NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ til ny lufthavn i Østjylland.

Mimi

#251

2015-05-19 11:11

Ser også lige det kort man har lavet som rationale for at flytte lufthavnen - der har man vist lige glemt at der er Billund og Ålborg! (Begge som begge har mere business end tirstrup - så der var endnu et argument imod at flytte lufthavnen)

 


Gæst

#252

2015-05-19 11:34

I et interview med tv2oj nævnes at der vil være støjproblemer i Skødstrup, Egå, Studstrup - og i øvrigt alle "byer ud til kysten"

Det er forkert! Rapporten viser netop støjkurver (dag og nat) som ligger udenfor nabobyerne.

 Kun den nordlige del af landsbyen Todbjerg, den sydligste del af Hårup og et meget lille område langs Tronkærvej i Skødstrup vil være generet af støj, og kun lufthavnen når op på 1.000.000 årlige passagerer (250.000 mere end der vil være de første mange år). Kilde: Bilag til Rapport fra Grontmij, afsnit 7

 

 


Gæst

#253

2015-05-19 11:48

Jeg synes to velfungerende lufthavne i Jylland dækker behovet. Derudover bør tog driften op prioriteres med højhastighedstog.

Gæst

#254

2015-05-19 12:07

Jeg skrev under fordi Tirstrup lufthavn skal blive hvor den er.
Ud bedre vejen til Tirstrup i stedet for.
At placere den i skanderborg kommune er hul i hoved da Billund lægger nemt at komme til.fra Skanderborg.
Så Tirstrup skal blive og udbygges med veje og større mulighed for en international lufthavn.

Gæst

#255

2015-05-19 12:31

Lad den lufthavn ligge i Tirstrup.

Gæst

#256

2015-05-19 14:08

Få dog en motorvej til Tirstrup og lad letbanen køre forbi, dette vil ikke koste så meget og afstanden til Århus er ikke længere end fra Kastrup til København K.

Gæst

#257

2015-05-19 16:11

Fordi det er helt fint med den nu nuværende placering, det er bare et spørgsmål om bedre vejnet til Tirstrup. Alle i området er glade for denne placering, så hvorfor flytte den?

Gæst

#258

2015-05-19 17:49

Der er brug for en koncentreret mod angreb til (alle ) de få ny lufthavn tilhænger. De far alt for meget media opmærksomhed ! Der er simpelthen ikke behov for et ny lufthavn. Denmark har de antal lufthavne der er brug for. Der må kæmpes for bedre adgang til Tirstrup. Jeg har en kraftig mistanke om at tirstrups bestyrelse er i lommen på en ny lufthavns tilhænger!

Gæst

#259 Re:

2015-05-19 18:57

#258: -  Jeg har en kraftig mistanke om at tirstrups bestyrelse er i lommen på en ny lufthavns tilhænger!

 Jeg personligt har ikke andet i min lomme end en frustration over dårlig infrastruktur, som er gør det besværligt at rejse ud i Europa i forbindelse med mit arbejde. Ligesom 1000-vis andre.

Ja- vi har det antal lufthavne vi har brug for, der er bare én  - Tirstrup - hvorfra man ikke kan komme udenfor skandinavien. Nu viser en ny rapport at den skal flyttes før den kan servicere sin del ordentligt. 

Jeg er ikke overbevist om at en bredere vej til Tirstrup ændrer ikke på rapportens konklusion - at lufthavnen kun har halvdelen af det kundegrundlag en østjysk lufthavn burde have.

Hvor er hjemlen for at bedre adgang til Tirstrup er løsningen? Det argument sættes frem igen og igen, men hvad hjælper det på kunde grundlaget? Hvorfor skal vi abonnere på den løsning?  

Endelig er der ikke "få" tilhængere- men rundt regnet halvdelen af indbyggerne i Aarhus kommune, samt en række store institutioner og virksomheder. Deriblandt Aarhus Universitet. 

Det er iøvrigt usympatisk du vil blæse til angreb mod "tilhængerne". Hvad med at blæse til kamp for "sagen" i stedet- at føre en god demokraktisk debat. En debat hvor argumenterne har hjemmel. 

 


Gæst

#260

2015-05-19 19:14

I andre lande kan en lufthavn fint ligge 50 km fra en storby. Hvad er problemet med at have en lufthavn i Tirstrup? Jeg kan ikke se det. Den ligger, hvor den forstyrrer færrest mennesker i forhold til støj. Lad den blive der - og få så bygget nogle veje, der sikrer optimal transporttid til Aarhus.

Gæst

#261

2015-05-19 20:05

Fordi jeg synes, det er bedre at bevare og udbygge den nuværende. Med forbedring af infrastrukturen - lad letbanen gå herud. Alt for mange problemer og omkostninger at finde ny placering tænker både økonomisk og menneskelige, herunder ekspropriering og tilvænning til diverse gener.

Gæst

#262 Re:

2015-05-19 21:11

#1: -  

 Ja  bevar  tirstrup  lufthavn.  Børnene  ved de ikke  må lyse med deres lygter op over 45 grader - for det kan blænde og chikaner  piloterne  børnene  ved de ikke  må flyve med drage i op til 5 km afstand  og lyden  fra flyene kender vi også  når vindretningen  er direkte ind mod byen  og det lyder som  flyet  lander eller  letter fra baghaven. 

 

Vi ved at hvis  vi har arbejdet  derude og arbejder  derude er der akut tilkaldevagt tilknyttet  i tilfælde  af  et fly må nødlande  omdirigeres eller  mellemlande 

 

Dette kan  kræve Ca 100 bespisende  gæster ekstra klokken  meget sent 

 

Resultater  kan blive  at der ligepludselig er Ca 300  gæster midt på aftenen  i chartersæsonen 

 

Det kræver virkelig  lydhør  og  total gejst for at få en lufthavn  til nabo

 

Husk også  på at de landingsbanen lys og projektører  kan genere dem der bor i området.

