Permanente plastoverdækkkede jordbærtunneller i Mannerup. NEJ TAK

Jordbæravler Jeppe Pedersen har gennem de sidste 4 år haft ca. 20 ha/36 tdl. jordbærtunneller opstillet meget tæt på Mannerup By og omegnen af Osted. Det har været en meget voldsom belastning dels for biodiversiteten (Læs: variation i den levende natur) i området, og dels har det ødelagt udsigten ud over markerne mod et sædvanligvis flot skovområde, som nu er gået tabt. Plastikken på tunnellerne har skullet være rullet op fra 31. august indtil 1. marts, hvorefter kun de nøgne stativer har stået tilbage. Og disse tunneller skal ifølge landzonetilladelserne helt nedtages oktober 2018.

Nu ønsker Jeppe Pedersen at opsætte permanente overdækkede plastiktunneller på 40 ha/72tdl jord – altså et dobbelt så stort landbrugsområdet, som helt vil lukke for udsigten fra Mannerup By ud over markerne mod skovområdet i horisonten – det bliver blot drivhuse, som i princippet kan blive stående på ubestemt tid.  Plastikken oprulles ikke på disse drivhuse, men udskiftes kun, hvis den går i stykker. Selve landbrugsjorden dyrkes ikke, men skal blot bruges som bund /fundament for drivhusene, hvori der placeres plantesække med jordbær, hvor disse sække blot udskiftes efter en sæson eller to. Drivhusene vandes med vand, som hentes op fra boringer i undergrunden. Betydningen af dette ift. drikkevandsressourcer er ikke undersøgt. Nedbør drænes blot væk og bruges ikke til jordbærplanterne. Det mener vi, er et stort ressourcespild.

Jordbærene sprøjtes i tunnellerne mod svampe og skimmel med pesticider og høstes blot 3 dage efter sprøjtningen uden overhovedet at være skyllet med f.eks. nedbør eller andet. Dette er helt efter reglerne, men efter vores opfattelse meget problematisk. ”75 % af ikke –økologiske jordbær dyrket i Danmark indeholder rester af sprøjtemidler” (kilde: DTU fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen: Pesticider i fødevarer 2013).  De nye faste og permanente plasttunneller kræver en ny lokalplan, som skal vedtages af Lejre kommune, som vi håber på at kunne påvirke, så de afviser denne.

Mannerup er meget belastet af de mange lastbiler, personbiler og store traktorer med diverse store redskaber, som skal igennem den lille landsby for at komme til jordbærmarkerne. Vi ønsker ikke de permanente jordbærtunneller, da de skæmmer og forurener landskabet visuelt og fortrænger et rigt dyreliv og biodiversiteten i området.

På trods af lovning om høj beplantning omkring markerne med tunnellerne, ønsker vi, at kunne påvirke beslutningstagerne, så de afviser dette nye påtrængende tiltag. DERFOR vil vi bede dig underskrive for at sige: ”NEJ TAK!” - TIL PERMANENTE PLASTTUNNELLER I MANNERUP OG OMEGN.

På forhånd tak for din støtte!

De bedste hilsner fra Borgerne i Mannerup

Foto fra nuværende jordbærtunneller