NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ til ny lufthavn i Østjylland.


Gæst

#26

2013-11-12 18:57

Lad den ligge hvor den gør og brug diverse midler hvor der større behov

Gæst

#27

2013-11-12 21:23

Den ligger fint hvor den ligger og muglighed for udvigelse. Der kunne jo laves bedre vej derud for de penge det ville koste at bygge ny.
Cilly Korreborg

Gæst

#28

2013-11-13 10:30

Vi skal bevare lufthavnen, hvor den ligger, altså i Tirstrup. Vi skal ikke have langt til både lufthavn og sygehuse.

Gæst

#29

2013-11-16 14:10

Hvorfor ligge en lufthavn ovenpå en stor underjordisk sø? Hvor der er store mængder af rent drikkevand, som vi får brug for til de nye udstykninger ved Lisbjerg og Elev. Århus vand har lavet omkring 5 prøveboringer på stedet og der er masser af rent drikkeband som vi får brug i fremtiden! Det er desuden et område med rigtig god landbrugsjord, hvorimod Tirstrup området er sandjord, så derfor ligger lufthavnen godt som den ligger nu!

Gæst

#30 Re:

2013-11-17 11:06

#29: -

Se, det er lige præcis den slags ensidig argumentation vi skal udover med en SAGLIG UNDERSØGELSE af sagen.

Aarhus kommunes udkast til Kommuneplan 13 viser faktisk at der nord for Hæstvej er et stort område hvor der netop IKKE er behov for grundvandsebskyttelse. Og at der er masser af drikkevand i områderne omkring.

En saglig undersøgelse vil afklare alle forhold, miljømæssige som støjmæssige. Hvis det vitterlig viser sig at det er ikke er miljømæssigt forsvarligt, ja så vil undersøgelsen afdække det.

Unuancerede argumenter og argumenter uden belæg bør undgås i debatten.

Kilde: http://www.aarhus.dk/~/media/Dokumenter/Teknik-og-Miljoe/Planlaegning-og-Byggeri/Kommuneplan/KP-13-Offentlig-hoering/Forslag-til-Kommuneplan-2013.pdf

side 56-57


Gæst

#31 husk ligeRe: Re:

2013-11-19 12:41

#30: - Re:

der står også sådan

 

 

Drikkevandsforsyningen skal være baseret på rent


og urenset grundvand


 

 

Grundvandsdannelsen skal sikres og om muligt


øget


 

 

Kommunen er selvforsynende med drikkevand.


Gæst

#32

2013-11-20 08:18

Kan virkelig IKKE forstå at denne debat kommer op igen og igen.
Nu er den der og det koster VILDT MANGE penge at lave en ny.

Gæst

#33

2013-11-20 08:29

Ud med Århus og ind med en professionel medspiller istedet for , som i Kastrup kom Australien på banen Tirstrup
Djurs international airport med en udenlandske medspiller
Århus kan lave en ude i Århus bugten

Gæst

#34 Re:

2013-11-20 10:25

#32: -

Nu er den der - Snart er den der måske ikke. Lufthavnen har kørt med underskud de sidste 8 ud af 10 år. Kommunen dækker hvert år ind med ca. 10 mio. af dine skattekroner som kunne gå til ældre og udsattes velfærd, så den ikke erklæres konkurs. Passagerantallet er faldet 17% i de sidste 10 år.

VILDT MANGE penge at lave en ny -
Korrekt en ny lufthavn koster mange penge, men der er ikke tale om skattekroner.
Dette er et rent privatfinsansieret projekt.

Er det så ikke på tide, at vi får tingene undersøgt, så vi ikke står helt uden lufthavn og de 90-100 medarbejdere i Tirstrup ikke mister deres job?


Gæst

#35 Re:

2013-11-20 10:29

#32: -

Grunden til at debatten kommer op er enkel - Tirstrup kan ikke klare sig i konkurrencen med Billund og Aalborg. Der er stødt faldende passagertal  og det er et spørgsmål om tid inden den må lukke.

Kilde - der er mange, men se bl.a: http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=21967#.UoyPMMRWxk4

Ikke fordi der mangler opbakning fra ejerne /kommunerne - men fordi flyselskaberne ikke kan tjene penge på at flyve dertil. SAS har lige droppet to nye udenrigsruter, og lufthavnen er i pengenød.

Spørgsmålet om vi vil acceptere slet ikke at have en lufthavn i østjylland?

Og ja, det koster vildt mange penge 1-2 milliarder. Derfor skal det undersøges om ikke pengene kan skaffes fra private investorer så de offentlige kasser ikke belastes.


