Permanente plastoverdækkkede jordbærtunneller i Mannerup. NEJ TAK

Kontakt forfatteren af dette andragende

Nej til permanente jordbærtunneler!

2017-05-11 08:55:41

Så valgte Lejre Kommune enstemmigt i Teknik & Miljø udvalget at sige NEJ TIL PERMANENTE PLASTTUNNELLER I KOMMUNEN!
Det ser vi i Mannerup som en stor sejr for dels naturen og landskabet og miljøet. Men også en sejr for det lokale demokrati og Lejres grønne profil og VORES STED.
Men det må være en betydelig bet for embedsværket i Lejre som ifølge Jeppe Pedersen foreslog planen om ny lokalplan for at starte processen med de permanente plasttunneller. De må slet ikke have været ...klar over de politiske holdninger og ønsker og lokalbefolkningens intense modstand mod sådan et ønske. De har arbejdet helt ensidigt og entydigt for og med Jeppe Pedersen i denne sag

Tusind tak til alle jer som har støttet os med underskrifter og gode kommentarer i denne sag. 325 underskrifter (incl. de fysiske)i alt.

Men de midlertidige tunneler og de nysprøjtede jordbær som fortsat er sprøjtet med pesticider og fungicider 3 dage før plukning er stadig en stor udfordring som vi vil kæmpe videre imod.
Og Jeppe Pedersen vil stadigvæk finde nye veje og paragraffer for at få sine planer igennem.

Landspolitisk skal folketinget til efteråret revidere Planloven som udstikker regler for bl.a.
Jordbærtunneller generelt. Her kunne vi håbe og ønske på skrappere regler for hvor meget og hvordan disse tunneler må få fylde i landskabet og naturen.

Denne underskriftindsamling stoppes hermed, men jeg vender måske tilbage igen , hvis vi på et senere tidspunkt får brug for jeres uvurderlieg støtte.

TAK IGEN.

De bedste hilsner på Mannerupbeboernes vegne

Holger Wiuffs billede.

afgørelse i morgen aften

2017-05-08 20:48:12

Kære underskrivere

Vi er nu oppe på 148 underskrifter på denne side og 177 fysiske - alt i alt 325, og det er vi meget tilfredse med plus de mange væsentlige kommentarer fr mange af jer - TAK IGEN for denne uvurderlige støtte!

I tirsdags var der, som nævnt  borgermøde hos jordbæravleren himself, hvilket i sig selv var meget specielt, fordi han jo i den grad er part i sagen. Men vi havde forberedt os meget grundigt til mødet og fik god taletid til alle vores kritiske punkter og bekymringer, men blev også en smule nedgjort af nogen af hans supportere ( en mand fra Gartneriforeningen og Jeppe Pedersens advokat), som mente at vi ikke kendte så meget til fremtidens måde at dyrke landbrug på. Men det drejer sig jo i den grad om holdninger og værdier til Miljø, Natur og Landskab. Noget som også var specielt ved mødet, var at Jeppe Pedersen fortalte, at det faktisk var embedsværket i Kommunen, som havde anbefalet ham, at ansøge om de permanente tunneler, som jo må siges at være noget af et flop, hvis ansøgningen så afvises af politikerne. Embedværket var også helt ensidigt og entydigt på Jeppe Pedersens side. Eller mere præcist:  Helt i lommen på Jeppe Pedersen, hvilket i sig selv usmageligt og uanstændigt og udemokratisk.

Vi har dog en klar fornemmelse af at politikerne lyttede til os og hele vores argumentation, så måske afvises planen om at lave ny lokalplan og dermed afvises planen om de permanente tunneler også.

Jeg vil i morgen eller onsdag orientere jer om udfaldet.

På mannerupborgernes vegne Holger Wiuff

Tak for støtten!

2017-04-29 14:34:28

Kære underskrivere

Så har vi rundet de 100 underskrivere. Hvor er det flot - tusinde tak. Også tak for nogle skarpe og præcise og kritiske kommentarer, som absolut er brugbare for os.

Næste mål må være 200, så kender I stadig nogen som er imod denne palstikindpakning af naturen, så få dem til at underskrive. DEL på Facebook og mails m.m. Kopier evt. linket fra den første besked.

Vi går også i presssen nu med læserbrev i første omgang, og vil også i næste uge have TV2 Lorry på sagen.

Her er læserbrevet:

Mannerup siger nej til plastikhav

Som det fremgik af Dagbladet torsdag den 27. april, planlægger jordbæravler Jeppe Pedersen at udvide sit plastikhav i det naturskønne og kulturhistoriske Mannerup ved Osted. Planen er at fordoble det eksisterende areal og opføre næsten 5 meter høje plastiktunneler på et 40 ha. stort område. Det svarer til ca. 57 fodboldbaner eller 400 store parcelhusgrunde – og tunnelerne vil ødelægge udsynet i alle årets 12 måneder. De skal være permanente. Væk med bier. Væk med fasaner, viber og småfugle. Væk med harer og rådyr. Glem at vandløb ikke kan tage den øgede tilstrømning og forurenes med plastik. Væk med udsigten til tusindårige gravhøje og ind med skæmmende og støjende plastik, hvor jordbær sprøjtes med både pesticider og fungicider få dage før plukning og salg. Vi borgere i Mannerup siger klart NEJ!

