Nej til forbud mod billigelse af Bibelen

Folketinget forventes at vedtage Kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring, som kan findes her

Loven indebærer, at det forbydes i forbindelse med religiøs oplæring at oplæse og billige Bibeltekster, der taler positivt om korporlig afstraffelse af børn, uanset om man opfordrer hertil.

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget:

"Den blotte oplæsning eller gengivelse af et skriftsted eller af religiøse forskrifter, hvori der gives udtryk for en opfordring eller støtte til strafbare handlinger, vil heller ikke være omfattet af kriminaliseringen, medmindre den pågældende tilslutter sig (billiger) det oplæste eller gengivne i en eller anden form. En religiøs forkynders oplæsning af f.eks. Bibelens eller Koranens budskaber om korporlig afstraffelse vil derfor som udgangspunkt ikke være omfattet af kriminaliseringen."

Det betyder i princippet, at hvis man fra 1. januar 2017, hvor loven forventes at træde i kraft, som en del af gudstjeneste eller andre religiøse møder oplæser og tilslutter sig (f.eks. med et amen), Ordsprogenes Bog 23,13-14, så vil man kunne straffes. Det er første gang, lovgivningsmagten direkte har forbudt forkyndere at forkynde dele af Guds ord, Bibelen. Det er en meget alvorlig indgriben i religionsfriheden, som vi må kæmpe mod.

Lovforslaget kan være i strid med såvel Grundloven som den Europæiske Menneskerettighedserklæring.
Læs analyse fra Tænketanken Justitia her. Læs høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder her.

Magnus Nørgaard Sørensen    Kontakt forfatteren af dette andragende