Fælles erklæring fra forældre til elever på Herlufsholm

Kommentarer

#1

Jeg skriver under fordi, det er en grundlovssikret ret i Danmark at åbne og drive en skole. Den ret blev første gang sikret af Friskoleloven i 1855, og blev siden indskrevet i Grundloven. Dette sikrer diversitet i skole- og undervisningstilbud til børn og unge. Jeg mener, at vi i Danmark skal vi have forskellige skoler til forskellige mennesker, forskellige børn og unge - og forskellige behov. Jeg har selv gået på Kolding Friskole fra 0.-8. klasse og derefter på Vesterdal Ungdomsskole, siden Kolding Gymnasium og Mulernes Legatskole: Alle fantastiske skoler og ungdomsuddannelser, som har formet og dannet mig som menneske.
Derudover er jeg mor til en kostskoledreng, der nu går i 2. g på Herlufsholm. Han startede som dagelev, da vi flyttede til Næstved fra København, hvor han har gået på Rådmandsgade Skole v. Mjølnerparken til og med 6. klasse. En skole vi også var utroligt glade for og hvor vi også fandt et fantastisk sammenhold og diversitet - ligesom der er på Herlufsholm.
Min søn og hans kammerater fra Herlufsholm risikerer nu at blive mødt i verden og af verden som "overgrebsmand", "voldtægtsmand" - og "voldspsykopat". Det er om noget, noget vi kender til fra Rådmandsgade Skole, hvor børn og unge og tillægges karaktertræk - alle over én kam - som de ikke har. Det er ikke ok. Lyt til børnene - lyt til de unge: Lad dem tale for sig selv!

PS. Jeg har lært at kæmpe fra mit ræve røde ophav og alle de fantastiske røde voksne, der har formet mig i min opvækst: Kæmpe for frihed og mod undertrykkelse - og for retfærdighed.

Tenna Weng Pedersen (København NV, 2022-05-23)

#2

Alle børn skal kunne være trygge også på Herlufsholm.
Skolen har noget selvransagelse at gå i gang med, og det ved de og er klar til.
Skolen er skole og hjem for mange elever som ser og føler skolen som deres hjem og trygge havn, og personalet som gør alt i deres magt for at dette ef muligt.
Skolen skal ikke udskammes eller straffes …
Det skal de som har udøvet eller accepteret, at der forgik disse ting, og dette må domstolen dømme ikke du og jeg.

Mo stine Bjerkesmoen Rønne (Næstved, 2022-05-23)

#6

Det kræver saglighed og ikke usaglig dokumentation at dømme en skole eller enhver anden.
Lighed for loven.

Peter Kiertzner (Næstved, 2022-05-23)

#9

Jeg er 100% enig, som mor til 2 børn i grundskolen på Herlufholm.

Porter Maria (Sorø, 2022-05-23)

#14

Herlufsholm ser dit barn som det er og fremmer alt det gode i barnet - styrker selvværd og dannelsen af det hele menneske. Man lærer, at alle har et socialt ansvar og man skal hjælpe hinanden og være et godt medmenneske.
Min søn har fået troen på, at han virkelig kan det han vil:)

Maria Hesselberg Rasmussen (Fensmark, 2022-05-23)

#16

Jeg skriver under fordi jeg som forældre til 3 tidligere og nutidige glade elever støtter nuanceringen af billedet af Herlufsholm.

Christian Castenskiold (Holbæk, 2022-05-23)

#17

Jeg skriver under for at bakke op om min søns fantastiske skole. Det lille år han har gået på Herlufsholm, har sammenlagt givet ham mere end hans 7 år i den lokale folkeskole kunne.
Lærerne er af en helt særlig kaliber, aldrig har vi mødt nogen så engageret i børnene, både fagligt og socialt.

Jeg bakker op for at sige fra overfor, den af offentligheden, påståede voldskultur.

Jeg mener ikke det er en generel kultur, for var det dét, så ville det være flertallet der er sådan og det er det ikke. Offentligheden kan ikke være bekendt på så spinkelt et grundlag at dømme alle børnene.

Louise Petersen (Holme-olstrup, 2022-05-23)

#19

Jeg er meget tilfreds med mine børn skolegang og oplever intet negativt tværtimod. Der har været ro på siden de skiftede skole.

