Bevar Palads

8B499C8E-16AE-4098-91C2-4CB2EC16DC5C.jpeg8DEA4129-215F-48F5-8827-45515FEF0FC9.jpeg
Bevar Palads

Med din underskrift tilkendegiver du, at du ønsker, at den over 102 år gamle Palads bygning på Axeltorv i København skal bevares.

Nordisk Film har ejet bygningen siden 1926, men ønsker nu at rive Palads ned og erstatte det med et stort kontorbyggeri med biograf i kælderen. I foråret 2020 har Nordisk Film fremlagt et projekt udarbejdet af tegnestuen BIG.

Palads Teatret på Axeltorv i København stod færdigt i 1918, og har siden fungeret som biograf. Bygningen er tegnet af arkitekterne A. Clemmensen og J. Nielsen og bygget af Sophus Madsen. I 1989 fik bygningen sine ikoniske farver, da kunstneren Poul Gernes fik til opgave at udsmykke bygningen.

Poul Gernes var en ener indenfor den danske kunstscene. Da han fik opgaven med at udsmykke Palads, havde han været professor på Kunstakademiet og en af bannerførerne sammen med bl.a. Bjørn Nørgaard og Per Kirkeby på eksskolen, den eksperimenterende kunstskole. Efter sin død i 1996, har hans værker fået bred international anerkendelse bl.a. i forbindelse med den store, internationalt kendte kunstmanifestation Documenta i Kassel i 2007, og i 2016 viste Louisiana en stor udstilling med Gernes’.

Med sin lange historie og sine ikoniske farver er Palads et københavnsk unikum, som appelerer til børn og voksne fra hele landet. Palads er en bygning, man lægger mærke til og ikke glemmer. Måske egner bygningen sig ikke længere til at være biograf, det har vi ingen holdning til. Så må den bruges til noget andet. En nedrivning af Palads vil være et både kulturhistorisk, kunsthistorisk, arkitektonisk og folkeligt tab for København og alle der kommer forbi. Store grå kontorbyggerier er vist ikke en mangelvare. Men vi har kun en regnbue.

Vi arbejder lige nu på at finde ud af, hvilken rolle Københavns Kommune har i at skulle godkende projektet. Vi opdaterer løbende.

Bemærk at dette er en ny underskriftsindsamling, da det ikke er lykkes os at komme i kontakt med initiativtagerne til tidligere indsamlinger. Så underskriv endelig igen.

Følg vores Facebookside  https://www.facebook.com/bevarpalads/

og find os på Instagram @bevar_palads

E6B73EAD-D7E4-4860-91C2-4AF81F15288D.jpeg

A6482603-2D82-4961-AB9E-CC34A103FCDC.jpeg
Fotos af @amillabetiina og Ask Hasselbalch

Ved at underskrive giver jeg Bevar Palads tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.