Sundere mad i Klostermarksskolens kantine

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Sundere mad i Klostermarksskolens kantine.


Gæst

#1

2015-09-06 10:08

Godt initiativ! Det virker underligt, at vuggestuer og børnehaver i Roskilde kommune er underlagt strenge krav om kostens sundhed og variation, at Klostermarksskolen har ikke bare en holdning til mad (se kostpolitikken på skolens hjemmeside) men også har iværksat det fantastiske initiativ med "Kost og Motion" på 6. og 7. Årgang, hvor testresultaterne af børnene viser, at kost og motion har en positiv indvirkning på deres koncentrationsevne - og så har kantinen et så dårligt udvalg af sunde tilbud.
Det kan ikke være børnenes ansvar at tage det sunde valg, når de står foran de mange fristelser. Det er VORES ansvar, at det der er at vælge imellem er godt nok! Så skriv under her!

Gæst

#2

2015-09-08 08:08

Min søn går i 3.b på skolen og jeg er dybt forundret over man kan være så blank og uinspireret så man vælger at have et sådan elendigt udbud i en skole-kantine..
Mette Skafte

#3

2015-09-09 07:55

Vi vil have fjernet slik- produkter så som is, ICE tea, chokoladeboller, muslibarer etc.  fra kantinen. Vi ønsker at maden er lavet fra bunden og der ikke tilbydes "mad" af prefabrikeret produkter, hvor kvaliteten er i bund.

Man kunne tilbyde råkostsalat, alm. Salat med hjemmerørt dressing, rugbrødsmadder med makrel, æg og div. Kødpålæg, hjemmelavet grovboller, lune frikadeller, frugt, grøntsager, en lun ret, som varierer fra dag til dag.

Det burde kunne lade sig gøre, så vores børn ikke skal nøjes med tomme kulhydrater af ringe råvarer, men kan købe et sundt og næringsrigt måltid.

Hvis standarden og kvaliteten bliver ændret er jeg sikker på at der bliver større opbakning til kantinen. Idag fravælger mange elever/ klasser helt at bruge kantinen fordi maden er så ringe. Og hvem har ikke set madrester efterladt på skole og SFO, fordi eleverne ikke synes at maden smager godt.

Det er bare ikke godt nok!


Gæst

#4

2015-09-10 07:47

Fordi jeg synes at min datter skal spise sundt og fordi hun selv har nævnt, at det er vanskeligt at købe sund og velsmagende mad.
Mette Skafte

#5

2015-09-10 15:38

I må meget gerne dele jeres erfaringer på denne side, så vi har så mange argumenter for hvorfor vi er utilfredse med kantinen. Tak!

Gorm Eriksen

#6 Ingen mad!?!

2015-09-11 18:14

Ud over at selve udbudet skal forbedres radikalt, så har jeg af FLERE omgange oplevet børn der kommer hjem og ikke har fået mad fra 07:10 til 16:00, fordi kantinen havde lukket. Hvis jeg var på arbejde og kantinen havde lukket, var jeg ganske enkelt kørt hjem.

 

Vi har én af vores børn på Absalon Skole - der kan man sågar finde ud af at bestille mad til børnene.

http://absalon.madnet.dk

 

Med næsten 1000 elever forstår jeg ikke at det er svært at lave kantinedrift - og især med en skole som ligger i et område hvor de fleste forældre mere end rigeligt har råd og overskud til at betale for et godt måltid mad!

 


Gæst

#7 Re: Ingen mad!?!

2015-09-11 18:59

#6: Gorm Eriksen - Ingen mad!?! 

 tak for dit input, Gorm!

Henrik Paaske, skolebestyrelsesformand

#8 SKOLEBESTYRELSEN MED EN BEMÆRKNING

2015-09-14 09:08

Hej Mette og andre forældre i underskriftsindsamlingen

Jeg vil gerne understrege, at skolebestyrelsen gør noget. Og jeg kan kun understrege, at det bedste ville være varierende retter dagligt, der var aldersrelaterede.

Men vores køkken må og kan ikke tilbyde det, fordi der bla. kun er en fast medarbejder på deltid jf. budgettildelingen, og der er ikke nok ressourcer til rådighed. Skolens ledelse har derudover valgt at tilføre lidt ekstra ugentligt tid ved tilkøb af en fleksjobmedarbejder. Derudover har der været en stor del tekniske vanskeligheder i køkkenet efter det nye byggeri, som ikke bare lige lader sig løse fra dag til dag. Det kunne skolen selvfølgelig godt have kommunikeret bedre ud.  

Jeg er dog rigtig ked af at vores ansvarlige medarbejder i kantinen skal ”hænges” ud offentligt og skal vejes og vurderes i en underskriftsindsamling. Jeg synes ikke, denne ene medarbejder og gode kollega fortjener at blive vejet igennem nogen form for underskriftsindsamling, og jeg kan slet ikke tænke mig, at nogen af jer selv ville synes, det var i orden, at man som ansat skal udsættes for en underskriftsindsamling omkring sine evner til at udføre sit arbejde. Som formand kan jeg kun opfordre til, at denne underskriftsindsamling stopper øjeblikkeligt, og at man sender sine ønsker og ideer til mig på henrik@internet.dk eller til skolens ledelse så vi kan få en dialog igang.

