Nej tak til den nye uniform (spejdertrøje) uden mærker!

Kommentarer

#3

Jeg vil forsat have at pigerne kan få mærker på uniformen

Henriette Hald (Slagelse , 2019-11-23)

#5

Jeg vil beholde skjorten men have et nyt og bedre tørklæde

Ronny Hald (Drøsselbjerg , 2019-11-23)

#7

Jeg skriver under fordi jeg er målløs over denne beslutning! Uniformen er som en dagbog! Vi bærer vores minder på den! den bliver båret med stolthed!! Argumenterne er simpelthen så vage!

Caroline Christensen (Brønderslev, 2019-11-23)

#8

Jeg skriver under fordi det er latterligt vi skal have en uniform hvor vi ikke må personliggøre den. Mange her til NYS synes det er latterligt!!!

Victoria Brendy (Gørlev, 2019-11-23)

#10

For mig er min uniform med mærker det største symbol på De grønne pigespejdere.

Camilla Lindberg (Gørlev, 2019-11-23)

#12

Er uenige i argumenterne på hvorfor vi skal have en ny spejder beklædning

Jette Nielsen (Bjerge, 2019-11-23)

#15

Det gør mange af pigerne stolte af deres mærker og det giver dem rigtig meget at vise at de har gennem gået noget for at få de mærker de har kæmpet for. jeg er sikker på at de mindre piger ser op til at kunne tage mærker og vise frem på deres tøj

Merete Brendy (Gørlev, 2019-11-23)

#17

Jeg synes ikke sådan en stor beslutning (som stort set bestemmer identiteten af vores korps) skal tages uden opbakning fra flertallet.

Signe Mai Larsen (odense, 2019-11-23)

#22

Fordi jeg synes det er åndsvagt at man ikke må sy sine velfortjente mærker på den. Hvis bestyrelsen mener at man skal sy sine mærker på tasker, penalhuse eller andet, så bliver ‘uniformen’ og hele spejderkorpset da først militær!

Aviaaja Holm (Otterup, 2019-11-23)

#23

Det er den mest udemokratiske beslutning i mine mange år som Pigespejder.
Jeg ønsker ikke at vi som spejdere skal ligne en gartner.
Pigerne er glade for deres mærker PÅ UNIFORMEN- jeg har aldrig som leder i 50 år oplevet den omtalte føle sig udenfor som ny eller “ gammel” spejder pga mærker man ikke har eller pral af dem man har.
Ny uniform - ok men lad os beholde mærkerne dom 90% af pigerne elsker.

Marianne Zollner Ankarfeldt (4581 Rørvig, 2019-11-23)

#25

Da de medlemsundersøgelser der er fortaget de sidste mange år viser, at det at tage et mærke og vise andre at man har taget det, er en stor del af det at være spejder. Derfor vil det være et opgør med den nye kultur, som i mine øjne er skabt for at blive. Piller man ved det, kan det svække unge pigers lyst til at gå til spejder. Det tror jeg en bruger undersøgelse, meget nemt vil kunne vise. Det handler ikke om hvad lederne ønsker, men hvad pigerne ønsker. Husk hvis der ingen piger er, vil der ikke være nogle spejdergrupper. Så spørg jer selv, vems mening er vigtig?

Anja Steenberg (Gørlev, 2019-11-23)

#26

Jeg skriver under, fordi mærkerne for mig fortæller en personlig historie OG har været yderst vigtigt for spejdernes stødte indsat under 2. Verdens krig. Jeg mener ikke, at vi skal beholde mærkerne på uniformen udenlukkende af historiske grunde, men der imod at de historiske grunde stadig gælder - omend i mindre drastiske situatioer.

Spejderuniformen er et minekatelog. Med sine
huler, maler pletter og mærker fortæller den om et spejderliv. Det betyder meget for pigerne, at gennemføre mærkerne og sy dem på uniformen - der er et bevis på noget de kan, noget de har lært og noget der har skubbet grænser og fået dem til at ture mere - og nok vigtigst af alt, gør mærkerne det ved at sætte billeder på noget de ikke altid har ord for endnu.


Mærkerne er en samtale starter - jeg har ikke tal på alle de gange smutterne har spurgt ind til hvad er mærke betyder og mine senior har set frem til gennem de sidste tre år til endelig at få lov at tage Shorty, som de så mange gange har beundret på min uniform. Få mærkerne leder til samtale på tværs af generationer, korps og grupper genneres det nye ideer - nogen gange som springbræt og andre gange som " det lyder sejt, det mærke vil jeg også gerne tage". Som voksen spejder og leder kan jeg ikke forestille mig en spejder uniform uden mærker.


Min uniform med mærker afspejler for mig en enorm følsesmæssig og mentaludvikling, der har fundet sted siden jeg fik min start i korpset for mere end ti år siden. En trøje vil fjerne noget af alt dette. Vi vil skille os ud fra de andre korps. Vi vil ikke blive genkendt i bybilledet på samme måde uden den klassiske skjorte. Mens trøjen er pæn, ser den for varm ud til sommerlejr og virker mere som en reklame end uniform.

