Bevarelse af IFK98 i det centrale København

Vi har behov for din hjælp!

Underskriftindsamling for Idrætsforeningen Kæmperne's bevarelse centralt i København. Del! Del! Og underskriv!

Jeg beder dig, på egne, og på Idrætsforeningen Kæmperne af 1998's vegne, om at give en hjælpende hånd, ved at underskrive følgende underskriftindsamling. Kæmperne er Danmarks største idrætsforening, for psykisk sårbare. Vores eksistens i nuværende form, med nuværende kvalitet, og med det enestående og omfangsrige udbud, vi i dag byder på, kan være i fare for at forsvinde.

Årsag:

Socialforvaltningen i Københavns kommune, har indstillet en gennemgribende model, for udvikling af byens aktivitets- og samværstilbud, til Københavns socialudvalg. Denne nye model får store, og kan på længere sigt, få katastrofale konsekvenser, for Idrætsforeningen Kæmperne af 1998.

Link til den forslåede model: http://blivhoert.kk.dk/sites/default/files/forslag/Udvikling%20af%20aktivitets-%20og%20samv%C3%A6rstilbud.pdf

Konklusionen bliver med stor sandsynlighed, at Kæmperne ikke bare flyttes fra deres faste lokaler (indkluderende klubhus, cafe, sekretariat, og idrætsfaciliteter), som nu ligger i Idrætshuset på Nørrebro, men også helt må flytte ud og væk fra bydelen, og den centrale placering i København (igennem henholdsvis 7 år ved Bragesgade, på Nørrebro, og 11 år på Hørsholmsgade, også Nørrebro), til Amager, hvor vi historisk set har haft rigtig dårlig erfaring, med både rekruttering OG fastholdelse, af medlemmer. Dette på trods af, at vi har gjort en ihærdig indsats, og igennem årene har forsøgt igen og igen, at have en anseelig og betydelig tilstedeværelse på Amager. Med den nye model, ligger det i kortene at vores sekretariat, medarbejdere, klubhus, cafe m.m., skal flyttes til Amager, og at vi dermed mister den vigtige centrale placering, vi og vore medlemmer ellers har nydt godt af. Den centrale placering har altid været en stor, og vigtig, selvfølge for vores forening. Vi har nedskrevet i vores vedtægter, at vi så vidt muligt skal kunne møde vore medlemmer, hvor de nu engang bor geografisk, for at kunne fastholde, og skabe, et tilhørsforhold til vores forening, og de aktiviteter som vi udbyder. Som sindslidende (psykisk sårbar) kan det ofte blive en uoverskueligt opgave, bare at komme ud af døren, og endnu mere, at skulle ud på en længere og ofte, for vores medlemmer/borgergruppe, nervepirrende/angstprovokerende tur. Noget de fleste ikke finder svært, men som er meget virkeligt for rigtigt mange af vore medlemmer. Af samme årsag har vi gjort os stor umage med, såvidt muligt, at fordele vore aktiviteter (37 ialt) ud over de forskellige bydele, i København. Eksempelvis med samme slags aktiviteter/sportsgrene/motionsformer, i flere af bydelene. Simpelthen for at nå, og møde, vores medlemmer. Nuværende, som fremtidige. Derfor kan den kommende model få vidtrækkende, og måske uoprettelige, konsekvenser for foreningen. Kæmperne har i dag 420 til 430 betalende medlemmer, og har igennem årene støt haft vokseværk. Denne vækst vil, set fra fra bestyrelsens, mange ansattes, og medlemmers side, blive bremset, og Kæmpernes 18-årige arbejde, og virke, vil med tiden reelt være i fare for at svinde helt ind. Hele vores berettigelses-grundlag, og eksistens, er i fare. Det store medlemsantal vi har opnået, skyldes vores centrale placering i København. Den centrale placering af klubhuset, og foreningskoordinatorens sekretariat er, og bliver, bydende nødvendig. Den centrale placering af foreningens koordinator, der netop vil have til huse i sekretariatet, giver (og har altid givet) den bedste og mest ideelle form for tryghed, som netop vores medlemmer behøver. Koordinatoren er foreningens ansigt udadtil, og er yderst vigtig i den daglige kontakt, med både medlemmer, frivillige, og ansatte. En flytning ud til Amager, som den nye model ligger op til, er noget nær den værste løsning, hvad angår det geografiske bybillede. Dette bl.a. set i lyset af tendenserne/erfaringerne, som hér er ridset op, fra Amager. Derfor er det vigtigt at opnå en anden løsningsmodel.

Din underskrift, og støtte, kan være til rigtig stor hjælp, i den kommende proces. Vi håber naturligvis på så mange underskrifter som muligt, så spred endelig budskabet! På forhånd mange tak for din hjælp.

Nederst er vedhæftet et link, til det høringssvar vi har indsendt til kommunen, i bestræbelserne på at blive hørt. Læs OG del endelig!

Jens Bjørn Pedersen

Formand for Idrætsforeningen Kæmperne af 1998