Nej tak til statens salg af DONG til Goldman Sachs

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Nej tak til statens salg af DONG til Goldman Sachs.


Gæst

#551

2014-01-24 05:24

Dong skal blive på danske hænder, og tjene det danske samfund

Gæst

#552

2014-01-24 05:39

Håber at denne fadæse for regeringen til at falde !

Gæst

#553

2014-01-24 05:40

Regeringen er bindende gal, lad danskerens inverterer i aktier i Dong.

Gæst

#554

2014-01-24 05:46

en lille historie fra finansverden om Goldman,
før finans krisen var der jo de boliglån i USA som blev samlet til bonds ( pakker) og solgt videre, det var lån som man godt viste at låntagerne i de fleste tilfælde ikke kunne betale tilbage,
hvad gør ratingsfirmaerne, jo de siger som Goldman at de er guld vær til alle der har penge, og alle køber,
men goldman ved internt godt at de er rådne, og ikke papiret værd de er trykt på, så man forsikre sig mod at de falder i værdi hos et var det AGI som andre banker også bruger,

da boblen så brister skal agi jo betale til goldman, det gør at agi er på vej i konkurs og det vil trækker hele finans verden med sig værre end det gjorde, det amerikanske senat springer ind og holder hånden under agi med skatte penge,
det redder så goldman men deres værste konkurent på finans invisterings markedet går ned fordi de ikke er så godt forsikret,
resultat!: Goldman tjente efter finans krakket i 08 400 miliadrer us dollers på ca 3 år, hvor andre intet tjente

næste ting, Goldman lånte Grækenland 2 store potioner penge inden de kom ind i euroen, den ene kendte EU til, ikke den anden kom først frem efter da de skulle betale tilbage og ikke kunne, pengene var væk og det trak Grækenland ned til næsten bankerot og næsten hele Euroen med, presidenten gik af og den der kom ind 1 mdr. og sidde var en Goldman mand,

hvor jeg har det fra, jo der er lavet en dokumentar film om det og finanskrisen i 08 som jeg har set på tysk tv, mener det var Arte kanalen

vent og se med Dong, de bliver malket for værdier og spyttet ud
Goldman & Sachs har kun et mål, det er at tjene så mange penge som muligt på kortest tid

google goldman Sachs en gang


Gæst

#555 Amoralske svindel-og-humbug selskaber ud af Danmark!

2014-01-24 05:50

Af alle multinationale forbryderselskaber i amoralsk skattely og med en forretningsmodel, der hviler på svindel og humbug! - Lad os dog i det mindste blive fri for den værste: Goldman Sachs - i vore statslige selskaber...... Regeringen ledet af partiet med det absurde navn "Socialdemokrati" : Skam jer!


Gæst

#556

2014-01-24 05:50

Jeg undres over hvordan det kan lade sig gøre at en socialdemokratisk ledet regering kan gå med til at sælge aktier i Dong til det amerikanske investeringsfirma Goldman Sachs, et firma som vel er et af synonymerne på den finans krise som vi har haft i hele verden, som har kostet mange mennesker deres arbejde og værdier samt gjort skellet mellem rig og fattig endnu større.

Når finansminister Bjarne Corydon går ud og forsvare det med at det var det bedste tilbud, viser det jo med al tydelighed det kun drejer sig om pengenes magt.
Jeg mener at man netop i et salg af en så stor samfunds betydning, som vores energi forsyning er, bør vise at der er forskel på en rød og en blå regering.

Og med tidligere statsminister Poul Nyrups udtagelse om at et salg til Goldman Sachs er en katastrofe, bekræfter det bare mig i at vi har en regering som når det handler om penge over politik, så er den ikke så forskellig fra den tidligere regering, et salg af aktier til en så stor skurk som Goldman Sachs under Poul Nyrup regerings tid eller tidligere socialdemokratiske regeringer vil vel være utænkeligt.

Min pointe er at, når det handler om økonomi, er der desværre med de akademikere som er i toppen af vores politikkere en meget ens tankegang, hvor det med at have holdninger til tingene, kun tæller såfremt det ikke koster penge og det til enhver tid handler om største mulige profit.

Problemet er bare med en sag som denne er, at for den almindelige dansker kommer det til at fremstå at være ligegyldigt, om det er rød eller blå som er ved magten, specielt for alle dem som har mistet deres arbejde eller andre værdier, blandt andet på grund af et firma som Goldman Sachs som har været med til at skabe den krise som hele den vestlige verden lider under.

Gæst

#557

2014-01-24 05:53

1 - Goldman Sachs har allerede snydt os for 13 milliarder.

2 - Anders Eldrup fra Dong har også allerede deltaget i et Bilderberg møde. (Skulle ikke undre mig, at det har været planen i lang tid.

