Protest mod nedrivningen af 1. pulpitur i Frederiksberg Kirke

Menighedsrådet i Frederiksberg Sogn har besluttet, at fjerne 1. pulpitur (nederste balkon) i Frederiksberg Kirke permanent i sommeren 2016, samtidig med at kirken istandsættes. En stor kreds af kirkegængere samt frivillige medarbejdere er tilhængere af istandsættelsen men er meget stærkt utilfreds med, at pulpituret skal fjernes.

For at synliggøre omfanget af denne utilfredshed opfordrer vi dig til, at deltage i en underskriftindsamling (se link nedenfor) og til at videresende denne e-mail til hele dit netværk, der på den ene eller anden måde har tilknytning til eller som har relationer til Frederiksbeg Kirke.

Vores modstand tager udgangspunkt i følgende 10 punkter:

1) Første pulpitur er næsten 240 år gammelt og har dermed været en del af kirkens eksistens i næsten hele kirkens levetid. En fjernelse af pulpituret vil fjerne den intimitet og nærhed der gennem generationer har været et helt specielt kendetegn for kirken med de 8 kanter.

2) Kirken har 679 siddepladser i dag. Heraf vil 20-25 % forsvinde hvis pulpituret fjernes. Siddepladserne på 1. pulpiturs 1. række er de bedst pladser i kirken fordi der er fuldt overblik. 1 række på 1. pulpitur er flittigt anvendt også under de almindelige gudstjenester og andre kirkelige handlinger. Pladsmanglen i forbindelse med konfirmationer, Juleaften og andre store begivenheder i kirken bliver endnu mere fortvivlende end situationen er i dag hvis så mange pladser fjernes. Mange vil fremover gå forgæves til de største begivenheder i kirken hvis pulpituret fjernes.

3) Kirken er oprindeligt bygget uden orgel, alterparti, våbenhus, sakristi og pulpitur. Argumentet om at føre kirken tilbage til sit oprindelige udseende er stærkt misvisende da dette vil betyde, at orgel, alterparti, våbenhus og sakristi også skal fjernes hvilket ikke er planen.

4) De fine skitser der viser kirken uden 1. pulpitur er manipulerende, idet trapperne i selve kirken til 2 pulpitur skal bibeholdes som flugtveje. Det store åbne rum som er ideen med planerne er dermed spoleret af trapper i begge sider af kirken. Trapperne vil også hindre en stor del af det lysindfald der opnås ved at fjerne pulpituret.

5) De fleste kirkelige handlinger foregår om formiddagen hvor der allerede i dag er et pragtfuldt lysindfald gennem de store vinduer på hver side af altret. En fjernelse af pulpituret vil kun i begrænset omfang betyde et forbedret lysindfald til langt de fleste kirkelige handlinger.

6) Når pulpituret fjernes bliver der plads til et lille toilet på størrelse med et frimærke som dem man kender fra det gamle København hvor man skal bakke ind på toilettet. Et toilet i denne størrelse er også mulig hvis pulpituret bibeholdes.

7) På Menighedsrådsmødet den 25.02.2016 er det oplyst, at det samlede budget efter en kraftig sparrerunde er 15,2 millioner kroner. Ud af dette beløb mangler fortsat 3 millioner kroner. Når disse manglende millioner kroner skal skaffes enten i Provstiet eller ved lånefinansiering vil konsekvensen være yderligere begrænsning af de midler der er til rådighed for menneskelige aktiviteter i sognet. Vi må spørge: Er det fornuftigt at bruge så mange millioner på mursten i stedet for at satse på menneskelige aktiviteter der kan tiltrække børn, unge og ældre til sognets aktiviteter. Budgettet for istandsættelsen af kirken bliver markant forbedret hvis pulpituret bibeholdes.

8) Som en følge af beslutningen om at fjerne pulpituret er det nødvendigt at spare på en række andre påkrævede istandsættelser i kirken. Blandt andet fremgik det på ovennævnte Menighedsrådsmøde, at det er nødvendigt at droppe en yderst tiltrængt renovering af køkkenet i kirken og spare på den planlagte gulvvarme der skal erstattes det gamle og udslidte varmeanlæg i kirken med videre.

9) Beslutningsprocessen om at fjerne pulpituret har været helt anonym. Har man ikke tilfældigvis hørt om informationsmødet i efteråret (med ca. 50 deltagere) har læst annoncen i lokalavisen eller havde mulighed for at være med til Sognedagen har men intet kendskab til menighedsrådets planer. En beslutningsproces der betyder en så merkant ændring af vores elskede kirke opfatter vi som udemokratisk og yderst kritisabel.

10) Vores følelser for og kærlighed til den kirke vi kender og som har været rammen og grundpillen i hele vores liv.

Har du de samme følelser for kirken som vi kender den i dag opfordrer vi dig til at deltage i denne underskriftindsamling hvor vi opfordrer Menighedsrådet til at omstøde beslutningen om at fjerne pulpituret eller udskyde projektet til efter næste Menighedsrådsvalg, således at to på hinanden kommende Menighedsråd har mulighed for at tage stilling til en så vidtgående beslutning i sognet.

Link til arkitektens prospekt

Link til Menighedsrådets info om planerne

Mange hilsner
Jørgen Lundblad