Uniformens optindeligeformål var alsidig. Den skulle være praktiskog flere funktionel. Under 2. Verdens krig, da de bla. De engelske pigespejdere var en essentiel del af arbejdet med at hjælpe de flygtede børn, var mærkerne et vigtigt nøgle element. Mærkerne var et bevis på den enkelte pigespejderrs evner, og betød pigerne hurtigt kunne komme hen til det områder, hvor der var mest brug for dem, og at de uden spørgsmål fra sygeplejersker kunne få lov at hjælpe med at give om sorg til de mindre børn, da de på deres uniform bar beviset for deres kompetencer.

Laura Lyngby (Aalborg, 2019-11-23)

#27

Der er noget fedt og inkluderende ved en formel uniform som man kan samle minder på. Har haft min uniform i 10 år nu, og den betyder så meget for mig. Jeg har aldrig set vires nuværende uniform som et problem og syntes derfor ikke at der er grund til at ændre noget som allerede fungere. Jeg er overbevist om at korpset vil miste spejdere hvis vi skifter til denne uniform, som ligner en af de 10 andre spejderrelaterede trøjer jeg ejer.

Maj Frydenboe (Odense, 2019-11-23)

#30

Jeg skriver under fordi jeg ikke syntes om at vi ikke mere må viser vores mærker og ikke mindst årstjerner, på vores uniform mere.. jeg syntes heller ikke om at det ikke er blevet sendt ud til høring hos medlemmerne.

Heidi Lyngbøg (Korsør, 2019-11-23)

#31

Der er ingen steder i vores vedtægter der siger, at hovedbestyrelsen har mandat til at udfase uniformen. Beslutningen er taget på et udemokratisk grundlag.

Kathrine stig Andersen (Århus, 2019-11-23)

#32

Mærker er så stor en del af vores arbejde, og det giver identitet, anledning til snakke. Jeg vil hellere ligne de andre spejderkorps mht til uniform end amerikanere og briter. Vores spejdere møder flere danske spejderekammerater i løbet af deres spejdertid end spejdere fra USA og UK. Og jeg kan slet ikke forestille mig os på spejdernes lejr med en uniform uden mærker. Vi bliver de ekskluderede med den inkluderende uniform. Det er en ommer kære hovedbestyrelse.

Sheila Truelsen (Mårslet, 2019-11-23)

#33

Jeg synes at uniformen er meget grundlæggende i spejderfællesskabet. Den er en dagbog over spejderlivet og så skaber den et stærkt fællesskab på tværs af kultur, korps og køn. Samtidig kan jeg helt ærligt ikke se hvordan denne nye trøje vil ændre noget ved de udfordringer korpset har i forhold til at åbne fællesskabet og få flere medlemmer.

Emilie Tindbæk Lunderskov (Mårslet, 2019-11-23)

#35

Begge mine døtre er grøn pigespejder. De ELSKER at tage mærker. Mærkerne er en kæmpe motivation for at turde udfordre sig selv på rigtig mange spændende punkter! Nuværende uniformskjorte er højtidelig og udviser (i kraft af at være en skjorte) den perfekte respekt omkring vores pigers valg af at være grøn pigespejder☘️

Rikke Juhl (Gørlev, 2019-11-23)

#39

Vores piger går meget op i mærkerne, ikke som konkurrence, men i fællesskab . Det er sundt at sætte sig fremtidige mål som at stile efter et mærke og jeg ser på ingen måde noget galt i at vise det på sin uniform. Det er noget pigerne er meget stolte af. At få en ny skjorte/trøje gør ikke det store. Men at fjerne pigernes mærke og gemme dem væk er simpelthen uacceptabelt.

Anja-Maria Paaske (Poulsker, 2019-11-24)

#40

Det kan godt være Hovedbestyrelselsen kalder det modigt, jeg vil kalde det topstyret, udemokratisk, ude af trit med hvordan en moderne ledelse agerer. Har altid set vores korps som et sted hvor det enkelte medlem havde en stor grad af medbestemmelse og medejerskab.

Diana Wulff Seerup (Nexø, 2019-11-24)

#42

Ved ikke at have en uniform mister vi et særligt kendetegn. I moderne sprog mister vi en del af vores eksterne brandingværdi, der består i, at man umiddelbart kan se, her er en spejder. Det er netop inkluderende med uniform, og mærkerne vækker fin nysgerrig!

