Imod ny folkeskolereform

Quoted post


Gæst

#48

2013-03-02 15:21

Uanset om eleverne skal have flere timer eller ej, vil en ændring af lærernes ensidige fokusering på retten til overenskomst aftalt forberedelsestid være 100% nødvendig. Man skal forberede sig i det omfang som er nødvendigt og fornuftigt, og det er en opgave som skal løses af lærerne og deres ledere ude på skolerne. Lige som det sker for alle andre på arbejdsmarkedet.

Hvorfor har man en forestilling om at det er fagforeningen som ved hvad der er bedst for den enkelte skole og for måden undervisningen og dagen er planlagt ude omkring er mig ubegribeligt.

Forberedelse til gymnastik og forberedelse til en tværfagligt projekt er nok del forskelligt.
Ligesom en ny lærer har nok mere brug for forberedelse og vejledning end en lærer som har været i faget i 20 år.

Der skal gøres op med den rigide måde at tænke skole på.

Svar

Kirsten

#200

2013-04-07 15:41:37

#48: -

Hvis det var så enkelt, så ville lærerne nok ikke tage en lockout og tab af indtægt på den sag.

Og det er ikke så enkelt: lærerne er gået med til præcis det du ridser op, men vil have en garanteret mængde forberedelsestid (som skolelederen kan fordele), sådan at vi har en garanti for, at reformen ikke bare bliver en kvalitetsforringende fordækt spareøvelse.

De hyppigste indvendinger mod lærernes modstand synes at være:  
*lærerne arbejder mindre end andre-> det er modbevist. De arbejder mere intenst i skoleåret, og "afspadserer" i sommerferien. Deres arbejdsuge er 37 timer i gennemsnit.
* lærerne kan arbejde hvor og hvornår det passer dem > det er forkert, skolelederen har allerede i dag hånd- og halsret over lærernes arbejdstid. De fleste vælger bare ikke at gøre brug af den ret.