Vi protesterer mod separatkloakering på privat grund i Hillerød


Gæst

#26

2016-03-30 15:46

For dårlig da kommune skulle havde Hjordt noget for længe siden og så med den skat vi har tror jeg vi har betalt for
pp

#27 Gæst

2016-03-30 15:51

Hej alle sammen.

hvad med at være lidt mere saglige der familier og nogle ældre borger der har betalt deres skat i mange år.

Som kommer på røven ja undskyld mit sprog. Så sidder der nogle og siger vi har købt nyt og ikke skal være med.

Husk lige på skoler og børnehaver og div har de betalt til. Sammenhold ikke hvor bliver det af.

Gammelt ordsprog en for alle og alle for en ikke.


Gæst

#28

2016-03-30 17:59

Seperat kloarkering bør være et kommunalt anlæggende. Kongens Vænge har ikke problemer med vand og leret gør at det vand der når grundvandet er helt rent.
Gæst

#29 Pp

2016-03-31 02:25

så er jeg her igen jeg kan læse på div komentare det bare ikke i orden det Hillerød komune laver.

jeg kan kun opfordre til at få så mange som muligt til skrive under. Også famile som venner.

Det syntes jeg selv også. Og husk jo flere jo bedre ikke.


Gæst

#30

2016-03-31 07:04

Hvad skal folk der oversvømmes gøre? De mister deres forsikring og deres hus er usælgeligt og værdiløst. Hvordan hjælpes de? Sådanne mennesker er virkelig på røven


Gæst

#31 Re:

2016-03-31 15:06

#30: -  

 Hvor mange huse drejer det sig om, som er helt værdiløse hvis de 3200 ikke skal separatkloakere på egen grund? 


Gæst

#32 Re: Re:

2016-03-31 16:29

#31: - Re:  

Jeg ved det ikke præcist men hvis du søger på oversvømmelserne i 2007 og 2009 så vil jeg skyde på 5-10. Hertil kommer måske deres naboer som ikke bliver helt værdiløse men måske mister flere 100.000. Måske er det flere hvis der kommer hurtigere regn (som København 2010 fx).


Gæst

#33 Re: Re: Re:

2016-03-31 16:55

#32: - Re: Re:  

 Det var ikke mange huse. Dvs. man beder 3200 husejere, hvoraf ca. <1% af disse selv har problemer med oversvømmelse, at punge ud for ca. 150-175 mio i alt for at "måske" redde 7-8 huse, som anslået har en værdi på samlet 18-25 mio? Jeg siger "måske" fordi jeg har ikke set beregninger der konkluderer på risikoen for oversvømmelse af disse få huse hvis man "nøjes" med at lave separatkloakering på fællesarealer, veje og offentlige bygninger og lader det være frivilligt for private at separatkloakere. Altså at man allerede med disse tiltag fjerner en betragtelig del af presset fra kloakken.

 


Gæst

#34 Re: Re: Re: Re:

2016-03-31 17:56

#33: - Re: Re: Re:  

 "Det var ikke mange". God økonomisk analyse.

Lad os lege med følgende tanker:

1. Separatkloakeringen skal ikke foretages alligevel

2. 5 huse oversvømmes ved næste ekstremregn (vi kan også sige 2 eller 10 - eller hvad der er "ikke mange"). Lad os lege de 3 mio. kr. værd. Restgælden i husene er 2 mio. kr.

3. Skal der gøres noget for de huse/husejere?


Gæst

#35

2016-03-31 19:15

Det skal du ikke spørge mig om. Kan blot konstatere at det er urimeligt at 3200 skal tvinges til at betale mange penge for at separatkloakere på egen grund. Og det er det underskrift indsamlingen går ud på. 


Gæst

#36

2016-03-31 19:28

Fordi jeg synes det er urimeligt at pålægge så stor en udgift på få husejere, som er uforskyldte i regnvandsproblemerne. Det bør være et fælles kommunalt projekt.

Gæst

#37 Re:

2016-03-31 19:35

#36: -  

 Dem der oversvømmes er også uforskyldte


Gæst

#38 Re:

2016-03-31 19:37

#35: -  

 Det er også urimeligt at miste hele sin husværdi. 


Gæst

#39 Re: Re:

2016-03-31 20:19

#38: - Re:  

 Muligvis men så må man lave en fælles løsning der finansieres af fællesskabet. 

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2016-04-01 08:14



Gæst

#41 Re: Re: Re: Re: Re:

2016-04-01 09:10

#40: - Re: Re: Re: Re:  

 Kynisk analyse? :-) :-) Kommer vel an på så meget.

Ærgerlig situation du sidder i med dit hus. Det anerkender alle. Men det også en slags kynisme at tvinge 3200 husstande, hvor stort set ingen af disse har problemer med oversvømmelse, at punge ud med 70.000kr for at løse dit og ganske få andres problem. Mange kan ikke lige skrabe 70.000kr sammen nemt selvom der et par år til det.

