Nej til forbud mod billigelse af Bibelen

Kontakt forfatteren af dette andragende

Debatindlæg i Kristeligt Dagblad i dag

2016-11-26 09:29:21

Artikel om lovforslaget

2016-11-21 19:01:09

Jeg har skrevet en artikel til tidsskriftet Replique om lovændring. Den kan læses her:

Jeg har desuden lavet en international underskrifgtindsamling mod loven, som kan læses her og deles med eventuelle udenlandske venner:

Svar fra Justitsministeren til Rune Lunds henvendelse

2016-11-17 19:12:42

Svar fra ministeren til Rune Lund:
"I forhold til et tilfælde som det, der er beskrevet i spørgsmålet, er det Justitsministeriets opfattelse, at der – på baggrund af de oplysninger, der fremgår af spørgsmålet – som udgangspunkt ikke vil være tale om udtrykkeligfremgår af spørgsmålet – som udgangspunkt ikke vil være tale om udtrykkelig billigelse af en strafbar handling omfattet af kriminaliseringen.

Det bemærkes dog samtidig, at det vil være op til anklagemyndigheden og i sidste ende domstolene at vurdere, om betingelserne for at pålægge strafansvar i et konkret tilfælde er opfyldt. En sådan vurdering vil blive foretaget på baggrund af en konkret vurdering af samtlige omstændigheder i den enkelte sag, herunder efter afhøringer og eventuel anden efterforskning, og
dermed på et bredere grundlag af oplysninger mv. end det, der fremgår af spørgsmålet."

Det er altså fortsat uklart, om et amen er nok til at blive straffet, men såfremt det efter afhøringer m.v. er udtryk for tilslutning til en udtrykkelig billigelser, vil det være strafbart.

Magnus Nørgaard Sørensen

Brug for hjælp til at sprede underskfitindsamlingen

2016-11-17 17:15:19

Tak til jer, der indtil nu har skrevet under.

Jeg har desværre ikke den samme tid at lægge i indsamlingen, som da jeg for en del år siden forsøgte at skaffe underskrifter imod ændringen af ægteskabsloven, men såfremt nogen af jer, der har skrevet under, kunne være interesseret i at hjælpe, vil jeg sætte pris på det.

Det berøer jo de fleste kristne trossamfund, og der kan også være politiske foreninger, der kunne være interesseret i at sprede indsamlingen. Det er min erfaring fra sidst, at lederne af sådanne organisationer ikke altid viser stor interesse. Hvis nogen har tid og lyst til at finde e-mailadresser på præster og forkyndere i kristne trossamfund eller andre og gøre dem opmærksom på underskriftindsamlingen, vil det derfor være gavnligt. Jo flere underskrifter, der kommer på, jo bedre for sagen.

Magnus Nørgaard Sørensen

Henvendelse til justitsministeren samt relevante ordførere

2016-11-17 16:23:49

Jeg har i går aftes sendt følgende henvendelse til justitisministeren og de relevante ordførere:

Følgende er her til aften sendt til justitsministeren og de relevante ordførere:
Kære Justitsminister og ordførere

Det er med bekymring, jeg som religiøs forkynder og borger har studeret lovforslag vedrørende Kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring.

Der står følgende i bemærkningerne til forslaget:
"Den blotte oplæsning eller gengivelse af et skriftsted eller af religiøse forskrifter, hvori der gives udtryk for en opfordring eller støtte til strafbare handlinger, vil heller ikke være omfattet af kriminaliseringen, medmindre den pågældende tilslutter sig (billiger) det oplæste eller gengivne i en eller anden form. En religiøs forkynders oplæsning af f.eks. Bibelens eller Koranens budskaber om korporlig afstraffelse vil derfor som udgangspunkt ikke være omfattet af kriminaliseringen."

