NEJ tak til den nye offentlighedslov

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ tak til den nye offentlighedslov.


Gæst

#1201 Re:

2013-04-24 01:40

#1178: emw -  

Det undrer også mig, for vi har tit kunnet både læse og høre, at mange i partiernes "bagland" ikke bifalder denne lov, men du har sikkert ret i, at de bliver holdt på plads.

PS: Morten Bødskov sagde også ganske kort i TV-avisen her i aftes, at loven vil blive stemt igennem uden ændringer.

Borgeren

#1202

2013-04-24 02:33

Uhyrligt at nogen overhovedet kan få den tanke at fremsætte et sådant forslag, ser de Danmark som en bananstat? De skulle skamme sig.

Gæst

#1203

2013-04-24 03:20

Loven har jo ikke en skid med demokrati at gøre!
Peter Rasmussen

#1204 oplæg email

2013-04-24 03:49

Oplæg til email til DIN lokale politiker / parti ....

-----

hej XXX,

Som det nok er bekendt, forsøger Morten Bødskov ihærdigt at få nedlagt demokratiet og folkestyret med en ny offentlighedslov.

Og, derved få skabt en "firewall" som politikere kan gemme sig bagved, og fremover manipulerer sin politik igennem.

Det er jo ikke kun regeringen S SF R der arbejder ihærdigt på dette - det støttes også af K og V.

Jeg har allerede besluttet mig, at stemme på XXX (parti / navn) til kommunalvalget i november.

XXXs (parti) deltagelse i gennemførelse af offentlighedsloven, kommer til at flytte min kommunale stemme et andet sted hen - what so ever.

Jeg ved så ikke hvem det skal være i XXX kommune - men i hvert fald ikke politikere og partier, der går ind for at mørkelægge egne gerninger og gennem lovgivning at sikre sig, de ikke kan komme til at stå til ansvar for egne handlinger og beslutninger.

Det er noget danskerne normalt forbinder med korrupte styreformer, f.eks. i Sydamerika og Afrika - faktisk styreformer, som danske politikere plejer at tordne imod som "udemokratiske".

Lyder det ikke noget hult, synes du ?

Gad vide hvad regeringen og folketingsmedlemmerne vil beskæftige sig med Grundlovsdag, der er jo kun få uger til?

De kan jo ikke tale om "demokrati" og "folkestyre", for det har de jo nedlagt på det tidspunkt - og EU går jo heller ikke for godt.

Eller skal de tale om velfærdsamfundet der " ... altid holder hånden under ... " - dem der mister sit arbejde og dagpengeret - dem der har betalt til dagpenge og efterløn i årtier, og må se deres rettigheder bare blive degraderet - de gamle, de får gjort rent hver tredie uge, hvis nogen tænder for autostøvsugeren - dem der er på venteliste til sygehusene, eller er så heldige at få en plads på gangen ....

Ja, fortsæt selv, "velfærdssamfundet" liste af goder er jo uendelig.

Hvad synes DU, de skal tale om - hvor de kan se danskerne i øjnene med oprejst pande og uden flakkende blik?

Med venlig hilsen

Gæst

#1205

2013-04-24 05:21

Der er direkte udemokratisk at formindske offentligheden i lovgivningen

Gæst

#1206

2013-04-24 05:44

Hvorfor i det hele taget behov for denne lov. Der er vel intet i kommunikationen mellem ministrene og embedsmændene der ikke tåler at blive offentliggjort?

Gæst

#1207

2013-04-24 05:48

Sådan skal et demokrati IKKE være !
John Damm Sørensen

#1208 Vil ikke på forsiden

2013-04-24 06:34

Morten Bødskov vil ikke havne på forsiden på grund af dårlig rådgivning fra sine embedsmænd.

At frygten er reel, kan man til dels se af, at det tilsyneladende er kommet som en så stor overraskelse for Morten Bødskovs embedsmænd, at nogen ville bede om aktindsigt i L144 og L146.

Aktindsigter i disse sager tager måneder at besvare.

Lovforslagene har været år undervejs, og besvarelser af evt. aktindsigter kunne mageligt være forberedt løbende, hvis Morten Bødskovs havde omgivet sig med kvalificeret personale.

Det har han åbenbart ikke, og jeg forstår til fulde hans frygt for at havne på forsiden, hvis den rådgivning, han modtager, er lige så ringe som tilrettelæggelsen af besvarelser af aktindsigter.

