Nej tak til den nye uniform (spejdertrøje) uden mærker!

Kommentarer

#202

jeg gerne vil bevare de mærker der kan erhverves ved udført dåd. jeg synes det giver en "gulerod" at kunne få et mærke, noget at hige efter.

Linda Nielsen (Odense C, 2019-11-25)

#204

Jeg vil beholde de uniformer vi har og jeg vil kæmpe for det

Andrea Hejle kristensen (Hjallerup, 2019-11-25)

#211

Jeg skriver under da jeg mener uniformen og mærkerne høre sammen, ligeså vel som uniformen og tørklædet hænger sammen. Man vil føle sig “nøgen” uden mærkerne i sammenhæng med dem som vælger at beholde den gamle model og de andre spejderkorps.
Man vil ikke gå op i mærker længere, da man ikke vil have muligheden for at vise dem frem og være stolt af det man har opnået.

Pernille Sørensen (Møldrup, 2019-11-25)

#213

Jeg er helt enig i at dette ikke er vejen frem. Fint alternativ, men jeg vil bestemt ikke af med min skjorte!

Kirstine Rasmussen (Herlev, 2019-11-25)

#215

Jeg skriver under fordi jeg synes det er vigtigt med en uniform der kan være mærker på. Det er en del af traditionen/kulturen og en del af BP’s værdisæt.
Jeg synes det vil være utrolig ærgerligt og fjollet at ændre på noget af det som er med til at gøre vores børn og unge til empatiske og engagerede unge mennesker.

Gitte Ramskov Jensen (Hørve, 2019-11-25)

#218

Synes en skrå lynlås er upraktisk. Specielt hvis trøjen skal stå åbent.
Kan ikke forstå at man har valgt at bruge ressourcer på at opfinde en ny trøje før man har afdækket behovet.
Jeg synes en grøn t-shirt ville give meget mere mening. Så man også kan ses i by-billedet på de varme sommerdage.

Hanne Matschofsky (Vanløse, 2019-11-25)

#219

Jeg underskriver fordi der ikke må være mærker på uniformen. Jeg er tilhænger af mærkerne anvendes og vises i dagligdagen i forbindelse med spejderarbejde, da jeg finder dette er en god og sund måde at aktivere spejdernes trang til at yde mere for at kunne vise andre hvad de kan og hvad de har deltaget i.
Selve uniformen ser da pæn nok ud, men jeg finder at den bør produceres i softcell til anvendelse som en jakke uden på uniformen.
Så er der det ALTID tilbagevendende spørgsmål om "plads til sangbog". Jeg kan se der er en skrålomme ved brystkassen. Er den stor nok til vores sangbog???
Jeg har ikke selv min mobil med, men der bør være en anden brystlomme hvori der er plads til mobilos eller en blok papir.

Karsten Tjørnfelt (Langeskov, 2019-11-25)

#220

Hvis man ikke har mærker på uniformen har den ingen spejder sjæl.

Erik Lund (Haderslev , 2019-11-25)

#225

Jeg har bestemt ikke været spejder i ret lang tid, men da jeg fik kendskab til De Grønne Pigespejdere og gruppen i Hjallerup var jeg HELT KLAR.. Jeg beundrede virkelig alle pigernes uniform og spurgte nysgerrigt ind til de forskellige mærker. Alle svarede og fortalte gladeligt omkring mærkerne, samtidig med at flere spejdere kom over og deltog i snakken.. Lige præcis détte har gjort at jeg idag, 1 år senere står som Spejderleder i vores gruppe.. Stedet hvor der IKKE gøres forskel og jeg starter ligeså med en tom skjorte og viser den glædeligt frem, sammen med mine spire/smutter piger, som også har en tom skjorte. Ingen er misundelige, men dét at de andre pigespejdere har "tjent" en masse mærker og udført forskellige opgaver, giver helt bestemt blod på tanden for de andre eller nye spejdere..
Når vi gerne vil være mere synlige overfor nye spejderpiger, så skal vi da gøre det med stil. Ikke ved at fjerne vores varemærke udadtil. for selvom os der er Pigespejder ved at det vigtigste er sammehold, gode relationer og udeliv - Så ved nye intet om indholdet, og det ved jeg bestemt noget om - for jeg har selv stået udenfor og kigget ind i denne spejderverden.
Den stolthed som vi udstråler og sammenhold, når vi kommer i ens skjorter, men med individuelt design - Der findes intet som er mere givende at se på. Mærker, årsstjerner, emblemer eller et pjuske trold på skulderen er hele den enkeltes indentitet og det vil i fjerne for at lokke flere til?! det giver INGEN mening..
Personligt er jeg klar til at vælge Organisationen fra, eftersom hele vores hverdag, samfund og kultur efterhånden kun drejer sig om at vi skal være ens, vi skal høre i de samme kasser!!! Men er der da ingen i hele verden som er ens eller ønsker at være ens!! vi kommer fra vidt forskellige relationer, familier, kultur og samfund - hyl nu forskelligeheden og lad hver pigespejder blomstre i sit eget tempo og efter egen lyst.. De giver så meget til hinanden og er 100 % med til at bidrage til fællesskabet..

