Imod ny folkeskolereform

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Imod ny folkeskolereform.


Gæst

#176 Foredrag (FOF)vi burde give undervisningsministeren/hele folketinget i gave

2013-03-20 18:23

HELDAGSSKOLE - GOD FOR BØRNENE?

Ved børneforsker Erik Sigsgaard

”Jeg har ikke hørt et eneste barn give udtryk for, at de er glade for at få flere timer i skolen. Vi skal være forsigtige med at idømme en stor befolkningsgruppe en kollektiv frihedsbegrænsning”. Sådan sagde den kendte børneforsker Erik Sigsgaard i et interview om heldagsskole på dr.dk for nylig. Nu kan du møde ham til foredrag og debat.

Debatten om heldagsskole raser. Men hvordan ser det ud fra børnenes synsvinkel? Kom og mød børneforskeren Erik Sigsgaard, som mener, at heldagsskoler institutionaliserer børn mere end godt er. Nogle af de spørgsmål, Sigsgaard kommer ind på er: Hvor lærer børn mest, i skolen eller udenfor? Hvilke lærings- og oplevelsesmuligheder mister børn ved heldagsskole? Skal alle gå længere i skole, fordi nogle får lært for lidt? Er det godt for børnene, at der kommer flere skal-timer og færre kan-timer? Hvad sker der med børnenes ret til fritid? Og hvad med spejder, musik og sport – lærer børnene mindre dér end i skolen? Sigsgaard sætter fokus på forholdet mellem leg og læring, selvregulering og læring – og om skolen overhovedet er moden til dagens børn.

Erik Sigsgaard er en af landets mest anerkendte forskere indenfor pædagogik og institutionsområderne. Han har stået for omfattende forskning, og er forfatter til en lang række artikler og bøger, hvoraf kan nævnes "Børn og institutioner”, "Skældud” og "Skæld mindre ud - bliv bedre til at omgås dine børn på en anerkendende og kærlig måde".

Torsdag d. 18-04-13 kl. 16:45 Erik Sigsgaard Kosmopol Kr. 130,00
PEAS: 115,00


Gæst

#177

2013-03-21 19:30

Kvalitet frem for kvantitet.
Forældres børn og ikke samfundets.
Bevar vores fornemme kulturarv.... Foreningslivet med masser af frivillig arbejdskraft.
Sig ja til motiverede lærere.

Gæst

#178 Re:

2013-03-21 20:50

#177: -

Så enig, så kort kan det siges.


Gæst

#179

2013-03-21 21:04

Har nogen tænkt over det tager 15-20 minutter at give et barn ice hockey udstyr på, nok ikke en sport som kommer med på programmet, men derimod massesport. Ridning kommer nok heller ikke med. Klaverspil, hvor hvornår skal barnet øve, og kan man virkelig sætte en lærer på et barn, næppe. Så er der kun massemord, ja undskyld, massesport tilbage. Kedeligt samfund uden en bred vifte af forskellige talenter. Talent kræver tid, og det tager stadig 15-20 minutter at give et barn hockey udstyr på, og hjælp til at komme ud af det igen.

Gæst

#180

2013-03-22 12:51

hej prøver for anden gang -vi kommer ik med mange hilsen rené

Gæst

#181

2013-03-25 10:20

Min klare fornemmelse er at denne lov ikke er ordentlig gennemtænkt, og den vil ødelægge de strukturer der er bygget op omkring børns og unges fritidslivet i DK. Foreningsliv og musik- og danseskoler er med denne lov truet på livet. Der samme er børnenes frie valg i forhold til at dyrke en fritidsinteresse.

Gæst

#182

2013-03-25 16:52

Kom så folkens - lad os stå samme om at give vores børn den bedste fremtid. UDEN tvungen heldagsskole!!!!

Gæst

#183

2013-03-25 18:17

..

Gæst

#184

2013-03-25 18:31

Det er noget pjat, det de har gang i.

Gæst

#185

2013-03-25 23:54

nej

Gæst

#186

2013-03-26 14:45

Mørkets Lakajer.

