Bevar Gasværket og Slottet

Kontakt forfatteren af dette andragende

Opfølgning på underskriftsindsamlingen "Bevar Gasværket og Slottet"

2016-11-14 08:57:33

Kære Alle

Tak for at I skrev under på denne underskriftsindsamling, som lukkes nu. Takket være underskriftsindsamlingen og en masse andre bidrag er det lykkedes at få taget forslaget om at placere et nyt Hareskov Børnehus på grunden ved Gasværket af bordet således at FFO3 og Slottet bevares.

Placeringen af blandt andet Hareskov Børnehus er stadig i spil. Kommunen vil gerne sælge grunde, og da Hareskov Børnehus står til at skulle rives ned, er man blevet enige om, at kigge på eventuelle alternative placeringer.

I sidste uge blev alle interessenter i kabalen indkaldt til møde. Her blev de foreløbige forslag fremlagt.

Der kører nu en proces, hvor alle interessenter høres og derefter vil forvaltningen samle input sammen, sende deres forslag i høring - for til sidst at få forslagene behandlet i byrådet.

I kan se hele materialet på dette link:

Ved at følge linket kan I se dels de forslag, der lige nu er lagt op til, derudover er processen beskrevet og endvidere, er der en mailadresse, som man kan skrive kommentarer m.v. til.

Endelig holder Hareskov Medborgerforening borgermøde om emnet tirsdag den 15. november kl. 19:30 i Annexgården.

Mikkel

Mikkel Fougt Hansen

Furesø Kommunes spareforslag er nu i høring

2016-09-13 06:39:36

NEJ til lukning/reduktion af Fritidstilbud til byens unge

Kommunens forslag til besparelser er nu offentliggjort og i høring indtil 26/9.

Planen, hvis den gennemføres, indebærer en reduktion/lukning af FFO3 tilbuddet til de unge i 8. og 9. klasse. Det er begrundet med en lav tilslutning i kommunen til ordningen. I Hareskovby er tilslutningen til FFO3 dog omkring 76% og Slottet er et vigtigt værested for byens unge.

Planen opererer stadig med muligheden for at lave et nyt Hareskov Børnehus på grunden ved Gasværket efter nedrivning af Slottet.

Underskrifterne på denne side vil blive sendt ind sammen med et høringssvar fra FFO forældrerådet og skolebestyrelsen.

HVAD KAN JEG GØRE?

Deltag i borgermødet d. 14/9 om budgettet, se:
Skriv læserbreve.

HVAD ER DE KONKRETE FORSLAG?

Effektiviserings og Besparelseskatalog, Budget 2017-2020

s. 20, ØU6: Hareskov Børnehus
- Der er planlagt en nedrivning af det gamle og opbygning af et nyt hus på den nuværende matrikel på Skovmose Allé og samtidig en udvidelse af nuværende kapacitet fra 90 (inkl. pavillonen ved Bøgely) til 100 børn. Ved en flytning til anden grund kan der spares udgifter på 2,3 mio. kr. til genhusning af børnegruppen, mens byggeriet pågår. Samtidig vil det blive muligt at frasælge ejendommen på Skovmose Allé til beboelse.

- Af mulige alternative placeringer er der peget på Slottet, hvor der er FFO 3 ved Gasværket, som i dag rummer FFO 2 tilbud i Hareskovby eller placering i det ”Røde Hus” ved Hareskov Skole, som benyttes af foreninger og spejdere.

s. 38-39, BSU6: Ændring af kommunens FFO3-tilbud

1. Beskrivelse af forslagets indhold

Budgettet til FFO’erne udgør 64,5 mio. kr. i 2016. Heraf udgør lønbudgettet 91 %.

Samlet set ligger kommunens nettodriftsudgifter på et højere niveau end nabokommunernes. Det skyldes bl.a., at Furesøs bruttoudgifter er højere end nabokommunernes for FFO1 og FFO2 samtidig med, at forældrebetalingen ligger lavere særligt for FFO1.

Furesø Kommune har også en høj dækningsgrad i FFO-tilbuddene. Aktuelle opgørelser viser, at dækningsgraden i FFO1 ligger på 97,3 %, og i FFO2 ligger den på 85,5 %. Sammenlignet med vores nabokommuner har vi en høj dækningsprocent, hvilket sandsynligvis skyldes kombinationen af et godt tilbud og en lav takst. For FFO3-delen er dækningsgraden dog faldet til 21,7 %, og der er meget forskellig tilslutning til FFO3-delen på de enkelte skoler, hvilket bl.a. skyldes den fysiske lokalisering af FFO3’erne, hvor der ikke er tilknyttet en fysisk enhed til alle skoler. Samtidig er erfaringen, at en del af de børn, der er indskrevet i FFO 3 tilbuddene, kun bruger tilbuddet sporadisk.