ÆRGERLIG BESLUTNING - SOM JEG TAGER MEGET AFSTAND FRA !!!!!!!!

Catrine Maints (Hjallerup, 2019-11-25)

#227

Et mærke høre hjemme på en uniform eller bålkarpe og da slet ikke i en bog det jo ikke frimærker vi samler. En uniform er med til at give spejderne deres egen spejder identitet og vi er alle forskellige så at vi skal se helt ens ud blir da en smule “kedeligt”

Niels Christian Gaarde Kofoed (Nykøbing sj, 2019-11-25)

#228

Er dds og har været siden jeg var 9, ved hvor motiverende mærkerne kan være og folk ville miste lysten i længden

Matilde Emilie (Assens, 2019-11-25)

#230

Jeg forstår dem, mærker er vigtige og de skal ikke ende som os KFUm, at vi hader den nye uniform

Mie Venø Skjærbæk (Kjellerup, 2019-11-25)

#232

Jeg skriver under fordi jeg synes uniformen repræsentere en vigtig del af spejder identiteten. I mange år har den været symbolet på spejderne og noget som man var stolt af at vise frem i skolen. Jeg synes det er synd at man skal fjerne den tradition og alle de gode minder der knytter sig til uniformen.

Ida Møller Sørensen (Hedensted , 2019-11-25)

#233

Jeg savner personligheden i trøjen

Caroline Kipp (Hedensted, 2019-11-25)

#236

Det lyder fuldstændig skørt ikke at have uniform som spejder

Katrine Branth (Hasle, 2019-11-25)

#238

Pigerne sætter stor pris på mærkerne

Mona Skov (Kolding, 2019-11-25)

#239

Min datter er spejder og mærkerne betyder meget, både for at vise andre hvad man kan, og fordi det giver motivation til at dygtiggøre sig indenfor alle de forskellige aktiviteter. Og så pynter de gevaldig!

Katja Adolf (Risskov, 2019-11-25)

#240

Spejdere har altid båret deres mærker som bevis på deres udmærkelser - og selvfølgelig skal de fortsætte med det

Sanni Jensen (Brønderslev , 2019-11-25)

#244

Dette er så langt ud og det er ikke noget jeg bakket op om på nogen måde

Janni Bertelsen (Frederiksberg , 2019-11-25)

#247

Jeg skriver under fordi jeg tror det vil få den modsatte effekt. Og det samtidig vil koste medlemmer.
Frygter det kunne sprede sig til DDS hvor jeg er spejder.

Martin Truels Nielsen (Frederiksberg , 2019-11-25)

#249

Jeg har selv været spejder, og hver gang jeg havde min uniform på følte jeg mig stærkere og sejere. Ikke på grund af hvilken skjorte det var og fordi der stod spejder på, men fordi alle de ting jeg havde lavet og blevet udfordret med sad på den skjorte. Jeg blev stærkere af at se hvor mange år jeg havde været spejder, af se min 20 km mærke, min vildmarkspiger mærke. For hvert mærke og stjerne har givet mig en oplevelse som jeg tænker tilbage på når man ser mærket og det bliver man stolt og stærkere af!