Susan Hoff-Clausen (Næstved, 2022-05-23)

#20

Vores to piger har være både dagelever og kostelever og har begge kun positive oplevelser på herlufsholm

Anne Lange (Rønnede, 2022-05-23)

#24

Jeg er helt enig i jeres standpunkt og intention om at skabe balance i denne mediestorm som er skabt på et vanvittig tyndt og politiseret grundlag med vores børn, de ansatte og os forældre som de første ofre, og i anden omgang de private og frie skolevalg det andet offer, og det at stikke ud og gøre noget stort og anderledes som det tredje offer.

Thomas Due (Hørsholm, 2022-05-23)

#25

Det er den beste beslutning vi har taget at lade vores dreng gå på Herluf.

Karina Damkjær Pedersen (Næstved, 2022-05-23)

#28

Jeg ikke oplever, at voldskulturen er en gængs kultur på Herlufsholm. Jeg betvivler ikke de overgreb, der har været, men jeg ser det ikke som en gængs kultur. Mit barn stortrives, og jeg ville aldrig med hende gå på skolen, hvis jeg fornemmede, der var en voldskultur på stedet.
Tilbage med præfekter og sovesale. Ingen præfekter bestemmer over andre, navnet er måske det oprindelige, men funktionen er moderniseret, og de er en slags mentorer.

Christina Uno Knudsen (Albertslund , 2022-05-23)

#33

Jeg skriver under, fordi jeg aldrig har set mine børn i bedre trivsel. Og fordi ingen bør træffe beslutninger alene på baggrund af et TV-program (og folkedomstolen).

Louise Schou (Karrebæksminde, 2022-05-23)

#36

Jeg kan kun støtte dette. Jeg oplever en skole, der formår at give mine børn den bedste læring og højne dem både fagligt og socialt. Herlufsholm og den fantastiske lærerstab, der altid går den ekstra mil for eleverne, kan jeg kun give mine bedste anbefalinger.

Dorthe Østerlund (Næstved, 2022-05-23)

#37

Jeg er helt enig i det som står skrevet

Susanne søbye (København K, 2022-05-23)

#39

Jeg skriver under fordi det er nu vi skal stå sammen om noget der er så vigtigt. Vores børn og deres fremtid.

Ea Rosenkilde (Næstved, 2022-05-23)

#47

Dokumentaren har ingen journalistisk værdi og hele sagen har taget en drejning der bygger på Politikers ideologi mere end fakta
Få har sjældent ødelagt så meget for mange

Claus Bjørn Larsen (Løkken, 2022-05-23)

#51

Virker som meget udokumenteret dokumentar og slet ikke det indtryk vi har af skolen

Lene Rønnow (Hedensted, 2022-05-23)

#58

Jeg skriver under fordi den shitstorm der har ramt Herlufsholm ikke hviler på et fuldt oplyst grundlag.

Susanne Bøgh (Roskilde, 2022-05-23)

#60

Min søn som går på herlufsholm er meget glade får sin skole.
Han er dagelev i 7. klasse...

Sedat Özdemir (Næstved , 2022-05-23)

#65

Alle mine tre børn har elsket deres skole og vokset både fagligt og socialt. alle har gået fra 6. Klasse. Den sidste skal nu begynde i gymnasiet. Ingen i vores familie kender til nogen vildskultur.

Tine Pelsen (Næstved, 2022-05-23)

#66

Jeg skriver under fordi jeg i den grad savner nuancer i debatten. Ingen vil ved sine fulde fem understøtte en voldskultur - heller ikke jeg. Men jeg har aldrig set, hørt om eller på nogen måde støt på det på Herluf. Jeg har kun set en pige som elsker sin skole - sine venner - sammenholdet og traditionerne. Jeg ønsker en debat, ikke en folkedomstol.

Dennis Pedersen (Virum, 2022-05-23)

#77

Fordi det er sp vigtigt at få frem at der ikke på nogen måde er en generel volds kultur på Herlufsholm. Min datter har gået der i 2 år og aldrig set noget grænseoverskridende. Og fordi alle dem der tilsyneladende i medierne af politikere og eksperter uden yderligere viden og kun på baggrund af ensidig dokumentar syntes at vide at på den baggrund skal skolen lukke. Det er SÅ forkert.