Gæst

#558

2014-01-24 06:04

Jeg synes ikke formuleringen lever op til at være partipolitisk uafhængig. Men vi deles om uenigheden i salg af danske råstoffer til 3. part.

Gæst

#559

2014-01-24 06:10

Hvad har Corydon gang i!? Vil han have at Socialdemokraterne skal ud i den politiske kulde og aldrig vende tilbage igen som et seriøst parti!?

Hvordan kan arbejdernes parti støtte sig op af tidens røverbaroner!?

Fyr Corydon!
Viggo Clausen
Gæst

#560

2014-01-24 06:12

Hverken den almene dansker, Poul Nyrup Rasmussen, Michael Møller eller Bjarne Coridon kan i virkeligheden forudse følgerne af et frasalg af Dong til hverken Goldman Sachs, Pensionsselskaberne eller en helt tredie part. Moderne markedskræfter er alt for komplekse til at der kan stilles nogle garantier, og at stå skråsikkert på det ene fremfor det andet, udstiller i virkeligheden blot en udbredt mangel på selvindsigt. - Og netop derfor mener jeg at det eneste rigtige grundlag at tage en så stor beslutning på, er ved at skæve til ideologi og mavefornemmelse. Og begge dele siger mig i dette tilfælde at det er en rigtig skidt ide at afgive indflydelse til et amerikansk selskab, for hvem Danmark betyder nul og niks. Vi har gang i noget godt her i landet, vi er 25% dækket af vindenergi og tendenserne peger i retning af yderligere udvikling. Der er håb forude! Det skal vi tro på og værne omkring. Nogle gange må man altså tage blikket bort fra papirerne og ignorere alle de polerede politiske talestrømme og bare gøre det rigtige!

Og Helle, hvem har i øvrigt sagt at danskerne ikke er villige til at tage risikoen selv? Jeg tror ikke vi rigtig er blevet spurgt!? Jeg vil sgu gerne!


Gæst

#561

2014-01-24 06:14

Hvad tænker de på.!!!
De røde har indført offentligt gabestok med oplysninger om firmaers skatteindbetaling i Danmark, og så sælger de til goldman som er verdens kendt i at bruge skattely!!! Ja så heller løfte dyner og smide små børn ud af landet fordi de bliver faderløse!!!

Gæst

#562

2014-01-24 06:16

Goldman Sachs har kun profit, profit, hurtig profit, meget hurtig profit og de er lige glade med om jeg får el og hvad jeg skal betale for den.

Gæst

#563

2014-01-24 06:22

Man kan da ikke blåstemple en virksomhed, som trods enorme overskud praler med at de betaler endog meget lidt i skat ? ? ?

Gæst

#564

2014-01-24 06:23

Blå Bjarne kan jo snart sammenlignes med Per Hækkerup, der forærede den danske undergrund væk.

Gæst

#565

2014-01-24 06:23

Godt initiativ, tror dog at Bjarne Corydon og Company er for tykpandede til at se hvor tåbeligt de disponerer.
At sælge dansk infrastruktur til et udenlandsk vampyrselskab som Goldman Sachs og tro der kommer noget positivt ud af det må siges at være topmålet af naivitet.


Gæst

#566

2014-01-24 06:24

...staten bør ikke sælge til firma der arbejder fra skattely

Gæst

#567

2014-01-24 06:27

Sjovt at man skal skaffe 8 milliarder men børs noteringer giver direktøren over en milliard alene og 250 andre chefer får samlet 1,5 milliarder samle regning til skatteborgere over 2,5 milliarder og sjovt nok så kan Goldman så lige få sine 8 milliarder igen plus div renter. Mon ikke at andre firmaer også godt ville invester i Dong på samme vilkår, eller mon hvis staten oprettet statsobligationer i en pulie og denne gruppe også fik samme vilkår så kan der nok skrabes 8 milliarder sammen på dansk hænder oh derved skal direktionen ikke score over 2,5 milliarder. De får løn for deres job og de skal ikke have en disse mere.

Gæst

#568

2014-01-24 06:27

Bliver vores politikere aldrig klogere? At sælge vores forbrugerfinancierede infrastruktur til kapitalfonde, som derefter presser penge ud af forbrugerne. Sporene fra TDC burde skræmme!