Behold nu mærkerne og stjernerne og lad dem være hvor de høre til! PÅ SKJORTEN!

Nicoline Søe Dyhrberg Jensen (Frederiksberg , 2019-11-25)

#250

fordi det er fuldstændig absurd med en spejderuniform uden mærker....

Michael Dyst (Brøndby, 2019-11-25)

#251

Af samme grunde som står ovenfor, men også fordi tanken om at spejder skal ud i skoler/fritidshjem/børnehaver osv. Ikke stemmer overens med den vej jeg vil gå med korpset.
Jeg er folkeskolelærer og spejderleder men ønsker ikke at dette skal smelte sammen. Jeg ønsker en adskillelse af det jeg har valgt som professionel og det jeg har valgt som fritid.
Uniformen er for mig også en ting jeg er stolt af at tage på, da jeg med den, er en del af et stærkt fællesskab, hvor jeg synligt kan vise de færdigheder jeg har lært.
Jeg synes det er fedt med en jakke, men kunne den ikke være et supplement til accessories man kan købe? Hvad med "bare" at retænke de uniformer vi har nu?
Som leder er der også en del vigtighed i sikkerheden! Når jeg er afsted på tur i det offentlige rum, og skal finde alle mine piger, vil dette blive sværere hvis jeg ikke har et kendetegn. Vi er ofte 4-5 ledere afsted med +40 børn, og det er nemmere at holde styr på dem, når de har samme uniform på.

Jeg frygter dette stunt, kommer til at koste mange piger i korpset. Da forældrene (særligt i min gruppe) også giver udtryk for at de synlige mærker på uniformen, er en del af motivationen for at pigen synes det er sjovt at gå til spejder.

Pernille Granly Koch (Brønshøj, 2019-11-25)

#253

Det er ikke en spejder uniform uden mærkerne

Kathrine Lorenzen (Tønder , 2019-11-25)

#255

Det er er en helt central del af at være spejder at der tages mærker som bæres på uniformen. Det er nonsens at ensrette verdenen. Kan ikke se at en skjorte med flotte mærker på kan virke ekskluderende på nye medlemmer... nok snarre motiverende.

Karina Lyckegaard (Hjallerup , 2019-11-25)

#261

Min datter Natalia som kommer som aktivt medlem i De Grønne Spejdere siger følgende om sagen : jeg mangler at tage nogle mærker og hvis vi får en uniform uden mærker bliver kedelig at se på og ingen inspiration i det. Man kan heller ikke se hvad man når man ikke har mærker på eller se hvor man har været på lejr.

Dan Djurhuus nielsen (2400 Kbh nv, 2019-11-25)

#262

Mærker og stjerner er en væsentlig ting for spejderne- og de skal da sidde samlet på uniformen som er på hver uge. Jeg kan da være nervøs for, at det kunne være årsag til at min datter ville skifte til spejdergruppe med uniform.

Lene Holm (Skovlunde, 2019-11-25)

#265

Mærker er en del af at være spejder. Vi kan godt lide at pynte uniformen med dem og vise hvad vi har lært. Alle modtager jo også mærket når man har deltaget i aktiviteterne.

Karen Lise Kaspersen (Slagelse, 2019-11-25)

#266

Det er uhørt at ikke sætte mærker på tøjet !!! Ungerne er stolte over hver og en og fortæller gerne hvordan de har taget de forskellige det får dem til at vokse og afprøve nye grænser og det giver store værdier i livet

Jeanette Lüneborg (Brønshøj, 2019-11-25)

#268

Jeg synes de er grimme de gamle er meget pænere og der er mærker på

Johnny Lund (Hjallerup, 2019-11-25)

#271

Spejdermærkerne sidder bedre på en uniform.

Birgitte Loizeau (Brønshøj , 2019-11-25)

#273

Skjorten er pigespejdernes kendetegn og pigerne er stolte over alle deres mærker på skjorterne

Jeanette Pedersen (Ravnkilde , 2019-11-25)

#274

Jeg mener ikke den nye uniform repræsenterer det gode ved at være pigespejder.

