Imod ny folkeskolereform

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Imod ny folkeskolereform.


Gæst

#276 Re: Man redder som man sår eller sådan noget...

2013-05-02 07:34

#255: Kenneth - Man redder som man sår eller sådan noget...

HELT enig. Bortset fra at lærene også skal have bedre kompetenceudvikling, hvilket har været sparet væk de sidste mange år.. Det kommer der nu, med det ne forslag.

HELT enig i at det er deideret pinligt at folk der går ud af skolen ikke kan skrie og regne på helt elementær plan, efter 9 års skolegang!

 


Gæst

#277 Re:

2013-05-02 07:35

Jeg er mor og enig i reforn#7: -

de får hhv.

0. klasse 0 ekstra undervisningstimer

1-3. 1 ekstra undervisningstime

4-6. 2 ekstra

7. 4 timer ekstra (2 af dem valgfag)

8-9 2 ekstra timer.

Resten er aktivitetstimer. De går primært ud på at lære gennem leg og praktik, fysisk bevægelse og tvungen lektiehjælp.

De har fri senest 14, 15 og 15.30...

Det giver dem stadig god tid til fritidsaktiviteter og mindre lektietid hjemme. OG kvalificeret lektihjælp til alle, uanset social baggrund. Det ser jeg som et stort plus!

Jeg sigr pænt ja tak til at løfte den faglige standard i folkeskolen, så min unge kan få samme changcer som unge mennesker fra andre dele af verden.


Gæst

#278 Re:

2013-05-02 07:36

#1: -

Jeg er MOR til kommende skolebarn.

Jeg ser GOD mening i den.

de får hhv.

0. klasse 0 ekstra undervisningstimer

1-3. 1 ekstra undervisningstime

4-6. 2 ekstra

7. 4 timer ekstra (2 af dem valgfag)

8-9 2 ekstra timer.

Resten er aktivitetstimer. De går primært ud på at lære gennem leg og praktik, fysisk bevægelse og tvungen lektiehjælp.

De har fri senest 14, 15 og 15.30...

Det giver dem stadig god tid til fritidsaktiviteter og mindre lektietid hjemme. OG kvalificeret lektihjælp til alle, uanset social baggrund. Det ser jeg som et stort plus!


Gæst

#279 Re: Bevar børnenes barndom

2013-05-02 07:37

Jeg beholder min datter i folkeskolen hvis den bliver som reformen lægger op til!#6: Camilla G - Bevar børnenes barndom

de får hhv.

0. klasse 0 ekstra undervisningstimer

1-3. 1 ekstra undervisningstime

4-6. 2 ekstra

7. 4 timer ekstra (2 af dem valgfag)

8-9 2 ekstra timer.

Resten er aktivitetstimer. De går primært ud på at lære gennem leg og praktik, fysisk bevægelse og tvungen lektiehjælp.

De har fri senest 14, 15 og 15.30...

Det giver dem stadig god tid til fritidsaktiviteter og mindre lektietid hjemme. OG kvalificeret lektihjælp til alle, uanset social baggrund. Det ser jeg som et stort plus!

 


Gæst

#280 Re: på tide

2013-05-02 07:38

#8: jessin - på tide

JAAA!! Hvor er jeg enig!

Godt skrevet Jessin!


Gæst

#281 Re: Re: Re: Kunne man ikke forestille sig....

2013-05-02 07:39

De har sort set samme muligheder som før. #20: KJ - Re: Re: Kunne man ikke forestille sig....

de får hhv.

0. klasse 0 ekstra undervisningstimer

1-3. 1 ekstra undervisningstime

4-6. 2 ekstra

7. 4 timer ekstra (2 af dem valgfag)

8-9 2 ekstra timer.

Resten er aktivitetstimer. De går primært ud på at lære gennem leg og praktik, fysisk bevægelse og tvungen lektiehjælp.

De har fri senest 14, 15 og 15.30...

Det giver dem stadig god tid til fritidsaktiviteter og mindre lektietid hjemme. OG kvalificeret lektihjælp til alle, uanset social baggrund. Det ser jeg som et stort plus!

 


Gæst

#282 Re: Re:

2013-05-02 07:44

#12: - Re:

Det kunne man netop sagtens. Det er det der lægges op til i reformen. To lærere i de små klasser og de klasser med helt særligt behov.