Gæst

#569

2014-01-24 06:28

Ekspropriation af Dansk Energi

Den danske energisektor, hér specielt den danske el-produktion, har været drevet under særlige forhold.
De forskellige elselskaber har stort set været offentlige men med en organisatorisk ramme i selskabsform. Elselskaber blev drevet som monopoler uden nogen form for konkurrence. Derfor havde forbrugerne ingen valgmuligheder. Prisfastsættelserne skulle derfor godkendes af offentlige instanser. Det unikke var, at man fik lov til at sætte elpriser så højt, at man kunne spare op til fremtidige kraftværker, transformatorstationer og højspændingskabler mv.
Denne unikke monopoldannelse og offentlige virksomhed som elselskaberne udgjorde, kan man derfor med god ret sige var forbrugernes ejendom, da det var forbrugernes forholdsindbetalinger til monopolet der finansierede produktionsapparatet.
Dette synspunkt fik jeg medhold i fra et advokatfirma dengang debatten vedr. salg af Nesa fandt sted.
Den offentlige elproduktion i Danmark har været karakteriseret af at være særdeles veldrevet og med en generel nødvendig og effektiv langsigtet planlægnings- og vedligeholdelseshorisont.
Der har ingen problemer været i dansk elproduktion der kan retfærdiggøre privatiseringstankegangen. Tværtimod kan elproduktionen generelt siges at have udgjort et mønstereksempel på veldrevet offentlig virksomhed.
Nu vil man sælge ud af den statslige energivirksomhed DONG til Goldman Sachs.
Hér er der i realiteten tale om ekspropriation af værdier der retteligt tilhører forbrugerne. De danske forbrugere sk
al således for anden gang i træk betale deres egne og kapitaliserede værdier der ligger i DONG.
Goldman Sachs var én af de hovedansvarlige banker, der bidrog til den amerikanske- og dermed den internationale finanskrise. Goldman Sachs interesser er og har således altid været profitmaksimering, i et omfang hvor almenvellets interesser tilsidesættes.
Når en bank som Goldman Sachs overtager dele af en national dansk energiproduktion må alarmklokkerne lyde hos ansvarlige danske beslutningstagere, specielt når der medfølger vetorettigheder der rækker langt udover hvad den købte andel retfærdiggør.
Dansk energiproduktion og investeringerne i denne produktion må og skal nødvendigvis tage andre hensyn end absolut profitmaksimering. Langsigtede hensættelser til vedligehold af kraftværker, højspændingsledninger mv. er påkrævet. Energipolitiske mål om omstilling til grøn energi skal et selskab som DONG, som offentlig virksomhed, varetage uden skelen til absolut profitmaksimering. Hér vil Goldman Sachs, som privat spekulativ bankvirksomhed, kunne få afgørende og vidtrækkende negativ indflydelse på hele den danske energiproduktion.
Lad dansk energiproduktion forblive hvor den hører hjemme: i offentlig eje.
De danske beslutningstagere (politikere) forflygtiger deres ansvar om at tjene samfundets interesser bedst muligt.

Thorkil Brodersen


Gæst

#570

2014-01-24 06:32

Selvfølgelig skal det forblive på statens hænder. Se bare, hvordan det er gået rent historisk med alle andre selskaber der er blevet solgt. Firmaerne ender i krise og må fyre medarbejdere, og i sidste ende bliver det dyrere for forbrugerne.

Gæst

#571

2014-01-24 06:35

Jeg har været modstander af aftalen ml. DONG og Goldman Sachs fra dag 1, og ikke troet mine egne øjne da det gik op for mig, at det blot er en formalitet, at gennemføre handlen nu. Goldman Sachs har mange lig i lasten...Bl.a. Grækenlands euro adgang på baggrund af et sminket regnskab leveret af G.S.,at det nærmer sig galimantias, at indgå en aftale om danskernes DONG som inkluderer at de får Veto-ret.

Gæst

#572

2014-01-24 06:39

Få den aftale revet i stykker. Goldman Sachs regnes for medskyldig i den økonomiske krise og samtidig kører der en sag I USA, hvor de har manipuleret med priser på Alu bevidst for at score gevinst. Jeg forstår simpelthen ikke Corydon vil lægge navn til den aftale, og mens der forlyder rygter om at Pension Danmark har budt højere på de aktier i Dong. Vi får nok ikke sandheden at vide fordi regeringen nu kan skjule facts med "offentlighedsloven", som de har vedtaget sammen med Venstre. Aldrig har tilliden til politikere været lavere i Danmark !
Peter

#573 Nej til statens salg af DONG

2014-01-24 06:41

Det er ganske simpelt vanvittigt !!!!

Gæst

#574

2014-01-24 06:44

Nu er man igen ved at sælge ud af arvesølvet, og så til en af de værste spekulanter, Goldman Sachs, som nok skal få udsultet DONG, i jagten på profit, og så ender Danmark i sidste ende med en lang næse. Utroligt at vi intet har lært, efter Nordsøolie sagen, og andre lignende sager, hvor det er centrale dele af den fælles ejendom og infrastruktur, man sælger.

Gæst

#575

2014-01-24 06:45

Inden længe vil alle givtige produktionsværdiger, som lønmodtagerne har medvirket til at skabe, være opkøbt af spekulative kapitalfonde.
Den afvikling, skal staten naturligvis ikke deltage i.