Gæst

#1209 Gennemsigtighed

2013-04-24 06:42

Der er ikke mange der aner hvor vigtig denne underskriftindsamling er. Danmark bevæger sig virkelig i den forkerte retning. Gennemsigtighed i det offentlige burde være en grundsten i dette samfund.


Gæst

#1210

2013-04-24 07:16

Hej

Gæst

#1211

2013-04-24 07:24

Det bliver et demokratisk problem, hvis regeringen og politikkerne i fremtiden får held til at skjule deres handlinger i såkaldte "fortrolige" rum. Det fortæller om en grundlæggende politisk mistillid til befolkningen, og en helt forkert vej at gå i forhold til at udvikle vores demokrati. Nej, vi skal den modsatte vej: Mere åbenhed og hurtigere besvarelse af anmodninger om aktindsigt. Når Norge og Sverige kan, så kan Danmark også!

Gæst

#1212

2013-04-24 07:28

Det er oprørende!

Gæst

#1213

2013-04-24 07:33

Jeg tror efter hånden ikke politikerne forstår hvordan Demokratiet virker.

Gæst

#1214

2013-04-24 07:51

Et uhyggeligt anslag mod demokratiet, som vil gøre skjulte dagsordener "lovlige"

Gæst

#1215

2013-04-24 07:58

Jep!

Gæst

#1216

2013-04-24 07:58

Der skal være fuld offentlighed i et demokrataaisk forvaltning.Ellers kan der skjules for meget mix max.

Gæst

#1217

2013-04-24 08:06

Jeg skrive under fordi at det en nedsættelse af ytringsfriheden, desværre nærme vi os mere og mere et diktaturstat.

Gæst

#1218

2013-04-24 08:20

Jo flere, jo før, jo bedre:

Underskriv her for at få stoppet lovforslaget, der grundlæggende set medvirker til at kunne skjule embeds- og magtmisbrug, kammerateri, nepotisme, samt bestikkelse - uden at befolkningen kan få agtindsigt i dette.

Demokrati fordrer åbenhed og gennemsigtighed i beslutningsprocesserne - det bidrager denne lovgivning IKKE med.

Gæst

#1219

2013-04-24 08:22

NEJ til den foreslåede offentlighedslov !

Gæst

#1220

2013-04-24 08:36

Bødskov totalt uegnet som justitsminster

Gæst

#1221

2013-04-24 08:45

Håber der er mange som vil skrive under

Gæst

#1222

2013-04-24 08:59

Politikere skal altid arbejde i fuld åbenhed og aldrig glemme at de er folkets tjenere og arbejder for folket, ikke imod folket og ikke for sig selv. Folket er deres arbejdsgiver og betaler deres løn og mange gratis ydelser. For dette forlanger folket, at ubetinget ærlighed, uselviskhed, ansvarsfuldhed, modenhed og en arbejdsindsats som svarer til løn inklusive alle de mange gratisydelser og frynsegoder.
ewe

#1223

2013-04-24 09:02

Jeg er sikker på, at Morten Bødskov vil give mig ret i, at når et folketingsmedlem først udtaler, ( godt nok med lidt andre ord ), at et forslag er unødvendigt, useriøst og direkte antidemokratisk, og det samme medlem så ca. 1½ år efter fremsætter det samme forslag, efter at han er blevet justitsminister, så kan det kun være udtryk for den største form for magtarrogance, man overhovedet kan opleve, og når så samme justitsminister udtaler, at der kun vil være et meget lille minimum af befolkningen, der vil være imod det, så, nå han er jo socialdemokrat, og en tidligere sosialdemokrat ( Jens Otto Krag ), har jo udtalt, at man har et standpunkt, til man tager et nyt, og det følger samme justitsminister meget nøje. Samme jutitsminister regner ikke ca. 63.500 medlemmer af befolkningen, ligesom han åbenbart har udtalt, at det faktisk meget anerkendte "Center for Law and Democracy" også er useriøse. Gud ved hvem der i virkeligheden er useriøs. Skift ham ud, og lad ham prøve at arbejde for sin løn for en gang skyld.

Gæst

#1224

2013-04-24 09:24

Vi kræver at andre lande indfører demokrati og kan derfor ikke udhule vort eget!


Gæst

#1225

2013-04-24 09:42

Kan I så dy jer!!!