Bevar Gasværket og Slottet

Bevar Gasværket og Slottet i Hareskovby

Furesø Kommune har præsenteret et forslag om at flytte Hareskov Børnehus til området i Hareskovbys nordvestlige ende ved Gasværket, som er fritidsordning for 4.-6. klasse (FFO2). Flytningen indebærer også en nedrivning af Slottet, som ligger tæt op ad Gasværket og huser fritidsordningen for 7.-9. klasse (FFO3). Denne løsning vil dog være forbundet med en række alvorlige ulemper:

- det vil pulverisere det vigtige miljø Gasværket og Slottet tilbyder de unge i Hareskovby i hhv. 4.-6. klasse og 7.-9. Dette miljø er særdeles vigtigt for de unge som bruger tilbuddene og er også en vigtig faktor for tilflyttere til byen. Dette ses af det store antal af byens unge som er tilmeldt og benytter tilbuddene. Det er vigtigt for de unge i 7.-9. klasse og stærkt medvirkende til fritidsordningens store antal medlemmer at de har deres eget tilholdssted som ikke deles med mellemtrinnet (eller vuggestue/børnehavebørn). Det er af stor betydning for de unge at der findes et godt tilbud til dem - det eksisterende FFO3 tilbud er en vigtig indsats for de unges trivsel. Arealerne ved Gasværket og slottet er vigtige for kunne tilbyde udeaktiviteter.

- det vil medføre et trafikalt kaos med utryghed og væsentlig forstørret risiko for uheld. Gasværket og Slottet ligger i forvejen på et lukket område hvor der også er parkering til boldbanerne i Hareskovby. De fleste børn på Gasværket og Slottet går eller cykler. Mange vuggestue og børnehavebørn bringes og hentes i bil. Ydermere bruges parkeringen også i forbindelse med fodboldtræning og kampe. Området er ikke egnet til den biltrafik hvilket vil medføre en stærkt forøget utryghed og risiko for uheld til gene for brugere af området og beboere.

Gasværket og Slottet har en stor værdi for de unge og for bymiljøet i Hareskovby deres nuværende form og som separate enheder og skal derfor bevares.