Imod ny folkeskolereform

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Imod ny folkeskolereform.


Gæst

#301

2013-05-06 14:02

Hold da helt op, hvor den samme kommentar er skrevet mange gange i træk. Er det mon Antorini, der lige er gået amok i frokostpausen???
Med den nye reform kan man give alle elever op til 40 ugentlige lektioner, det er op til kommunalbestyrelsen!
Målret hjælpen til elever, som har problemer, sørg for lektiecafeer på samtlige skoler, for det er noget som virker, drop inklusionen, det går bare ud over de børn, som behøver særlig opmærksomhed. Og almindelige lærere er ikke uddannet til at tage hånd om dem. Der er nok at gøre i forhold til at varetage undervisningsdifferentieringen, hvor man tilrettelægger undervisningen ud fra elevernes forskellige niveauer.Og mange tidligere specialklasseelever har brug for ro, overskuelighed, forudsigelighed, og mindre, trygge miljøer.

Det er ikke 18 procent af eleverne som ikke får taget folkeskolens afgangseksamen, men omkring 11 procent. Antorini talte også døde elever med eftersom de jo ikke var gået til eksamen, elever som skulle op til sygeeksamen efter sommerferien, og elever, der var udvandret til andre lande!!!

Så hjælp de resterende 11 procent målrettet. En god hjælp kunne være at forbyde kommuner at neligere ordblindhdd. Blandt andet Frederikssund og HøjeTåstrup nægter at anerkende ordblindhed. De siger de ikke vil stemple børnene med diagnoser, men i praksis betyder det, at de ordblinde ikke får den nødvendige hjælp. Hvor af den slags krumspring, der forgår rundt omkring, ved jeg ikke. Men en slunken kommunekasse kan nok føre til mange kreativiteter.
Al elendighed og manglende resultater er ikke lærernes skyld. (Jeg siger ikke, at der ikke findes dårlige lærere rundt omkring), men mange gange er sparekniven elevernes værste fjende.
Og så er det da også sandt, at der i nogen klasser er problemer med diciplin. Men ærlig talt så burde børnene jo være opdraget hjemmefra. Og så burde skolerne nok udvikle politikker for, hvordan man griber sagen an, hvis larm og uhensigtmæssig opførsel drukner undervisningen.

De problemer, der er i folkeskolen, skal selvfølgelig løses så vidt det overhovedet er muligt, men heldagsskolen er ikke løsningen! I øvrigt benytter lærerne allerede leg- og aktivitetsbaseret undervisning rigtigt mange steder, det er intet nyt under solen. Men der skal være et klart formål med aktiviteter, og hvis der skal det skal de altså planlægges. Der er grænser for, hvor gange, man kan slagte den samme ged. Og tilfældig hoppen og springen omkring vil ikke være til nogen nytte. Bare holde eleverne unødvendigt længe i skolen, i stedet for at lade dem springe omkring fivilligt udenfor skolen i selvvalgte aktiviteter.

Gør heldagsskolen til en valgmulighed for de forældre, som ønsker det, lad være at trække den ned om ørerne på samtlige folkeskoleelever ved tvang.


Gæst

#302 Re: Re: Man redder som man sår eller sådan noget...

2013-05-06 14:11

#276: - Re: Man redder som man sår eller sådan noget...

Hvis reformen går igennem, vil der kun blive givet 3000 kr. pr. lærer til efteruddannelse de næste 7 år.

Det er ganske begrænset, hvor meget efteruddannelse  man kan få for de penge.