Gæst

#36 Re: Re:

2013-11-20 15:14

#35: - Re:

Måske viser det sig at der slet ikke er behov for en lufthavn i det midtjyske? At  Tirstrup Lufthavn også er overflødig, set i lyset af at den kører med underskud?

Måske dækker Billund og Ålborg behovet for flytrafik i Jylland. Hvad nu hvis det viser sig at en ny Århus lufthavn heller ikke vil kunne tiltrække kunder nok..fordi der simpelthen ikker er kunder nok i butikken?  Tror der er nogle der har fået storhedsvanvid!


Gæst

#37 Re: Re: Re:

2013-11-20 18:32

#36: - Re: Re:

Det er korrekt at hvis det er tilfældet at der vitterlig ikke er grundlag for en ny lufthavn - så vil undersøgelsen vise det.

Der findes trafikeksperter som kan beregne det ud fra modeller. Beregninger fra 2009 fastslog at kundegrundlaget er på 1,1 mio (kilde: http://www.scribd.com/doc/124698451/6/Billund-en-d%C3%A5rlig-l%C3%B8sning), nyere tal estimerer 1,4 mio. Hvis lufthavnen ligger tæt ved E-45 og letbanen vel at mærke.

En tommelfinderregel siger at man skal have mindst en mio. kunder indenfor en times kørsel for at kunne drive en lufthavn (Tirstrup har ca. 700.000).

Så det undersøgelsen skal vise er om de mellem 1,1 og 1,4 mio kunder som er estimeret faktisk ER til stede, når man indregner at nogle af disse potentielle kunder måske Billund og Aalborg så antallet reelt er mindre.

Min fornemmelse er at der er kundegrundlag nok  - man skal helt til Hobro før afstanden til Aalborg vil være kortere og helt til Horsens for at det samme gælder for Billund. Dvs. Viborg, Silkeborg, Randers, Skanderborg, Aarhus, Grenå samt opland vil benytte den nye lufthavn (måske endda Herning når motorvejen er færdig?) - mon ikke det er mere end en mio.? Men igen: det skal undersøges.

Det er mere kompliceret end som så: den samfundsøkonomiske gevinst ved at erhvervslivet og universitetet får lettere ved at skabe internationale relationer (og sikkert mange andre faktorer) spiller også ind.

okj.

#38 Billund skal være århus lufthavn.

2013-11-21 09:27

Lav en motorvej og en direkte bane mellem Skanderborg og Esbjerg. Så vil man på ca 40minutter kunne komme fra Århus banegård til lufthavnen. Billund lufthavns passagergrundlag vil stige så meget, at der vil komme mange flere udlandsruter direkte fra Billund.
Det vil iøvrigt spare pendlere mellem Århus og Esbjerg ca 45minutter hver vej. Denne sammenbinding af to af Jyllands største byer, vil løfte helle Midtjylland i forhold til Københavns området.

Gæst

#39 Re: Billund skal være århus lufthavn.

2013-11-21 14:27

#38: okj. - Billund skal være århus lufthavn.

okj.: Er du klar over hvor mange milliarder det ville koste:

Prisen for tog fra Skanderborg til Billund (ca. 65km) er 12 mia*. Det er 5-10 gange så dyrt som at flytte Tirstrup Lufthavn. OG det vil være en offentlig investering, hvorimod flytningen af Tirstrup kan financieres med private midler.

 

*I prisniveau 2007 er prisen for den nye jernbane København-Ringsted 7,9 mia. kr. Den har en længde på ca. 56 km, og med et tillæg til budgetreserve på 30 pct. giver dette en km pris på 183 mio. kr. pr. km. (kilde: http://www.bane.dk/db/filarkiv/8520/1_Udenlandske%20baner.pdf)

 

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-11-22 18:28


Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-11-22 18:31



Gæst

#42

2013-12-18 10:25

Den ligger perfekt i Tirstrup og man skal bevare arbejdspladser i de små byer:-)

Gæst

#43

2013-12-23 17:37

Jeg har skrevet et par artikler om sagen
skinnerup

#44 Re: Re: Re: Re:

2013-12-23 17:43

#37: - Re: Re: Re:

Den tommelfingerregel er ikke opfyldt hverken i Billund eller Aalborg. Hvorfor har Hamborg så stor søgning fra danskere så langt væk som fra Randers og Århus? Tilbudet om forbindelser, såmænd. Hvorfor rejser århusianerne til Aalborg? Tilbudet om gratis P-pladser og forbindelserne. Afstanden er bedøvende ligegyldig for langt de fleste. Thomasminde har været i spil flere gange og hidtil bl.a. tabt på grund af mange dage med tåge. Selv i dagen moderne fly kræves en vis sigtbarhed. Endelig skal der flyttes et hav af elledninger og en transformatorstation af hensyn til sikkerhedsreglerne. Det vil koste mange milliader i det hele, - som næppe vil kunne hentes hjem igen. Moderniser Tirstrup det vil være langt billigere og genere mindst mulige. Jeg vil nødig bo i Spørring, Trige, Grundfør eller Hjortshøj med de startende fly hen over hovedet. tab i ejendomsværdi nu på 30 %, men bliver det reelt yderligere tab på boligerne.


