Imod ny folkeskolereform

Quoted post

JBSK

#234 Mod skolereform eller mod heldagsskole???

2013-04-09 08:45

Vi er mange der er imod heldagsskolen, men som stadig synes lærernes arbejdstidsaftale kan tåle at blive set efter i sømmene.
Jeg synes det er misvisende, at denne indsamling har ændret navn fra "Mod heldagsskolen" til "Mod reform".
Jeg er IMOD HELDAGSSKOLEN men klart FOR REFORM af lærernes arbejdstidsaftaler - hvor nogle daterer helt tilbage til 1922 (en ekstra måneds fri med løn og pension for de over 60 årige!!!).
For næsten 100 år siden, var det måske rimeligt, men idag er en 60 årig altså ikke gammel - der er mange andre faggrupper, der mere ville have behov for en måneds ekstra fri.

Svar


Gæst

#236 Re: Mod skolereform eller mod heldagsskole???

2013-04-09 14:32:47

#234: JBSK - Mod skolereform eller mod heldagsskole???

Lærerne gav faktisk afkald på på lønforhøjelse i solidaritet med deres ældre kolleger. Det er fulstændig muligt i en overenskomstforhandling at lave seniorordninger. Og i stedet for at angribe at lærerne har en seniorordning kunne man opfordre til at andre faggrupper gjorde det samme. For det er jo fuldstændig rigtigt, at seniorordninger burde være en mulighed for langt flere.

Under Lars Løkke Rasmussen gennemførte man et eftersyn af folkeskolen. Her kom man i øvrigt frem til lærere i gennemsnit arbejdede 42 timer pr uge. Men de tal bliver desværre ikke nævnt nogen steder for tiden. Og lærerne vil gerne lave mange af de ting, som fremhæves i reformen som nytænkning. Og der fregår jo allerede masser af praktiske og legebaserede aktiviteter som led i undervisningen, lge som tværfaglige forløb og holddannelse på tværs af årgange og klasser også er helt normalt. Men det er aktiviteter som kræver at man mødes med de andre lærer og forbereder forløbene, og måske ændrer skema for en længere periode. Og så er der den personlige forberedelse. Det kan meget hurtigt bevæge sig langt vlk fra den viden i sin tid tilegnede sig på seminariet. Man læser ofte nyt materiale. Som eksempel kunne historielæreren ønske at gennemføre et forlæb om den amerikanske borgerkrig, og siger dansklæreren ja til et sådant tværfagligt forløb, så skal selvfølgelig sætte sig grundigt ind i den periode, og derudover, skal så finde undervisningsmaterialer. Men hvilke. Findes der noget fra denne periode som retter sig mod danskfaget, og for hvilket klassetrin? Hvordan fungerer klassen, hvad kan de magte. Hvem kan samarbejde og hvem skal absolut ikke i samme arbejdsgruppe. Hvilke litterære tekster er relevante, eller film, skal der laves særlige forløb med tilpasset undervisningsmateriale og særlige oogaver for bestemte elever, altså undervisningsdifferentiering. Hvilke mål hat ministeriet listet for klassetrinnet, det skal også tænkes med ind i forløbet. Hvad gør man med de elever, som primært lærer via syn, høresans, følesans, skal man lave særlige aktivitet for at nå igennem til dem og motivere dem. Der er en hel masse spørgsmål læreren skal bruge for at kunne tilrettellgge undervisningen bedst muligt for samtlige elever.

Og samtidig skal man altid holde sig klassens trivsel for øje, den enkelte elevs. Man skal vide hvem der trænger ekstra til positiv feed back, så de kan få tillid til at de magter at klare de opgaver, man stiller dem, ellers falder de simpelthen bag af dansen. Og forældrene forventer ofte et ret højt niveau af information på intranettet vedrørende klassen, de aktuelle læringsforløb og klassens sociale liv, samt at kunne kontakte læreren privat vedr deres eget barn. Vi har jo tradition for i Danmark at skolen og lærerne tager et stort ansvar for at børnene trives og indgår i demokratiske forløb og beslutninger. Det skal vi, det står endda i folkeskolens formålsparagraf. Og langt de fleste lærere ville heller ikke ønske det anderledes.

En del af vores arbejde foregår hjemmefra, med vores egne bøger og opslagsværker, vores egen tlf og computer og for egen regning. Man skal bruge en del materialer og plads og ikke mindst ro i sin forberedelse. Og det er der ikke rigtig mulighed for på skolen. Mange andre i dette samfund arbejder hjemmefra. Det er helt normalt, fristes man til at sige. Og det har da aldrig påkaldt sig så voldsom mistanke om dovenskab, som lærerne nu udsættes for. Der er idioter allevegne, også blandt lærere, og måske kommer enkelte igennem deres opgaver lidt for let. Men det virker altså groft uretfærdigt at skære alle over en kam. Der er virkelg mange dygtige engagerede lærere ude på skolerne og de fortjener altså ikke de hug de får i debatten om arbejdstiden.

Med venlig hilsen

Dorthe


Gæst

#294 Re: Mod skolereform eller mod heldagsskole???

2013-05-02 08:15:53

#234: JBSK - Mod skolereform eller mod heldagsskole???

Det kan godt være, at man ikke er gammel som 60-årig - men er der nogen af jer, som kan sætte sig ind i det helvede, det kan være, at omgås råbende, skrigende, larmende børn, som åbenbart mangler opdragelse hjemmefra? Med tiden er der mange lærere og pædagoger, som udvikler Tinnitus - hvorfor mon det...?

Har selv været ude som lærervikar (er lærer med den nye læreruddannelse), kunne ikke få andet end vikariater. Kom ud på en skole (heldagsskole for såkaldt normale børn), hvor jeg lagde mærke til at lærerne gik rundt med en fodboldfløjte i nøglebundet - det var for at kunne overdøve eleverne... Og disse elevers yndlingshobby var at snige sig ind bag på dig og skrige dig ind i ørerne på fuld kraft - mine ører gjorde ondt og ringede mindst 14 dage efter... Jeg orker ikke at være lærer mere - og jeg har virkelig investeret tid og kræfter i min uddannelse. Jeg havde et mål - nemlig at gøre eleverne endnu dygtigere, men når man ikke får sin nattesøvn pga. spekulationer omkring forberedelse (plan a,b,c,d...) og planlægning omkring:'Hvad hvis nu...?", så går man ned med stress. Det gjorde jeg - så stop bare misundelsen omkring de 60 årige...

Ps... Jeg er 'kun' 51 år, men er chokeret over de ting, jeg nåede at opleve som lærer...