 

Luften  er anderledes  pga deres brændstof. 

 

Megen trafik  kan  forekomme  om natten  når folk kommer  hjem  igen.


Gæst

#263

2015-05-19 21:44

Det er urimeligt at bygge ny lufthavn når vi har en udmærket lufthavn i Tirstrup, der kan udbygges og blive for de mange

Gæst

#264

2015-05-20 05:49

Fordi en ny lufthavn er endnu et eksempel på Aarhus fra sin mest lillebror-agtige, forurettede og provinsielle side. Et Aarhus som jeg ikke kender den. Og lufthavnen vil ødelægge livet for de titusindvis af borgere der bor i Egå, Skæring, Hjortshøj, Hårup, Todbjerg osv osv osv. Mange metropoler har 45-60 min transport fra lufthavn til centrum og det kan Aarhus sagtens også have med en lufthavn i Tirstrup. Brug hellere de to-tre milliarder på børnehaver og skoler!

Gæst

#265

2015-05-20 06:28

Tirstrup lufthavn skal bevares ,

Gæst

#266 Re:

2015-05-20 08:41

#264: -  lufthavnen vil ødelægge livet for de titusindvis af borgere der bor i Egå, Skæring, Hjortshøj, Hårup, Todbjerg 

 Prøv lige at spørge beboerne i Billund og Grindsted om deres liv er ødelagt - det vil de nok ikke mene.

Kig også lige lidt nærmere på støjkortet. Egå, Skæring og Hjortshøj bliver slet ikke støjbelastet. Det du skriver er propaganda, det høre ikke hjemme i en saglig debat. Hårup, Skødstrup og Todbjerg bliver kun belastet i meget ringe grad. (Se indlæg #252)

Det undrer at du gentager forslaget om at udbygge den nuværende lufthavn, når en analyse netop har vist at det der skal til for at få kundegrundlaget op på er at flytte den. At bruge en mia. offentlige kroner på noget som ikke nytter er da så sandelig spild af penge. 

Det er selvfølgelig træls for jer der bor på i landdistriktet omkring placeringen, i det sydlige hårup, eller i det nordlige todbjerg. Men det vil altså gavne hele østjylland - og mod en million mennesker - hvis vi får en bedre lufthavn.

 


Gæst

#267

2015-05-20 09:08

Udvid dog vejen fra Århus 'så er problemet løst- brug langt færre midler omgående

Gæst

#268 dispensation for højdehindringer mulig

2015-05-20 09:54

 

Vigtig nyhed i JP. Hvis der kan gives dispensation er anlægsprisen 2 mia. hvilket gør det mere sandsynligt at private investorer vil gå ind i projektet.

Lufthavnen skal nemlig ikke anlægges for offentlige midler (modsat en motorvej til Tirstup som vil være en offentlig udgift og iøvrigt ikke give et større kundegrundlag)

 

Trafikstyrelsen: Muligt at dispensere for lufthavnsregler


Gæst

#269

2015-05-20 10:27

Læste en artikel i JP Aarhus.

Gæst

#270

2015-05-20 10:45

Fordi jeg finder det fuldstændig tåbeligt at bruge nye penge på noget som om nogle år kommer til at ligge inde i byen og fordi den nuværende Tirstrup lufthavn fungerer udmærket. En forbedret tilkørsel - ja fra Aarhus - ville med begrænsede midler kunne etableres så hele strækningen blev motorvej, og dermed tilfredsstiller de, som ikke kan komme af sted hurtigt nok i deres Teslabiler...for de kan jo trods alt køre derud trods begrænset aktionsradius.
Nemmere adgang giver flere kunder = flere afgange = flere destinationer.

Gæst

#271 Re:

2015-05-20 11:44

#270: -   jeg finder det fuldstændig tåbeligt at bruge nye penge på noget som om nogle år kommer til at ligge inde i byen

 Vil du ikke være venlig at linke til den kommuneplan der beskriver Thomasminde som et byudviklingsområde? 

 Bedre tilkørsel fra Aarhus siger du. Problemet er ikke afstanden til Aarhus, men afstanden til hele østjylland. Der skal nok mere end 120 sekunders tidsbesparelse* i køretiden fra Aarhus til at rette op på denne situation: (ankomster i hhv. tirstrup og billund en tilfældig fredag aften og lørdag)

(*konklusion af rapport om konsekvenserne af motorvej til tirstrup)


Gæst

#272

2015-05-20 20:42

For mange luftkasteller i verden...
For mange projekter, der sprænger de økonomiske rammer og aldrig indfrier de økonomiske forventninger.

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2015-05-20 20:42



Gæst

#274

2015-05-20 20:43

Det er helt håbløst at bygge en ny Århus lufthavn.
Det værste er at investorer nu i snart 10 år har holdt sig fra at investere i Tirstrup lufthavn pga al den snak. Tirstrup ligger fint og transport tids mæssigt tager det ikke meget længere længere til Århus centrum end det tager fra Amager til Kbh centrum eller Billund til Vejle eller Herning

Gæst

#275

2015-05-20 20:49

Det er i den grad uden for al fornuft at etablere ny lufthavn. Spild af resurser! Det tager een time fra Aarhus-området til enten Billund el. Ålborg,to velfungerende lufthavne ! Tirstrup derimod,kræver en restaurering og så selvfølgelig en bedre forbindelse til Aarhus. En lynhurtig tog forbindelse og en motorvej ( hele vejen), problemet er løst ! Samtidig bevarer man en masse gode arbejdspladser i området !