Vi protesterer mod separatkloakering på privat grund i Hillerød

Pp

#101 Re:

2016-04-06 18:25

#93: -  du kan da kun komme fra den del af Danmark der er landfast med  Kina og lever fedt af tilskud fra Sjælland

 


Gæst

#102 Re:

2016-04-06 18:32

#93: -  

du bor vist på Lars tyndskids mark? i Hillerød er det de færreste der bare kan tage en skovl ude i skuret og få ordnet separstkloakering på 1 times grave arbejde i haven.. Sådan hænger tingene ikke sammen.


Gæst

#103

2016-04-07 10:44

Jeg syntes det er en urimelig økonomisk byrde mam pålægger en lille gruppe.

Gæst

#104

2016-04-07 12:53

Totalt urimeligt, at nogle i kommunen får påbuddet betalt, mens andre selv skal betale. Deslige hvilken evidens foreligger der på, at det vil gøre en forskel.
Måske har der siddet nogle i kommunen der har haft indflydelse på beslutningen som selv har boet i den del af byen hvor projektet blev betalt....

Gæst

#105

2016-04-07 14:29

Vi er også udlagt til at skulle separatkloakere til gavn for samtlige ejendomme/beboere i Hillerød kommune.
Vores ejendom er beliggende i et meget sandrigt område i kommunen, hvilket betyder en meget fin nedsivningsevne af overflade vand.

Gæst

#106 Re: Re:

2016-04-07 16:09

#102: - Re:  du kan vel ikke få visum til Sjælland med den viden du besidder 

 


Gæst

#107 Re: Re: Re:

2016-04-07 17:03

#106: - Re: Re:  

 Jamen hvis du kan separatkloakere de 3200 husejere i Hillerød egenhændigt med en skovl i hånden på et par timer per husstand til stort set ingen penge og opnå tillladelse fra kommunen er du da velkommen til at sende et skriftligt tilbud. 


Gæst

#108

2016-04-07 18:23

Byrådet burde kende til 80/20 reglen, når arbejdet 80% færdigt så er der brugt 20% af pengene, at færdiggøre arbejdet koster 80% af pengene. Ved separat kloakering bør man derfor ikke gå efter en 100% løsning, da dette vil kræve unødvendige udgifter. Så gå efter de lette arealer som veje til nød evt. halvdelen af tagarealet der ligger nærmest vejen.
Med venlig hilsen
Mogens Sindt Hansen

Gæst

#109

2016-04-08 10:14

Fordi jeg synes,
at hele processen skal gentænkes
og fordi jeg ønsker,
at alle beboere i Hillerød skal deltage i betalingen.

Gæst

#110

2016-04-08 11:44

Tumpe-Thue må finde på andre narrestreger for at skaffe sine 3F medlemmer arbejde

Gæst

#111

2016-04-08 12:03

Jeg protesterer ikke mod håndtering af regnvand, men mod, at man involverer de private matrikler. Hvis man nøjes med at håndtere regnvandet på offentlig vej, skal alle betale og de "få" m3 regnvand, som kommer fra folks hustage, kan man enten blot modtage i normalt spildevand, som man gør det i dag, eller man kan belønne de husstande, som afkobler regnvandet på egen matrikel og f.eks. laver nedsivning. Hermed gør man det frivilligt at deltage med den del, der er på privat grund. Folks økonomi og hvor besværligt, det er at ændre på egen grund bliver grundlaget for et individuelt valg i stedet for nu, hvor alle bliver tvunget ind i ordningen, uanset om det koster 5.000 eller 70.000 kr. at foretage de nødvendige ændringer.


Gæst

#112

2016-04-08 18:21

den er totalt urealistisk...

Gæst

#113 Re: Re: Re:

2016-04-08 19:11

#78: Erik - Re: Re:  

 Hej Erik

Gode bekendte har fortalt mig, at jeg er nævnt af dig på dette site. Jeg kender dig ikke, men jeg kan skrive, at jeg ikke har skrevet på dette site før nu, som du måske tror. Egentlig havde jeg ikke tænkt mig at skrive noget, men det var "personlig klemme" som gjorde, at jeg godt ville rette en misforståelse jeg godt forstår du og andre har.