Hanne Sterndorf (Viby J., 2019-11-24)

#46

Jeg er enig med stifteren af denne underskriftsindsamling

Charlotte Gillesberg (Brøndby Strand, 2019-11-24)

#47

- Det er en topstyret beslutning, hvor medlemmerne ikke er blevet inddraget. Især ved sådan en vigtig beslutning burde det blive diskuteret i de enkelte grupper og kun blive vedtaget, hvis der er meget stor opbakning fra de lokale grupper.
- For mig hører der en uniform med til spejderarbejdet, på den måde adskiller vi os fra fx sport, hvor man har trøjer.
- Derudover mindes jeg en masse skønne og gode aktiviteter hver gang jeg kigger på mine mærker på uniformen. De tjener også som nemme ice-breakers når man møder nye (potentielle)spejdere. Mærkerne gør det nemmere at fortælle nye om spejderarbejdet fordi de kan pege på mærker de synes ser spændende ud og så kan jeg fortælle om den fede aktivitet der ligger bag.

Anne Schramm (Maarslet, 2019-11-24)

#48

Mærker høre til på uniformen

Signe Thomsen (Risskov, 2019-11-24)

#52

Pigerne ser frem til at få mærker de kan få syet på deres uniform, så man kan se hvilke/hvor mange mærker de har samlet.

Gitte Christoffersen (Gørlev, 2019-11-24)

#55

Jeg synes det er trist at man vælger at udfase vores uniform. Vores piger elsker deres uniform og deres mange mærker.
For mange piger er det at tage sin uniform på, ligesom at tage en superheltekappe på.
Vi rejser en del i udlandet med vores piger, og her er vores uniforms skjorte af stor betydning. For det første kan folk altid se at vi er spejdere når vi har vores skjorte på. For det andet er det en fantastisk måde at få kontakt til spejdere i andre lande. De er nemlig altid meget interesseret i vores fine grønne skjorte og vores mange mærker. Og de lægger altid op til en god snak om hvad de enkelte mærker er for.
Og hvordan skal vi kunne sælge lodsedler osv. når vi ikke længere har vores uniform, der gør at folk tydeligt kan se at vi er spejdere.

Mette Rasmussen (Rødby, 2019-11-24)

#57

Uniformen er en kæmpe del af at være spejder. De små piger, der starter hos os glæder sig altid utrolig meget til at få deres uniform og tage mærker, de stolt kan fremvise på uniformen.
Spejderuniformen gør at vi skiller os ud fra alle andre foreninger og gør os synlige i offentligheden.

Mie Simonsen (Maribo, 2019-11-24)

#58

Jeg er utilfreds med hele processen og at det bare er en beslutning der er taget uden indput fra medlemmerne. Desuden fjerner man alt hvad der hedder personlighed og beviserne på udvikling hvis man fjerner mærkerne

Anne Sofie Christensen (Kolding , 2019-11-24)

#59

Jeg skriver under fordi, jeg ikke mener at denne beslutning kan besluttes af 7 hovedbestyrelse medlemmer, da det kræver en vedtægtsændring, som der skal stemmes om på deligeremødet.

Annesofie Thomsen (Maribo , 2019-11-24)

#60

Jeg syntes at vi skal beholde vores uniform fordi når man starter til spejder bliver man inspireret af dem som der har hele uniformen fyldt med mærker, så dem der lige er startet også for lyst til at optjene mærkerne.
Jeg syntes at der godt kunne komme en flistrøje ,men så skal den være et supplement til uniformen, fordi når vi er på ture I udlandet er det fedt at have en uniform som de bare ikke har, og der er så mage fordele ved uniformen f.eks da vi var i England med vores spejdergruppe havde alle kontrollørerne en hvis tillid til os fordi vi havde vores uniformer på.

Anna Bachevold Larsen (Rødby , 2019-11-24)

#65

Fordi det er grotesk at fjerne muligheden for at sætte mærker på uniformen. Det er dette som driver de spirer og smutter vi har og vi har altså 70 i alt. Vi vil miste vores medlemmer med dette skift...

Charlotte Letting (Søborg, 2019-11-24)

#66

Jeg mener at uniformen er et symbol på sammenhold og vi får en anerkendelse ude i verden - folk kan se at vi er spejdere på grund af vores flotte skjorter og spørger interesseret til vores mærker osv.

Heidi Juul (Søllested , 2019-11-24)

#68

En så markant beslutning burde have været til afstemning hos medlemmerne og det er en falliterklæring ikke at have et sted at sætte sine spejdermærker og at skille sig så meget ud fra de andre korps vil vi tabe medlemmer på.

Hvad med i 30 graders varme og ved royale besøg, skal vi så også stå i trøje?

Folk der bliver gift i en flot spejderuniform, stå i trøje??

Uniformen er vores særpræg som spejdere, det er sejt og modigt at have den på. Og her har vi gruppennavne og samtale om særpræg og mærker som er synliggjort og bliver attraktive at tage. Skal de nu bare ligge i en skuffe eller sidde på en lejrkappe der kun bruges på sommerlejr??? Det er en ommer!!