Aktivitetslektionerne er ikke undervisningslektioner i traditionel forstand. Det er lektioner man også kan "veksle" til det der er mest brug for i den aktuelle klasse. Styret lokalt, af de der ved præcis hvor behovet ligger, nemlig lærene og skolelederen.

Aktivitetstimerne kan også varetages af pædagoger, eller andre udefra kommende kompetence, afhængigt af hvad præcis den aktuelle klasse har behov for og interesse i.. :)


Gæst

#283 Re:

2013-05-02 07:47

#9: -

I forbindelse med reformen har der været meget fysisk og praktisk flytten rundt på klasserne, således at nogle skoler rummer 0-6 klasse, vi har et campus, der rummer 7-9 klasse.

Jeg er temmelig overbeist om at der er og løbende il blive set på det, via alægspuljerne i kommunerne. Dem er vi som borgere selv med til at påvirke hvordan bliver anvendt, ved at deltage mere aktivt i vores lokale kommunal politik.


Gæst

#284 Re:

2013-05-02 07:47

#23: -

de får hhv.

0. klasse 0 ekstra undervisningstimer

1-3. 1 ekstra undervisningstime

4-6. 2 ekstra

7. 4 timer ekstra (2 af dem valgfag)

8-9 2 ekstra timer.

Resten er aktivitetstimer. De går primært ud på at lære gennem leg og praktik, fysisk bevægelse og tvungen lektiehjælp.

De har fri senest 14, 15 og 15.30...

Det giver dem stadig god tid til fritidsaktiviteter og mindre lektietid hjemme. OG kvalificeret lektihjælp til alle, uanset social baggrund. Det ser jeg som et stort plus!


Gæst

#285 Re:

2013-05-02 07:49

#27: mortilmange -

de får hhv.

0. klasse 0 ekstra undervisningstimer

1-3. 1 ekstra undervisningstime

4-6. 2 ekstra

7. 4 timer ekstra (2 af dem valgfag)

8-9 2 ekstra timer.

Resten er aktivitetstimer. De går primært ud på at lære gennem leg og praktik, fysisk bevægelse og tvungen lektiehjælp.

De har fri senest 14, 15 og 15.30...

Det giver dem stadig god tid til fritidsaktiviteter og mindre lektietid hjemme. OG kvalificeret lektihjælp til alle, uanset social baggrund. Det ser jeg som et stort plus!


Gæst

#286 Re: Person indenfor undervisning og pædagogisk arbejde..

2013-05-02 07:51

#43: - Person indenfor undervisning og pædagogisk arbejde..

børnene får senest fri hhv. 14, 15 og 15,30.

Enig i dit indlæg!


Gæst

#287 Re: Skal vi "tabe" flere børn i systemet end nu? så stem bare for

2013-05-02 07:58

#51: - Skal vi "tabe" flere børn i systemet end nu? så stem bare for

de får hhv.

0. klasse 0 ekstra undervisningstimer

1-3. 1 ekstra undervisningstime

4-6. 2 ekstra

7. 4 timer ekstra (2 af dem valgfag)

8-9 2 ekstra timer.

Resten er aktivitetstimer. De går primært ud på at lære gennem leg og praktik, fysisk bevægelse og tvungen lektiehjælp.

Her kommer din lærerige leg for alvor til praksis. Med hensyn til at tabe børnene på gulvet, får de netop den fagligt kompetente hjælp til deres lektier, vi som forældre ikke alle kan tilbyde til enhver tid, i alle fag, i den for skolerne tvungne lektiehjælp der SKAL tilbydes til alle b.la. i aktivitets lektionerne..

I de større klasser påtænkes aktivitetslektionerne b.la. brugt til at danne sig en ide om hvilken ungdomsuddannelse de ønsker og har evner i retning af, ved praktik besøg, konsulenter og mentore fra uddannelsessteder og virksomheder, samt kortere praktik ophold.

 

De har fri senest 14, 15 og 15.30...

Det giver dem stadig god tid til fritidsaktiviteter og mindre lektietid hjemme. OG kvalificeret lektihjælp til alle giver os mere tid med vores børn når vi har dem hjemme, i stedet for lektietid.


