Nej tak til vindmølleparken Lillebælt Syd

Hej

For at søge maximal indflydelse imod den påtænkte vindmøllepark "Lillebælt Syd" (https://lillebaeltsyd.dk/) oprettes hermed en underskrift indsamling.

Der er tale om enten  44 mindre (150m høje) eller 20 større (op til 250m høje) vindmøller placeret nord-øst for Als og vest/nord-vest for Helnæs i en 4km afstand til kysterne.

Man kan få et indtryk af den visuelle effekt ved at betragte pylonerne(256m høje) på storebælt broen enten fra betalingsanlægget eller fra Sprogø(=ca 4km afstand).

Desuden er der støj gener, gener for fugletræk, flagermus og marsvin. Herudover vil de store vindmøller skulle udstyres med blitz anordninger på vingespidser af hensyn til fly traffik.

Et område berømmet for sin natur skønhed og med flere tilstødende Natura2000/Ramsar (http://mst.dk/media/113958/natura2000-de-danske-omraader.pdf bl.a. Natura2000 nr 112 og måske specielt 124).

Denne underskrift indsamling er IKKE et indlæg imod vindkraft som vedvarende energikilde men en modstand imod den påtænkte placering med maximal negativ indflydelse i et naturskønt område.

For et indtryk af den visuelle effekt, se et tilsvarende projekt(Barrow) i England(7km fra kyst, 125m høje vindmøller) https://uk.reuters.com/article/uk-dong-siemens-turbines/dong-buys-300-siemens-wind-turbines-for-offshore-uk-idUKBRE86I0O220120719

Der må kunne findes alternative og mere velegnede placeringsmuligheder enten ude på havet(dyrere etablering og vedligehold) eller alternativt langs motorveje(billig etablering og let adgang ifbm vedligehold), hvor naturen jo i forvejen er tilsidesat til fordel for infrastrukturen.

Håber vi kan præstere en stor mængde indsamlede underskrifter, der vil blive overgivet til Sønderborg Forsyning (som park ansøger) samt relevant ministerium(som kontrollerende myndighed).

For mere info se http://redlillebaelt.dk/ , som er talerør for den lokale modstand mod projektet. På ovenstående hjemmeside kan du også se/hente en informations folder, som understreger nogle af de væsentlige modstandspunkter. Her kan man også komme frem til en støtte til borgerforslaget (http://redlillebaelt.dk/borger ) om ændring af hvor tæt på kysten de kystnære havvindmølleparker må placeres.

Er kystnære havvindmøller meget billigere end havplacerede ditto ? (se f.eks. https://www.fyens.dk/indland/V-Rekordlav-havmoellepris-stoetter-sag-mod-kystnaere-moeller/artikel/3096823  )

Pt: pågår info indsamling om miljø påvirkninger fra sådan en vindmøllepark og de miljø påvirkninger, den måtte have på de omgivende Natura2000 områder. Aktuelt kigges der på korrosions beskyttelse og vingeafslidning i denne sammenhæng.

Flemming V Mortensen

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort på vores side. Forfatteren af indsamlingen vil dog kunne se alle informationerne, som du har oplyst på denne formular.