Linda Petersen (Hvidovre, 2019-11-24)

#69

Jeg synes at det er ret nederen med den nye uniform de er igang med at indføre. Det er en varm tyk trøje så overvej lige hvordan vi må have det til sommer, pisse varmt. Jeg synes vi skal blive ved med at holde fast i de uniformer som vi har nu, hvor vi faktisk godt må have vires mærker på.
1) Fordi det er pænt
2) Fordi man kan se tilbage på mærkerne og blive mindet om hvordan man har gennemført det
3) Jeg ved ikke med andre, men jeg bliver ihvertfald stolt over, når de yngre piger synes at mine mærker er seje, og de også endog kunne tænke sig lige så mange mærker

Julie Ellehammer (Stokkemarke, 2019-11-24)

#70

Jeg skriver under, fordi uniformen er en del af min spejderidentitet, og mærkerne på den fortæller en historie om min udvikling igennem de sidste 10 år.

Majken Laugesen (Frederiksberg, 2019-11-24)

#72

Det undergraver det som spejdere står for, det fællesskab ind og udadtil.
Så bliver det en klub som alle de andre. Desværre

Ulrik Søgaard (Horsens , 2019-11-24)

#74

Der skal være mulighed for at designe sin skjorte sådan at den kan passe til sin/deres egen personlighed. Det sætter pigerne pris på, de kan med de mærker de arbejder på.

Anja Hansen (Skovlunde, 2019-11-24)

#75

Dårlig idé at bortkaste uniformsskjorten. Er som at smide sin identitet væk.

Linda Ahlquist (Vejle , 2019-11-24)

#81

Det at have den grønne skjorte på giver en gratis reklamesøjle

Anders Larsen (Rødby, 2019-11-24)

#82

Vores 3 spejderpiger gennem næsten 10 år, vill IKKE undvære deres uniformer med synlige mærker.
Derud over har det ikke været ude i grupperne til afstemning.
Det er en fundamental ændring og I mister en synlig reklame for De Grønne Pigespejdere.
I mister jeres egen synlighed.

Karen Louise Larsen (Rødby, 2019-11-24)

#84

Udover Sarahs fine beskrivelse, er en fleecetrøje mere anonym, i dag er der en klar og positiv signalværdi i en spejder skjorte. Ifht. fælleskabet skabes det måde i handlinger og værdier, men også i ens tøj, uanset hvad det er, vores mærker på skjorten viser individuelle historier og færdigheder, men det skaber ikke skel mellem spejdere eller ekskluderer nogen. Men skjorten og mærkerne gør ens uniform til noget særligt, det er ikke bare et stykke tøj, det er noget særligt for hver og en, der har den på. Det samme kan ikke siges om en trøje.

Louise Rasmussen (Ø. Skørringe, 2019-11-24)

#85

Jeg syndes at det er en dårlig ting fordi man kan se hvilke mærker ande har taget og måske kan andre få lysten til at tage mange flere mærker, som er interessante/ sjove mærker.
Man kunne må ske bare bruge den som en jakke og IKKE Drudge den som en spejderskjorte

Karoline Larsen (Rødby, 2019-11-24)

#86

Mærker på uniform er en del af spejder. Hvis vi kun har en flecetrøje, kunne vi være en hvilken somhelst foreningen

Desirée Nyborg (Højbjerg , 2019-11-24)

#87

Er glad for skjorten kan bruges når det også er varmt og mine piger elsker mærker de går op i at prøv så mange ting som muligt også er det sejt at vise frem for andre piger og mange voksne spøger til dem .

Minna Kristiansen (Høng, 2019-11-24)

#88

Jeg vil beholde min uniform

Louise Kyrn (Randers , 2019-11-24)

#89

Jeg er uenig med beslutningen om at erstatte vores uniform med en spejdertrøje uden mærker. Jeg synes at trøjen er flot og ville gerne have den som supplement til uniformen, men jeg mener ikke at den egner sig som et alternativ.

Nadia Højsting (København NV, 2019-11-24)

#90

jeg skriver under da jeg håber der nu bliver åbnet op for en dialog for ellers er det jo ikke kun den konkrete uniform, men organisationskulturen der er problematisk. Valglet af en ikke-uniform skulle være til at leve med, hvis det var en del af en åben og demokratisk process.

