Imod ny folkeskolereform

Quoted post


Gæst

#51 Skal vi "tabe" flere børn i systemet end nu? så stem bare for

2013-03-02 19:45

Der skrives og siges så meget om at ungen skal videre uddannes, og det er som om regeringen kun tænker på de veluddannede, akademiske uddannelser, men hvad med en gedin håndværker uddannelse og lignende. ---- Jeg går ikke ind for en heldagsskole med struktur på hvornår der skal undervises bogligt, og hvornår der skal være "lærerig leg" som det kaldes. Hvor er tiden til selvstændig at finde kreativiteten frem, selvstændig tænkning og selvstændig udfyldelse af fritid, som netop giver grobund for alsidig uddannelse efter endt obligatorisk skolegang. Det kan jeg ikke se heldagsskolen rummer. Jeg er bange for at vi taber endnu flere på gulvet i form af skoletræthed, modløshed og tilpasningsvanskeligheder ved en lang påtvungen dag. ----- Hvor mange forældre ønsker selv reelt at være på fuldtidsarbejde, hvis de havde mulighed for andet??

Svar


Gæst

#287 Re: Skal vi "tabe" flere børn i systemet end nu? så stem bare for

2013-05-02 07:58:46

#51: - Skal vi "tabe" flere børn i systemet end nu? så stem bare for

de får hhv.

0. klasse 0 ekstra undervisningstimer

1-3. 1 ekstra undervisningstime

4-6. 2 ekstra

7. 4 timer ekstra (2 af dem valgfag)

8-9 2 ekstra timer.

Resten er aktivitetstimer. De går primært ud på at lære gennem leg og praktik, fysisk bevægelse og tvungen lektiehjælp.

Her kommer din lærerige leg for alvor til praksis. Med hensyn til at tabe børnene på gulvet, får de netop den fagligt kompetente hjælp til deres lektier, vi som forældre ikke alle kan tilbyde til enhver tid, i alle fag, i den for skolerne tvungne lektiehjælp der SKAL tilbydes til alle b.la. i aktivitets lektionerne..

I de større klasser påtænkes aktivitetslektionerne b.la. brugt til at danne sig en ide om hvilken ungdomsuddannelse de ønsker og har evner i retning af, ved praktik besøg, konsulenter og mentore fra uddannelsessteder og virksomheder, samt kortere praktik ophold.

 

De har fri senest 14, 15 og 15.30...

Det giver dem stadig god tid til fritidsaktiviteter og mindre lektietid hjemme. OG kvalificeret lektihjælp til alle giver os mere tid med vores børn når vi har dem hjemme, i stedet for lektietid.