NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ til ny lufthavn i Østjylland.


Gæst

#226 Re:

2015-05-01 21:14

#225: -  

 det er dejligt at høre naboerne til Tirstrup er så venlig stent overfor lufthavnen, det lover godt for accepten blandt naboerne hvis den flyttes. 

Det er selvfølgelig attraktivt for jer på syddjurs at have lufthavnen så tæt på og dejligt den er rummelig. Men det er ret alvorligt at den taber konkurrencen til Billund og Aalborg. De seneste ti år er det gået støt nedad bakke (også de år hvor debatten ikke har fyldt i mediebilledet)

Det er vi alle simpelthen nødt til at se i øjnene. Og se i øjnenene at busforbindelser, motorvej, letbane ikke vil hjælpe- der er stadig for langt derud for alle andre end de relativt få som bor i nord/syddjurs.

 

 

 


Gæst

#227

2015-05-01 21:32

Citat fra Facebook siden Nej Til Lufthavn I Aarhus Nord:

"Man kan undre sig over at, når COWI i 2010 konkluderer at en citylufthavn, der koster ca 1 millard, ikke vil være rentabel uden offentlig støtte, at man så mener en lufthavn til 3 - 4 milliarder (alt inkl) vil være rentabel uden offentlig støtte."

 

Dén lufthavnsmodel kan altså ikke sammenlignes med rentabiliteten af en lufthavn udenfor byen.

1) Forudsætningen er en helt anden: som i London City Airport ville der være store begrænsninger i antallet af operationer og tidspunkter flyene måtte flyve dertil. 

2) banen ville være meget kortere (1600m) og derfor ikke kunne klare alt f. eks. chartertrafik. Igen en helt anden situation.

3) der er en rapport på trapperne som undersøger samfundsøkonomien i en flytning af lufthavnen til et sted mellem Aarhus og Silkeborg eller mellem Aarhus og Randers. Lad os nu lige klappe hesten med at kalde al tænkning udenfor "tirstrup-boksen" for luftkasteller. Der er er dybt seriøst arbejde igang, initieret at det dybt seriøse problem vi har med lufthavnsbetjeningen. Det har intet med luftkasteller at gøre.

 


Gæst

#228

2015-05-02 19:34

Jeg synes, det er vanvittigt at ville skabe en ny lufthavn i stedet for at udvide den eksisterende.
En motorvej og en god hurtigtog-forbindelse ville være en for mig at se meget bedre løsning, samtidig med at det ville udvikle de omkring liggende byer, erhvervsliv, arbejdspladser mm.
Vi ville samtidig undgå de lave flyvninger med store maskiner ind over Århus!!!

Gæst

#229 Re:

2015-05-03 04:03

#228: -

To spørgsmål:

1) Kundegrundlaget er for lille i Tirstrup, derfor kan lufthavnen ikke tiltrække nye ruter (udtalt af direktøren for SAS, interview i Børsen 23.08.13). Hvor meget vil kundegrundlaget øges med tog og motorvej som du foreslår? Vil det batte noget?

2) hvordan konkluderer du der vil komme store fly ind over Aarhus?

Det er vigtigt at begrunde sine udsagn ellers virker de useriøse.

 


Gæst

#230

2015-05-03 18:29

Grunden til jeg også skrev under er følgende: Perfekt beliggenhed i Tirstrup ( man skal jo bare udbygge vejene dertil og evt sætte et tog ind) Udbyg lufthavnen og stop al den snak om at flytte den for så er jeg sikker på at flyselskaberne vender tilbage. Men de tør jo ikke satse på Tirstrup når de ikke ved hvor længe den bliver der. Så derfor: KLAP DOG I med al den tåbelige snak om en flytning









Gæst

#231 Re:

2015-05-06 04:37

Den samme sang igen i indlæg #230: "Man skal bare udbygge vejene...osv"

Hvad nytter det?? Forklar venligst hvad motorvej og dermed to minutters tidsbesparelse gør ved kundegrundlaget (antal borgere som kan nå lufthavnen indenfor en time) Jeg kan ikke se det vil gøre en stor forskel.

Det samme gælder jernbanen, hvorfor vil det være bedre end bussen? Mig bekendt vil toget tage ligeså lang tid om at køre derud som bussen.

Og hvorfor i alverden ville en større lufthavn give flere ruter?? Det forstår jeg slet ikke. Standpladserne og terminalen står jo halvtom idag.

Jeg savner underbygning af argumenterne. 


Gæst

#233

2015-05-10 05:55

Afstanden mellem Århus og Tirstrup er ok for en 'storby'. Lav bedre infrastruktur, så er det løst. Frygter der er en business loby med hovedsæder i det nordlige Århus der presser på den ikke helt legale måde...

Gæst

#234

2015-05-10 08:19

Jeg mener at man skal optimere forholdene for den eksisterende lufthavn, ved at få ført motorvejen helt ud til den. Evt kan man også flytte terminalen tilbage til dens eksisterende placering, tættere på Aarhus.

Gæst

#235

2015-05-10 09:09

Fordi ydreområderne ikke skal fratages hvad de har, men støttes i at udvikle det.

Gæst

#236 Re:

2015-05-10 19:47

#235: -  

 Lufthavn i et yderområde = rigtg dårligt tilrettelagt infrastruktur. Lufthavne skal lægges hvor de betjener flest muligt. Det er  naivt at tro luftfartsselskaberne vil etablere ruter hvis der lægges støttekroner i Tirstrup. Om pengene så går til hvid maling, nye toiletter eller en motorvej som forkorter køretiden to minutter. 