Bente Caton (Risskov, 2019-11-24)

#91

jeg mener at vi trods mærkerne er inkluderende for inklusion er ikek bare det at være ens nej det er netop det at vi kan rumme at vi ikke er ens alle sammen og her mener jeg at mrkerne netop er med til vise dette da det jo ikke er alle der nædvendigvis ahr de samme mærker og så kan man jo tage en snak om havd er det for et mræke og hvorfor har du det og så kan det jo være at den enkelte faktisk får mod på at tage netop dette mræke og dermed udvikler sig som menneske men uden dette så er det jo meget emre bestemt af den enkelte leder hvad der foregår.. og når de kommer ud blandt andre spejdere vil de også stå uden mærker hvor deres kammerarter står emd en masse seje mærker og hvorfor ikke have lov at vise havd man faktisk ahr opnået af færdighede rdet er man jo stolt af og det er jo ogås lidt sejt og mange små spejdere og nye spejdere se rjo faktisk op til de store fordi de har så mange mærker og syntes det er spændende og sejt. om det er den ene elelr andne type unifor/trøje er for mig lige gyldigt men jeg mern at mrækerne skla bevares på tæjet da det viser hvad vi faktisk kan og er.....

charlotte pedersen (Skjern, 2019-11-24)

#93

Min uniform er et symbol på alle de fede oplevelser jeg har haft, mens jeg har været pige spejder. Jeg har altid set op til de store piger i gruppen, og beundret det seje og svære mærker de har taget. Nu hvor jeg selv er en af de store i gruppen er der altid noget at snakke om, når man har sin uniform på.

Amelie Bachevold Larsen (Rødby , 2019-11-24)

#95

Jeg tror på mærkerne på uniformen løfter pigerne og jeg synes at uden mærker er det bare en trøje som er ligegyldig.

Thomas Jensen (Langeskov, 2019-11-24)

#97

Fordi mærker animere til unge spejdere at klø på og fortsætte...!!!

Michael Storgaard (Bandholm, 2019-11-24)

#98

Jeg har brugt megen energi og kræfter på mine mærker, og jeg synes det er forkert at jeg ikke må vise dem frem på mit tøj.

Kristina Kristensen (Ballerup, 2019-11-24)

#99

Jeg kunne forsvare beslutningen over for mine utilfredse døtre, hvis den havde været åben, men det kan jeg ikke nu.

Jesper Zeuthen (risskov, 2019-11-24)

#102

Jeg mener at man derved mister vores historie, At vi er et uniformeret korps, at mærker, bynavn, stjerner og kursus pin ikke bliver en synlig og tydelig del SF uniformen og at korpset bliver historie og traditionsløs

Mirjam Højgaard Ahrnkiel (København , 2019-11-24)

#103

Jeg skriver under fordi mine døtre har knoklet i mange år på at få mærker og det er en vigtig anerkendelse af deres præstationer. fx har min datter gået med tørklæder hver dag i 365 dage inkl hendes konfirmationsdag

Diana Kristensen (ballerup, 2019-11-24)

#104

Manglende medlemsindflydelse. Udemokratisk proces

Henrik Magnusson (9900 Frederikshavn, 2019-11-24)

#105

Hvor er demokratiet i vores korps?

Carin Hagelund Vangsgaard (2720 Vanløse, 2019-11-24)

#106

Manglende demokratisk proces

Lea Magnusson (Frederikshavn, 2019-11-24)

#111

Jeg synes at det er noget pjat, at lave om på godt traditioner, og jeg er ærlitalt frustreret og vred

Christine Marie Nørregård Pedersen (Østermarie, 2019-11-24)

#112

Foruden at være leder, har jeg en pige på 13 år som også er grøn pigespejdere gennem 7 år. Hende og hendes veninder er helt oppe og køre over at skal have en uniform uden mærker. De mener man tager en stor del at det at være spejder fra dem, ved at de ikke stolt kan vise frem hvilke udfordringer de har taget og hvad de har været med til.

Ingelise Klinge (Frederikshavn , 2019-11-24)

#116

Fordi vi er et uniformeret korps, hvor skjorten altid har været en tradtion og som når jeg tager den på bliver bevidst om det at være grøn pigespejder, hvor uniform og mærker er en stor del af det at gå til spejder. Vi behøves ikke være bange for at nogen føler sig udenfor eller at nogen føler de skal præstere, for det er netop ved de grønne pigespejder vi lærer pigerne ikke at mobbe, at vi alle er lige meget værd og at vi kan noget forskelligt. Det er okay at vi har forskellige mærker og vi stræber efter noget. Alle piger får et mærker, når man deltager lige meget evner og kundskaber, derfor er det sejt at gå til spejder fordi her skal man netop ikke være god til håndbold, fodbold osv men det er at man kommer og er aktiv på det niveau man er gør at man opnår færdigheder. Færdigheder som er fede at vise frem på sin uniform, uniformen er også den man udsmykker med personlige præg, noget som fortæller en historie enten om sig selv eller noget man har oplevet. Det er sjovt at sætte forskellige personlige præg på sin uniform som er en god storytelling om sig selv. Fint med en ny trøje, det er altid skønt ligesom vesten eller de forskellige trøjer med lange ærmer vi har haft. Men drop nu ikke vores skjorte uniform, vi vil gerne være bevare den og det handler ikke om at vi ikke vil nytænke, men noget tradition skal man beholde.

