Imod ny folkeskolereform

Quoted post


Gæst

#2

2013-02-02 22:40

Har man tænkt over, hvad en heldagsskole vil gøre ved børnenes hobbyer og fritidsinteresser? Heldagsskolen vil ikke - i hvert tilfælde foreløbigt - kunne levere violinundervisning eller fodboldtræning på et niveau, der tilnærmelsesvist ligner musikskolernes og fodboldklubbernes! Er disse kompetencer overflødige? Der er intet evidens for, at det faglige niveau vil højnes med flere timer i skolen, dertil skal lægges, at børn i dag jo også tilegner sig vigtige kompetencer i deres fritidsliv - socialt, sportsligt, musisk osv. Jeg forestiller mig, at skolereformen vil være en bedring for den lille gruppe af folkeskolebørn, der i dag har særlige faglige udfordringer i skolen, og mangel på fritidsaktiviteter. Men hvad med de øvrige måske 90%? Hilsen en skuffet forælder...

Svar

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-03-02 08:15:58


ninabe

#91 Re: social læring

2013-03-06 09:56:09

#2: -

Tager jeg fejl, eller er spørgsmålet om, hvorvidt heldagsskolen tjerner børnenes tarv stort set fraværende fra det offentlige rum? Jeg synes det er rystende. Vi ved, at ingen undersøgelser støtter ideen om, at heldagsskoler forbedrer elevernes præstationer, så hvad drejer det her sig om? De 17%, der ikke fungerer og hvis situation kræver en bredspektret social indsats - det er ikke en læreropgave og burde ikke gå ud over de resterende 83%. Vores tre teenagebørn har alle fritidsarbejde, der giver dem indblik og forståelse for nogle miljøer, der er meget forskellige fra det, de kommer fra - udover at give dem den pligtfølelse og selvautoritet, der kommer af at tjene egne penge. Jeg er lidt skuffet over, at lærerne kun argumenterer med deres egne forhold og ikke, hvad der tjener børnene.


Gæst

#273 Re:

2013-05-02 07:20:26

#2: -

De har fri hhv. kl. 14, 15 og 15.30. De kan SAGTENS nå andre fritidsaktiviteter. De får endda mere tid til det, da der i den ne reform inføres tvungen lektiehjælp. Det betyder der ikke vil være lige så mange hjemme, og dermed mere fri til andre ting, eks. fritidsinteresser og hygge med forældre og kammerater.

skovyrsa

#309 Re:

2013-05-11 10:04:50

#2: -

Helt enig der. Denne reform er bare endnu et eksempel på den lovgivning til laveste fællesnævner, der foregår.