Anders Lyckegaard (Hjallerup, 2019-11-25)

#276

Detter for mine 3 piger som alle vil have en uniform med sine mærker på..
Amalie, Julie og victorie

Jan De vos (Søndersø, 2019-11-25)

#278

At tage forskellige mærker er noget af det, der virkelig motiverer min datter ved spejderlivet - og hun er meget stolt hver fang et nyt mærke sættes på skjorten. Samtidig motiveres hun også af at se de mange flotte mærker på de større pigers skjorter.
Men overordnet har jeg meget svært ved at se formålet med at mærkerne skal væk fra skjorterne.

Lia Pape (Hjallerup, 2019-11-25)

#280

Der er ingen individualitet tilbage, hvis vi alle skal have grønne trøjer på. Og fjerner vi muligheden for at vise mærker frem på uniformen, er jeg bange for at vi mister mange piger.

Rikke Jørgensen (Søndersø, 2019-11-25)

#281

Har en datter hos de grønne pigespejdere og har selv været spejder

Merete Thorsen (Langeskov , 2019-11-25)

#282

Jeg gerne vil tilkendegive, at jeg tror beslutningen om en spejder trøje uden mærker er en dårlig beslutning. I debatten har figureret mange gode argumenter for dette. Jeg er skuffet over at menige ledere ikke er blevet hørt. Jeg har altid fremhævet demokratiet og den ultra korte vej til ledelseslagene som et kæmpe plus ved vores korps. Vi holder alle af de grønne pigespejdere og har brug for at stå sammen - jeg frygter splittelser der tager fokus fra det væsentlige. Med glødende grønt hjerte. Ane

Ane Frydenboe (Volderslev Bygade 6a, 5260 Odense s, 2019-11-25)

#283

Det er vigtigt for min datter med mærker på trøjen og noget der mere ligner en uniform (skjorte). Dem i nabolaget der går til FDF eller er blå spejdere med uniformer (skjorter), har også mærket på. Den sammenligning og identifikation betyder meget når man er 11 år. Jeg frygter hun stopper eller nægter at have den nye bluse på.

Lars Emil Bender-Jacobsen (Brønshøj, 2019-11-25)

#284

Jeg ville da gerne gå med jakken ud over uniformen, men det med at fjerne mærkerne er grænsen. Det er det som alle pigerne går efter. Ikke at sy en på en taske eller ramme det ind.

Mærker på uniformen er en stor del af hvem vi er, hvad vi har været igennem og hvad vi vil nå...

Annika Joensson (København , 2019-11-25)

#285

Mærkerne er med til at fortælle hver enkelt spejders helt egen historie, så det er synd at den nu bare skal gemmes væk hjemme i skuffen. Jeg tror ikke på at pigernes vil vise deres mærker frem i skolen - det er en ting de deler med deres spejderveninder i det trygge fællesskab de skaber i gruppen.
Hvor kedeligt bliver det ikke også lige at tage på SL2022 som helt neutrale spejdere i mellem tusinder af andre spejdere med flotte uniform fyldt med mærker 😢

Christine Wulff (Søndersø, 2019-11-25)

#286

Vi er ikke mere inkluderende bare fordi vi ikke har mærker på vores bluse. Inklusion handler om at favne alle og det gør vi. mærker eller ej.

Annette Wachs (København Nv, 2019-11-25)

#289

Jeg skriver under fordi jeg som spejder (dog KFUM) synes det er at fjerne en stor del af det at være spejder. Det er unødvendigt, samt urimeligt.

Sofie Thyregod Jensen (Vejen, 2019-11-25)

#295

Uniformen - og mærkene på den - er en vital del af identiteten som spejder - uanset hvilket korps vi er medlem af.

Louise Pugholm (Holstebro, 2019-11-25)

#299

Dét kommer til at ligne en lille hær til forveksling, pga ensartethed! Mærkerne giver charme og personlighed til spejder tøjet.

Pia Blankensteiner (Brønshøj , 2019-11-25)

#300

Uniformen er for mig det, der binder os sammen. Hvor mange gange har vi ikke sagt "skønt at se så mange grønne uniformer" ved et fælles arrangement?
Uniformen er også den måde, vi bliver set i offentligheden. Mærkerne er en ting, pigerne der op til. Jeg frygter at mærkerne kommer til at miste meget værdi, hvis de ikke må vises frem på vores spejder tøj.