Gæst

#45 tågesnak

2013-12-23 22:20

#44: skinnerup - Re: Re: Re: Re:

Skinnerup, du siger:

Thomasminde har været i spil flere gange og hidtil bl.a. tabt på grund af mange dage med tåge. Selv i dagen moderne fly kræves en vis sigtbarhed. Endelig skal der flyttes et hav af elledninger og en transformatorstation af hensyn til sikkerhedsreglerne. Det vil koste mange milliader i det hele, - som næppe vil kunne hentes hjem igen.

Hvor kommer disse påstande fra? De alternative løsninger der er på bordet er mig bekendt IKKE undersøgt ordentligt -  hverkan med hensyn til det konkrete steds egnethed eller konsekvenser for nærområdet. (undtagen havnemodellen der ikke duede).

Er der mere tåge i Thomasminde end i Tirstrup? Hvor mange dage er der så tåget at fly ikke kan lande? Hvad koster det at flytte elledningerne / grave dem ned? Er det korrekt at afstanden (også kaldet kundegrundlaget) ikke spiller en rolle? Altså: Er det underordnet om 750.000 eller 1.400.000 mennesker når lufthavnen indenfor en time?

Desuden er Thomasminde bare ét af flere forslag. Der findes måske andre placeringer mellem Aarhus og Randers hvor ledningerne ikke er et problem. Som måske er bedre end Thomasminde- måske ikke. Den VVM undersøgelse, som aldrig har været lavet vil vise om:

a) det kan svare sig at flytte Tirstrup?

b) det er muligt at finde en placering der er holdbar?

Hvorvidt en ny lufthavn kan tjenes hjem er et meget komplekst regnestykke, du kan ikke postulere at udgifterne 'næppe kan hentes hjem' på så tyndt et argumentationsgrundlag.


Gæst

#46

2013-12-25 23:00

Jeg bor i Trige og mener det vil være dybt godnat og lægge en lufthav i Trige i stedet for at få lavet noget tog eller noget bedre vej ud til den nuværende.jeg kan ikke se hvad der skulle gøre en ny lufthavn mere konkurrencedygtig nå billund og Aalborg bare vokser derud af. når lufthavnen så endlig er færdig så er de nok vokset fra den der kommer!!

Gæst

#47

2013-12-26 10:29

Hvis lufthavnen flyttes til Thomasminde vil der ikke være støj i Trige.
Støjen er værst i baneretningen (øst vest) hvilket kan ses af støjanalyser i f.eks Kastrup:

http://www2.sns.dk/udgivelser/2007/978-87-7279-780-9/html/kap02.htm
(Se kapitel 8, figur F)
Trige ligger 2,5 km syd for - uden for støjområdet.
I øvrigt kan det også være a en undersøgelse af mulige placeringer vil vise at den kan ligge endnu længere mod nord hvor den slet ikke vil påvirke byer (heller ikke i baneretningerne)

Endelig er det usagligt at postulere den ikke kan få succes på baggrund af din mavefornemmelse.
Det bør undersøges af trafikforskere.

Skinnerup

#48 Der var engang

2014-01-19 09:07

http://www.jyllands-posten.dk/protected/premium/aar/ECE3861041/lufthavnen-ligger-i-tirstrup/?page=2

Hvis I kan komme id. Partierne skulle her bakke op om lufthavnen. Var det Århus havns flytning uog udbygning, der var årsagen til, at Motorvejen til Grenå blev stoppet ved kommunegrænsen? Havde det indflydelse på, at man ville flytte lufthavnen? Hvem stod bag?

Gæst

#49

2014-03-29 07:55

Brug penge til den nuværende i stedet, og hold så op med alt det .vi har en lufthavn, vi kan ikke få en tættere på uden gener for andet

Gæst

#50

2014-03-31 16:14

Alt det ævl og kævl om at lufthavnen skal flyttes,det er derfor at Tirstrup lufthavn ligner noget gammelt møj fra en eller anden bananrepublik,ingen tør for alvor at putte penge i noget som måske skal lukkes,så ti nu stille med med det ævl og lad os nu få lufthavnen opdateret så den kommer til at ligne en lufthavn som ligger ved Danmarks anden største by.