Gæst

#288 Re:

2013-05-02 08:00

#55: -

Det GØR de heller ikke!

De får hhv.

0. klasse 0 ekstra undervisningstimer

1-3. 1 ekstra undervisningstime

4-6. 2 ekstra timer

7. 4 timer ekstra (2 af dem valgfag)

8-9 2 ekstra timer.

Resten er aktivitetstimer. De går primært ud på at lære gennem leg og praktik, fysisk bevægelse og tvungen lektiehjælp.

De har fri senest 14, 15 og 15.30...

Det giver dem stadig god tid til fritidsaktiviteter og mindre lektietid hjemme. OG kvalificeret lektihjælp til alle, uanset social baggrund. Det ser jeg som et stort plus!


Gæst

#289 Re:

2013-05-02 08:02

#61: -

Det er netop det de mange aktivitets lektioner giver mulighed for. At påvirke deres egen skoledag og læring via leg og praksis. Det vil gøre at flere ser meningen med teorien og derfor vil finde mere interesse i at lære det der nu engang skal til, for at få sine gode ideer ført ud i livet.


Gæst

#290 Re:

2013-05-02 08:05

#65: -

SFO og klup personale vil blive inddraget meget i den nye undervisningsmetode, igennem aktivitetslektionerne. De kan varetages af de der giver mest mening for det den enkelte klasse har specifikt fokus på og behov for. De vil blive benyttet i høj grad i de mindre klasser, hvor der tilstræbes at være 2 voksne på klasserne (eks. en lærer og en pædagog) og i mellemklasser med særlige behov, vil der blive meget stort behov for deres pædagogiske kompetencer.


Gæst

#291 Re:

2013-05-02 08:07

#86: -

Har du gennenlæst reformen og taget stilling undervejs? Eller bare lyttet til de andre??


Gæst

#292 Re:

2013-05-02 08:10

#96: -

Den kmmentar hænger vist ikke helt sammen med reformsudspillet, men nærmere om den konflikt der netop er overstået.. :)

Børnene vil i fremtiden få fri senest hhv. 14, 15 og 15.30.

De får hhv.

0. klasse 0 ekstra undervisningstimer

1-3. 1 ekstra undervisningstime

4-6. 2 ekstra timer

7. 4 timer ekstra (2 af dem valgfag)

8-9 2 ekstra timer.

Resten er aktivitetstimer. De går primært ud på at lære gennem leg og praktik, fysisk bevægelse og tvungen lektiehjælp.

Det giver dem stadig god tid til fritidsaktiviteter og mindre lektietid hjemme. OG kvalificeret lektihjælp til alle, uanset social baggrund. Det ser jeg som et stort plus!


Gæst

#293 Re:

2013-05-02 08:14

#106: En bekymret forældre -

Så har du heller ikke fortalt ham det der reelt lægges op til i reforms udspillet, netop at han (afhængigt af skoletrin) vil kunne komme i SFO kl. hhv 14, 15 eller 15.30! (15.30 er for de ældste klasser- 7-9 klasse, der ikke går i sfo!)

Tror da pokker han bliver ked af det!

Vi skal passe på at vi sætter os ind i de informationer vi videregiver til vores børn i et følsomt emne.


Gæst

#294 Re: Mod skolereform eller mod heldagsskole???

2013-05-02 08:15

#234: JBSK - Mod skolereform eller mod heldagsskole???

Det kan godt være, at man ikke er gammel som 60-årig - men er der nogen af jer, som kan sætte sig ind i det helvede, det kan være, at omgås råbende, skrigende, larmende børn, som åbenbart mangler opdragelse hjemmefra? Med tiden er der mange lærere og pædagoger, som udvikler Tinnitus - hvorfor mon det...?

