Ryttere mod S4 og B0

Gæst

/ #9

2013-12-08 20:17

Med risiko for at blive upopulær hos en del tillader jeg mig at komme med et indlæg om stilspringning.
Gennem en del år som en af de mest brugte banebyggere på Fyn og det sydlige jylland, har jeg set en del LE til LC klasser til både D og C stævner, og nu er det jeg risikerer at genere nogen, men meget få rytter evner at give hesten/ponyen den støtte den har fortjent hvis den skal hives igennem de små klasser i en tidsspringning, samtidig har jeg jo fulgt mange rytter fra LF og op, og af dem der har redet for at vinde hver gang, er der desværre ikke mange der holder hele vejen. Selvfølglig er der dygtige ryttere der starter de små klasser fordi de rider urutinerede heste, men de skal vel heller ikke presses rundt i en tidsspringning?
At stilspringning hjælper kan men tydelig se på Landsstævnerytterne, som gennem de seneste år har være "tvunget" til at ride stilspringning til alle landsstævne.
Samtidig kan vi se at ryttere fra lande som har kørt dette system gennem mange år klare sig langt bedre når de kommer op i klasserne end den gennemsnitlige danske rytter
Da dette gennem en årrække har været et vigtigt emne for mig, har jeg valgt at blive stildommer, og er nu en af de 16 der er uddannet. Vi kan som nævnt ikke dække ret mange af de D og C stævner der er i kommende stævneår, derfor har springudvalget også åbnet op for muligheden for at klubberne i en overgangsperiode kan bruge andre kvalificerede personer. Det kan være undervisere eller andre med stor indsigt i springning.
I stedet for at kæmpe mod dette, synes jeg I skal arbeje positivt med det, da det er kommet for at blive, og i lande som Tyskland og England har det virket i mange mange år, og vi kan vel blive enige om at de har forstået at fremme ridningen. For øvrigt indfører Sverige samme system fra årsskiftet.
I kunne jo undersøge med forbundet om I måske selv kunne komme i betragtning som stildommer. Der er rigtig at grundlæggende skal man selv have redet på MB niveau, men en anden relevant baggrund, som feks underviser, banebygger, dommer eller ligende kan også kvalificere til at komme på kursus. Der skulle komme et kursus igen i marts.
Håber dette indlæg kan hjælpe lidt på forståelsen hvorfor at stilspringningen er blevt indført som tvungen klasser. Jeg vil garantere at hvis klubber og ryttere/forældre støtter op om dette, vil vi om få år se langt bedre ridning til gavn for sporten, og ikke mindst til gavn for heste og ponyer. Husk vi kun har dyrerne til låns. Mvh Søren Milert