Vi har i øjeblikket rundt om Mannerup ca. 20 ha. med midlertidige tunneler. De udgør en kæmpemæssig øjebæ, de skaber et kraftigt genskin, og de påfører støj, så mennesker og dyr bliver stressede. Jeppe Pedersen har tidligere fået nej fra Lejre Kommune og Natur- og Miljøklagenævnet til at gøre sine midlertidige tunneler permanente. Lejre Kommune og Natur- og Miljøklagenævnet besluttede, at tunnelerne skal være stramt oprullet i vinterhalvåret og at tilladelse til helårsoverdækning vil medføre en markant negativ visuel påvirkning af landskabet. Jeppe Pedersen tager imidlertid ikke et nej for et nej, men overtræder gerne og fuldt bevidst Lejre Kommunes pålæg, hvis det passer ind i produktionsformen. Han prøver derfor igen og hvorfor så ikke fordoble arealet med plastik? Og hele året? Og hvor? I Mannerup, så det ikke generer udsynet fra Jeppe Pedersens ejendom på Bregnetvedvej 24. At en ny produktionsform skulle retfærdiggøre permanente tunneler fjerner ikke begrundelsen for Lejre Kommune og Natur- og Miljøklagenævnets hidtidige afslag. Det er stadig voldsomt skæmmende og man kan hverken med buske eller træer fjerne dette indtryk fra så stort et område. I Lejre Kommune og Mannerup ønsker vi berigende fællesskaber og langsigtede løsninger, der bygger på samarbejde, synergi og gode relationer. Derfor siger vi ja til udvikling, der passer ind i landskabsbilledet og naturen og tager menneskelige og etiske hensyn. Men vi ønsker ikke et tillæg til Kommuneplanen, der gør det muligt for én enkelt producent/ landmand at disrupte eller ødelægge disse værdier. Derfor siger vi i Mannerup også nej til en lokalplan, der skal gøre det muligt at etablere permanente tunneler.

Kommunen har indkaldt til et borgermøde tirsdag den 2. maj på Bregnetvedvej 24. Mød frem og vær med til at sikre Mannerup for børn, voksne og naturen.

På vegne af borgerne i Mannerup Holger Wiuff, Mannerupvej 28 og Geert Aagaard Andersen, Mannerupvej 42

Permanente plastoverdækkkede jordbærtunneller i Mannerup. NEJ TAK

2017-04-27 14:31:27

Kære underskrivere på NEJTAK til jordbærtunneller i Mannerup Tusind tak for alle jeres underskrifter, som er en stor støtte og opbakning til vores forsøg på at få dette tiltag stoppet. De mange kommentarer, som I også har tilføjet er også brugbare for os. Tirsdag den 2. maj har Teknik & Miljøudvalget inviteret til Borgermøde hos ingen mindre end Jeppe Pedersen selv på hans ejendom Bregnetvedvej 24. Det havde vi ellers på forhånd frabedt os, fordi det er vigtigt i sådan en situation, at det er et neutralt sted og ikke midt i løvens hule.

Se invitationen her: http://www.lejre.dk/nyheder/servicemeddelelser/2017/april/borgermoede-om-permanente-jordbaertunneller-nord-og-syd-for-mannerup/

Men mød endelig op til dette møde og kom med jeres uforbeholdende meninger om projektet. Der er pt. indsamlet 76 underskrifter på siden og fysisk har ved ca. 40 ud over – vi samler stadig fysiske underskrifter ind. Hvis du nu skulle kende nogen – det kunne være en ægtefælde, barn, onkel, forældre eller god ven, som kunne have lyst til at underskrive også, så ville det være fantastisk for os, fordi vi skal have så mange som overhovedet muligt til tirsdagsmødet, hvor vi afleverer til Teknik & Miljøudvalget.

Linket til underskriftindsamlingen er: https://www.skrivunder.net/permanente_plastoverdakkkede_jordbartunneller_i_mannerup_nej_tak

Har I flere gode argumenter til vores sag, så tager vi også imod dem med kyshånd. Tirsdag den 9. maj holder Teknik & Miljøudvalget, hvor de skal beslutte om de vedtager og afviser ønsket om de permanente jordbærtunneller, herefter skal jeg nok orientere jer om det er vedtaget eller ej.

På vegne af borgerne I Mannerup   Med taknemmelig hilsen   Holger Wiuff

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.