Har selv været ude som lærervikar (er lærer med den nye læreruddannelse), kunne ikke få andet end vikariater. Kom ud på en skole (heldagsskole for såkaldt normale børn), hvor jeg lagde mærke til at lærerne gik rundt med en fodboldfløjte i nøglebundet - det var for at kunne overdøve eleverne... Og disse elevers yndlingshobby var at snige sig ind bag på dig og skrige dig ind i ørerne på fuld kraft - mine ører gjorde ondt og ringede mindst 14 dage efter... Jeg orker ikke at være lærer mere - og jeg har virkelig investeret tid og kræfter i min uddannelse. Jeg havde et mål - nemlig at gøre eleverne endnu dygtigere, men når man ikke får sin nattesøvn pga. spekulationer omkring forberedelse (plan a,b,c,d...) og planlægning omkring:'Hvad hvis nu...?", så går man ned med stress. Det gjorde jeg - så stop bare misundelsen omkring de 60 årige...

Ps... Jeg er 'kun' 51 år, men er chokeret over de ting, jeg nåede at opleve som lærer...


Gæst

#295 Re:

2013-05-02 08:18

#111: -

De vil kunne have utroligt stor glæde af de mange aktivitets timer, der .la. sætter fokus på lektiehjælp, udeleg og teori til praksis. Der vil også være mulighed for at søge dispensation og på den måde "veksle" aktivitets timerne, til 2 voksne i undervisningen, hvr det så vil være meget nemmere at støtte de af vores børn der har særligt svært ved nogle af de faglige ting.


Gæst

#296

2013-05-02 08:35

Hvis det er lektiehjælpen, i forældre synes så godt om i den omtalte reform, så vil jeg da lige gøre opmærksom på, at mange skoler har lektiecaféer. Det er bare synd, at mange af de elever, som har stort behov for dem, ikke bruger dem!

Gæst

#297 Re:

2013-05-02 08:48

#232: -

Det er PRÆCIS hvad der lægges op til i aktivitetstimerne... :) Andre undervisere!

 

Bjørn Thrane

#298

2013-05-02 12:13

Jeg har med gru set udsendelserne "9.z mod Kina" - mandag aften på DR1.

I den seneste udsendelse (mandag d. 29/4-2013) afslørede optagelserne fra 9.z's klasseværelse, at klassens lærere ikke havde det mindste styr på klassens opførsel. 

Flere elever kom adskillige minutter for sent til timerne, - og i løbet af undervisningstimen var der flere elever, der var optaget af alt andet end det, som læreren forsøgte at undervise eleverne i.

Lærerne udviste en groft uhensigtsmæssig tolerance - SLAPHED - overfor "synderne", hvilket absolut ikke havde nogen gavnlig indflydelse på situationen. - Og det bidrog under ingen omstændigheder til elevernes almene opdragelse, som de får så utroligt hårdt brug for, når de senere hen skal ud og klare sig i erhvervslivet. 

Det var en meget meget trist forestilling at være vidne til, - den demonstrerede med al tydelighed, at undervisningstiden kun udnyttes i en bedrøvelig lille del. - At lærerne ikke "slog i bordet" i adskillige situationer, som seerne var vidne til, er UTILGIVELIGT.

DET ER IKKE ELEVERNE, DER TRÆNGER TIL FLERE UNDERVISNINGSTIMER (der udnyttes 50% eller mindre), - DET ER LÆRERNE, DER SKAL PÅ EFTERUDDANNELSE I HVORDAN DE SÆTTER SIG I RESPEKT OVERFOR ELEVERNE, SÅ DE NUVÆRENDE UNDERVISNINGSTIMER BLIVER UDNYTTET MEGET MERE EFFEKTIVT. - HVOR SVÆRT KAN DET VÆRE AT FORSTÅ????

Hvis denne efterudddannelse af lrerne lykkes, vil der ikke være behov for skolereformens øgede undervisningstimer. - Det er logik for burhøns !!!!

CHRISTINE ANTORINI (undervisningsminister) - VÅGN OP!!, - SLÅ I BORDET!! -  OG SEND DINE SKOLELEDERE PÅ EFTERUDDANNELSE I HVORDAN DE STØTTER DERES MEDARBEJDERE I AT STÅ FAST OVEFOR UDICIPLINEREDE ELEVER.


Gæst

#299

2013-05-03 14:24

er gjort

Gæst

#300 Re:

2013-05-03 14:28

#298: Bjørn Thrane -

det begyndte at gå galt da mine børn gik i skole, da man begyndte med dus form, der er for mange lære som ikke kan sætte sig sig i respekt, det skal man kunne, det er jo ikke en venskabsklub