Bevar hjemmefødselsordningen i region sjælland

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar hjemmefødselsordningen i region sjælland.


Gæst

#151

2015-09-13 06:41

Jeg fødte selv hjemme og det var vidunderligt. Kunne slet ikke forestille mig at føde på hospital. Jeg skal ikke have flere børn, men andre skal helt klart have valget!

Gæst

#152

2015-09-13 07:00

Jeg fødte mit første barn med denne ordning, hvilket gjorde, at jeg følte mig fuldstændig parat og tryg og derfor havde den bedste fødsel. Nu venter jeg mit andet barn og bor jeg i Hovedstaden og kan konstatere, at servicen er elendig i forhold til sidst. Hvis dette var mit første barn, ville jeg ikke vide, hvad der var op og ned, men min tidligere jordemoder gjorde så godt et arbejde, at jeg stadig føler mig tryg. Katastrofalt for samfundet at nedlægge denne ordning og derved sygeliggøre gravide!!

Gæst

#153

2015-09-13 07:02

Lad kvinder føde trygt derhjemme med en kendt jordemoder i stedet for at sygeliggøre graviditeter!

Gæst

#154

2015-09-13 07:43

Vi havde den mest fantastiske Hjemmefødsel. Håber virkelig ikke at regionen fører beslutningen ud i livet. Borgerne skal have denne mulighed! Håber I vil støtte med jeres underskrift hvis I er enige.
Tine mor

#155 Re:

2015-09-13 09:15

#39: -  

 Det håber jeg godt nok ikke bliver gennemført! Jeg har selv født mine to dejlige drenge i 2006 og 2009 via hjemmefødselsordningen - de var begge smukke, trygge fødsler med Susanne Warming som "skabelsesmaestro" ved begge fødsler, samt Anne og Cilie.. mine meget kompetente og dygtige jordemødre. Jeg og min mand besluttede os for hjemmefødselsordningen i første graviditet, efter et besøg til "åbent hus" på Slagelse sygehus. Her var enormt meget fokus på medicinske og kirurgiske indgreb, og meget meget lidt fokus på det hele fødslen handler om: det lille mirakel, vores nye liv. Vi oplevede flere "nåle forskrækkede" vordende mødre forlade seancen med skræmte miner - og vi blev selv forsikret om at vi ikke skulle "sygdoms behandles" og indlægges, når vores børn skulle komme sikkert frem. Jeg fødte hjemme, uden brug af medikamenter... andet end tryghed og omsorg - oceaner af varme ingefær omslag og de dygtigeste jordemødre. Den største og bedste støtte fra drengenes far. Efter fødslerne var der ingen bekostelige indlæggelser på et sygehus. Der var ro og vante omgivelser i vores hjem, så amning og rutiner fik den bedste opstart en ny-mor kan ønske sig. Tak for den oplevelse Susanne, Anne og Cilie;-)

Jeg kan da kun forestille mig at det er mere bekosteligt at have en rask vordende mor indlagt i 1-3 dage, behandlet for en "fødsel" - på en i forvejen alt for hektisk fødeafdeling, med for få overbebyrdede jordemødre. Der iøvrigt, tænker jeg, får flere sygedage grundet det hårde arbejdspres, ikke kan levere det ypperste af deres jordemoder kald, fordi de ikke har tid til fødslerne... måske sker der utilsigtede fejl og dårlige fødselsoplevelser, som koster mere?fødselsdepressioner er dyre for samfundet, og det er længere indlæggelser, besatte senge og syge jordemødre. Lad nu være med at tro at vi bliver rigere ved at "effektivisere" fødsler! Lad os nu beholde nærhed ved fødsler (og døden... helt andet kapitel, det første og sidste kapitel i livet). Det er det eneste rigtige at gøre. Kh mor.


Gæst

#156

2015-09-13 09:24

Hjemmefødsler bør prioriteres højt og netop denne ordning i region Sjælland var et bud på en fungerende organisering til gode for både fødende og jordemødre.
TineMor

#157 Bevar nærheden

2015-09-13 09:25

Det håber jeg godt nok ikke bliver gennemført! Jeg har selv født mine to dejlige drenge i 2006 og 2009 via hjemmefødselsordningen - de var begge smukke, trygge fødsler med Susanne Warming som "skabelsesmaestro" ved begge fødsler, samt Anne og Cilie.. mine meget kompetente og dygtige jordemødre. Jeg og min mand besluttede os for hjemmefødselsordningen i første graviditet, efter et besøg til "åbent hus" på Slagelse sygehus. Her var enormt meget fokus på medicinske og kirurgiske indgreb, og meget meget lidt fokus på det hele fødslen handler om: det lille mirakel, vores nye liv. Vi oplevede flere "nåle forskrækkede" vordende mødre forlade seancen med skræmte miner - og vi blev selv forsikret om at vi ikke skulle "sygdoms behandles" og indlægges, når vores børn skulle komme sikkert frem. Jeg fødte hjemme, uden brug af medikamenter... andet end tryghed og omsorg - oceaner af varme ingefær omslag og de dygtigeste jordemødre. Den største og bedste støtte fra drengenes far. Efter fødslerne var der ingen bekostelige indlæggelser på et sygehus. Der var ro og vante omgivelser i vores hjem, så amning og rutiner fik den bedste opstart en ny-mor kan ønske sig.

