Bevar Gadstrup SFO i de nuværende bygninger

Her beskrives forslaget som forvaltningen ønsker gennemført:

Indstilling

Forvaltningen indstiller, at et forslag om at SFO Gadstrup flyttes til skolens lokaler og SFO bygningen overgår til anden anvendelse sendes i høring i perioden 4. maj 2016 til 25. maj 2016.

Beslutningskompetence er Skole- og Børneudvalget

Sagsfremstilling

En del af folkeskolereformen indebærer, at der skal skabes en mere sammenhængende dag for børnene med et styrket samarbejde mellem lærere og pædagogisk personale og flere tværfaglige indsatser. Strategien for sammenhængende overgange og vellykket brobygning er godkendt af byrådet den 25. marts 2015 og har fokus på, at der sikres en rød tråd i barnets hverdag i overgangen fra skole til fritidstilbud, og at fritidstilbud understøtter trivselsmål fra skolen.
I forhold til forbedringsmuligheder vedr. budget 2017-2020 er der på Skole- og Børneudvalgets område peget på potentialerne ved en effektiv anvendelse af lokaler. Gadstrup SFO er i dag placeret i en selvstændig bygning ved siden af skolen. Bygningen er en gammel rødstensvilla bestående af mange små rum, og den har tidligere været dels lærerbolig, dels opdelt i flere mindre lejligheder.
Gadstrup Skole kan rumme SFO’en indenfor nuværende rammer med mindre indvendige justeringer af lokalerne, herunder forberedelsesplads til de pædagogiske medarbejdere.
Der er i dag fælles udearealer, så der skal etableres et skel mellem SFO-bygningen og skolegården. Derudover er der behov for at etablere alternative udefaciliteter i forhold til den del af skolen, som vil overgå til anden anvendelse med SFO-bygningen. Skolen vil blive inddraget i en proces omkring konkrete forslag til udeområderne.
Forvaltningen foreslår, at Gadstrup SFO rykker til skolens lokaler pr. 1. september 2016, og at sagen sendes i høring i perioden 4. maj 2016 til 25. maj 2016. Herefter kan sagen behandles efter høring i Skole- og Børneudvalget den 31. maj 2016.

Økonomi

Sagen har ingen budgetmæssige konsekvenser i 2016. De mindre ombygninger på skolen finansieres indenfor rammen, og som en del af den løbende bygningsvedligeholdelse. Driftsbesparelsen til indvendig vedligeholdelse, forbrugsafgifter og rengøring er 675.000 kr. årligt. Sparede midler i 2016 kan indgå i finansiering af etablering af udearealer og vil i 2017 indgå i udmøntning af udvalgets produktivitetsstigning.

Hvis du ikke allerede har skrevet under, så giv din underskrift og opbakning her.

Vi vil gerne sikre at Sfoens bygninger fortsat bliver brugt til byens børn og ikke andre formål.

Du skriver under på at du mindst er 18 år og kun har skrevet under 1 gang.

Med din underskrift støtter du at Gadstrup SFO  bygninger bliver brugt til byens børn og ikke andre formål.

Karin Lyngholm Bille Nielsen    Kontakt forfatteren af dette andragende