Minna Mærsk (Taastrup , 2019-11-25)

#301

Vi vil gerne vise vi er spejdere og mærker og stjerner inspirere nye, yngre piger til at arbejde med vores mærker, vi har ikke brug for paradebeklædning.

Lilli Sørensen (Brønshøj, 2019-11-25)

#303

Glæden ved mine 2 piger på 8 og 9 år og hvad det betyder for dem med endnu et mærke, at fx 1 år for at få halstørklæde mærket, betød ligeså meget for mig som Far, jeg så i min datter, viljestyke, gåpåmod, udholdenhed og stolthed.
At ikke skulle sætte dette mærke på hendes trøje men der imod hendes penalhus evt, ville tage alt fra hende.
Jeg kan på det kraftigste fraråde ledelsen at afgive et ja i denne henseende, da dette med sikkerhed ville betyde stor tilbagegang af medlemmer af DGP.

Kh // en bekymret Far....

Jan Thiim (Aalborg, 2019-11-26)

#304

Mærker er vigtigt for de unge

Nanna Bull (Vildbjerg, 2019-11-26)

#309

Nej tak fra mig, mærkerne er lige præcis med til at gøre spejderne til den indviduelle person de nu engang er. Og håber IKKE denne ide rammer DDS.

Gitte Deleuran Hansen (6800 Varde, 2019-11-26)

#313

Jeg har valgt at skrive under, da jeg selv er spejder, og ved hvor meget det betyder for alle spejdere at kunne have mærker

ida marie johannesen (Mosbjerg, 2019-11-26)

#318

Det er en stor del af en spejderuniform at der er mærker på den da det er en del af vores alles indensitet

Johan G.-Wagner (5300 Kerteminde, 2019-11-26)

#320

Jeg skriver under fordi, jeg som KFUM spejder, gerne vil støtte pigespejderne så de har bevare deres uniform

Tina Drist-Jensen (Trørød, 2019-11-26)

#323

Jeg er selv KFUM-spejder, men jeg ved, hvor sur jeg var blevet, hvis jeg ikke måtte sy mærker på min uniform. Derfor skriver jeg selvfølgelig under her.

Marie Rønne Jørgensen (Esbjerg, 2019-11-26)

#324

Mærker er noget af det mest motiverende for børnene og at bagefter kunne vise hvad man har taget. Dialogen mellem en spejder man ikke kender starter ofte med at snakke en mærkerne. En spejder uniform er bare en skjorte hvis den ikke har mærker. Lad nu være med at dræbe glæden hos børnene fordi man vil være lave noget nyt

Rebecca Nielsen (Vinderslev, 2019-11-26)

#325

Det er forkert at så få mennesker træffer så stor en beslutning hen over hovedet på så mange. Uden drøftelse i en bredere kreds.

Morten Thordahl (Hjallerup, 2019-11-26)

#326

For at støtte mine med spejdere (også selvom det er et andet korps).
Det er da nok den mest tåbelige beslutning jeg har hørt længe.
Mærker på uniformen er en del af ens identitet som spejder.

Kathrine Bjerre (Kastrup, 2019-11-26)

#330

Der findes næppe stærkere markør af fællesskab end uniformen. Mærkerne er i høj grad en del af den. Med mærkerne kan du vise hvad du kan og se hvad du kan komme til at kunne. Mærkerne er mega seje.

Tummas Sjurdaberg (København, 2019-11-26)

#331

Det at bære uniformen giver et tilhørsforhold (giver trøjen også) men dertil kommer mærkerne. Noget der gør at man som enkelt spejder er ekstra stolt af sin uniform. Og det faktum at vise hvor meget med har været afsted eller lært. De yngre spejdere eller dem som ikke har været afsted har noget at se op til. Samt når jeg kigger på min uniform der er helt proppet med mærker kan jeg ud fra hvert mærke fremkalde en god oplevelse eller historie

Theis Saxling (Støvring, 2019-11-26)

#332

Vi oplever IKKE at pigerne føler sig ekskluderet, når de lige får uniform. Dom udgangspunkt får de bymærket at sy på, og ret hurtigt et andet mærke efter en tur eller et forløb.
Hvad bliver det næste?? Skal vi tage drenge ind, for ikke at ekskludere dem, eller frasige os kristendommen, for ikke at ekskludere andre trosretninger ( vi HAR muslimske og jødiske piger).
Når der ikke er en god alternativ placering til mærkerne, hvad skal vi så med dem??? Pigerne har ikke er net, som de viser frem...