Som nævnt er det eneste rimelige af finde en model hvor fællesskabet betaler.


Gæst

#42 Re:

2016-04-01 09:29

Hvad har du betalt ? hvorhenne ?#2: -  

 


Gæst

#43 Re: Re: Re:

2016-04-01 09:38

Vrøvl, der ikke 85 procent af kommunerne der overvejer det. Der nok 85 % af kommunerne der renoverer gamle kloakledninger, men det er slet ikke det samme. Hvordan er det lige med kommunerne rundt om Hillerød, ? hvilken kommune er det i Nordsjælland der gør noget tilsvarende ? #12: - Re: Re:  

 


Gæst

#44 Re: Re: Re: Re:

2016-04-01 10:36

#43: - Re: Re: Re:  

 Se det her link

www.dr.dk/nyheder/penge/du-betaler-kloakken

cirka midtfor i teksten står de 85%. Det er ikke kloakrenovering, men separatkloak. 

Frederikssund og Halsnæs taler begge om separatkloakering. 

Derudover kan du finde Stevns, Kalundborg, Esbjerg, Århus, Brønderslev, Skagen, Hjørring og flere ved at Google det

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2016-04-01 10:39



Gæst

#46 Re: Re: Re: Re: Re:

2016-04-01 14:26

#44: - Re: Re: Re: Re:  

 Herudover Sønderborg, Viborg, Svendborg, Rødekro, Aabenraa og Frederikshavn.

 

retfærdigvis skal siges at Fredensborg ikke lavet et egentligt separaykloakprogram, men jeg har læst at det er fordi størstedelen af byen allerede er separatkloakeret. Endvidere er der Hørsholm som valgte at tage separatkloakering fra boligerne efter et stort pres fra beboerne i Rungsted Nord. hørsholms borgmester udtalte at man "håber og tror" men kan undgå oversvømmelser og det betydelige antal årlige overløb i Øresund som medførte at stranden i Hørsholm ikke havde blå flag igennem flere år og i uger efter overløb var sundhedsskadelig.

Jeg kan godt undersøge flere kommuner, men håber det er ok med ovenstående.

PS vidste I at Tue Tortsen via Enhedslisten har stillet lovforslag om betaling via kommunal forsyning og så lån på 20 årige vilkår til separatkloakerede boliger, men at Martin Damm fra Venstre og formand for KL er modstander. Han udtalte i 2011 i berlingske, at "de nye systemer er en fordel for borgerne, og at borgerne dermed må betale deres del af kloakken".

Jeg siger det ikke for at genere eller provokere, men blot for at sige at separatkloakering støttes af alle partier i rigtig mange kommuner (jeg har ikke efterprøvet om det rent faktisk er 85% men støtter mig til DR-artiklen).

Jeg håber oprigtigt vi alle finder en god løsning, også jer. Når loven er så tosset som den er synes jeg i det mindste separatkloakerede skal slippe billigere i vandafledningsafgift og så må dem der ikke separatkloakerer betale mere.


Gæst

#47 Re: Re: Re: Re: Re:

2016-04-01 15:07

#44: - Re: Re: Re: Re:  

 Jeg tror du blander noget sammen, i Halsnæs og Frederikssund kommuner er der yderområder som slet ikke er kloakeret på nuværende tidspunkt. Når man ad åre kloakerer disse områder og de berørte grundejere skal slutte sig til fælleskloak, er det naturligt at der udføres et tostrenget afløbssystem, dermed kan man tale om separatkloakering i disse områder. Der er ikke tale om at skulle sepatkloakere bestående fælleskloakeret byområder, sådan som man vil gøre i Hillerød.

Det er præcis det samme der gør sig gældende i en række jyske kommuner, men det kan man ikke tage til indtægt for at de agter at gennemføre separatkloakering lig med det man vil i Hillerød.  


Gæst

#48 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2016-04-01 15:28

#47: - Re: Re: Re: Re: Re:  Jeg er ikke ekspert, så du har sikkert ret i det med Halsnæs og Frederiksværk, men er du enig i separatkloakering ved fornyelse af eksisterende fælleskloakker med efterfølgende påbud til husejere er almindeligt forekommende. Og er du enig i, at der er en række kommuner hvor Venstre-borgmestre på støtte fra et blåt flertal har vedtaget separatkloakering med påbud?

Jeg er i øvrigt heller ikke sikker på, at jeg er enig med dig i det med yderområderne. Yderområderne har også haft en godkendt kloakering, men pålægges at kloakere. De pålægges også en udgift.


Gæst

#49

2016-04-01 18:10

Officiel meddelelse fra borgmesteren i Hillerød:

Separatkloakeringen i Hillerød er aflyst!

Hillerød, den 1. april 2016

Dorthe Meldgaard


Gæst

#50 Re:

2016-04-01 18:35

#49: -  

 Aprilsnar...