Nej tak til kommunens trafiksikringsplan for krydset i Søvind

Nej tak til kommunens trafiksikringsplan for krydset Haldrupvej/Ravnebjerget/Sandbjergvej i Søvind

Baggrund for underskriftsindsamlingen:

Horsens Folkeblad bragte tirsdag d. 26. august en artikel omhandlende trafiksikringen af krydset Haldrupvej/Ravnebjerget/Sandbjergvej. Artiklen er vedhæftet som et billede.

En øget trafiksikring af krydset har været et stort ønske for byens borgere i mange år, men har i det seneste års tid været endnu mere hedt, takket være lokale ildsjæles ihærdige indsats. Søvind lokalråd og folk fra skolebestyrelsen har fået forhandlet en bevilling på 300.000 kr. til trafiksikring på plads. Der har været flere forskellige løsningsmodeller på bordet, hvoraf en lysregulering af krydset klart er den bedste, og eneste rigtige løsning!  Det eneste brugbare alternativ er et hastighedsreguleret fodgængerfelt, hvor fodgængere kan skifte lysregulering til rødt for trafikken med en knap. Ligeledes skiftes der til rødt, hvis hastigheden er for høj på vej hen med fodgængerfeltet. Dette fodgængerfelt kan ifølge politimyndigheden ikke placeres, hvor det nuværende felt ligger. Feltet skal placeres længere oppe af Haldrupvej mod Horsens for at kunne opfylde kravene, hvorfor denne løsning ikke kan have førsteprioritet.

Teknik og miljøudvalget, med Ole Pilgaard Andersen i spidsen, har åbenbart besluttet at en hævning af vejbelægningen i krydset og fodgængerovergangen, er den ”rigtige” løsning, og har planlagt at dette arbejde skal påbegyndes om en måneds tid. Derudover har Ole Pilgaard Andersen tilsyneladende svært ved at forstå, at byens borgere ikke tager imod hans plan med kyshånd! I artiklen lyder det som om, at det mere handler om at få brændt de 300.000 kr. af i en fart, fremfor at få lavet en fremtidssikret og ordentlig løsning. Det er muligt, at Ole Pilgaard Andersen ikke er citeret korrekt, men når ikke engang politikkerne kan finde tid til at komme på besøg i det belastede tidsrum, og tilmed ikke har taget skolebestyrelsen med på råd i deres beslutning, er det svært at tage ord som ”-pligt til at gennemføre budgetforliget-” seriøst!

Jeg opfordrer hermed Søvinds borgere og andre interessenter til at skrive under på, at vi ikke ønsker teknik og miljøudvalgets planer om en hævning af vejbelægningen! Vi har tid til at vente på den rigtige løsning!

Med din underskrift opfordrer du samtidig til, at politikkerne tager imod invitationen fra lokalrådet. Kom nu ud og se og føl problemet på egen krop! I vil opdage at det ikke udelukkende er hastigheden der er problemet, men i lige så høj grad at passerende trafikanter ikke er opmærksomme, og ikke holder tilbage for fodgængere.

Ved at skrive under opfordrer vi også teknik og miljøudvalget til at tage kontakt til Søvind skolebestyrelse, for at høre deres mening i sagen, før man presser en halv løsning ned over hovedet på Søvinds borgere, og ikke mindst de mange daglige brugere af vejen mellem Horsens og Odder.

Underskrifterne printes og afleveres til Teknik og miljøudvalget fredag d. 12. september

På forhånd mange tak for jeres indsats.

Mvh. Kristian Florup Laursen

Kristian Florup Laursen    Kontakt forfatteren af dette andragende