Desiree Rasmussen (Næstved , 2022-05-24)

#80

Fordi det er vigtigt for Herlufsholm og vores børn. Fordi dokumentaren er en forvrænget og unuanceret jantelovsdokumentar. Fordi vi skal råbe op og vise, at Herlufsholm er alt andet en folks fordomme. Fordi Herlufsholm er unik.

Bethina Jensen (Næstved, 2022-05-24)

#81

Som forældre er vi trygge og meget tilfreds med vores barns skolegang på Herlufsholm.

Stine Sørensen (Præstø, 2022-05-24)

#93

Det voldsbillede, som dokumentaren forsøger at udstille, kan jeg simpelthen ikke genkende. Jeg har dog ikke selv gået der, men har mødt hundredevis af gamle elever, som alle har berettet om den bedste tid i deres liv. Hvorfor ville jeg ellers sende mit barn derned? Som tillige har berettet om den bedste tid dernede.

Thomas Juul-Larsen (Hellerup, 2022-05-24)

#95

Jeg skriver under fordi det er vigtigt at alle bliver hørt. Uacceptabel adfærd skal væk, skolen har sat undersøgelser igang. Disse skal færdiggøres. Dernæst håber jeg dette fokus vil sætte fokus på alle videregående uddannelser og trivslen på disse således vi kan komme videre.

Cathrine Riegels Gudbergsen (Herlufmagle, 2022-05-24)

#96

Ingen hændelser som dem nævnt i den såkaldte dokumentar bør foregå nogen steder!
Men man kan ikke dømme en hel skole ud fra en 45 minutters udsendelse, der mest af alt minder om et personligt korstog fra en tidligere socialdemokratisk ansat spindoktor, der gik på skolen for 30 år siden kombineret med produktionsselskabets behov for at få vendt underskuddet i deres regnskab.
Herlufsholm fremstilles som værende en skole med en voldspræget krænkelseskultur, der uddanner voldspsykopater og hvor alle forældre er syge i hovedet. Intet kunne være mere forkert, men det giver seertal.
Vi har gennem 5 år haft to børn på skolen, og døren har altid været åben for både dag- og kostelever, som kommer her ofte. Hverken vi eller de kan genkende det billede, der tegnes af skolen.
Men Mette, Pernille, Ritt og folkedomstolen har allerede dømt skolen, og det endda uden at afvente de igangsatte undersøgelser, hvilket ellers er normal praksis i et demokratisk retssamfund.
Hvis man virkelig vil gøre noget for børn og unge mennesker fra politisk side, burde man undersøge alle skoler og institutioner, så man har et sammenligneligt grundlag at træffe beslutninger ud fra.
Med politikerne i spidsen har man sat Herlufsholm i en offentlig gabestok, hvor det nu med deres stiltiende velsignelse, er blevet ok at true elever og ansatte.
Som opvokset og bosat i Næstved, har jeg aldrig anset skolen for at være en del af magteliten, men det kan jeg læse mig til, at jeg er blevet en del af - hvad det så end betyder🤔 Men hvis det er at være en elitemor, for øvrigt offentligt ansat, der vil sine børn det bedste, ja så er jeg en del af den.
Når vi næste år har en på efterskole, så er det faktisk dyrere end at have to børn på Herlufsholm.

Anita Scheel (Næstved, 2022-05-24)

#98

Fordi Jeg har 2 piger der har gået på Herlufsholm. Ingen af dem har oplevet noget der ligner det der beskrives i medierne i forhold til overgreb, mobning eller vold. De har begge haft et trygt skoleforløb som kostelever.

Mie Notten (Hazyview, 2022-05-24)

#100

Som med mange andre sager så er der altid 2 sider.
Mange medier og politikere vælger at udelukkende fokusere på enkeltstående tilfælde (i nogle tilfælde uden at undersøge validiteten) og så kaste sig ind i popularitetsløbet for at få sine 15 minutter.
Men grib nu i egen barm! TV2 har utallige skandaler bag sig og politikere har de seneste par pr måtte forlade sine poster grundet utterlig opførsel. Og det er voksne mennesker vi taler om….. Nok alle skoler har sine udfordringer - store og små - og den skal der tages hånd om. Men lad nu de unge mennesker fortsætte sin dagligdag uden at de skal stemples og undskylde at de faktisk går på en af landets bedste uddannelses institutioner.