Dette "medmindre" må efter en almindelig sproglig analyse betyde, at hvis man fra 1. januar 2017, hvor loven forventes at træde i kraft, som en del af gudstjeneste eller andre religiøse møder oplæser og tilslutter sig (f.eks. med et amen, som er et hebraisk udtryk for en udtrykkelig billigelse), Ordsprogenes Bog 23,13-14, så vil man kunne straffes. Det er mig bekendt første gang, lovgivningsmagten direkte har forbudt forkyndere at forkynde dele af Guds ord, Bibelen. Det er en meget alvorlig indgriben i religionsfriheden.

Foruden de grundlovesparagraffer (67 og 70) samt Den Europæiske Menneskerettighedserklæring, som andre har henvist til (bl.a. Justitia og Institut for Menneskerettigheder), mener jeg, at I kommer på kant med Grundlovens § 4, hvorefter den evangelisk-lutherske kirke understøttes af staten. Når man vil forbyde at billige dét bekendelsesgrundlag, som forudsættes i Grundlovens § 4, så kan jeg ikke se, at Staten understøtte denne kirke.

Jeg gør jeg opmærksom på en underskriftindsamling, som netop er påbegyndt i går, men forhåbentligt får mange flere underskrivere: http://www.skrivunder.net/nej_til_forbud_mod_billigelse_af_…

Jeg vil også gøre klart, at selvom jeg som evangelisk-luthersk præst mener mig forpligtet på at adlyde den verdslige øvrighed som Guds redskab og formaner min menighed til det samme, og selvom jeg udtrykkeligt fraråder min menighed korporlig afstraffelse af børn og heller ikke selv udøver det, så længe det er forbudt, så kan jeg ikke andet end udtrykkeligt billige Guds ord i min forkyndelse. Når I således kriminaliserer ikke blot opfordringer og tilskyndelser, men den blotte udtrykkeligt billigelse af bibeltekster, så forbyder I mig at forkynde Guds ord.

Efter såvel Apostlenes Gerninger Kapitel 5 v29 som Den Augsburgske Bekendelses artikel XVI er jeg fritaget fra at adlyde øvrigheden, når den befaler mig at synde. Jeg har derfor tænkt mig fortsat at tilslutte mig hele Biblen, som jeg har aflagt ed på at prædike i overensstemmelse med.

Det er sørgeligt, at især partier, der kalder sig borgerlige, medvirker til at kristne præster ikke længer behøver tage til mellemøsten for at komme i fængsel for at forkynde Guds ord.

Der står desuden følgende i bemærkningerne: "Personer, der foretager religiøs oplæring, kan således ikke sammenlignes med andre personer, herunder politikere eller debattører, idet religiøse forkyndere mv. har en særlig position i forhold til at kunne påvirke deres menighed mv."
Det vidner ærligt talt om meget dårlig historisk viden. Jeg vil i den forbindelse anbefale jer at læse op på de sidste hundrede års historie og måske særligt koncentrere jer om lande som Tyskland, Rusland, Kina og Cambodja. Den manglende viden herom kan selvfølgelig også være årsagen til denne totalitære lovgivning, der for første gang vil forbyde forkyndelse af Guds ord.

Retsordfører for Enhedslisten, Rune Lund har på den baggrund stillet følgende spørgsmål til ministeren:

"Vil ministeren redegøre for om følgende, der fremgår af bemærkningernes punkt 2.1.3: ”Den blotte oplæsning eller gengivelse af et skriftsted eller af religiøse forskrifter, hvori der gives udtryk for en opfordring eller støtte til strafbare handlinger, vil heller ikke være omfattet af kriminaliseringen, medmindre den pågældende tilslutter sig (billiger) det oplæste eller gengivne i en eller anden form. En religiøs forkynders oplæsning af f.eks. Bibelens eller Koranens budskaber om korporlig afstraffelse vil derfor som udgangspunkt ikke være omfattet af kriminaliseringen.”, indebærer, at en kristen præst, der efter den ”blotte oplæsning” tilføjer det gamle hebraiske udtryk for billigelse ”Amen”, dermed billiger og bevæger sig fra det ikke-strafbare til det strafbare område?"

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.