Gæst

#303

2013-05-07 11:52

Jeg har også med stor gru set udsendelserne om 9.z mod Kina... Pinlig affære!!! Ja respekten mangler jo fuldstændigt herhjemme. Desværre er der jo ikke sanktionsmuligheder, som i gamle dage - ungerne griner dig lige op i ansigtet, når du siger fra overfor dem. Forældrene bliver dybt forargede, hvis du påtaler deres børns dårlige opførelse eller elendige standpunkt. Man kan ikke engang bede en elev om at gå uden for døren, for de er åbenbart så lettændelige, at de hele tiden skal være under observation...! Er Danmark blevet en 'behageklub'?? Jeg frygter, at inklusionen af specialklasseelever vil gøre tingene endnu værre, da de er utroligt tidskrævende, opmærksomhedssøgende, m.m. - det er fint, hvis der er tid og ressourcer til det, men det er der som regel ikke, så enten bliver undervisningen på deres præmisser eller også tabes de på gulvet. Mange ting her i Danmark går op i hat og briller. Vores kære børn aner ikke en skid - heller ikke efter 9 års skolegang - desværre er det dem, som skal overtage dette samfund. Hold undervisning for sig og fritidsaktiviteter for sig. Lad forældrene OPDRAGE deres børn, lad lærerne stå for faglighed - fritiden kan ungerne godt selv finde ud af. Vi havde stor respekt for vores lærere, som ikke brugte tid på at høre om hver enkelt elevs weekend, m.m. Det var faglighed, det handlede om. Og sjovt nok havde vi ikke problemer, da jeg gik i skole i 60'erne - vores klasse læste allesammen efter 1. klasse - (måske også fordi at vi kunne finde ud af at holde kæft, til vi blev spurgt om noget). Hvor er det pinligt, at man efter 9 år i skolen dårligt kan læse eller skrive - HVAD VAR DET LIGE, DER GIK GALT???????

Gæst

#304

2013-05-07 12:23

Vi kan vel takke vores 'visionære' politikere gennem tiderne for at have forringet og udvandet hele konceptet med folkeskolen gennem utallige reformer - men det gik da helt i fløjten, da man gjorde op med den 'sorte'skole, som ikke var så sort endda! Men der er ingen grund til at være ked af det - kineserne overtager jo nok på et eller andet tidspunkt!

Gæst

#305 Re:

2013-05-07 12:50

#303: -

Jamen kæreste dog! Har du ikke regnet den ud endnu? Hvis du ser på hele det sags/behandlersystem, som er skudt op gennem de seneste 20-30 år, så vil det da være noget møg, hvis folk kan selv. Så er der ikke brug for alle de jobcentre, som hele tiden har brug for flere medarbejdere, som skal finde ud af hvilket kursus, du kan komme på - eller hvor de ellers kan anbringe dig. Og så er der alle de andre - lad os kalde dem andre aktører - som også skal tjene penge på dig!


Gæst

#306

2013-05-07 19:52

Jeg er blot 33, men har arbejdet med børn og unge i over 13 år og undervist i 10 år.

Hvad der sker i det danske samfund er beskæmmende og den nye folkeskolereforn er et tegn derpå.

Gæst

#307 skolen idag, diciplin m.m.

2013-05-07 20:24

Jeg har også set de førnævnte udsendelser om 9. z mod kineserne, og selvom jeg ikke går ind for tom paratviden og udenadslære, så mener jeg også, at der kan være brug for en basal viden. Frankrigs hovedstad fx bør ikke være ubekendt i skolens ældste klasser.
Men jeg er nu glad for at den sorte skole er overstået, for det var for ufrit. Jeg kan er glad for at børnene generelt føler sig trygge og glade ved deres lærere og ved deres skole, og jeg synes, at det er godt, at skolen udover faglighed også fokuserer på elevernes trivsel. Hånden på hjertet, husker vi ikke allesammen vores skolegang ganske tydeligt. Klassekammeraternes navne, lugten af madpakker med spegepølse, kødpølse, leverpostej og figenpålæg, hvordan støvkorn dansede i en solstribe , der faldt ind ad vinduet, mens man tænkte på den hemmelige hule, man var ved at lave i en masse papkasser sammen med nabobørnene, lærernes navne og særheder, de første uskyldige forelskelser, vennerne og fangeleg i frikvarteret. De fleste har en kæmpe fond af minder og følelser fra deres skolegang. Den tid er med til at forme os til de mennesker, vi bliver som voksne. Den tid er med til at bestemme,om vi har en god selvtillid eller ej. Og derfor er jeg glad for den frimodige tone, der er mellem lærere og elever i dag. Børnene i dag er mere modige på mange måder, end os der gik i skole i 60'erne og 70'erne. Men uden det var meningen, forskød fokus sig fra faglighed til trivsel. Og her gik det måske lidt galt, for både trivsel og faglighed bør være i højsædet. Men der er så også forskelle på skoler og på lærere. Man kan ikke sige, at alle klasser er larmende og respektløse ud fra nogle få eksempler. Men i de tilfælde der er, burde skolerne helt klart udvikle nogle måder ar håndtere urolige klasser på, hvor både kolleger og ledelser bakker hinanden op.