I 2007 og 2009 da mit hus blev oversvømmet skete det blandt andet fordi der dengang var overløb på bassinet på Prinsens Vænge mellem Postmosen og skoven. Det betød, at når bassinet på Prinsens Vænge blev fyldt løb vandet ned til Under Bakken/Hjortespringet, hvor det oversvømmede området og mit hus bl.a. Efter oversvømmelsen i 2007 lavede Hillerød kommune en evaluering, hvor man ikke var opmærksom på UB/Hjortespringet og man valgte derfor at beskytte de lavtbeliggende huse på Bolværket som var oversvømmet i 2007 og de lavtliggende huse på Postmosen, som man kunne se var ved at blive oversvømmet. Det står ret godt beskrevet i Frederiksborg amts Avis nogen dage efter oversvømmelsen i 2009. Hvad der ikke står så godt er, at man først sent på natten/tidligt på morgenen den dag opdagede, at UB/Hjortespringet var ved at oversvømme totalt. Da spærrede man for overløbet i bassinet med en hydraulisk luge. Det medførte så, at beredskabet brugte den første pumpe man kunne låne på Prinsens Vænge for fortsat at beskytte Postmosen. Hillerød Posten har nogen gode billeder af det nede ved jernbaneskinnerne. Den næste pumpe man kunne låne kom fra Jylland og den kom først over middag og den blev sat på UB/Hjortespringet. (Hillerød kommune havde ikke egne pumper dengang). Da var det for sent og mit hus var oversvømmet og rigtig mange huse i Elmegårdskvarteret havde store problemer. Jeg hørte fra mit skadesselskab om et hus hvor kælderen blev fyldt med over 1,5 m. fækalt vand. De mente at de måtte flytte ud for at få desinficeret hele huset, men jeg ved ikke om de gjorde det. En mængde andre huse blev ramt.

I 2009 kort efter oversvømmelsen fortalte mit forsikringsselskab, at jeg ville miste min forsikring, hvis ikke jeg kunne dokumentere der skete noget inden jeg flyttede tilbage i huset. Jeg havde en lang dialog med Hillerød kommune/forsyning, som endte med, at Hillerød forsyning ændrede strategi og lukkede overløbet i Prinsens Vænge-bassinet og købte 3-4 mobilpumper som kunne sættes ind på UB/Hjortespringet og Prinsens Vænge og andre steder ved behov. Herudover lovede kommunen en modernisering af en lang række bassiner/pumper i Østbyen, både i Elmegårdskvarteret og øst for Postmosen. Dette stillede mit forsikringsselskab tilfreds. Jeg fik stor hjælp af Hillerød forsyning og Kirsten Jensen skrev en personlig mail til mig for at lægge ekstra vægt overfor forsikringsselskabet. Jeg skylder disse mennesker i Hillerød kommune en stor tak. Så samlet set kan du nok regne ud, at mit hus ikke er sikret mod enhver oversvømmelse, men faktisk betyder Østbyens vand øst for Postmosen ikke noget for mig længere og situationen er derfor betydeligt bedre end i 2009. Det nye anlæg her på UB/Hjortespringet er langt større, pumperne kraftigere og kan håndtere langt mere end tidligere, så jeg kan sådan set være rolig.

Når du skriver "personlig klemme" formoder jeg du hentyder til artiklen "Kims hus er oversvømmet to gange..." i Hillerød Posten i 2014. Baggrunden var at socialdemokraterne kontaktede mig for at høre om jeg ville fortælle om mine oplevelser. det indvilgede jeg i med det formål at tale "de oversvømmedes sag", men artiklen blev ikke særlig god. De to journalister og Tue Tortsen og Louise Sørensen havde en god 1/2 time inden de skulle videre og der skulle også være tid til fotos mv. Det kom frem, at jeg støtter separatkloakering, fordi jeg mener vi skal gøre alt for at undgå oversvømmelser. Jeg vil ikke klynke her, men det er lidt besværligt når man fra sommeren 2007 til udgangen af 2009 bor to gange 1/2 år på to forskellige adresser i Fredensborg og 1 1/12 år i sit eget hus og man skal gå på arbejde og aflevere tre børn i skole og børnehave. Samtidig skal man så se at få styr på oversvømmelserne med kommunen og håndtere en erstatningssag og genopbygnng af sit hus. Det kom også frem, at jeg har forståelse for at folk synes det er uretfærdigt de skal separatkloakere, men det kom ikke frem, at nogen af østbyens huse faktisk er i samme fare som mit. Det var egentlig mit mål med at stille op i Hillerød Posten, men det blev alt for kompliceret.

Jeg prøvede efterfølgende at skrive på debatsiderne på Hillerød Posten, men opgav det fordi det ikke ledte nogen vegne. Derudover følte jeg mig relativt provokeret af, at nogen på debatsiderne beskyldte mig for lyve, for at være rød (politisk rød), at folk i læserbreve og på Facebook skrev, at jeg bare var glad fordi jeg ikke selv skulle betale noget, når det modsatte stod i artiklen. jeg har været oversvømmet to gange, for syv søren! Jeg er fortsat parat til at separatkloakere og jeg er også parat til, at jeres separatkloakering skal betales af fællesskabet, men loven står i vejen for det. Jeg forstår jeres frustration, men jeg håber også I forstår min bevæggrund for at synes at alt hvad der kan gøres for at undgå oversvømmelser bør gøres.

