NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ til ny lufthavn i Østjylland.


Gæst

#276 Re:

2015-05-20 21:21

#275: -  

Denne side er er ret interessant studie. På en måde et vidnedbyrd om hvorfor det i lang tid ikke har været en sag politikerne rigtig turde røre ved.

Så snart der kommer et konkret forslag, om at flytte lufthavnen bliver det mødt med fire gennemgående argumenter - (en meget stor del af indlæggende her på siderne er argument nummer 1)

1) hvorfor har ingen tænkt på bare at bygge en motorvej til tirstrup? 

2) 10000 menneskers liv bliver ødelagt på grund af støj

3) pengene går fra velfærdsydelser

4) det er debattens skyld at tirstrup er døende

alle disse ting har (selvfølgelig) været undersøgt med en konklusion der peger på at det der skal til ER en flytning - (og derfor bliver der ved med at dukke nye undersøgelser om placeringsmuligheder op)

Det til trods gentages 1.2.3 og 4 bare igen og igen og overdøver alt andet, og dem som faktisk prøver at henlede opmærksomheden på f.eks. Støjen slet ikke vil være et problem for så mange - eller at lufthavnen skal financieres af private midler bliver ignoreret - ikke engang modsagt. 

Lur mig om ikke det næste indlæg herunder bliver noget i retning af 

"Fordi vi skal udvikle tirstrup med bedre adgang og flere flyafgange - så kommer passagererne." (uden yderligere belæg)

kom nu med nogen underbyggede argumenter mod at flytte lufthavnen.

 

 


Gæst

#277 Re: Re:

2015-05-21 09:43

#276: - Re:  

Rigtig fine observationer.

Jeg har tidligere taget del i debatten og også hørt de anførte argumenter - som selvfølgelig er relevante.

Derudover er der andre argumenter:

De miljømæssige konsekvenser: Grundvand og spildevands problemer i et grundvandsressource område. Det er da rigtigt dejligt at Aarhus fortsat gerne vil have og jo også får en stor andel af tilflyttere til byen - i den sammenhæng er området ved Thomasminde i forvejen udpeget til at være en vigtig vandressource i fremtiden.

Underligt at det ikke fylder i debatten?

Spildevandet ved afledning fra Spørring Å til Lilleåen - det kan selvfølgelig bare lukkes af - istedet for at løbe videre ud mod havet og afskærmes med at løbe i de offentlige kloaksystemer, som kan udbygges - formentlig for offentlige midler går jeg ud fra?

Med hensyn til at det kun er 10000 mennesker der bliver berørt? Det kan jeg slet ikke forstå udfra de beregninger der ligger vil støj sløfterne berøre såvel Lisbjerg, Lystrup, Løgten, Skødstrup, Hjortshøj og selvfølgelig nærmiljøet omkring Thomasminde, som indeholder Trige Spørring, Hårup, Mejlby etc ... - og så selvfølgelig Hinnerup (men det er jo en anden kommune - og dermed for nogen en anden sag ?)

Området omkring Thomas minde er tidligere udpeget som en grøn kile mellem udbyggede og planlagt udbyggede byer og områder, der efterhånden er smeltet sammen (prøv at køre til Lystrup og ud mod studstrupværket- så vil du opdage at markerne i området er pist væk).

I samme periode har vi i nærmiljøet omkring Thomas minde oplevet en tilstrømning af mennesker, som har behov for  at komme ud i området - måske blot som rekreation og 'lidt frisk luft'? Der kommer ihvertfald mange mennesker hver dag.

 


Gæst

#278

2015-05-21 12:52

Fordi jeg synes det er spild af penge at bygge en lufthavn så tæt ved bebyggede områder samt især at det vil give store miljø problemer. Det vil være meget bedre at udbygge infrastrukturen til Tirstrup, den ligger godt derude og er ikke meget længere væk en så mange andre storbylufthavne.

Gæst

#279

2015-05-21 13:04

Synes ikke der er brug for en lufthavn til. Der er Billund og Aalborg. Det må være nok og alle de gode steder flyves fra København

Gæst

#280

2015-05-21 13:36

Det er bedre både miljømæssigt og økonomisk at udbygge infrastrukturen til Tirstrup i stedet for, og denne ligger jo ikke ret meget længere væk end så mange andre storbylufthavne.

Gæst

#281 Re: Re: Re:

2015-05-21 14:00

#277: - Re: Re:  

Her er en sammenfatning af de miljømæssige konklusioner fra rapporten. 

Med hensyn til støj, så viser rapporten at det kun er i det åbne land omkring Thomasminde og i begrænset omfang to-tre små landsbyer der er støjgener. Det vil sige 20-50 matrikler i Todbjerg og Hårup samt de ca. 20 matrikler i Bendstrup. Der er ingen byområder derudover, der bliver generet af støj. Så det er ganske enkelt forkert at hævde 10.000 mennesker vil blive plaget af støj.

