Red de kreative fag og andre valgfag på B-niveau i gymnasiet


Gæst

#101

2016-04-23 21:16

Kreative fag i Gymnasiet samt valgfag er de eneste fag, hvor den enkelte elev kan nå at redde sin skolegang, hvis man ikke føler at man har fået den rigtige studieretning fra start af!

Gæst

#102

2016-04-23 22:25

Min bror ville ikke have klaret tiden ud på gymnasiet var det ikke for faget drama. Det har han ofte fortalt. I dag er han rektor for en ungdomsuddannelse.

Gæst

#103

2016-04-24 09:37

Fordi kreativitet er essentielt for mennesket.

Gæst

#104

2016-04-24 13:48

Jeg havde selv utrolig meget glæde af de kreative fag! Valgte både drama og billedkunst og mine "boglige" kvalifikationer blev absolut ikke ringere af den grund. Til gengæld gav de kreative fag SÅ meget mere skoleglæde.
Kirstine
Gæst

#105

2016-04-24 14:22

Jeg skrev under, fordi jeg har valgt at gå på det almene gymnasium. Det betyder at jeg gerne vil have den almene uddannelse hvilket inkluderer dramatik, musik, billedkunst, filosofi osv. Jeg vil gerne have de her fag fordi fordi det udvikler mig som et menneske. Mine A-fag udover Dansk og Historie er Engelsk, Spansk og Latin med Dramatik på B. Ofte når jeg fortæller det til folk synes de enten at jeg er skør eller fortæller mig hvordan jeg ikke kan komme ind på nogen uddannelser med de fag og at jeg derfor spilder min tid og min uddannelse. Men det gør jeg ikke. Uddannelse er ikke kun at kunne lægge to tal sammen eller at kunne flest af pi's decimaltal, det er lige så meget at kunne tænke kreativt, at kunne tackle problemer fra forskellige vinkler og at kunne udtrykke sig selv. Det er altsammen kompetencer som man lærer i de kreative fag. Det er også kompetencer som bliver efterspurgt på arbejdsmarkedet, så hvorfor folk mener at jeg spilder min tid og min uddannels, og hvorfor regeringen mener at vi skal skære ned på de kreative fag, det forstår jeg simpelthen ikke. Jeg vil altid kunne tage supplerignsfag, men jo ældre jeg bliver, jo sværere bliver det at skulle lærer disse kompetencer fra bunden.

Derudover så er der masser muligheder for studerende som allerede ved at de kun vil have de naturfaglige eller humanistiske fag. Der findes HHX, HTX, IB osv. altsammen uden kreative fag så hvorfor skal vi nu også til at fjerne de kreative fag fra en af de eneste uddannelser som rent faktisk tilbyder dem.

Der er en masse andre pointer som jeg ikke tror at Sir Ken Robinson kan forklare meget bedre end jeg kan så her er et link til en af hans videoer som forklarer det virkelig godt:

https://www.ted.com/talks/ken_robinson_changing_education_paradigms

 


Gæst

#106

2016-04-24 15:47

Fordi jeg synes det er vigtigt at folk kan have lov til at vælge de kreative fag som de brænder for! Det er meget nemmere at finde fælles interesser hvis man får lov til at have et kreativt fag som linjefag

Gæst

#107

2016-04-24 18:09

Fordi jeg elsker kreative og intelligente unge

Gæst

#108

2016-04-24 18:43

Hvor skal de unge mennesker ellers udvikle deres kreative sider? Kreativitet er kilden til alle nye tanker og dermed opdagelser. Sluk for adgangen til denne kilde og du slukker for nytænkning, udvikling og menneskelighed.

Gæst

#109

2016-04-24 20:04

Fordi jeg mener at mange forskellige typer mennesker skal kunne tage en gymnasiale uddannelse og det her ligner for mig at nogle bliver udlukket !!!

Gæst

#110

2016-04-24 20:09

Vi må på ingen måde dræbe kreativitet i dette samfund ! Det er det der gør Danmark så unikt

Gæst

#111

2016-04-25 06:12

Selvfølgelig skriver jeg under ..

Gæst

#112

2016-04-25 09:26

Jeg går selv på gymnasiet og er meget glad for mit kreative fag (drama) da jeg gerne vil blive skuespiller en dag, derfor synes jeg det ville være en skam at fjerne faget da jeg ved at det kan knuse drømme.

Gæst

#113

2016-04-25 09:35

Musik A var et af fundamenterne til den person jeg udviklede mig til. Selvom jeg ikke anvender faget nu, så var det en vigtig del af udviklingen af min person. Gymnasiet bør ikke alene være et samlebånd, til at pumpe viden i mennesker, det bør også lægge rammer til modning af teenagere, imod deres voksne liv. En biologisk modning, der sker uanset om vi har matematik eller billedkunst, derfor er det vigtigt at støtte disse individer i at udvikle sig indenfor alle almennyttige emner, de skulle ønske sig!


Gæst

#114

2016-04-25 09:51

Fordi en stor del af inteligensen Ligger i det anede, det uudtalelige og læg mærke til ordet "forstå" det betyder at stå foran noget eller at stå for noget.

Gæst

#115

2016-04-25 12:14

Fordi jeg syntes den er relevant i forhold til hvor stor en betydning det har for gymnasie elever

Gæst

#116

2016-04-25 12:49

Jeg mener at det er en KATASTROFE og et kæmpe fejlskud at stække de kreative fag. Vi har brug for den type unge, der tænker skævt og innovativt - og vi har brug for at udvikle deres evner - til gavne for det samlede samfund.

Gæst

#117

2016-04-25 13:17

Design C på HF hjalp mig til at finde ud af hvad jeg vil med mit liv.

Gæst

#118

2016-04-25 13:20

Husk også oldtidskundskab!


Gæst

#119

2016-04-25 15:33

Fordi man skal have lov til at vælge de fag på højere niveau. Det er også vigtigt og også spændende. Regeringen kan ikke bestemme hvad folk skal studere.

Gæst

#120

2016-04-25 20:13

Det er også brug for kreative dag i gymnasierne

Gæst

#121

2016-04-26 10:42

Regeringen slagter hele vores kulturelle liv og virke! Brugerbetaling til museer, obligatorisk matematik og samfundsfag til alle på gymnasiet - og nu står de kreative fag i gymnasiet for skud?! Det kan ikke være rigtigt!
Kære regering - få nu øjnene op!


Gæst

#122

2016-04-26 23:52

Fordi vi mennesker er forskellige og unikke, og har brug for at har ret til at vælge, og som unge, skal man have mange muligheder for at finde sig selv, i gennem disse kreative fag som er en oase i mellem de andre fag.

Gæst

#123

2016-04-27 09:21

Fordi jeg som skoleelev selv havde stor glæde af min sanglærers store glæde ved at give os børn indblik i den danske sangskat. Alt for få kender til den skat vi har i danske sange. Jeg valgte sangen hele mit liv, takket være en herlig lærer, som havde råderum. Jeg gik ud af skolen 1951.

Gæst

#124

2016-04-29 13:35

Det er vigtigt at eleverne får det frie valg! At fratage eleverne frie valg er ikke vejen frem til veldannede unge mennesker!

Gæst

#125

2016-04-30 17:38

Jeg er uddannet Teater/dramapædagog og har arbejdet med scenekunst i skole og SFO regi. Det er en kunstform der integrerer og danner det hele menneske, så det enkelte menneske bliver rustet til at agere i samfundets forskellige arenaer.