Jette Sørensen (Frederiksberg, 2019-11-26)

#334

Jeg elsker min grønne spejderuniform med mærker på, og jeg har aldrig oplevet den som værende noget nedgørende ift. at prale med mærker, men derimod mere som en fantastisk samtale-starter, hvilket har hjulpet mig meget i mine 15 år som spejder.

Caroline Larsen (København, 2019-11-26)

#335

Det betyder meget for børnene at de får deres mærker, samtidig med at de kan se på de store hvilken mærker man kan opnå.

Mette Højer (Brønderslev, 2019-11-26)

#337

Det er fuldstændigt galimatias at afskaffe mærker på spejder uniform.
Jeg har været en del af spejderbevægelsen i mange år.
Der er rigtig vigtigt de unge mennesker har noget at arbejde for, og at mærkerne på uniformen viser de har gjort en stor indsats.
Ydermere er det vigtigt at ledere kan se, hvilke børn der har taget mærket kniv osv.
venligst tænk jer om

Mvh
Karin Klejn

Karin Klejn (Hetfølge, 2019-11-26)

#340

Jeg har selv været spejder og mærkerne var altså rigtig vigtige og motiverede!
Mærkerne skal beholdes og man bør overveje at redesigne forslaget, som mest af alt ligner noget en gammel mand eller en dyrepasser ville gå i. Hvad er der spejder over det?

Mia Nielsen (Ørnhøj, 2019-11-26)

#342

Har selv været grøn pigespejder i 12 år og for mig er uniformen med mærker en vigtig del af dette. Jeg synes hele ideen med at være spejder er, at man har mulighed for at tage mærker og efterfølgende kunne vise dem frem ikke bare til yngre piger, men også de andre spejderkorps. Det giver motivation til yngre piger, at kunne se, hvad man har klaret og de giver også inspiration at se andres mærker (herunder også mærker man ikke vidste eksisterede).
I må bare få lavet noget mere stof til uniformerne.
Tror ikke De Grønne Pigespejdere vil blive taget seriøst uden en traditionel uniform...

Ellen-Sofie Christensen (Måløv, 2019-11-26)

#343

Mærker af enhver art - duelighedstegn, aktivitetsmærker, lejrmærker, ture og egne selvkreerede mærker er rigtig gode kontaktskabere. Hvem har ikke prøvet at møde andre spejdere og "botanisere" i deres mærker. Hvad er det for et? Hvad lavede I? osv. Det virker også som noget at se op til - de andre seje piger har det og det mærke - og de vil gerne have lille mig med i fællesskabet, så jeg også en dag kan få nogle fede mærker - af enhver art. Mærker kan så sidde andre steder, siger man. Men jeg går ikke rundt med min rygsæk, mulepose, lejrbålskappe - endsige min opslagstavle fra hytten hele tiden. Uniformen tager jeg bare på, og så har jeg det hele: lommen med papir, blyant, sangbog og hele mit spejder-CV plastret ud over det hele. Som teenager var mærker fantastiske. Jo flere jo bedre. Min lille pige på 3½ år er allerede vild med alle slags mærker. Det er ligemeget, om det er for duelighed eller for bare at være med til noget. Vi vil tabe noget meget værdifuldt, hvis vi forviser mærkerne til skammekrogen. Læs iøvrigt Kristeligt Dagblad 25/11, hvor Svend Brinkmann kalder det "misforstået omsorg" at fjerne mærkerne fra uniformen. Så tænk jer nu rigtig godt om - een gang til! Spejderhilsen Annemette

ANNEMETTE HOMMEL (NØRRE ALSLEV, 2019-11-26)

#345

jeg synes den er unødvendig og ødelægger mange gode spejderværdi

Julie Wænnerstrøm (Haderslev , 2019-11-26)

#349

Jeg synes spejderne skal beholde deres normale uniformer med mærker.