Jeg kan kun sige, at jeg intet har hørt fra Mette Dragø Skafte, og jeg kan ikke erindre at andre i bestyrelsen har hørt noget. Hvis du er utilfreds, så skriv dog til mig eller andre af mine kollegaer i bestyrelsen, inden du sætter en underskriftsindsamling i gang. Så kan vi tage det med på vores møde og skabe en dialog mellem os forældre, kantinen og ledelsen.
Skolebestyrelsen og personalet på skolen vil faktisk gerne vores børn, men jeg har svært ved at tro, at vi får noget ud af at hænge en medarbejder ud.

Det er simpelthen en dårlig måde at kommunikere på. 


Med venlig hilsen

Henrik Paaske, skolebestyrelsesformand

Far til Ulrika 5.c og Andrea 8.c


Gæst

#9 Re: SKOLEBESTYRELSEN MED EN BEMÆRKNING

2015-09-14 20:00

#8: Henrik Paaske, skolebestyrelsesformand - SKOLEBESTYRELSEN MED EN BEMÆRKNING 

 Hej Henrik,

 
Lad mig slå fast at dette ikke er en personlig kritik møntet på kantinens personale, men af den mad vores børn kan købe i kantinen. Jeg synes heller ikke giver udtryk for andet.
Jeg har fået den opfattelse, at mange forældre længe har været utilfredse med kantinens mad og at det faktisk tidligere har været oppe på skolebestyrelsen agenda, men at der på daværende tidpunkt ikke blev gjort noget ved problemet.
Om det så skyldes at skolebestyrelsen syntes at maden var god nok eller om man ikke har syntes omfanget af problemet var stort nok, ved jeg ikke. Jeg kan blot konstatere at dette har stået på over en længere periode og der er endnu ikke blevet gjort noget ved det som jeg synes er et problem.
For at anskueliggøre problemets omfang og finde ud af om jeg var alene om denne opfattelse, besluttede jeg, med opbakning fra mange forældre, at lave en underskriftsindsamling, som jeg forestillede vi skulle præsenteres for skolebestyrelse og skoleledelse. Herved kunne vi se hvor mange der er utilfredse med kantinens mad.
Jeg synes det er positivt at skolebestyrelsen har besluttet sig for at gøre noget ved kvaliteten af maden og udbudet i kantinen. Vi er som sagt en del forældre som ikke synes at udvalget er som den bør være. Om det skyldes, at arbejdsforholdene ikke er som de skal være, om personalet skal tjene sin egen løn ind på det der sælges hvilket går ud over kvaliteten, om det skyldes manglende ressourcer/ evner, vil vi lade være op til ledelsen at bestemme.
Dog kunne det være rart at høre hvad I har tænkt jer at gøre ved problemet, om vores børn fremover vil kunne købe sund og næringsrigt kost og hvad tidshorisonten er til dette.
Måske man kan kontakte nogle af de mange daginstitutioner i Roskilde Kommune og udveksle erfaringer med hvordan de formår at lave en sund og næringsrig kost til Roskildes mindste borgere. Jeg kunne foreslå Klostermarkens Børnehus.
 
Hvis du gerne vil have diskussionen væk fra dette forum, er du velkommen til at kontakte mig på forældreintra. Så kan vi fortsætte dialogen der.
 
Hilsen
Mette Dragø Skafte

 


Gæst

#10

2015-10-03 15:39

Kære Skolebestyrelse og ledelse på Klostermarkskolen.

Det er dejligt, at skolebestyrelsen engagerer sig i debatten vedrørende skolens kostpolitik.

Som det første vil vi tilkendegive vores fulde tilfredshed med kantinens personale, som igennem alle årene har været imødekommende og omsorgsfulde.

Derfor er det også vigtigt, at underskriftindsamlingen og tilkendegivelserne hermed ikke tolkes i retning af kritik af kantinens personale. Sådan forholder det sig ikke.

Det er skolens kostpolitik, som direkte udsættes for debat. Det må være skolebestyrelsen og skoleledelsen, der lægger rammerne for skolens samlede drift herunder kostpolitikken og de rammer, der gælder for kantinen.

Henset til den betydelige opmærksomhed i forhold til emnet er vores opfordring derfor, at skolens bestyrelse nu igen forholder sig til skolens kostpolitik og efterfølgende kommer med udmeldinger herom. Vi er mange, som hverken har overblik over den aktuelle kostpolitik, relationen til kommunens kostpolitik, andre betydende bestemmelser eller det konkrete udbud i kantinen. I vores optik viser tilkendegivelserne i underskriftindsamlingen en betydelig opbakning til sund, varieret og nærende kost. Derfor er vores forslag, at bestyrelsen og skoleledelsen nu forholder sig til, om det aktuelle kosttilbud lægger op til sund, varieret og nærende kost i henhold til de gældende bestemmelser, som en folkeskoles kostpolitik skal tage hensyn … sikkert ikke en let opgave.

Vi anbefaler, at underskriftsindsamlingen og debatten her på siden nu lukkes, fordi underskriftsindsamlingen tydeligt tilkendegiver, at der ligger en opgave klar for bestyrelsen og ledelsen ... nemlig at skabe de rette rammer for kantinens gode personale og sætte retningen med bestyrelsen og ledelsens kostpolitik. Ansvaret må væres jeres - også i forhold til at tage stafetten konstruktivt videre herfra.

Således med stor til fredshed med kantinens personale!

De bedste, konstruktive og madglade hilsner fra forældrerådet i 3.A (Nikolaj Lykke Jacobsen, Rebecca Vestergaard Hansen, Lone Ringgaard, Keld Ringgaard, Mette Dragø Skafte, Henrik Dragø Skafte, Lise Bachmann Østergaard)