Protest mod nedrivningen af 1. pulpitur i Frederiksberg Kirke

Kontakt forfatteren af dette andragende

Kære deltager i underskriftindsamlingen

2016-05-23 18:17:39

Kære deltager i underskriftindsamlingen!

Tak for din opbakning til vore bestræbelse på, at redde 1. pulpitur i Frederiksbeg Kirke. Desværre har Menighedsrådet besluttet at fastholde beslutningen om at nedrive og fjerne pulpituret. Dette vil betyde store pladsmæssige problemer i forbindelse med jul, konfirmationer og andre store kirkelige handlinger. En fintælling af pladserne på 1. pulpitur i fredags viser, at mere end 175 pladser forsvinder, hvis folk sidder tæt i kirken. Vi håber på, at Menighedsrådet som en følge heraf tænker kreativt og tilbyder alternativer til de mere end 500 kirkegængerne der fremadrettet vil mangle plads til juleaften således at vi undgår en situation, hvor glade mennesker bliver afvist ved kirkedøren på grund af pladsmangel i kirken.

Mange hilsner

Jørgen Lundblad og Henrik D. Jensen

Følgende tilbagemelding har vi modtaget den 19. april efter Menighedsrådets behandling af vores underskriftindsamling på rådets møde ultimo marts.

Kære Jørgen Lundblad og Henrik D. Jensen.

Menighedsrådet har modtaget jeres underskriftsindsamling, som tydeligvis dækker et meget bredt spektrum af kirkeinteresserede personer såvel nær som fjern. Selvfølgelig gør det indtryk, når specielt medlemmer af menigheden udtrykker holdninger til det, som sker i kirke og sogn. Det er trods alt menigheden, som skal være glade for de aktiviteter og initiativer, som laves for menighed og sogn.

Når det gælder vedligeholdelse og specielt renovering af de to kirker i sognet, er der desuden nogle særlige bevaringshensyn, der skal iagttages. I forbindelse med renoveringen af Frederiksberg Kirke har menighedsrådet  derfor i den lange og omhyggelige proces siden opstarten i 2014 haft et tæt samarbejde med de kirkelige myndigheder (provsti og stift) samt Nationalmuseet og Den Kongelige Bygningsinspektør.

Tre arkitektfirmaer har desuden bidraget til processen og alle sten har forhåbentlig været vendt.

I et så stort projekt omfattende gulv, vinduer, varme, lys, lyd, træværk incl. alterparti, maling og etablering af toilet er det ikke alt, som vi i menighedsrådet har været enige om, men ved argumentation og drøftelser er det overordnet et enigt menighedsråd, som står bag alle delene af renoveringsprojektet, som det fremstår i dag. Dette har været vigtigt, da det i sidste ende er menighedsrådet, som skal træffe beslutninger og selvfølgelig stå til ansvar for disse.

Fjernelse af 1. pulpitur vil medføre, at nogle mindre gode og ikke særlig attraktive siddepladser på gulvet og pulpituret vil forsvinde til fordel for flere gode siddepladser på hele gulvarealet. Den samlede renovering vil efter menighedsrådets opfattelse blive til gavn og glæde for fremtidige generationer i Frederiksberg Kirke.

Karsten Bundgaard

På menighedsrådets vegne

lundblad_humlehaven@mail.tele.dk

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.