Der er analyseret en række forskellige muligheder for at ændre på kommunens FFO-tilbud ved f.eks. at ændre på overgangstidspunkter mellem de enkelte FFO-tilbud eller nedlægge dele af det samlede tilbud. Det er forvaltningens vurdering og anbefaling, at kommunens FFO1 og FFO2 tilbud fastholdes i deres nuværende form og omfang. Baggrunden herfor er, at modellen understøtter flere intentioner med skolereformen (understøttende undervisning, længere og mere varieret skoledag m.m.) og fremmer mulighederne for et tæt tværfagligt samarbejde mellem lærere og pædagoger til gavn for elevernes udbytte af undervisningen og de pædagogiske tilbud. Endvidere er det forvaltningens vurdering, at det tætte samspil mellem lærere og pædagoger og mellem elevernes undervisnings- og fritidstilbud er med til at understøtte de inkluderende indsatser i almenområdet.

Imidlertid er det forvaltningens vurdering, at der kan ændres i kommunens FFO3-tilbud således, at der opnås bedre kapacitetsudnyttelse samtidig med at omkostningerne til ordningen reduceres.

Forslaget er begrundet i, at dækningsgraden for FFO3-tilbuddene er væsentligt mindre end for de yngre klassetrin. Den samlede dækningsgrad for FFO3 ligger på 21,7 % af eleverne, hvilket tegner et tydeligt billede af, at eleverne på disse årgange kun i meget begrænset omfang bruger FFO-tilbuddet.

Fordelingen af elever i de enkelte FFO3-tilbud ser således ud:

Jo ældre eleverne bliver, jo mindre benytter de fritidstilbuddet, og derfor vil det reelle fremmøde være væsentligt lavere end de opgjorte 21,7 pct.

Grundtanken i forslaget er, at der i samarbejde med de unge og i samarbejde med Ungdomsskole og klubber/foreninger tilrettelægges et anderledes aktivitetsprogram, som giver et højere fremmøde, end en daglig åbningstid afstedkommer.
En mulig udmøntning af forslaget kunne være, at hvert tilbud har åbent 2-3 aftener om ugen, og at åbningstiderne i de enkelte tilbud er forskudt således, at det er muligt at deltage i et FFO3-tilbud hver dag et sted i kommunen.

Det vil ligeledes være oplagt, at det nuværende samarbejde på FFO3-området (bedre tilbud til de ældste elever) udvides, og at der i endnu højere grad lægges op til aktiviteter på tværs i kommunen i et samarbejde mellem FFO3’erne og Ungdomsskolen.

Endelig kan der arbejdes på at inddrage foreningslivet i dette samarbejde således, at de unge via deres deltagelse i FFO3 motiveres yderligere til at få et aktivt fritidsliv i foreningerne.

De konkrete ændringer og realiseringen af det fastsatte besparelsesmål skal fastlægges i en dialog med ungerådet, skolebestyrelserne, ungdomsskolen og folkeoplysningsudvalget.

Som supplement til eller som alternativ til besparelser på området kan der blive tale om en begrænset takstforhøjelse.

En ændring af kommunens FFO3-tilbud betyder, at driftsaftalerne med de to private fritidstilbud vil skulle genforhandles.

2. Forslagets effekt og konsekvenser

De konkrete effekter af den foreslåede besparelse vil kunne beskrives nærmere på baggrund af den forestående dialog med interessenterne.

3. Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der lægges op til en samlet årlig nettobesparelse på 0,9 mio. kr. årligt på budgettet til FFO 3 ved fuld indfasning og 5/12 effekt i 2017, da forslaget først kan implementeres fra august 2017.

Bruttobudgettet for FFO3 reduceres fra ca. 2,1 mio. kr. til ca. 1,2 mio. kr.

Forslaget vil alt efter den konkrete udmøntning kunne medføre personalereduktioner.

4. Lovgrundlag og sammenhæng med Furesø Kommunes strategi og politikker

Forslaget fremsættes som en del af Byrådets arbejde med at sikre balance i kommunens økonomi med Budget 2017

Mikkel Fougt Hansen

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.