Jeg har derfor holdt mig ude af debatten siden artiklen i 2014 og kommer fortsat til at gøre det. Synes dog, at jeg skyldte at sige, at mit hus nok skal klare sig og jeg ikke har nogen personlige klemmer. Derfor har jeg heller ikke behov for at dømme nogen her. Jeg håber alle finder en god løsning og jeg håber vi har set de sidste oversvømmelser.

Bedste hilsner

Kim Vinkler, Hjortespringet 8, Hillerød


Gæst

#114 Re: Re:

2016-04-08 23:59

#101: Pp - Re:  

jeg tror nu nok jeg har betalt mere til Sjæland en omvendt doooooooo

Om ikke andet så er jeg da kreditværdig nok til at kunne køre hele vejen derover gratis i modsærning til dig du skal betale før du køre over :)

Så stik du bare piben ind og begynd at grave din kloakseperation ned i stedet for at pive YNK YNK YNK 


Gæst

#115 Re:

2016-04-09 09:19

#104: -  

 Helt enig. Det er urimeligt at enkelte skal betale mens andre slipper. Og der mangler evidens for at det ikke er nok at separatkloakere fælles arrealer plus renovation af kloaksystem. 


Gæst

#116

2016-04-10 12:29

Fordi Hillerød Kommunes tekniske grundlag er ingeniørmæssigt for dårligt, fordi Hillerød Kommunes tekniske argumentation dermed er særdeles tvivlsomt, fordi dele af Hillerød Byråd dermed gennemfører det på et ikke-oplyst grundlag, fordi Byrådet anmodes om at spille med helt åbne og transparente kort også i lyset af at det udvalgte område næppe er det sidste.

Gæst

#117

2016-04-11 16:36

Jeg er en af dem der har kloakken liggende i baghaven og vil i den forbindelse være en af dem der får den dyreste regning, hvilket jeg ikke har råd til.

Gæst

#118 Re:

2016-04-12 04:51

#117: -  

 Hvis det kommer til at koste mere end 70.000 kr kan du få dispensation 


Gæst

#119 Re: Re:

2016-04-12 12:09

#118: - Re:  

 Det er rigtigt han kan få dispensation hvis det er over 70.000 kr. Se her http://hillerodforsyning.dk/spildevand/ separatkloakering/dispensationfrasepareringskravet/

jeg har hørt om en som har fået tilbud på 400.000 kr. Han skulle have været i TV2-nyheders, men jeg kan ikke finde det. Han må også kunne få dispensation, jf ovenfor


Gæst

#120

2016-04-12 14:58

I flere år har alle måtte spare på vandet og med målere har det været synligt hvad man bruger, samtidig har mange monteret toiletter med 2/4 liter skyld hvilket betyder at det nuværende regnvand er med til at holde kloarken ren og fri for opstugning.

Gæst

#121

2016-04-14 15:52

Jeg har boet på Gulspurvevej siden 1967 og har ikke oplevet noget problem med regnvandet i form af oversvømmelse. Til gengæld står grundvandsspejlet meget højt, så en faskineløsningen vil kke kunne anvendes.

Gæst

#122

2016-04-18 12:31

Hvem har lyst til en kæmpe regning - for noget der vedkommer os alle - klimaforandringer.

Gæst

#123

2016-04-19 12:33

Bor i Nr. Herlev, der slet ikke har kloakrelaterede miljøproblemer. Separatkloakeringen er ren økonomisk spekulation fra Hillerød Kommunes side (resp. Hillerød Forsyning) og skyldes kun nedlæggelsen af Nr. Herlev renseværk. Der er sikkert lignende forhold andre steder. Det er derfor super, at nogle giver os mulighed for at vise vores dybe utilfredshed over denne urimelige beslutning.

Gæst

#124

2016-04-23 10:09

Fordi Nr. Herlev ligger på en bakketop, hvor der aldrig har og aldrig vil komme oversvømmelsesproblemer.
Fordi ved store skybrud, så løber tagrenderne over og ned i haven så de voldsomme vandmængder aldrig når kloaksystemet

Gæst

#125

2016-04-26 17:53


Fordi det er forkert at pålægge en lille del af indbyggerne udgiften og kommunen skulle have undersøgt det ordentligt inden det blev sat i værk