NEJ til ny lufthavn i Østjylland

Quoted post

Green Airport Ambassador Lasse Thomassen

#2 Re:

2013-11-07 09:31

#1: -

De internationale selskaber kigger på opland, altså eks. passagergrundlag inden for en radius af en time osv. Oplandet er pt. ikke stort nok i Tirstrup (ca. 750.000). En ny lufthavn med den nye placering (ca. dobbelt så stort kundegrundlag), hvilket automatisk vil gøre, at der kommer mere gang i en evt. ny lufthavn, da de internationale selskaber vil satse mere på den grundet passagergrundlaget og dermed bedre udbud af ruter osv., som i sidste ende vil gavne pengesagerne.

Citat fra SAS-direktør i Dagbladet Børsen, 23 aug 2013:

"En ny lufthavn i Aarhus vil skabe et langt bedre kundegrundlag og dermed flere ruter, end tilfældet er med den nuværende, kriseramte lufthavn, der ligger i Tirstrup på Djursland. Det siger Flemming Jensen, koncerndirektør for SAS. "Der er ingen tvivl om, at en bedre placering af Aarhus Lufthavn vil skabe et større og bedre passagergrundlag for SAS," siger Flemming Jensen og understreger, at et større passagergrundlag er lig med flere afgange fra lufthavnen."

Hvis man laver en forlængelse af motorvejen der koster en lille milliard skattekroner, hvorved man kun henter ca. 2 min, rokker det ikke synderligt ved kundegrundlaget, som er meget vigtigt i forhold til at gøre en lufthavn attraktiv for flyselskaberne.

Aarhus Nord får infrastrukturen i forbindelse med letbanen til, at vi kan gøre det på en billig måde i forhold til at udbygge banen ved Kolind og ned til Tirstrup 5,8 km og op igen, som alligevel vil koste op med en lille mia skattekroner og det vil stadigvæk tage omkring en time fra Tirstrup til Aarhus C, hvilket igen heller ikke giver et større kundegrundlag, som er meget vigtigt i forhold til en lufthavn.

Modellen for en ny lufthavn er rent privatfinansieret.

Med de sidste 8 ud af 10 år Tirstrup har kørt med underskud, risikerer vi måske i værste ende at stå uden noget som helst og miste en masse arbejdspladser. Lufthavnen beder årligt op mod 10 mio af vores skattekroner for ikke gå konkurs. skattekroner der måske bedre kunne være brugt på ældrevelfærd.

Synes du ikke det er værd at undersøge mulighederne for en ny placering?


Synes du ikke det er værd at undersøge mulighederne for en ny placering?
I så fald, så hjælp med at få igangsat en undersøgelse af tingene.
http://lufthavntilaarhus.dk/

Svar


Gæst

#4 Re: Re:

2013-11-07 10:51:29

#2: Green Airport Ambassador Lasse Thomassen - Re:

Så vil det være mest logist at finde godt sted vest for Silkeborg, på hedesletten, hvor der allerede er fladt og relativ dårlig landbrugsjord. Så bliver 1 times oplandet også betydeligt større, idet en lufthavnen der vil nå stort set hele regionen!

 

erik

#92 Re: Re:

2014-08-27 14:56:47

#2: Green Airport Ambassador Lasse Thomassen - Re:  

 Lasse hvor bor du?

Hvad med at lægge en ny lufthavn i din baghave.

Lad nu den lufthavn ligge hvor den ligger og lav et højhastighedtog ud til lufthavnen som man har i andre lande.

olst

#116 Re: Re:

2014-10-17 10:01:38

#2: Green Airport Ambassador Lasse Thomassen - Re:  

 Hvis de trafikale forhold var i orden vil det fra århus tage max 30 min. med tog, bil eller bus

Det kan det altså også tage i København. Så det er kun et spøgsmål om at udbygge eksisterende lufthavn.

Men århus tænker kun på sig selv.


Gæst

#633 Re: Re:

2016-08-05 05:22:57

#2: Green Airport Ambassador Lasse Thomassen - Re:  

Jeg har svært ved at se argumterne for at flytte lufthavnen, men lad os antage at det er en god ide.

Thomasminde?? Placeringen blev vist udvalgt tilbage i 1998/99, men prøv lige se på udviklingen i bla. Skødstrup og Hinnerup som vil blive hårdt ramt. Folk har brugt og vil fortsat bruge flere millioner på at købe og bygge hus i landlige områder væk fra støj og storby. Grundene alene koster min 1 mio. Det er godt nok tarveligt, hvis man ødelægger det for så mange mennesker. De vil jo miste alt!

Jeg bor selv i Tilst, så kunne principielt være ligeglad, men jeg elsker Århus og omegn og jeg vil aldrig støtte op om den massive forurening som det ville medføre. Jeg ved godt at det samlede CO2 udslip ville mindskes, men på bekostning af ovenstående områder og resten af Århus. Det er simpelthen noget svineri. 

Kunne man finde en anden lokation, som lå øde, og kunne man argumentere bedre for lufthavnen, så kunne jeg måske også se fidusen. Men pt lugter det langt væk af kapitalisme, som udelukkende er i erhvervslivets interesse.