Liselotte Andersen (Åbybro , 2019-11-26)

#350

Min kusine skal have lov til at have en skjorte med alle hendes mærker

Nicklas Højer (Brønderslev, 2019-11-26)

#353

Mine spejderbørn elsker deres mærker og elsker udfordringerne omkring dette og at fortælle om alle deres mærker

Nadia Petersen (Horsens, 2019-11-26)

#355

Fordi det er en latterlig beslutning.

Allan Larsen (Næstved , 2019-11-26)

#358

En del af at være spejder er en uniform med mærker

Line Andersen (Valby, 2019-11-26)

#359

Som mor til en datter der har været spejder i 13 år og som nu er leder,og selv grupperådsmedlem, ved jeg om nogen, hvad mærker på uniformen betyder. Både for den nye spejder, den internationale samtale og stolheden der ligger bag.,Så at fjerne en tradition, bare fordi det skal være nytænkende, er for mig en ubegribelig fejltagelse der slet ikke bør finde sted.

pia eriksen (København Ø, 2019-11-26)

#363

Fordi det er en dum idé, at ændre på en så stor tradition, som den nuværende trøje. Alle kender de grønne spejdere som de er.

Nico Eriksen (Hvidovre , 2019-11-26)

#365

Jeg selv er voksen spejder og mener duelighedstegn er bevis for engagement. Man kommer heller ikke ind i en ny klasse unden at skulle gøre en indsat for at få nye venner

Henrik Nielsen (Hvalsø, 2019-11-26)

#366

Min datter elsker mærker og det at arbejde for at opnå anerkendelse.

Birgitte Kjær (Høng, 2019-11-26)

#367

Jeg ikke er enig og jeg netop synes at mærkerne er en del af den hyggelige og gode kultur

Minna Vester (Helsingør, 2019-11-26)

#371

Jeg vil gerne opfordre ALLE til at melde sig ud af alt hvad der har med spejder at gøre, hvis mærkerne ikke må være på tøjet mere!!! Hvad fanden sker der!!!🤬 Hvis man ik kan tåle at sætte sig mål, udfordre sig selv, sammen i fællesskabet, sportens verden osv.... ja undskyld, men så må man sku blive hjemme. Det er trods alt et eget valg at melde sig til!!!Hvad så med karate osv....🤯 Nu stopper det fandme altså 🤬🤬🤬

Lena Schwartz Jørgensen (Holbæk, 2019-11-26)

#372

Jeg har selv været både spejder og leder og mener BESTEMT der skal være mærker på trøjen/skjorten.....ellers er der jo ikke noget ved at være spejder længere 🤞🤞

Mette Kofoed (Rønne, 2019-11-26)

#374

Det er fuldstændig vanvittigt at ændre på uniformen for pigespejderne og endnu mere vanvittigt man ikke længere må have mærker på. Mit barnebarn er lige startet og ser op til alle de piger der har masser af mærker. Og selv er hun MEGA stolt når hun kommer hjem med endnu et mærke der skal syes på skjorten.
DROP DEN TÅBELIGE BESLUTNING

Irene Nielsen (Hvidovre, 2019-11-26)

#375

Jeg selv har været grøn spejder

Camilla Sørensen (Fårevejle , 2019-11-26)

#376

Jeg selv er gammel KFUK spejder igennem 17 år og det betød virkelig noget og man blev stolt og så op til dem der var ældre og glædede sig til man selv skulle tage det mærke... jeg er idag FDF’er og har været det i 20 år og vi tager også mærker og ungerne elske det .

Linnea Marianne Spangholm (2000 Frederiksberg, 2019-11-26)

#377

Pigerne går meget op i at tage disse mærker sammen, det giver nogle gode oplevelser sammen der giver en god holdånd. At have dem på uniformen, er en reminder om hvad man kan/har oplevet sammen.
De inspirerer hinanden ved feks ungleder kurser til nye mærker/oplevelser. De starter samtaler med spejder fra andre trupper.
Argumentet om at det er svært at komme ind i en spejdertrup som ny, er lidt “tænkt” men helt sikkert velment fra et voksent synspunkt. Har aldrig oplevet det formuleret af en spejderpige. Der imod har jeg set mindre piger se op til og få gode forbilleder i de store spejdere. Det giver mod og gejst til også at ville udfordre sig selv og at tage nogle seje mærker. Og efterfølgende stolte at vise dem frem på sin uniform.