Peter Hedegaard (Hellerup, 2022-05-24)

#101

Fordi jeg er 100% enig i det skriv der er lavet. Såvel venner som familie har råbt med i koret af mennesker der reagerer på en såkaldt dokumentar, der slet ikke fremstiller Herlufsholm som den skole vi kender, hvilket bekymrer mig voldsomt. Folk jeg deler holdninger og livssyn med, råber med i koret. Det er dybt bekymrende at en sådan udsendelse kan få lov at stå alene og være baggrund for et helt samfunds udskamning.

Mick Johansen (Næstved, 2022-05-24)

#102

Jeg mener herlufsholm er en særdeles seriøs skole, der leverer et engagement og uddannelse der er i særklasse.

Jeppe degnbol Møller (Næstved, 2022-05-24)

#105

Jeg har haft 4 børn på skolen, og har aldrig oplevet noget tilsvarende det forvrængede og entydige billede som dokumentaren fremstiller Herlufsholm i. Det gør mig ked af det.

Irene Christensen (Vallensved Bygade 29, 2022-05-24)

#108

Jeg skriver under af alle de grunde, som er nævnt i fælleserklæringen. Og fordi jeg kan mærke på min søn, at han er meget berørt over situationen og den usikkerhed for fremtiden den har medført.

Kristian Jensen (Næstved, 2022-05-24)

#113

Min datter har gået på Herlufsholm 5 år nu og ELSKER det

Ida Løwe (Næstved , 2022-05-24)

#114

Alle har ret til at blive hørt og det er vores børn og unge ikke i denne sag. De er blevet udstillet og hånet for deres skolevalg. Tænk at der ikke er mere tiltro til, at unge mennesker i dag er så selvstændige at de aldrig ville finde sig i at gå i den skole som offentligheden tegner et billede af. Giv dem nu fred og respekter hvert enkelt individ og deres frie skolevalg.

Nicoline Rosenstand (Ringe, 2022-05-24)

#115

Jeg er meget enig i at hele den debat der er skabt på grundlag af TV 2’s dokumentar, er temmelig unuanceret og generaliserende. Det er ikke et billede, jeg som far til en elev kan genkende overhovedet, faktisk tvært imod. Vi skal ganske enkelt undgå en kæmpe overreaktion på forkert baggrund, bedømt af en offentlighed der er uden reel kendskab til skolen ud over dokumentaren og politisk en modvilje mod skolen som institution.

Nicolai Thomsen Danry (Greve, 2022-05-24)

#116

Jeg er helt enig.
Jeg har en datter, der trives på kostskolen med faste rammer (lidt mere søvn kunne ønskes:-). Hun inkluderes af de sødeste 3.g’erne og præfekterne har taget rigtig godt om hende og hjulpet hende.
Hun har, som 1.g’er, fået venner på tværs af årgangene og oplever et fællesskab, som jeg ikke er sikker på, hun ville have fået på et gymnasium i vores kommune.

Jeannett Vinther (Holte, 2022-05-24)

#120

Laura er rigtig glad for sin skole, mangler præfektordningen, at alle sover på sovesal og at kunne bevæge sig stolt i sin Herlufsholm uniform : alle vegne!

lene sørensen (Ølgod, 2022-05-24)

#135

Jeg er så enig i vi skal forsvare og beskytte skolen, samt eleverne mod denne helt igennem forkerte opfattelse af Herlufsholms og de elever som går der.

Marianne Kristianson (Holmegaard , 2022-05-24)

#140

Vil tilkendegive min støtte, idet mit barnebarn er meget glad for kostskolen og er meget vred over TV-udsendelse om Herlufsholm.

Lone Ulrik Jørgensen (4200 Slagelde, 2022-05-24)

#156

Siden min datter startede på Herlufsholm har hun fået en indre glæde og en faglig stolthed som ingen af hendes tidligere skoler kunne give hende. Hun savner som andre sovesalen, og ikke mindst de fantastiske prefækter der var på hendes gård.

Henriette Lunde (København Ø, 2022-05-24)

#160

Jeg vil gerne støtte op om skolen og mit Barn

Brian Høgfeldt Petersen (Klemmensker , 2022-05-24)

#164

Jeg kan stå fuldstændigt inde for teksten.