Tak for den oplevelse Susanne, Anne og Cilie;-)

Jeg kan da kun forestille mig at det er mere bekosteligt at have en rask vordende mor indlagt i 1-3 dage, behandlet for en "fødsel" - på en i forvejen alt for hektisk fødeafdeling, med for få overbebyrdede jordemødre. Der iøvrigt, tænker jeg, får flere sygedage grundet det hårde arbejdspres, ikke kan levere det ypperste af deres jordemoder kald, fordi de ikke har tid til fødslerne... måske sker der utilsigtede fejl og dårlige fødselsoplevelser, som koster mere?fødselsdepressioner er dyre for samfundet, og det er længere indlæggelser, besatte senge og syge jordemødre. Lad nu være med at tro at vi bliver rigere ved at "effektivisere" fødsler! Lad os nu beholde nærhed ved fødsler (og døden... helt andet kapitel, det første og sidste kapitel i livet). Det er det eneste rigtige at gøre.

Kh mor


Gæst

#158

2015-09-13 13:02

Fordi min datter har haft en god oplevelse med sine 2 fødsler

Gæst

#159

2015-09-13 13:57

Hjemmefødsler skal ikke kun være for de, som har råd til at betale for en privat jordmoder.
Jeg har selv født hjemme to ud af tre graviditeter, It rocks!!!
Derfor ønsker jeg for alle, som ønsker sig en meget mere rolig og vedkommende fødseloplevelse, at dette forbliver en mulighed.


Gæst

#160

2015-09-13 13:58

Det er vigtigt at fødsler ikke gøres mere komplicerede end nødvendigt - og give den lille ny en rolig og tryg start i livet. Desuden er risikoen for komplikationer mindre des mere tryg moderen er.

Gæst

#161

2015-09-13 14:31

Det er vigtigt at man har et valg! Dernæst er hjemmefødselsordningen Sjælland helt fantastisk i sig selv. Du har en kendt Jordemoder som følger dig hele vejen og er i trygge vante rammer.

Jeg har 2 hjemmefødsler bag mig som se forløbet helt normalt og stille og roligt. Begge i fødekar i stuen.

Gæst

#162

2015-09-13 16:58

Kvinders frie valg af fødested er en lovsikret ret - Sundshedlovens paragraf 83

Gæst

#163

2015-09-13 17:36

Jeg har selv født hjemme dengang hjemmefødselsordning Fyn eksistetede. Jeg ønsker at bevare denne mulighed for andre kvinder. Jeg har haft 2 fantastiske fødsler udenfor sygehuset.

Gæst

#164

2015-09-13 18:06

Jeg har haft en alm. fødsel på sygehus (06) og en hjemmefødsel(09). Forskellen er enorm, jeg følte mig langt mere tryg ved hjemmefødslen end på sygehuset. Jeg kendte mine jordemødre og de kendte mig, smerterne var meget mindre og at man er i egne vante omgivelser, giver en helt anden ro.
Jeg håber inderligt at hjemmefødselsordningen som den er nu, stadig er en mulighed når jeg skal føde en tredje gang.

Gæst

#165

2015-09-13 18:49

Jeg har selv benyttet mig af hjemmefødselsordningen, og det er helt fantastisk. Jeg har også født på hospitalet, og vil bestemt foretrække hjemmefødsel. Der er tid, ro og nærvær, og giver et meget mere trygt forløb.

Gæst

#166

2015-09-13 19:29

Så ærgeligt at kvinder i fremtiden muligvis skal gå glip af at kunne vælge at føde hjemme. Jeg fødte hjemme og vil nødigt have været dette foruden. At afskaffe hjemmefødselsordningen giver et signal om at hospitalsfødsler er det eneste rigtige. Det er et ensidigt signal at give fremtidige fødende. Desuden brugte min hjemmefødselsjordmoder syv timer i mit hjem i alt. Der blev ikke brugt penge på diverse mediciner eller læger der skulle tjekke op på ting. Tænker næsten ikke at den fødsel kunne gøres billigere om jeg havde født på et hospital.

Gæst

#167

2015-09-13 20:09

Vi har været superglade for muligheden for at føde hjemme 3 gange. Vi har haft 3 rigtig gode oplevelser med hjemmefødsler med proffessionel hjælp og mulighed for hensyntagen til personlige forhold. Vi ønsker denne ordning skal fortsætte.

Gæst

#168

2015-09-13 21:01

Hjemmefødsel har for os betydet tryghed, nærhed og respekt for vores ønsker sammen med top kvalificerede jordmoder.