Gæst

#308

2013-05-08 20:54

Sorry - jeg har ikke noget tilovers for den nye folkeskolereform - så kan man lige så godt lukke skolerne og omdanne dem til store fritidsklubber. Der mangler i den grad faglighed og disciplin, så det er helt forfærdeligt. Måske skulle man nærmere opdele skolen i teknisk/boglig linje, så alle kan komme til at blomstre.
skovyrsa

#309 Re:

2013-05-11 10:04

#2: -

Helt enig der. Denne reform er bare endnu et eksempel på den lovgivning til laveste fællesnævner, der foregår.

FRIHED

#310 HALLO BRUG FRIHEDEN ELLER MIST DEN !!

2013-05-14 07:11

Det vores børn ikke statens, lad være med at spørge staten om lov til at blande jer i jeres børns liv, gør som det passer jer, brug friheden eller mist den.
Bjørn Thrane

#311 Re: Man redder som man sår eller sådan noget...

2013-05-19 00:07

#255: Kenneth - Man redder som man sår eller sådan noget...

Kære rare Kenneth, - du leverer et overbevisende bevis på, at Folkeskolen  (både dens lærere og skoleledere) skal tilbage på skolebænken (for lærere og skoleledere) for at lære eleverne,  at:

- det ikke hedder "Man redder som man sår eller sådan noget..." - hvis du havde haft dygtige lærere i din skoletid, ville du vide, at det hedder "Man ligger som, man selv har redet(med eet "d" i midten)"

- der er en verden til forskel på "at rede" og "at redde"   -   man "reder en seng", og man "redder et menneske" fra at drukne.

. . . .

Og du har også misforstået situationen: - lærerne har ikke strejket, - tværtimod, det var deres arbejdsgivere(KL + Regeringen), der forhindrede lærerne i at gå på arbejde ved at lockoute dem!!!


Gæst

#312

2013-05-20 19:02

børn skal have mulighed for fri leg og ikke styret af lærer eller pædagoger, men ude i naturen, og selv opdage og stille spørgsmål ud fra egne erfaringer, og det er der de proffisionelle skal træde til børn skal ikke tvinges til at gå i en heldagsskole, os der har prøvet at gå i skole 6 dage om ugen ved, hvor rædselsfuldt det var nu beggar man sgu samme fejl, som var et mareridt for os og vore bor skal ikke udsættes for det jeg vil kalde totur og mishandling og som efter min mening er en klar overtrædelse af FN`s Børne konvention lad menneskerettigsforeningen kikke på dette og evt lade Domstolen i Den Haag sige deres mening om fratagelse af ungernes barndom, hvor leg star som nr. 1 og skole star som6 eller 7 i den prioterede topstilling på side 1, der er tale om et groft omsorgssvigt, og netop derfor er chanserne for at for vinde en sådan sag ud fra ovennævnte være være ret gode, og vi kan sige vi prøvede da

Gæst

#313 Barfoed stå fast, nu gælder det

2013-06-06 00:43

Nu må vi bare håbe, at Barfoed står fast på, at lektiehjælpen skal være frivillig. Lektiecafeer kan være en kæmpe hjælp for en del elever, bla. de elever, som ikke kan få hjælpen af deres forældre. Men lad da lige børnene få lidt luft på vej hjem fra skolen, måske lidt at spise og en kop kaffe eller te, før de i ro og mag kan tage fat på lektierne. Mange både børn og voksne kan ikke koncentrere sig, uden der er ro omkring dem, og den ro er der ikke altid i skolen. Slet ikke hvis hele styrken skal være der til den bitre ende.