Karen Bladt (Hasle, 2022-05-24)

#170

Jeg mener TV2s udsendelse giver et unuanceret billede af Herlufsholm kostskole og fordi konsekvenserne af udsendelsen er meget voldsomme, ikke mindst for alle de elever, der udsat for had i lokalmiljøet på grund af et bevidst skolevalg. I dette tilfælde at slippe væk fra mobning og manglende læring i folkeskolen.

Anne Damm (Næstved, 2022-05-24)

#176

JEG ER 100% ENIG

KRISTIAN SYLVEST (SILKEBORG, 2022-05-24)

#181

Alison petersen

Alison Petersen (Austin, 2022-05-24)

#184

Jeg skriver under, fordi jeg er fuldstændig enig i Fælles erklæring fra forældre på Herlufsholm

Merethe Simonsen (Ørbæk, 2022-05-24)

#190

Votes datter er som kostskole elev meget glad for skolen og det den står for, også nogle traditioner og speciel også at sove på sovesal…

Sven Mortensen (Shanghai, 2022-05-24)

#191

Det er en skole som min datter er helt vild med.

Christian Steenstrup Braad (Gentofte, 2022-05-24)

#193

Er helt enig i erklæringen

Ove Urik roed (Wokingham, 2022-05-24)

#196

Jeg skriver under fordi mine børn elsker deres skole

Thorbjørn Christensen (Ringsted, 2022-05-24)

#199

Jeg skriver her, fordi Herluf har givet de mest fantastiske rammer, tryghed, sikkerhed og venskaber til vores datter igennem tre år på kostafdelingen. Sovesalen skaber tryghed og ingen kan gå alene i seng og være ked af det. Præfekterne/mentorerne, som de ligeledes kunne kaldes, er en kæmpe gave og sørger for, at alle har en ven på egen alder, en man kan gå til med spørgsmål og lektiehjælp, og de har på INGEN måde nogen magt eller negative opdragelsesmuligheder! De binder skolen sammen på smukkeste vis og giver en samhørighed alle årgange imellem ligesom sovesalen også sørger for, at dagen bliver talt igennem, og alle er set. Gennem daglig kontakt til skolen i tre år kan vi på ingen måder genkende det forvrængede billede TV2 (med deres helt egen agenda) forsøger at tegne. Herluf er en skole, der gør alt for sine elever og deres tryghed. Hvis du ikke følger reglerne bliver du smidt ud. Slut. Punktum. Der er ingen voldskultur, og de to stakkels drenge, der stiller sig frem i medierne giver bestemt ikke et retvisende billede af, hvordan hverdagen er på skolen, og det ved TV2 også godt, da de klippede utallige timers interview sammen med kun et formål. En skam for en offentlig kanal at den vil synke så dybt, og forvrænge virkeligheden i sådan en grad, og de afviste alle, der har forsøgt at kontakte dem for at påvise ikke korrekte påstande. Herlufsholm har vores fulde opbakning, og vi er fuldstændig trygge ved at sende vores søn afsted på kostafdelingen fra sommer af. Ingen forældre ville bakke op om skolen og sende deres elskede børn afsted, hvis de ikke på forhånd var sikre på, at det er ordentlige forhold, som de elever, der færdes hver dag på skolen beretter om. Der findes idioter alle vegne, de kommer også på Herluf, men i forhold til en alm. skole bliver de smidt ud på Herluf, hvis de ikke opfører sig ordentlig. Trist de to drenge har mødt sådan nogle enkeltilfælde, det er bestemt ikke en del af hverdagen, så ville forældre og elever da ikke bakke så stærkt op om skolen! Tak for at passe ekstraordinært godt på vores datter gennem 3 år. Vi har fuld tiltro til, hvad hun og alle hendes venner (drenge såvel som piger, 3. g'er såvel som 9. klasser) beretter om dagligt fra hverdagen og sovesalen. Fantastiske oplevelser og venner for livet.

Runa Thyregod (Høsterkøb, 2022-05-24)

#200

Jeg bakker som forælder 100 % op. Vores datter trives på skolens kostafdeling, hvor vi har positive oplevelser med både sovesalslærerne og præfekterne på gården.

Nete Steenstrup Braad (Gentofte, 2022-05-24)



Betalt Annoncering

Vi vil reklamere for denne petition til 3000 mennesker.

Lær mere...