Jeg har født alle 3 gange hjemme og har slet ikke haft lyst til at gøre det på en anden måde.

Hjemmefødselsordningen er respekt/ tid/ lyst til at give forældre og det lille barn de bedst muligheder og jeg tænker at denne fremragende, intime måde at barnet kommer til verden på altid skal være noget man som forældre har mulighed for at kunne vælge til.

- Simpelthen fordi livet er for dyrebart til blot at "gøre som det er billigst" Come on - det drejer sig om mange menneskser og hele familier som kan få sådanne skønne, kærlige oplevelser med fra allerførste skridt i livet - Hvad kan være mere vigtigt ?

Gæst

#169

2015-09-13 21:18

Jeg skrev under da jeg selv har født min mellemste hjemme og det var meget mere overskueligt da der kun var en jordmor og så de familiemedlemmer der ønsker at være med så man slapper af på en helt anden måde end når du ligger på sygehuset så jeg syntes at hjemmefuskede stadig skal være muligt

Gæst

#170

2015-09-13 22:03

Fordi hjemmefødselsordningen er helt fantastisk. Jeg fik mine første to børn på sygehuset og nr tre blev født hjemme. Der er intet dårligt at sige om hjemmefødslen - overhovedet. Ordningen må bare ikke nedlægges!

Gæst

#171

2015-09-14 02:58

Ud af mine 3 fødsler har de 2 været hjemmefødsler, og det er de 2 fødsler hvor jeg har følt mig aller mest tryg og i ro. Både under graviditeten, under fødslen og efter fødslen. Den støtte, vidensdeling, og behandling som jordmødrene i hjemmefødslsordningen yder til den gravide/nye mor og til far og til evt. søskende under hele forløbet, er ekseptionel, og jeg har ikke modtaget det samme eller noget der tilsvarer ved min sygehus-fødsel.
Jeg har aldrig følt mig så tryg som ved en hjemmefødsel!
Luk ikke hjemmefødselsordningen!
Bevar det gode tilbud om en god start på livet for de nyfødte og en god start på familielivet for de nybagte forældrene.

Gæst

#172

2015-09-14 04:11

Det er vigtigt at kunne vælge for at kunne få den mest trygge fødsel. Det er fremtiden man vælger.

Gæst

#173

2015-09-14 04:35

Det er sørme det forkerte sted at spare, jeg er sikker på at fødsler på sygehuset giver langt flere komplikationer og dermed bliver dyrere. Jeg er sikker på at de to af mine tre hjemme fødsler ville have endt i kejsersnit, hvis jeg havde været på sygehusets fødeafdeling, fordi der ikke ville have været tid til at hjælpe med at vende barnet rigtigt. Jeg håber virkelig at denne mulighed bevares.

Gæst

#174

2015-09-14 05:07

En unik mulighed for et graviditets forløb med fokus på den gravide. En mulighed for en afslappet fødsel i vante omgivelser, der ikke belaster sygehusene.

Gæst

#175 Vær modige, bliv ved med at gå forrest

2015-09-14 05:18

Kære Politikere i Region Sjælland, 

Luk ikke denne fantastiske ordning vi har i region Sjælland, men bliv i stedet ved med at være forgangskvinder - og mænd! Jeg tror ikke I finder et sundhedstilbud med højere brugertilfredshed!Bare se hjemmefødselsordningens facebookside og alle kommetarerne her.

Vi er mange forskellige typer af kvinder og familier, der har valgt denne løsning, fordi vi har et ønske om at en fødsel skal være det den er, nemlig det mest naturlige af alt og de bedste rammer for det, hjælper hjemmefødselsordningen os med at få. Så for os der kan og vil og har muligheden for det, lad være med at sygeliggøre fødsler ved at tvinge os ind på et sygehus. Det giver nemlig ofte den stik modsatte virkning, nemlig flere besøg på sygehuset og dermed flere udgifter på regionens sundhedsregnskab.

Styrk samtidig vores dejlige områder i vandkantsdanmark, hvor der er langt til nærmeste sygehus. Denne ordning giver os ro om vores fødsler, specielt til os der føder hurtigt!

Min første fødsel forgik i en aftenvagt og jeg skriver sådan fordi jeg tror jeg var ekstrem bange for et vagtskifte under fødslen, det resulterede i et brækket haleben og ressoucer til læge i den forbindelse. En kaotisk ammestart, der resulterede i flere kontrolvejninger og besøg på sygehuset i den forbindelse samt en flere i hjemmet. Jeg måtte til sidst kastet håndklædet i ringen og opgive efter fire måneders kamp.

Min anden fødsel forgik stående hjemme under vores trappe i stuen med min mands arme omkring mig, jeg fødte 10 min. efter min jordmoder var kommet og sad hjemme i min sofa og kunne se solen stå op mens jeg ammede mit andet barn uden nogen problemer. 

Hold fast i denne ordning og giv vores børn den bedste start på livet. 

Venlig hilsen 

Bolette Hansen