Gæst

#187

2013-03-26 18:04

Tænker i på børnene der har fritids interesser, men nu ikk vil have mulighed for spille fodbold, gå til gymnastik, ridning mm?
Børnene der bliver mobbet i skolen -ja forlæng da endelig deres helved!
Hvad med os forældre, har vi ikke længere ret til at være sammen med vores børn i fritiden? Jeg har ikke sat et barn til verden, for kun se ham om morgenen, og så igen når i slipper jeres jernklo, så jeg kan ham hjem "hvor jeg højst sandsynligt ikke får noget tid med ham, da han skal have plads til at koble af, efter en meget lang dag - spise og så putte ham.
Ja man kan jo ikke lade være med at tænke om det er mit barn -eller statens barn!?

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-03-27 14:28


Jens Tingleff

#189 Reformen er en organisatorisk kæmpefejl.

2013-03-27 14:34

Skal man forbedre kvaliteten af et produkt, skal man forbedre værktøjet, det nytter ikke at øge sliddet på værktøjet. Kvalitetsproduktion for begyndere! Lærerne er værktøjet.
Forbedret uddannelse og videreuddannelse til lærerne samt med forbedret teknologi udnyttelse er vejen frem mod et bedre undervisningsprodukt!
Jens Tingleff

#190 Deres rævekager vil de også gerne skjule

2013-03-27 14:59

Så medens vi er her, så skriv også under på modstanden mod indskrænkningerne i offentlighedsloven.
De indskrænkninger der ville have forhindret at pressen opdagede sammensværgelsen med KL.
http://www.skrivunder.net/nej_tak_til_den_nye_offentlighedslov

Gæst

#191

2013-03-27 22:20

Det er som at skyde sig selv i foden, hvis vi ikke har forberedelse tid til den øget mængde timetal. Der er ingen lærer med fornuft, der møder en klasse med op til 29 børn uden at møde velforberedt op.
Prøv det selv bare en gang - du løber skrigende bort...

Gæst

#192

2013-03-28 12:19

Hvornår blev vi spurgt?

Gæst

#193

2013-04-02 16:16

Mod denne hovsa-reform: skriv under!

Gæst

#194

2013-04-02 19:42

heldagsskole skulle være for at få de elever der ikke kan lære nok i den almindelige skole. men de elever lære ikke bedre af at være længere i skole. tag istedefor at bruge den skoledag som vi har haft indtil nu, og lav undervisningen mere aktiv så de elever der lære bedst ved at være aktiv kan få undervisningen ind bedre.

Gæst

#195

2013-04-02 20:38

Hvordan har de tænkt sig at børn med handicaps som asperger og adhd, skulle kunne klare at være så meget på,

Gæst

#196

2013-04-03 07:06

Lad nu for fanden de skolelærer være!

Gæst

#197

2013-04-04 09:24

Det fjerner I DEN GRAD familien som værdi, & viser, det KUN er arbejde & uddannelse der er vigtigt! Den eneste VIRKELIGE værdi i vores verden....

Gæst

#198

2013-04-07 15:27

Det er på tide, at regeringen lytter til folket - deraf navnet folkeskole!
Esbjergenser

#199 Skolereform

2013-04-07 15:34

Jeg har intet imod at lærerene forbereder sig på skolen , men mit barn skal under ingen omstændigheder være i skole til kl.1600 hver dag. Uanset om den reform kommer igennem eller ej.
Kirsten

#200

2013-04-07 15:41

#48: -

Hvis det var så enkelt, så ville lærerne nok ikke tage en lockout og tab af indtægt på den sag.

Og det er ikke så enkelt: lærerne er gået med til præcis det du ridser op, men vil have en garanteret mængde forberedelsestid (som skolelederen kan fordele), sådan at vi har en garanti for, at reformen ikke bare bliver en kvalitetsforringende fordækt spareøvelse.

De hyppigste indvendinger mod lærernes modstand synes at være:  
*lærerne arbejder mindre end andre-> det er modbevist. De arbejder mere intenst i skoleåret, og "afspadserer" i sommerferien. Deres arbejdsuge er 37 timer i gennemsnit.
* lærerne kan arbejde hvor og hvornår det passer dem > det er forkert, skolelederen har allerede i dag hånd- og halsret over lærernes arbejdstid. De fleste vælger bare ikke at gøre brug af den ret.