Børnehavebørn skal ikke i SFO. Nej tak Aarhus Kommune!

BØRNEHAVEBØRN SKAL IKKE I SFO

Nej tak, Aarhus Kommune

Som del af den store spareplan på børneområdet planlægger Aarhus Kommune at sende store børnehavebørn i SFO, selv hvis de 5-6-årige børn ikke skal gå i den lokale folkeskole eller kunne have gavn af at blive gjort skoleparate i velkendte rammer i deres egen børnehave.

Vi er bekymrede for, at for mange skift og for lidt voksenkontakt vil skade børnenes selvtillid og give unødig usikkerhed.

Derfor takker vi nej til forslaget om at børn flyttes ud af børnehave og i SFO d. 15. maj det år, de starter i skole.

Det er bedre at børn bliver i deres børnehave indtil de starter i skolen, og gennem deres nye klasse får venskaber, når de starter i skole.

Spareforslaget medfører, at børn, der f.eks. skal i anden skole end den nærmeste folkeskole, kommer til at gå i en ny SFO fra 15. maj til skolestart i august, hvorefter de så skal flyttes igen fra den SFO, de lige er startet i, til en ny skole og en ny SFO. Resultatet bliver mange skift – til gene og usikkerhed for den enkelte barn.

Børn har brug for leg, læring, trygge rammer og at blive bygget op for at blive robuste og klar til næste udviklingstrin. Det kan ingen forcere uden at skade børnene.

Ændringsforslag:

Hvis børnene kan få lov at komme i SFO i den skole, de skal optages på efter sommerferien, og derfor bruge tiden i SFO til at indgå meningsfulde relationer og blive skoleparate, kan forslaget eventuelt fungere.

Og hvis der udarbejdes en reflekteret læringsplan med mål – både pædagogiske, relationsmæssige og skolerettede – vil forslaget kunne være led i at lette overgangen fra børnehave til SFO. Dette er dog, for nuværende, ikke tilfældet, og derfor tillader vi os at sige nej tak til at skubbe vores 5-6-årige i SFO.

Hvis forslaget skal virke, forudsætter det, at de pædagoger og lærere, som de 5-6-årige møder, skal være de samme, som de er tilknyttet efter sommerferien. Desuden vil rullende optag i børnehaveklasserne, så december-børn ikke skal starte i skole, før de er parate, også være noget, der med fordel skal overvejes.

Hjælp os med at dele underskriftsindsamlingen -- enten digitalt eller ved at udskrive teksten herover og uddele den i jeres børnehaver, på arbejdspladsen eller til jeres lokale politikere.

Læs mere om kommunens planer her:

Støt også gerne denne vigtige underskriftsindsamling, som bl.a. også er imod forslaget om tidlig start i SFO: