Bevar Borremosen

Kommentarer

#1

Fordi, at jeg bor tæt på området og er meget bange for de negative konsekvenser det vil få for helbredet og naturen.

(Eskilstrup, 2017-05-14)

#4

Placeringen af disse møller giver ingen mening. Et dårligt sted mht. til vind og et dårligt sted pga. natur- og dyreliv.

(Albertslund, 2017-05-14)

#7

Naturen er i forvejen hårdt presset her på Falster.

(Stubbekøbing, 2017-05-15)

#10

Vi skal som danskere understøtte den grønne omstilling, men ikke med hovedet under armen. Vi skal reducere CO2-udledningen, men det er kortsigtet at splitte denne indsats op i en statslig (havvindmøller) og en kommunal (landvindmøller). En af de sørgelige konsekvenser heraf er, at et overvældende flertal i byrådet i Guldborgsund Kommune er parate til at gøre et enestående og naturskønt område til et centrum for sværindustri med opstilling af kæmpevindmøller på 150 meters højde. Området ved Skørringe har tilmed landsdelens dårligste vindressourcer. Der er stadig statslige støttekroner at hente til disse projekter, men pengene kommer investorerne, ikke kommunerne til gode. Kæmpevindmøller er gigantiske og meget synlige symboler på god klimasamvittighed. Men symbolværdien bliver tom, når man skal smadre et unikt rekreativt område med et rigt dyreliv for at få plads til dem i kommunen. Den elektriske omstilling er ikke engang i sync, ligesom der heller ikke er etableret løsninger til at lagre strømmen. Hvorfor omlægge et af Falsters største sammenhængende naturområder til industri med alt hvad der hører sig til at ny infrastruktur for at kunne stille vindmøller op, der ikke engang vil kunne yde optimalt? Som man kan læse i medierne kan havvind nu konkurere med landvind på etableringsomkostningerne - hvad angår ydelse og stabilitet har havvind længe været at foretrække.
Hvis vi vil satse på tilflytning, turisme og generel trivsel i kommunen nytter det ikke at ødelægge de værdier, vi allerede ligger inde med. Et naturområde med monstermøller, der er en halv gang højere end Farøbroens pyloner, er ikke længere et naturområde men et industriområde med vejtræer. Man kan ikke blæse og have mel i munden - og nogle gange må man acceptere, at man ikke kan gå på kompromis, heller ikke med et begreb som STILHED.

(Virket, 4863 Eskilstrup, 2017-05-15)

#12

Jeg vil ikke have ødelagt naturen . Sæt møllerne ud på havet.

(Eskilstrup, 2017-05-16)

#14

Har hørt lyden fra tilsvarende møller. Det omtrent det samme som at være på en stor færge, konstant aircondition og brummen. Det vil jeg accepterede, og regner med at flytte, når de kommer.
Jeg synes selvfølgelig det er prisværdigt når personer mm ønsker at spare på energien. Men husk : kun reduceret produktion af fossil energi reducerer Co udledningen. Fordi alt bliver brugt uanset.

(Eskilstrup, 2017-05-16)

#15

Jeg skriver under fordi kommunen er ved at ødelægge vores naturskønne område på MidtFalster.

(Virket, 2017-05-16)

#16

Vindmøller hører ikke til på land og er farlige for sine omgivelser, man bruger miljø'et hellige navn som argument for at sætte dem op, men det drejer sig kun om statsstøttede penge når alt kommer til alt.

(4840 Nørre Alslev, 2017-05-16)

#17

Jeg elsker Borremosen, Hannenovskoven, Virket og hele herregårdslandskabet omkring Skørringe. Jeg flyttede selv på landet for at slippe for støj så jeg har meget ondt af de folk der vil blive berørt af kæmpevindmøllerne. Jeg fravalgte selv en bolig i Virket som jeg var interesseret i af samme grund.

(Listrup, 2017-05-16)

#18

Jeg skriver under fordi jeg syntes det vil ødelægge hele det dejlige område ved borremosen hvis der bliver opstillet kæmpe vindmøller de vil skæmme hele det dejlige naturområde der er i og omkring borremosen.

(Eskilstrup, 2017-05-16)

#20

Det vil forstyrre væsentligt i den unikke naturperle borremosen og omegn er. Møllerne kommer også alt for tæt på vores boliger og vil forringe bosætningen i området samt betyde faldende huspriser.

(Listrup,4800 Nykøbing f, 2017-05-17)

#26

Jeg er selv vokset op i lokalområdet. Kæmpemøller nær Borremosen er en rigtig dårlig idé, da man risikerer at ødelægge en af de største naturperler på hele Falster.

(København S, 2017-05-17)

#36

Man skal lytte til borgerne

(Holbæk, 2017-05-19)

#40

Det er hjernedumt projekt.
Smid dem langt ud i havet

(Smørum, 2017-05-20)

#41

Ik i orden!

(KBH, 2017-05-20)

#44

Normalt er jeg stor fan af vindmøller og vedvarende energi, men at presse 6 kæmpe vindmøller ned klods op af Borremosen og skovene omkring det område fatter jeg ganske simpelhen ikke logikken i.

(Eskilstrup, 2017-05-21)

#45

Fordi jeg er kommet i borremosen hele min barndom og elsker den fantastiske natur .. roen og dyrelivet .. det skal forblive den samme rolige oase

(Sakskøbing, 2017-05-21)

#57

Hvis det bliver en realitet, er det slut med hyggeture i borremosen

(Lundby 4840, 2017-05-23)

#63

Vi boede tæt på Borremosen. Vores familie og andre familier i Eskilstrup området har nydt denne naturperle. Vi har stolt vist gæster rundt i området, ligesom vi har anbefalet området til turister, vi har mødt.
Det der giver området en ro, er at det kun er naturens lyde der kan høres. Foråret med fuglesang, fiskene i mosen, haren der kommer forbi, rådyret og ræven, guldsmede og sommerfugle.
Gåturen om vinteren i området er en helt speciel omlevelse, hvor man oplever en helt unik stilhed som ikke opleves i mange andre naturområder.
Der er her i slut vinter og det tidelige forår set ørne. Området SKAL bevares.

(Soesmarke, 2017-05-25)

#64

Naturen er vigtigere end vindmøller. Borremosen er et smukt stykke natur som skal bevares.

(Stubbekøbing , 2017-05-25)

#66

Borremosen er er fantastisk fredfyldt sted vi altid har holdt mig meget af. Hvorfor ødelægge skønne områder med så stor betydning for mange mennesker.

Er også barnefødt i nyby

(Guldborg , 2017-05-25)

#67

Lavfrekvent støj er plagsomt og sygdomsfremkaldende . Lysreflekser er bare irrriterende

(Væggerløse, 2017-05-25)

#70

Jeg skriver under fordi Borremosen er et sted jeg sætter enormt stor pris på. Har kommet der siden jeg var barn og nyder ikke mindst stilheden der. Det ville være en katastrofe hvis det blev ødelagt.

(Eskilstrup, 2017-05-25)

#71

Det er total sindssygt !!

(Vordingborg , 2017-05-26)

#75

Fordi jeg gerne vil bevare roen i borremosen så man kan nyde naturen som den er. Og for at bevare det rige dyreliv.

(Nykøbing F , 2017-05-26)

#85

Det er et utroligt smukt sted, som bruges af rigtig mange mennesker.

(Stubbekøbing , 2017-05-30)

#86

Fordi jeg altid har nydt den fine natur og lyden af naturen - det ville være utroligt trist hvis lyden fra vindmøller skal til at ødelægge oplevelsen

(Stubbekøbing, 2017-05-30)

#87

Jeg har altid nydt dette skønne sted siden barndommen og gør det stadig. Lyngen har den dybeste ro og et rigt liv af dyr og er unikt for vores område og den bør bevares med ære ..

(Stubbekøbing, 2017-05-30)

#88

Lad os nu bevare og skatte, beskytte og nyde vores helt fantastiske naturområder, borremosen er blot en del af dem.

(Idestrup, 2017-05-30)

#90

Kæmpe vindmøller hører til på havet. Vi har et ansvar for natur og dyreliv.

(Stubbekøbing, 2017-05-30)

#98

Hele min familie er fra Falster. Jeg har været i Borremosen adskillige gange og altid elsket naturoplevelsen.

(København V , 2017-05-31)

#99

Det kan bare ikke være rigtig, at det dejlige sted skal ødelægges.

(Stubbekøbing, 2017-05-31)

#100

Da det er et skønt unikt område, jeg benyttet som barn og ung, og stadig som voksen vender tilbage til.

(Rørvig, 2017-06-01)

#104

møllers påvirksning på helbredet er udokumenteret. huspriserne falder for nærmeste naboer. lovgivningen er mangelfuld.

(nyby, 2017-06-01)

#106

Vindmøllerne vil skade naturen. Der lever mange totalt fredede fugle i området bl. a: ynglende havørn, ynglende rød glente, ynglende rørdrum, ynglende traner, duehøg osv.

(Lillebrænde, 2017-06-02)

#110

Vi gerne stadig vil kunne gå tur i det smukke, stille område, når vi er på besøg.
Vi ønsker, at vores barnebarn og resten af familien skal vokse op uden skader på helbredet og kan sove roligt om natten.
Også fordi vi selv har de samme problemer i vores område.

(7323 Give, 2017-06-04)

#112

Jeg skriver under fordi jeg er enig med gruppen. Tak for et godt arbejde!

(4800 Nykøbing F., 2017-06-04)

#113

Vindmøller skal ikke ligge i naturskønne områder og inde i landet.

(Nykøbing F, 2017-06-04)

#115

Mine børn skal ikke bo så tæt på møller

(Uldum, 2017-06-05)

#116

uacceptabelt adfærd

(Stubbekøbing, 2017-06-05)

#118

Jeg bor på Sibirien og jeg er ikke tilhænger af at vindmøller sættes op på land når de kunne sættes op i vandet. Iøvrigt har jeg en formodning om at det handler om profit og penge for ejerne af vindmøller og den jord de står på. Men det er de omkringliggende byer og huse der betaler prisen.

(Nykøbing / virket, 2017-06-06)

#123

Det er vigtigt at bevare sådan et smukt sted som Borremosen, der er ikke mange andre steder på falster hvor er der så smukt og det er synd at ødelægge de sidste steder der er!

(Nykøbing Falster, 2017-06-06)

#125

Vindmøller er utrolig forstyrrende for dyreliv og at sætte dem så tæt på et område som borremossen er ikke at tænke sig om - i en naturtype som mosen finder der et unikt dyreliv som gør falster mere værdifuldt.
I burde fokusere mere på det natur i har end grøn energi som faktisk ikke er så bæredygtigt som alle går og tror ..
Find et andet sted til jeres vindmøller end få km fra en unik mose.

(København nv, 2017-06-06)

#129

Landskabsrummet op mod skoven er et af de få uforstyrrede områder på Falster. Jeg nyder området dagligt, når jeg cykler fra Torkilstrup, og når jeg spiller golf på banen ved Virket, der ligger som nabo til området. Det er fint, at vi får flere vindmøller, men så store møller skal opstilles på havet. Det vil være oplagt for eksempel, at udvide området ved Rødsand. Klimaet går ikke op i, om møllerne opstilles på statens eller kommunens territorium. Kommune kunne så koncentrere sig om at støtte og opfordre til at borgerne, virksomhederne og ikke mindst landbruget reducerer co2 udslippet.

(Eskilstrup, 2017-06-07)

#135

jeg rene skriver under fordi vi skal bevare borremosen den er så hyggeligt at komme i og gå rundt om man kan få mange timer der nede vi skal ikke have noget støj så tæt på og det er synd for dyrene der er i skoven.

(eskilstrup, 2017-06-07)

#136

Der er så lidt natur på Falster som ikke er en mark samt er vi en ø så byg dem på havet

(Eskilstrup, 2017-06-07)

#137

Det koster os mennesker vores helbred,dyrene lider og vores smukke natur bliver også ødelagt.

(Danmark, 2017-06-07)

#147

Jeg ønsker at beskytte et unikt stykke natur. Jeg er kommet i mosen i tæt på 60 år, og nydt naturen og dyrelivet

(4800 Nykøbing F, 2017-06-08)

#148

Jeg ønsker at beskytte et unikt stykke natur. Jeg har nydt naturen og dyrelivet i mosen i mange år og ønsker at mine børnebørn også skal have muligheden for at se den unikke natur og den dejlige ro der er i mosen

(4800 Nykøbing F, 2017-06-08)

#150

Vindmøller hører ikke til i borremosen

(Eskilstrup, 2017-06-09)

#153

Møller af den størrelse skal kun placeres på vandet, og ikke i, eller tæt ved bevaringsværdi natur, samt et rigt dyreliv. Kommune samt en del frivillige borgere gør en stor indsats for at fremme turisme, samtidig lægges der op til projekter der modarbejder vores visioner om, at gøre øerne mere attraktive. Jeg forstår det ikke.

(Eskilstrup, 2017-06-09)

#155

Jeg er enig med gruppen

(Nykøbing F., 2017-06-09)

#160

jeg syntes det er uforskammet at de bare gør som de lyster,er jo et pragtfuld område har gået mange ture dernede.så lad det være i fred

(Eskilstrup, 2017-06-09)

#161

Ingen vindmøller i borremosen

(Eskilstrup, 2017-06-09)

#166

For at bevare et smukt stykke natur

(Smørum, 2017-06-10)

#170

Vi skal bevare den smule natur som vi har tilbage så vores efterkommer kan få et indtryk / fornemmelse af hvordan naturen engang har set ud.Alternativ energi er en god ting , Et alternativ til de store vindmøller kunne være etablering af større solcelleanlæg i lavtliggende områder som ikke vil kunne forstyrre dyrlivet og stresse os mennesker.

(Eskilstrup, 2017-06-10)

#175

De kan sætte dem ude på vandet

(Maglebrænde, 2017-06-12)

#176

Jeg bruger Borremosen til at rekreere ved og nyder freden og roen. Smukt og unikt sted.
Bor selv i Tingsted, så alt for tæt på

(Nykøbing F, 2017-06-12)

#177

Jeg skriver under fordi jeg har 5 vindmøller som naboer det er ikke altid rart at høre på

(Listrup Nykøbing.F, 2017-06-12)

#182

jeg mener man skal bygge vindmølleparker hvor de ikke generer mennesker og dyr

(eskildstrup, 2017-06-12)

#184

Den har fortjent at få en chance. Især fordi det er jans sø

(Nykøbing f, 2017-06-12)

#189

Møllerne skal ikke være i nærheden af beboelse. Og ikke i et naturskønt område

(Stubbekøbing, 2017-06-13)

#192

Jeg skriver under, ad det dejlige område omkring Borremosen, Hannenov og Outrup skovene ikke bør ødelægges for dyr og mennesker.
Kommunens arbejde med at finde steder til opførelse af kæmpevindmøller har ikke formålet at finde nogen steder (uanset hvad,,,), men at undersøge, OM DER ER STEDER, SOM KUNNE VÆRE VELEGNEDE til opførelse af kæmpevindmøller - og det er Skørringe-området i hvert fald ikke!
Vh
Per H.

(Torkilstrup/Eskilstrup, 2017-06-14)

#196

Fordi jeg for en hver pris ønsker at bevare dette enestående naturområde.(Borremosen)

(Nykøbing F, 2017-06-16)