Håber man besinder sig og lytter til dem det drejer sig om -spejderpigerne

Henrikke Kristensen (Hjallerup, 2019-11-26)

#378

Det er da tosset at fjerne en gammel uniform, som skaber synlig hed og reklame for korpset

Brian Larsen (Otterup , 2019-11-26)

#379

Det er komplet idiotisk at alle skal være ens. Der er ikke noget der Kan starte en bedre samtale end når et medlem spørger til et mærke på skjorten. En ting er at man vil nytænke skjorten, det er på sin vis okay. Men at tage mærkerne af trøjen det er vanvid. Og så at tage så stor en beslutning som denne uden at høre sine medlemmer gør bare at I ikke er jeres opgave voksen.

Anita Myrup (Frederikshavn, 2019-11-26)

#381

Det er simpelthen noget pjat at lave om! Denne krænkelseskultur har simpelthen taget overhånd!! Behold nu de få traditioner der er, og hold fokus på de gode oplevelser og selvtilliden i booster så godt, og ja, også de smarte mærker. I gør det så hamrende godt og med så meget værdi for rigtigt mange børn (og voksne). Spejderfællesskabet er unikt! BEHOLD MÆRKERNE! 🙏

Louise K (København, 2019-11-26)

#383

Fordi min veninde ikke gider den nye uniform, og at traditionerne skal der ikke pilles ved.
Jeg er fra kfum(gået til spejder i 13 år) og er selv spejderleder. Jeg ved hvor meget en god spejder uniform betyder

Laura Marie Eriksen (København , 2019-11-26)

#384

Jeg er mor til en stolt spejder..pigespejder ej..men KFUM spejder!
Både hun og jeg er enige om at man sagtens kan inkludere andre i en gruppe selvom man bærer mærker.
Da min datter startede for 5 år siden var det med stor interesse for at høre de andres historier der er knyttet til deres mærker.

Karina Jensen (Brøndby, 2019-11-26)

#385

At spejdere har uniformer som er klassiske og det skal de blive ved med

Pacman9933 Gaming (Helsinge , 2019-11-26)

#386

Mine mærker er min historie og jeg er bange for at vi skiller os for meget ud fra de andre korps og at mærkerne mister betydningen hvis vi ikke må vise dem frem tal spejder

Ida Emilie Frydenboe (Odense , 2019-11-26)

#387

Uniformen og mærkerne udgør en vigtig del af fællesskabet og identiteten som spejder - ikke mindst når man møder andre spejdere.

Liza Strandgaard (Risskov, 2019-11-26)

#389

De grønne pigespejdere skal beholde deres uniformer og mærker!

Maria Kunz (outrup , 2019-11-26)

#392

Jeg synes at medlemmer lige fra spirer til augustaer burde høres inden sådan en stor beslutning træffes. Spejder er en fritidsinteresse, så lad mærke leve i spejderverdenen og lad os tage erfaringerne og kompetencerne med ud i det virkelige liv. Ved at bringe mærkerne i spil andre steder, bliver det da endnu et krav til at præstere noget... Vi er kendt på vores uniform og den giver anledning til snakke med alle slags folk - alle steder i verdenen. Pigerne er stolte af deres uniformer - og skjorten og mængden af mærker er ikke det der er afgørende for om man føler sig udenfor eller ej... Hør medlemmerne inden I træffer en sådan beslutning...

Linda Rasmussen (Maribo, 2019-11-26)

#393

Fordi det er vigtigt for børn og have mål om det så er så simpelt som at kunne tænde et bål. Børnene får en succes oplevelse af at kunne vise deres mærker frem. Hvis ikke mærker, så måske perler eller klistermærker. Noget fysisk.

Klara Christensen (Brønderslev, 2019-11-26)

#396

Det er vist gjort klar nok..!!

Heidi Lau Gadegaard (Bording, 2019-11-26)