De seneste mange års udvikling i Tirstrup vidner om at lufthavnen er i kæmpe problemer. Trods  skiftende ledelser, motor-trafikvej, pengeindsprøjtninger fra ejerkommunerne og forsøg med forskellige ruter fra luftfartsselskaberne. Dermed kan man konkludere at det er og bliver den dårlige beliggenhed der er problemet.

hvad vil man helst: en nedlagt lufthavn eller en flyttet lufthavn??


Gæst

#237

2015-05-10 20:18

Lufthavn Thomasminde er overflødig _ udbyg vejen til Tirstrup Jylland har to store lufthavne, Ålbog, Billund, det må være nok Jeg vil IKKE have en lufthavn i min baghave

Gæst

#238 Re:

2015-05-11 07:07

#237: -  

 At man ikke ønsker en lufthavn i nærheden er ærlig snak. Der hvor kæden hopper af for mig er når man så lige smider et helt andet argument oveni, nemlig: udbyg vejen til Tirstrup.

Der er ingen som helst analyser, mig bekendt, der viser at en bredere vej og minimaltidsbesparelse vil afhjælpe lufthavnens krise, fordi det ikke øger kundegrundlaget (eller kun øger det marginalt). Lufthavnen skal tættere på hele østjylland hvis det skal hjælpe.

Men det første argument igen, det duer. Og derfor skal det nøje overvejes om de samfundsmæssige gevinster ved at flytte lufthavnen opvejer de gener det giver for de evt. fremtidige naboer. Og hvor mange der reelt vil blive berørt . Ligesom i alle  andre situationer hvor man undersøger ny infrastruktur.


Gæst

#239

2015-05-11 15:11

Fordi det er hul i hovedet at bruge penge på en helt ny! Og fordi det er hul i hovedet at flytte en arb.plads væk fra et i forvejen ramt samfund med langt til arb.pladser i forvejen! Og fordi det ku være rart at Danmark for engangsskyld ikke skal være ligesom andre lande rundt om i verden, hvor lufthavnene ligger i de store byer og ikke noget udenfor!!!!

Gæst

#240 Re:

2015-05-11 15:54

#239: -  

 Nu er ingen lufthavn lig med ingen arbejdspladser. Og det er den vej det går.

Og de foreslåede placeringer ligger langt udenfor byen. Bare udenfor byen på den side hvor der ikke kun er vand på alle sider (som det er tilfældet i tirstrup langt ude på mols)


Gæst

#241

2015-05-18 19:02

Fordi det er hul hovedet at bygge en ny lufthavn, når den vi allerede har blot skal have infrastruturen udbygget, læs: Motorvej, og bygning af en tidssvarende lufthavnsbygning hvor den første lufthavnbygning engang lå

Gæst

#242

2015-05-19 07:29

nej , fordi vi så blir endnu mere udkantsdanmark

Gæst

#243

2015-05-19 08:25

#241

Forklar venligst hvor meget en ny placering af terminalen og en motorvej vil øge kundegrundlaget?

Jeg tror næppe de rykker meget ved grafikken herunder. Den viser at mange flere mennesker kan nå Thomasminde indenfor en times kørsel - Det som er hele sagens kerne.

(kilde: Grontmij's undersøgelse af mulighederne for at flytte Tirstrup)

Pris for ny motorvej, tilkobling af togbanen og en ny terminal er ikke langt fra hvad en ny lufthavn med et meget bedre kundegrundlag vil koste. 

 

 


Gæst

#244

2015-05-19 08:57

Fordi det er helt urealistisk at det bliver bedre med en ny lufthavn da der ikke er flere kunder til at bruge lufthavnen

Gæst

#245

2015-05-19 09:30

Lufthavnen ligger godt, og bør udvides der hvor den ligger!

Gæst

#246

2015-05-19 10:11

Jeg har 20 min til Tirstrup. Jeg skal ikke have en lufthavn i min baghave! Det vil berøre ALT for mange mennesker at skulle til at flytte den. Ålborg og Billind ligger en time væk, det er ganske fint til mit, og langt de fleste der vil blive berørt af en evt ny lufthavn's, behov!

Gæst

#247

2015-05-19 10:12

Et projekt hvor der skal investeres op til 3 mia og hvor investorerne skal vente min 16 år før de får et afkast er vist ikke nogen god business  case.


Gæst

#248 Re:

2015-05-19 10:26

#247: -  

 Hvis Trafikstyrelsen tillader at der ligger et lille højdedrag i et hjørne af indflyvningskorridoren er prisen kun 2 mia. Så vent lige med at sige 3 mia. før det er afklaret.

Der er dispenseret i Vagar lufthavn på Færøerne, - der er væsentligt større forhindringer i form af høje fjelde.

Mvh. 16 års tid før der kommer afkast - så er det vel op til investorerne at vurdere. Mange pensionskasser laver langsigtede investreinger (f.eks er en Canadisk pensionskasse medejer i Kastrup). 


Gæst

#249 Re:

2015-05-19 10:27

#244: -  Fordi det er helt urealistisk at det bliver bedre med en ny lufthavn da der ikke er flere kunder til at bruge lufthavnen

 Tak for et reflekteret og velunderbygget argument (not)


Gæst

#250

2015-05-19 11:08

Fordi vi er mange der er glade for at have lufthavnen hvor den er! Jeg bruger den i arbejdsøjemed og det ville være et stort problem hvis den var længere væk. Og et spild af ressourcer. Lav dog en hurtigbane til Århus. Billigere og bedre end at lave en ny lufthavn.. Og så lad være med at tage mere væk fra de såkaldte 'udkantsområder'. Det var bare min mening. Tak :-)