Anne Louise Kristensen (Frederikshavn, 2019-11-24)

#118

Mærker er en del af det at gå til spejder, når man nu vil fjerne disse mærker fordi "alle skal være lige" og "ingen må føle sig udenfor" så svarer det vel til hvis Karateklubberne fjernede de forskellige bælter.

Jeg har allerede hørt om flere demoraliserede spejdere som snakker om, om det er værd at gå til spejder når man ikke med stolthed må vise sine bedrifter og mærker frem.

Nogen gange er det en dårlig ide, at lave noget som virker om, bare fordi man kan.

Henrik Madsen (Frederikshavn, 2019-11-24)

#119

Fordi det at kunne sætte mærker på uniformen er en stor del af glæden ved at arbejde med det pågældende mærke.
Det viser andre spejdere hvad man kan og har prøvet/ gjort.
Det kan give inspiration til selv at prøve at få pågældende mærke.

Susanne Lemmike (Maribo, 2019-11-24)

#121

Jeg synes vi mister vores identitet , det er en del af spejderlivet at vise vores mærker frem og det skaber snak blandt nye kommende medlemmer samt medlemmerne i mellem. Hvis man ønsker en mere fin uniform til alle dem bag skrivebordene kunne man fremstille sådan en og lade pigerne beholde deres det er dem vi skal bygge videre på.
Med venlig hilsen Heidi Broksø Letting

Heidi Broksø Letting (Hvidovre, 2019-11-24)

#122

Min datter er grøn pigespejder. En del af det at være spejder er også, at man kan tage mærker. At man siger det er mere inkluderende når der ikke sidder mærker på uniformen, og nye føler sig mere som en del af fællesskabet tænker jeg ikke er rigtigt. Jeg ved fra da min datter startede, at hun så rigtig meget op til de større piger der havde mange mærker, og det gav hende lysten til også at tage mærker, de fleste nye spejdere er de mindste og det er fedt for dem at have nogen og se op til og stile efter. En stor del af spejder forsvinder i takt med at man vælger at fjerne den kendte uniform og muligheden for at have mærker. Man fjerne ogeå noget fællesskab. Når pigerne er samlet fra de forskellige de tropper sidder de og snakker om deres forskellige mærker de har på deres uniform.

Ulla Rytter (Kong Christians Alle , 2019-11-24)

#124

Jeg er far og ved hvad uniform med mærker betyder for pigerne. Det er ens spejderlivet og det sidste man som spejder smider væk er skjorte og tørklæde på skjorten sidder alle minderne. Og fællesskab. Skal Mansijsk også føle sig udenfor når man har en ny sangbog der ikke erskrevet i, nej det er også minder man samler på lejre.

Michael Munk (København, 2019-11-24)

#125

For de vi ikke vil være ens. Vi vil have mulighed for at være forskellige. Kunne vise at vi har presteret noget specielt. Vi vil have mærker og de skal være synlige på vores UNIFORMSSKJORTE.

Sonja Jensen (Frederikshavn, 2019-11-24)

#131

Jeg skriver under fordi jeg synes det er virkelig forkert at vores mærker ikke må være på vores uniform eller andet tøj. Hvordan ved pigerne så hvad de kan lave når de bliver større? Hvordan fortæller jeg min spejder historie? Hvor ved vi ledere hvad de forskellige piger har af færdigheder? Der er så mange soørgsmål

Krista Nielsen (Esbjerg, 2019-11-24)

#133

Jeg mener at det er urimeligt at hb ene og alene kan beslutte noget som har så store konsekvenser for hænderne nede på gulvet uden st spørge dem først.

Carina Chrestensen (Københavm, 2019-11-24)

#134

Det er da den dårligste ide Nogensinde!
Hvorfor ændre på hvad Robert og Olave startede i tidernes morgen!

NEJTAK

Timmi Bjørnestad (Ballerup, 2019-11-24)

#136

Lad os beholde vores uniform skjorte med mere ell mindre mærker. Følelse at have skjorten på er stor for unge/ny og ældre pigespejdere☘️
Med supplement med ny trøje ok som tidligere. Jakke, veste og trøjer til brug i hverdag.
Udemokratisk beslutning
Behold uniform skjorten JA tak☘️

Henny Kristensen (Frederikshavn, 2019-11-24)

#140

Har aldrig i mit liv følt mig mere utilfreds.

Nanna Mølgaard (Hjallerup, 2019-11-24)

#141

Jeg skriver under fordi jeg er enig i det indsamler skriver og jeg vil beholde skjorten, så pigerne stadig kan sætte deres erhvervede mærker på DEN.

Helle Larsen (Solbjerg, 2019-11-24)

#146

Jeg mener at uniformen giver mulighed for kreativitet og inklusion, og den nye uniform ville ekskludere de nye, da ingen (i min gruppe) vil gå med den nye, og hvis man ikke har mulighed for at købe den gamle uniform, ville den nye uniform teknisk set skabe eksklusion og derfor ødelægge formålet ved at skifte uniform. Derudover er jeg ikke imponeret med at man ikke må sætte mærker på, da det er en stor del af stoltheden ved at være spejder, og den nye uniform sidder tættere til kroppen og kan skabe utryghed med vores kroppe, som vi med den gamle uniform ikke har tænkt over.

