Ryttere mod S4 og B0

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Ryttere mod S4 og B0.


Gæst

#1

2013-12-06 13:39

Det kan godt undre, at DRF efterlyser kommende junior talenter, når man samtidig begrænser niveauet på klubplan.Der ud over pålægger man klubberne en merudgift i form af rosetter ved BO klasserne. Der betales en stor del af medlemmernes kontigenter til DRF, men de glemmer at de nye ryttere som regel starter ved små klubstævner, der skal ikke kun være konkurrence fra distriktstævner og op efter

Gæst

#2

2013-12-06 14:16

Synes alle skal have en chance til at ride stævner i alle metoder.

Gæst

#3

2013-12-06 17:32

... jeg synes ikke godt om denne regel

Gæst

#4

2013-12-06 17:58

Det er ikke så dum en tanke endda, men den er måske indført for tidligt og lidt rigelig uovervejet i forhold til at have dommere til opgaven og i forhold til om det så også giver det resultet DRF ønsker!
1.: ** Ved E- og D-stævner anbefales uddannet dommere, men der KAN
anvendes uuddannede dommere. (DRF springreglement, 332.1)
2.: Hvad er der galt i at afholde Cup's i stilspringning?
3.: Det kunne måske fremover resultere i en mere ligelig fordeling af dressur- og spring- klasser. Med de nuværende regler nedprioriterer mange stævnearrangører dressurklasserne fordi det er lettere at tjene penge på springklasserne - er det rimeligt?

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-12-06 19:41


VilGodtHaveEnB0/S4Regel

#6 Re:

2013-12-07 08:45

#4: -

Enig! Jeg synes bestem ikke, at det er en dum idé! Rytterne skal jo uddannes i stedet for bare at jagte afsted! Se bare syd for grænsen! Der er stort set INGEN "tidspringninger" (som methode B1, B3, B4, osv. jo reelt er). Tidsspringninger starter først fra 80cm klasserne. Der kan de godt finde ud at at ride stilspringninger i de lavere klasser.


Gæst

#7

2013-12-07 22:02

Syntes det er helt i orden at der indføres stilspring. Rytteren lærer at ride hesten/ ponyen korrekt i stedet for at ride på tid og rykke den rundt på banen. Man kan så bare håbe at DRF hurtigt får uddannet dommere der kan dømme i den diciplin.

Gæst

#8

2013-12-08 10:17

Der er ingen mening i at lave det om. Lad nu bare stævner være stævner og fokusere på noget andet.! :)

Gæst

#9

2013-12-08 20:17

Med risiko for at blive upopulær hos en del tillader jeg mig at komme med et indlæg om stilspringning.
Gennem en del år som en af de mest brugte banebyggere på Fyn og det sydlige jylland, har jeg set en del LE til LC klasser til både D og C stævner, og nu er det jeg risikerer at genere nogen, men meget få rytter evner at give hesten/ponyen den støtte den har fortjent hvis den skal hives igennem de små klasser i en tidsspringning, samtidig har jeg jo fulgt mange rytter fra LF og op, og af dem der har redet for at vinde hver gang, er der desværre ikke mange der holder hele vejen. Selvfølglig er der dygtige ryttere der starter de små klasser fordi de rider urutinerede heste, men de skal vel heller ikke presses rundt i en tidsspringning?
At stilspringning hjælper kan men tydelig se på Landsstævnerytterne, som gennem de seneste år har være "tvunget" til at ride stilspringning til alle landsstævne.
Samtidig kan vi se at ryttere fra lande som har kørt dette system gennem mange år klare sig langt bedre når de kommer op i klasserne end den gennemsnitlige danske rytter
Da dette gennem en årrække har været et vigtigt emne for mig, har jeg valgt at blive stildommer, og er nu en af de 16 der er uddannet. Vi kan som nævnt ikke dække ret mange af de D og C stævner der er i kommende stævneår, derfor har springudvalget også åbnet op for muligheden for at klubberne i en overgangsperiode kan bruge andre kvalificerede personer. Det kan være undervisere eller andre med stor indsigt i springning.
I stedet for at kæmpe mod dette, synes jeg I skal arbeje positivt med det, da det er kommet for at blive, og i lande som Tyskland og England har det virket i mange mange år, og vi kan vel blive enige om at de har forstået at fremme ridningen. For øvrigt indfører Sverige samme system fra årsskiftet.
I kunne jo undersøge med forbundet om I måske selv kunne komme i betragtning som stildommer. Der er rigtig at grundlæggende skal man selv have redet på MB niveau, men en anden relevant baggrund, som feks underviser, banebygger, dommer eller ligende kan også kvalificere til at komme på kursus. Der skulle komme et kursus igen i marts.
Håber dette indlæg kan hjælpe lidt på forståelsen hvorfor at stilspringningen er blevt indført som tvungen klasser. Jeg vil garantere at hvis klubber og ryttere/forældre støtter op om dette, vil vi om få år se langt bedre ridning til gavn for sporten, og ikke mindst til gavn for heste og ponyer. Husk vi kun har dyrerne til låns. Mvh Søren Milert
Den nye stildommer.