Gæst

#314

2013-06-26 09:25

Fordi at skolen ikke skal være socialisternes indoktrineringsanstalt.

Gæst

#315

2013-08-22 01:36

Hverken svage eller stærke børn får noget ud af en tvungen heldagsskole. Børn skal have skolegang efter individuelt behov.

Gæst

#316 Re: Re: Man redder som man sår eller sådan noget...

2013-09-15 09:46

#276: - Re: Man redder som man sår eller sådan noget... 

 Du gik vel ud af 5. klasse, sådan som du staver, pinligt for dig.


Gæst

#317 Re: Re: Man redder som man sår eller sådan noget...

2013-09-15 09:51

#311: Bjørn Thrane - Re: Man redder som man sår eller sådan noget... 

Ja Kenneth skulle måske have sine skolepenge retur, men lærerne kan ikke "REDDE" (lærer) alle elever alt, nogle er for svagt begavet.


Gæst

#318 Arbejdsgivernes/forældres mareridt

2013-09-15 10:08

Til næste skoleår, skal vi forældre til at tage fri fra arbejdet for at deltage i f.eks. forældresamtaler. Forældremøder måske helt slut, for hvor mange kan få fri, så vi kan være der fra 15.00-(senest)17.00. Vi kan ikke mere kontakte klasselæreren efter 16.00, og dette skal gøres ved at ringe til skolen, sekretæren kan sikkert ikke finde læreren, da de nok sidder i møde eller sidder på en (ledig)stol/gulvet/radiatore, et eller andet sted (der er ikke sat penge nok af, til at lave arbejdspladser til forberedelse) og forbereder sig. Maile kan vi heller ikke forvente der bliver læst og besvaret, hvis de ikke kan nå at læse dem inden kl.16.00. Så forældresamarbejdet er det SLUT med.

Gæst

#319 Re:

2013-09-15 10:26

#303: -  

Der står (folkeskoleloven) at eleven skal være undervisningsparat, når de starter i børnehaveklassen, det er der stort set ingen der er. Forældre og elever er i dag utrolige selvsentreret, det drejer sig om dem og kun dem. Vi forældre skal tage magten tilbage fra børnene. Du skriver efter 9 år, men de har også gået i 0. årg.

 

 


Gæst

#320 Re: Re:

2013-09-15 10:28

#319: - Re:  

 Ups. selvcentreret.


Gæst

#321 Re:

2013-09-15 10:33

#3: -  

 Lærerne har brug for undervisningsparate elever og forældre der ikke kun tror, deres barn er den eneste elev i klassen.


Gæst

#322 Re:

2013-09-15 10:41

#9: -  

Det er også synd for lærerne, for hvor skal de sidde og spise/forberede sig/holde møder, på gulvet? Hvor skal alle bøgerne mm. være, når de ikke mere har hjemmekontorer? Skal de også kunne købe mad i en kantine, nu de skal normaliseres? Skal de selv bestemme over de 5 ugers ferie, så også de kan komme på billige rejser?


Gæst

#323

2013-10-01 13:14

Det er det enkelte forældrepar, der bestemmer om deres barn skal i helhedskole eller ej. Vi må melde klart ud at vi ikke finder os i diktatur på hjemmefronten, men at der på det lokale plan skal være større frihed og mulighed til at tilrettelægge sit eget barns uddannelse individuelt, afhængigt af type,temperament, evner, og behov og meget meget mere.

Gæst

#324

2013-12-13 10:55

Det er ikke staten, der bestemmer hvad min søn bruger sin fritid til...

Gæst

#325

2013-12-13 12:39

Det er altid en god ide, når man vil omkalfatre fuldstændigt at overvejer, hvad der er udgangspunktet og hvad der er målet. Så længe målet primært er bedre Pisa-resultater (en undersøgelse, der i det hele taget kan sås voldsomme tvivl omkring) er det fuldstændig hals over hoved, det der foregår