Vores uniformer er en stor del af vores identitet som spejdere, men også som mennesker. Min veninde har været spejder i 11 år, og hendes uniform er fyldt med mærker, som fortæller hendes historie gennem de mange år i DGP, og jeg synes sgu det er en skam at 11 års oplevelser i korpset skal gemmes bort i et klædeskab eller smides på en opslagstavle. Hun er en rollemodel for de små til at blive ligeså modig og sej som hende. Derudover er det praktisk talt umuligt at vide hvilken region eller gruppe vi er fra med de nye uniformer. Der er intet federe end at møde nye spejdere og være i stand til at se deres historie og personlighed på trøjerne, og nu kan vi ikke engang se om de er fra Jylland eller Sjælland. De gamle uniformer er fine som de er.

Jeg forstår godt at der måske snart skal skiftes, men hvis vi skal skifte uniformer, kræver vi i det mindste en skjorte med rigtigt plads til vores kreativitet. Kreativiteten og evnen til at stå sammen som en enhed er hvad der gør os til spejderen, og uniformen er en meget stor del af de principper. Drop flistrøjen, behold skjorten og friheden til kreativitet

Ronja Kjær (Hjallerup, 2019-11-24)

#147

De nye trøjer er fede men mærker er en alt for stor del af spejderidentiteten!

Julie Tornvig (Hjallerup, 2019-11-24)

#149

Jeg skriver under, fordi de tager noget af det vigtige i at være pigespejder væk.

Stine Eegholm (Hjallerup, 2019-11-24)

#152

Vi skal bevare vores fælles id. Uniformen er noget vi er stolte af

Lasse Bræmer (Rødovre , 2019-11-24)

#153

Jeg kan godt lide disse mærker. De skal bevares.

Eva Olsen (Næstved, 2019-11-24)

#154

Jeg skriver under fordi, det at være spejder skal man have en uniform der er praktisk og hvor vi ledere kan se hvad børene kan og man kan se hvor hinanden kommer fra ved at kigge på mærkerne. Børene bliver også indspireret af at se de andre spejder med deres mærker, og spørger ind til hvad det er for nogle. Også kommer de hen til os ledere og siger de også godt kunne tænke sig at tage sådan et mærke.

Mærkerne har ikke noget med hierarki at gøre.
De fortæller hvad børene har lært.
Ligesom at bælter i karate fortæller hvad de børn har lært og kan.

Daniel Jensen (Herlev , 2019-11-24)

#157

Pige spejdere skal også have mulighed for at vise de mærker frem de har taget og have en uniform de kan bære med stolthed.

Rasmus Petersen (Mørkøv, 2019-11-24)

#158

Mærkerne er min dagbog.
Jeg kan huske min allerførste dag til spejder for nu over 15 år siden.
Mærkerne var som små historier der bare ventede på at blive fortalt. Om det var en sommerlejr, dolkebevis eller 5 km-mærke. Man så op til de ældre og glædede sig til selv at få så mange mærker.
Som årene tog hinanden, voksede mængden af mærker, og nu er det blevet min dagbog og en endeløs fortælling om mit liv som spejder.
Rollerne er nu byttet, så jeg selv er leder ved spire/smutterne og jeg kan se lyset i deres øjne, når vi snakker om det næste mærke vi skal tage.
Hvis I fjerner mærkerne fra uniformen, er det som at fjerne brændslet fra bålet der driver alle spejdere. I vil fjerne min identitet og den superheltekappe jeg selv så op til som ny spejder.

Freja Mølgaard (Hjallerup, 2019-11-24)

#164

Virkelig dumt forslag,
Okay med ny bluse , men at afskaffe synlige mærker er torskedumt

Pia Huusfeldt (Vanløse, 2019-11-25)

#165

Ikke en af vores uniformer er helt ens vi er alle forskellige men sammen udgør vi en helhed.
Uniformen viser hvor vi høre til og fremhæver for stærke sider og ikke mindst vores fede oplevelser vi dele og på den måde kan man altid falde i snak med en anden spejder der har været måske det samme sted eller er nysgerrig på at høre vores oplevelse.

Camilla Madsen (2300, 2019-11-25)

#166

Som formand for dds Assens

Jan R. Jørgensen (5610, 2019-11-25)

#168

Jeg skriver under da jeg ved hvor meget mærker kan betyde og motivere de små såvel som de store børn, til at prøve grænser og udvide der syn på dem selv.