#10 Kommentar til underskriftindsamlerens opfordring på forsiden:

2013-12-08 21:03

Som du skriver på din indsamling, så ødelægger DRF muligheden for at afholde mesterskabsklasser i andre metoder end B0 og S1-4, dette er ikke korrekt, jf. DRF springreglement pkt. 350.4. ..."undtaget er klubmesterskaber".

Til din påstand om, at DRFs tiltag forhindrer klubberne i at afholde "sjove" E- og D-stævner, så er det faktisk (pisse) sjovt med stilspringninger, og der kan sagtens konkurreres i stor stil! - bare ikke på tid! Ydermere; er ponierne/hestene genstand for vi skal have det sjovt, jeg synes ikke det er særlig sjovt at se ej heller ride for fuld skrald på indvendig tøjle, hvor heste og ponyer får godt med gummistøvle og pisk - det er langt mere fornøjeligt (sjovt) at se en god gang klasseridning (stil).
Det skal også lige nævnes, at DRF har i november uddannet et hold stildommere og som Søren skriver, kommer der et stildommerkursus til foråret - hold øje og meld dig som frivillig hjælper i DRF, og bak op om det nye positive tiltag.
Zcamilla

#11 Niveauet er forskelligt!

2013-12-09 07:17

Jeg synes ikke der bliver lagt vægt på os som har opklassede ponyer, og nok ikke kommer over LB HEST niveau... Kan det være rigtigt at vi skal ride b0 resten af vores dage, fordi der er nogle der skal uddanne heste? Er alt under LB kun for at uddanne heste? Hvad med dem hvis heste ikke kan springe højrere? Hvis ryttere ikke tør mere? Hvis heste bare generelt er små? Jeg rider military, og der er hesteklasserne fra 80, 90 og 100, og det er ikke "begynder" alle klasserne, skal vi bare ride b0 hele vintren? Gud jeg kommer til at kede mig!
Men mht uddannelse af unghest, Hvis man er ansvarlig nok overfor sin urutinerede hest, rider man altid kontrolleret og ansvarligt... Tidsspring eller ej!
Q

#12 Re: Niveauet er forskelligt!

2013-12-09 09:54

#11: Zcamilla - Niveauet er forskelligt!

Du kommer ikke til at kede dig, hvis du er militaryrytter og rider fra 80-100, kan du sagtens starte distriktsstævner, der er det ikke et krav der udskrives klasser i B0/S. Du siger du rider LB hest, det er 110 cm og der er masser C-stævner du kan starte. Du må huske på stilspringning også er en konkurrence, og der kan sagtens være spænding i det. Små heste kan sagtens spring meget højt! Så vidt jeg ved er 110 cm ridebanespring i military højt niveau!

Generelt er det meget få der rider på opklassede ponyer, med DRFs nye tiltag er målet breddensporten, så som du skriver så er niveauet forskelligt = bredden.

Tiltaget har ikke det specifikke mål at uddanne ungheste, målet er rytteren kommer til at ride bedre/fair, og ponyen/hesten holder længere.

Prøv at give tiltaget en chance, der er ingen der ved, hvordan det er endnu, og måske sæt dig lidt mere ind i reglementet inden du udtaler dig ;-)

 


Gæst

#13

2013-12-09 10:21

Synes at det er uhensigtsmæssigt at fratage os, som ikke vil springe højt, muligheden for at ride en rigtig springklasse.

Stilspringning JA TAK.

B0- her syntes jeg personligt at det er ved at være trivielt med de sløjfer. De er altid udskrevet i LF,LE,LD. Kan ikke huske hvornår jeg sidst har redet en af disse klasser i andet end B0.

Hvilket vil sige at resten af min ridekarriere på min nuværende hest(de næste 10 år og forhåbentlig mere) kun kan se frem til metode B0, da der endnu kke er tilstrækkeligt med dommere.

Der må være andre måder at stoppe ponyfræs på. Ved der er nogle fantastiske banebyggere som kan bygge sig ud af det, så det simpelthen ikke er muligt.


Gæst

#14

2013-12-10 12:45

Jeg syntes også det er uhensigtmæssigt for det fra taget os som rideklub der arranger stævner for vores rideskole ryttere at ride stævne om placeringere, som de rigtig gerne vil prøve lige som dem med egen pony/hest. De har ikke har mulighed for at ride distriktstævner. Og sige at det kun er dem der ride klubstævne hiver deres pony rundt på banen det passer ikke. Jeg har set en del små 3" ponyrytter ude til distiktstævnerne hvor de bliver "transportede" og kun hiver i tøjle - her er det pet pony der klare det hele. Her vinder de små poder uden at kunne ride men tilgængældr ryger de også af hvis ponyen stopper eller vender lidt for skabt. Min den yngste rider "kun" klub stævner og efter princippet hun skal ride 5 fejl frie før hun må state højere hun startede med bom på jord og rider nu Lc og LB vi bruger klub klasserne til at uddanne lære nye ting (fyld, dobbelt spring), prøve en ny sværhedsgrad, at vende pony for udvendige og få ro på stævne nerverne osv. Men ude over det Syntes jeg at stilspringning er en god ide og er med til at uddanne vores ryttere, det skal bare ikke udelukke B4 osv. Man kunne måske i steden for sigen at man skal have redet medtode S4 for autoriceredet stildommer inden man rider distrikt stævner?

