

Fordi jeg har også børn der tror at de kan samle alle de kort ikke mindst de specieal kort, og det er da ikke i orden at vildlede børnene I den tro.

Gæst

#31

2015-04-29 03:20

Børn skal ikke opdrages til at være forbrugere. Og det bliver til de hvis forældre har mange penge mod de hvis forældre der har få!!
De sociale forskelle styrkes synligt. Det er en ulækker kampagne.


Gæst

#32

2015-04-29 04:41

Fordi der ikke er ret mange at de første 6 i hver farve

Gæst

#33

2015-04-29 05:01

Synes det er forrygt at det er så svært at få samle de dyrekort denne gang.!! Udfra at de oplyser om special kort i fjerde pakke, undre det mig at jeg fik 4pakker med et special kort i sidst da jeg købte havemøbler for 6500,- !!

Gæst

#34

2015-04-29 08:54

Jeg har selv børn der samler på kortene

Gæst

#35

2015-04-29 12:35

For mig handler det om, at et så stort firma skal overholde dansk lovgivning og jeg mener de er over grænsen, i denne sag mht god markedsføring. Selvfølgelig handler det også om et skuffet barn, men det skulle vi nu nok kunne klare
Emolsa

#36 Re: Folk tjener penge på kortene

2015-04-29 12:44

#6: Vikingmor - Folk tjener penge på kortene 

 Jeg kunne ikke være mere enig i dette!

Showa48

#37

2015-04-29 12:45

Meget passende, at en af bannerreklamerne på siden handler om at hjælpe ofrene for jordskælvet i Nepal. 

 

Det findes næppe en bedre eller mere passende måde at illustrere forskellen på "first world problems" og "third world problems". 

showa48

#38 Re:

2015-04-29 12:50

#10: bts -  

 Helt enig. 

 

Kortene er GRATIS (som i: Man betaler ikke noget for dem). 

Hvis det generer folk så meget, så læg pengene i Aldi, Rema1000, Superbest eller en COOP-butik.

Joan Vedel Andersen
Underskriftindsamleren

#39 Re:

2015-04-29 13:01

#29: Erik Schon -  

 Erik - nej, for handler det primært om måden og virkemidlerne. Når man skriver en klage, kan man samtidig skrive, hvad man ønsker at opnå. Jeg har i denne forbindelse skrevet "dialog om problemet". 

 


Gæst

#40

2015-04-29 13:09

Fordi jeg ikke syntes at det er i orden at det skal være så svært og koste så mange penge at få fyldt sin mappe!

Gæst

#41

2015-04-29 13:10

Det er slemt at man igennem markedsføring skuffer børn, med den slags kort.
Frank Sørensen

#42 Forhold mellem udbud og efterspørgsel

2015-04-29 13:14

Hej, jeg er programmør og har af nysgerrighed lavet lidt talanalyse på den nævnte facebookside. Ud af tekstbeskederne har jeg udanalyseret to mængder af tal: Numrene på de kort, som nogen efterspørger, og numrene på de kort, som nogen gerne vil bytte væk - og dertil en sammentælling af antal forekomster. Analysen baserer sig på 1247 tekstbeskeder, og på det grundlag kan man godt udpege særligt 30 kort, hvor efterspørgslen er åbenlyst langt større end udbuddet.

http://tinypic.com/r/157c3dt/8

 

SvendP

#43 Årh, hold dog kæft

2015-04-29 13:21

Jeg troede faktisk børnefamilier var hårdt spændt for rent tidsmæssigt.

Kan I ikke bare droppe de kort på jeres børns vegne, når nu I får tudefjæs over, at der også er specialkort?

Eller handle et andet sted?

Eller lave nogle flere børn, nu I har så god tid til noget så uproduktivt som at klage over noget, andre synes er meget sjovt.


Gæst

#44 Tudekiks!!!

2015-04-29 13:24

Få jer et liv...

Underskrift indsamling pga. nogle samle kort...

Ja ja der er sørme heller ikke noget der kunne være vigtigere end dette eller...

Tør øjne og tag en kiks!!!

Joan Vedel Andersen
Underskriftindsamleren

#45 Re: Forhold mellem udbud og efterspørgsel

2015-04-29 13:27

#42: Frank Sørensen - Forhold mellem udbud og efterspørgsel 

 Hej Frank, 
Hvor er du god :) 
Jeg ville ønske, at jeg havde lige så stor flair for tal. Godt arbejde

Musen

#46 Flovt.

2015-04-29 13:46

Uanset hvad du har skrevet i klagen, uanset om du mener det er ulovlig markedsføring, så bunder dine frustrationer jo i, at du ikke kan samle alle kortene til dine børn. 

Jeg, som et 90'er-barn, er opvokset med Pokémonkort, Magiccards og JoJo's. Her gjaldt samme princip, som når man køber dyrekort i Bilka - det er MULIGT at samle alle slags, men langt fra sikkert at man får dem! Men derfor tog mine forældre ikke ned i Fætter BR for at bytte dem, klage eller whatever. Hvis du, pga. dyrekortene, har brugt flere penge, end du mener du normalt ville gøre, så er det jo din egen skyld - du valgte selv at købe ekstra i håbet om at få specialkortene!

Troels Bjerre Sørensen

#47 Sandsynlighedteori

2015-04-29 14:06

I er nødt til at læse lidt op på jeres sandsynlighedteori. Jo mere fyldt ens mappe er, jo mindre er sandsynligheden for at man får et kort man ikke allerede har. Eksempel: hvis man allerede har halvdelen af specialkortene, så vil det næste kort man får kun være nyt halvdelen af gangene. Med 30 forskellige specialkort, og 80 tilfældigt trukne specialkort, så er sandsynligheden kun omkring 10% for at man har alle specialkort når man er færdig. Det mest sandsynlige er at man mangler et par specialkort. Hvis I vil være med i legen, så læs op på "coupon collector problem" (http://en.wikipedia.org/wiki/Coupon_collector%27s_problem). Der kan man se at man skal forvente at samle omkring 120 tilfældige specialkort, før end man kan forvente at have samlet alle 30 forskellige specialkort.

firstworldproblems

#48 Specialkort udbydes

2015-04-29 14:09

 Jamen altså siden der så aktivt her på siden, gøres opmærksom på at der rent faktisk er et marked for disse kort tænkte jeg lige at jeg ville byde ind :)

For at se hvor sjældne kortene er kan du evt. rådføre dig med den fremfragende tabel en tidligere opslagsskriver har lavet for denne problematik.

Jeg ligger inde med følgende specialkort:

Nr. 29/140 Dragefisk (Varme aktiveret billede)

Nr. 64/140 Søko (dyreunge)

Nr. 87/140 Djævlerokke (Varme aktiveret billede)

Nr. 115/140 Hjuldyr (Selvlysende kort)

Hvis man skulle mangle disse, eller være interesseret så skriv da lige en mail til dj.jakespirea (snabel-a) gmail.com


Gæst

#49

2015-04-29 14:12

Fordi vi som mange andre mangler 13 stk endnu og mange er ikke til at skaffe hvilket jeg ikke syntes er rimeligt vi mangler eks. Nr 88 - 90 - 116 alle 3 i begge bøger og kan ikke opdrive dem

Gæst

#50

2015-04-29 14:14

Det er umuligt at samle alle specialkortene