Man beregner en gennemsnitsstøjbelasgning (Lden), som viser om man vil blive generet. Det vil sige - alle udenfor denne "støjcigar" bliver ikke generet af flyene, fordi de flyver højt, flyver med reduceret motorkraft og ofte drejer væk fra området.

Der er ganske rigtig beskyttet paragraf 3 (B) natur i området i form af små engarealer og Spørring Å. Rapporten konkluderer at åen kan omlægges, og at der kræves dispensationer fra naturbeskyttelsesloven paragraf 3 og planloven. Det har været givet tidligere i andre kommuner, bl.a. til motorvejen gennem Gudenådalen, så det er muligt. Men det viser at miljømæssige konsekvenser skal undersøges nøje. Rapporten skriver også at der er nitritfølsomme indsatsområder. Bilag 6 viser nitritfølsomme indvindingsområder (er det mon det samme?). Sjovt nok viser miljøgis' kort at der er færre sådanne områder end rapportens kort.

Med hensyn til drikkevand, så mangler rapporten at beskrive om lufthavnen vil påvirke Aarhus kommunes forsyning af drikkevand. Kigger man på områder med OSD (områder med særlige drikkevandsinteresser) så er det meget store områder i kommunen, og det er tvivlsomt om etableringen af en lufthavn og sløjfning af enkelte vandboringer vil betyde det helt store.

Spildevand kan afledes til offentlig kloak, står der i rapporten. 

Der er altså ikke noget i rapporten der diskvalificerer Thomasminde ud ffra et miljømæssigt perspektiv, men samtidig viser rapporten at en VVM undersøgelse er helt nødvendig for at undersøge det nærmere.

 

 


Gæst

#282

2015-05-21 16:36


På side 113 i rapporten kan man læse følgende bemærkning til en Thomasminde placering :
”Nye boliger i det åbne land bør som udgangspunkt ikke lægges hvor L Amax,nat er over 70dB. Dette område strækker sig ind i Favrskov og Syddjurs Kommuner."
Og som borger i Syddjurs kommune bryder jeg mig ikke om Aarhus kommune disponerer ind i min kommune.


Gæst

#283

2015-05-22 05:49

Jeg er født og opvokset i Østjylland, ved hvilken betydning Tirstrup lufthavn har for især Djursland som har mistet så mange arbejdspladser og er blevet meget udkant. Flyttes lufthavnen bliver det endnu værre. Tirstrup lufthavn generer ikke nogen, men vil en lufthavn tæt på f.eks Skejby sygehus ikke betyde mange støjgener for patienter og ansatte.

Gæst

#284

2015-05-22 06:31

Fordi den ligger hvor den skal og med en motorvej ,letbane er der ikke mere end en halv time fra århus . Og syddjurs beholder arbejdspladser. Og derude generer fly ikke omkring boende .

Gæst

#285 Re:

2015-05-22 07:16

#282: -  som borger i Syddjurs kommune bryder jeg mig ikke om Aarhus kommune disponerer ind i min kommune.

Det afhænger af hvordan udflyvningsprocedurerne tilrettelægges - området kan meget vel blive mindre. Hvor stort er dette område i Syddjurs? Meget lille. Se på tegningen - det er området mellem det grå felt og den blå streg.

Og jeg tvivler på der planlagt noget byggeri - "det åbne land" er i dette område landzone som man ikke må bygge nyt i.

Støjen er kun et problem hvor der er lagt røde ringe ind på tegningen. I de områder skal der selvfølgelig findes en fornuftig løsning med de involverede, så de kompenseres.


Gæst

#286

2015-05-22 08:54

Der er ingen mening i at flytte Århus/Tirstrup lufthavn, fra et sted hvor så få mennesker er generet af den, til et sted hvor mange vil blive generet af en ny lufthavn. Nu har man talt Tirstrup lufthavn ned i mange år, og sammen med usikkerheden om den skal blive hvor den er, det har haft en meget negativ påvirkning, TAL DEN DOG OP I STEDET!!!

Gæst

#287 Re:

2015-05-22 09:45

#286: -  Nu har man talt Tirstrup lufthavn ned i mange år

Der har været mange år hvor debatten ikke har kørt, og hvor lufthavnen har haft arbejdsro. Trods det er passagertallet faldet og faldet, fordi de i Billund har en bedre forretning (i mangel af en østjysk lufthavn der kan konkurrere). 

Jeg tvivler på at flyselskaberne læser lokalaviser når de skal etablere ruter - de kigger på kundegrundlag. Nu viser en analyse så at kundegrundlaget kan fordobles ved at flytte lufthavnen til et tyndt befolket område nord for Aarhus. Det lyder lidt som den eneste mulighed for at bevare lufthavnsbetjening i Østjylland. Såfremt der kan findes private investorer som vil lægge 2 mia. i projektet. Måske skulle vi arbejde lidt på ikke at skræmme dem væk ved at tale Thomasminde ned og male skrækscenarier om støj og ødelagt miljø.