Gæst

#15

2013-12-10 17:07

Håber at der kommer lidt fornuft i dette her

Gæst

#16

2013-12-10 17:07

Det er fint at indføre stilspringninger men så skal der være uddannet dommer nok i DK inden, sådan en ændring træder i kræft. Stilspringninger er en super god ide så vi på sigt kan få nogle gode spring ryttere og ikke pony fræsere.

Gæst

#17

2013-12-12 16:03

Skriver nu under på dette, da jeg er imod de nye regler

Gæst

#18 Re:

2013-12-12 17:08

#9: -

Godt indlaeg... alt for mange boern rider med hovedet under armen og det er forfaerdeligt at se paa. Og det er synd for ponyen/hesten. Det skal vaere en ekvipage, en samhoerighed mellem rytter og hest. Se paa Ehning... se hvor let det ser ud for ham at springe hans heste.. det er kontrol, overblik, balance og samhoerighed. Lad os da endelig proeve at faa det implimenteret. Jeg er sikker paa at hvis det skader klubberne oekonomisk, vil rideforbundet se paa reglerne igen. Men absolut - Danmark savner stilspring...

 


Gæst

#19

2013-12-13 07:46

støt støt

Gæst

#20

2013-12-13 09:23

støt det

Gæst

#21

2013-12-14 08:55

Nu bliver det ikke sjovt at være nybegynder i spring...

Gæst

#22

2013-12-14 22:40

Synes virkelig det ville være en skam at gennemføre de nye regler. Klubånden bliver mere eller mindre lukket ned, og så vil der sandsynligvis være færre som tilmelder sig stævne. Hvor fedt er det at vinde sin 20. sløjfe i de 'små' klasser? For mig at se vil man klubånden til livs, for der bliver jo pludselig kun plads til de 'seriøse' ryttere...
Den positive :-)

#23 Man kan godt vinde i en B0....

2013-12-15 10:38

Til jer der tror der ikke er noget at vinde i en B0, må begynde at tænke lidt alternativt - som jeg læser det handler det kun om brok over man ikke kan vinde noget...! Der er en vinder og placeringer i stilspringning! Der kan udskrives B0 med en vinder dvs. den der kommer tættest på idealtiden vinder, og så kommer de placerede derefter - altså dem der rider for hurtigt til at komme tæt på idealtiden.
Vent med at udtale jer om noget der ikke er implementeret endnu og I kender slet slet ikke virkningen af dette eller om I faktisk synes det er gode metoder at ride - det ville egentlig være ret sjovt, hvis ryttere faktisk kunne komme til at ride pænt - og så når rytterne kan det, kan de sagtens ride rigtig hurtigt i omspringningerne - OGSÅ i en S4, for det får man nemlig point for, det skal bare være en godt, effektivt og rytmisk ridt :-) og så er man klar til et højere niveau!
Jeg håber da alle ryttere er seriøse - klubniveau eller ej! Og dem der mener de kun rider B0 og så "vinder deres 20. sløjfe", skulle måske stille op i en stilspringning, alternativt skulle man måske overveje at stille op i en højere klasse, hvis man har vundet 20 sløjfer ;-)

sille

#24

2015-03-27 10:18

Jeg kan godt se ideen med at afskaffe omspringning osv, da man ser -rigtig mange små unger ride med hovedet under armen og tæsker hesten afsten for at vinde, men samtidig synes jeg også at det er super uretfærdigt for os der rent faktisk godt kan ride. jeg rider pony i hesteklasser da jeg er faldet for aldersgrænsen, og min hest kan altså ikke spring 110, og min fordel imod de store heste, var nemlig at min pony kan lave super vendinger og vinde lidt på tiden der. synes at det er tosset at indføre, så skulle man i stedet lave klasserne så det både var på tid men også stil, for man kan altså godt ride en rigtig god runde i høj fart.

mig

#25

2016-02-11 08:14

Jeg er selv en ponyrytter, og stilspring er bare sjovere. Man føler ikke så meget voldsomt pres på en. Jeg rider aldrig selv med pisk sporer eller skarpt bid, da selvom jeg stadig er ung og uaffaren syntes at det IKKE er nødvendigt for at vinde! Jeg styrer med benene. Jeg føler man ligeså godt kan lærer sin pony at gører det pænt og finde en god stille og rolig rytme!