Kasper Munk (9460, 2019-11-25)

#169

Det høre spejder til

Martin Midjord (Agerbæk, 2019-11-25)

#172

Jeg er blå spejder og næste gang er det vel os det går ud over
Mærker er en identitet
Noget at se op til og frem til
De er en stor motivationsfaktor for vores spejdere

Anne Blomme (Assens, 2019-11-25)

#175

Fordi mærker er fedt, og møder man en anden spejder så har man altid en MASSE at snakke om, det er altid godt at have noget fælles tredje som emner.

Mia Kristensen (Nykøbing mord, 2019-11-25)

#180

Ingen af argumenterne holder fra HB’s side. Pigerne motiveres af at se andres mærker og det er netop mærkerne og uniformen, dem udefra kender til os på. At gå med en trøje i stedet for en uniform er så anonymt at i tager al ens identitet og særpræg med sig, og det er netop det, man gerne skulle have mulighed for at vise frem og udfolde til spejder. Vi er så få i vores gruppe at mister vi flere medlemmer, hvilket er sandsynligt omkring dette her, kan vi risikere at skulle lukke gruppen.

Luna Åkerlund (2300, 2019-11-25)

#182

Uniformen med mærker skal være der, men man kan jo lave t-shirts til alle, så ingen exkluderes. Det har vi.

Kit Thorsen (Holstebro, 2019-11-25)

#187

Jeg syntes at det er noget vrøvl, at nye spejdere føler sig udenfor fællesskabet fordi at de ingen mærker har.

Mads Kallin Sørensen Tlf (Odder, 2019-11-25)

#188

Jeg skriver under da jeg sepv ville syntes det var forfærdeligt ikke at måtte have min uniform på til spejder.

Phillip Stevns Balslev (Helsinge, 2019-11-25)

#189

Min søn er spejder og for ham er det sjovt med mærker især speciel mærkerne som der ikke er så mange der har

Heidi Carstensen (Glamsbjerg, 2019-11-25)

#195

Synes det er en meget stor beslutning hvor man ikke har baglandet med sig og heller ikke argumenterne! Synes vi bliver ensgjort og alle de gode snakke om de forskellige mærker, hvor vi kommer fra, kurser osv. forsvinder.

Ilse Svenningsen (Hjallerup , 2019-11-25)

#196

Jeg mener At mærker er en stor del af spejdernes identitet, og at det er en motiverende faktor for at gøre en indsats i spejderarbejdet

Clement Hempel (Assens, 2019-11-25)

#197

Forandring og nytænkning er som udgangspunkt godt, men ikke for hver en pris. Argumentation for at mærkerne skal væk er bla at man til fodbold heller ikke flasher sin medalje - det er for mig det samme, som at sammenligne pærer og bananer. Og et andet argument - inklusion -at pigerne ved at se på andre med mærker på, kan føle sig ekskluderet - jeg har kun oplevet det stik modsatte - beundring og målsætning - “det har jeg også lyst til ....” gode snakke er opstået - og inklusion er fantastisk - sammenligningen er igen blevet givet til en fodboldshold, og igen vil jeg sige man kan ikke sammenligne pære og bananer - piger der ikke udmærket sig i holdspil - og måske har sociale udfordringer bliver også her gennem et nemt fælles 3. ( fællesskabet, mærkerne og uniformen ) fremhævet og styrket - styrket , måske igen efter mange nederlag i forsøget på netop boldbanen - hvor der ingen kære mor er - her er de anerkendt og løftet for præcis den de er - tit og ofte er det også mærker der viser - her kommer en god ven, her en der har gået makkermarch osv osv internt måske MEN Det afføder også rigtig mange snakke, når vi bevæger os væk fra matriklen - og positiv opmærksomhed - det bringer mig til næste argument for den ændring i ønsker
Pigeværelserne skal “lyse af at her bor en DGP’er” tak skal du have - det bliver vi helt sikkert mere synlige af - hvor der kommer så mange på pige værelserne ???
På pennalhuset , som bliver skiftet efter en måned - tydelighed er når vi tager eks tørklæde på i et år - nissehue på i december OG sætter det på uniformen

Jeg kunne blive ved, men stopper nu , men er så ærgerligt at beslutningen er taget, som den er, og den lidt nedladende svar fra HB - dem der ikke har lyst til forandring - får også lidt tid til udfasningen
Forandring tager tid - i skal nok vænne jer til tanken - det bliver forbudt at have på tøjet - diktatur ???

Kit Hartmann Hansen (Hjallerup, 2019-11-25)

#198

Jeg føler at skjorten er en stor del af spejder, og hver mærke er et minde, som jeg nødig ville undgå på den

Christina Hansen (Hedensted, 2019-11-25)

#200

Jeg skriver under fordi jeg syntes det er forkert at man ikke må sætte spejdermærker på, det er et spejderpræg som vi altid har haft, det er vores kendetegn og det viser hvad vi kan og laver og spejdermærkerne er starten på rigtig mange samtaler og starten på nye venskaber

Natasja Baandrup nielsen (Aabybro, 2019-11-25)