Ellers ender vi helt uden lufthavn...

Janni Ustrup Sabroe
Underskriftindsamleren

#288 Re: Re:

2015-05-22 10:26

#287: - Re:  

 Det er ikke skrækscenarier i forhold til støj og ødelagt miljø.... Det er FAKTA - prøv at slå det op i en ordbog!


Gæst

#289 Re: Re: Re:

2015-05-22 11:26

#288: Janni Ustrup Sabroe - Re: Re:  

Hvorhenne ser du at der kommer problemer med flystøj i Lystrup, Egå, Skæring, Hornslet, Hinnerup??

Alle disse byer ligger ifølge Gronmijs rapport langt under 50 dB i middelstøj hvilket er definitionen af grænsen for hvornår flystøj generer.

Flyvningen tilrettelægges så flyene mest flyver udenom. Men hvis et fly kommer ind over til det være højt oppe, flyve med reduceret motorkraft og støjen vil være så lav at det ikke generer. Det glemmer I at skrive.

 

Med hensyn til miljø, så konkluderer rapporten at der er nogle udfordringer, slet ikke noget i retning af at en lufthavn vil ødelægge miljøet. At hævde det er at læse rapporten som fanden læser biblen.


Gæst

#290

2015-05-22 13:46

Fordi jeg går ind for genbrug,og jeg tror og ønsker at det er billigere at justere den eksisterende lufthavn.Hvorfor skal alt skrottes,fordi nogle få synes dette. LYT TIL DEN ALMINDELIGE BORGER.

Gæst

#291

2015-05-22 14:07

Fordi jeg synes den nuværende ligger udmærket i Tirstrup. Så udbyg vejnettet dertil i stedet. Det giver mere mening.
Og de kommentarer med at det giver arbejdspladser og vækst, hvor meget vækst er der lige i Tirstrup.
1234

#292

2015-05-22 18:04

vi får ikke bedre og den generer ikke så mange som hvis den bliver flyttet

 

 


Gæst

#293

2015-05-22 18:42

Det virker da fuldstændig vandvittigt at bygge en ny lufthavn når den eksisterende giver underskud, det kunne jo vendes ved at lave en ordenlig infrastruktur til den nuværende, og det vil da koste betydelig mindre.

Gæst

#294

2015-05-22 20:30

Vi har lufthavne nok. Udbyg dem vi allerede har

Gæst

#295

2015-05-22 20:30

Jeg er imod en anden placering af en lufthavn fordi der ligger en lufthavn i Tirstrup, som ligger fantastisk uden at genere alt for mange mennesker og dyr. Den lever en omtumlet tilværelse, fordi der ikke er nogen, der tør investerer, når der hele tiden sættes spørgsmålstegn ved, hvorvidt den skal leve eller dø. Jeg vil foreslå, at der afsættes midler til infrastrukturen til og fra lufthavnen i Tirstrup så der kan tiltrækkes investorer, så der kan etableres forbindelser til lufthavne i Europa. Lufthavnen ligger perfekt for Århus og for såvidt også for virksomheder i regionen.

Gæst

#296

2015-05-23 03:49

Aarhusområdet har Tirstrup Lufthavn og kommer til at nyde godt af letbane kombineret med nye og hurtigere tog. En lufthavn ved Thomasminde vil være for tæt på byen.

Gæst

#297

2015-05-23 08:31

Fordi det er tåbeligt at genere så stort et område med støj og alle dens konsekvenser

Gæst

#298

2015-05-23 08:39

Thomasmidelufthavn genere mange flere mennesker end hvis lufthavnen blev placeret ved Flensted hvor befolkningen er meget mindre.

Gæst

#299

2015-05-23 09:57

vanvid, vi har en stor lufthavn eller mulighed for at gøre den stor i Tirstrup.Gennemfør motorvejen helt der ud og motorvej til Randers, lad letbanen køre helt til døren, som metroen i Kbh.
så har vi en lufthavn som alle andre "storbyer" lidt væk fra byen og nem at komme til.
Dan Foged

Gæst

#300 Re:

2015-05-23 11:21

#299: -  

 Forskellen mellem tirstrup og andre lufthavne er at de andre enten ligger ved en by der er så stor at den giver det nødvendige kundegrundlag (cph, london) eller at der er flere byer rundt om som skabe kundegrundlaget (f.eks. münster-osnabruck).

tirstrup har som bekendt vand på tre sider, og Aarhus samt djursland som eneste mulighed for at skabe kundegrundlag. Det er ikke nok. En lufthavn i Thomasminde vil kunne servicere mange byer i midt/østjylland, som idag har for langt til lufthavnen. Herning, Viborg, Randers, Skanderborg, Hobro, alle syd-forstæderne til Aarhus etc.