Nej til statens berøvelse af asylansøgernes ejendele!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Tak for jeres engagement

2016-01-27 21:02:48

Kære underskrivere,

Tusind tak for jeres underskrifter og jeres engagement. Som I nok allerede ved er L87 nu blevet vedtaget i sin ændrede form. Det er først og fremmest en ulykkelig ting i sig selv. Det er samtidigt også glædeligt at se hvordan det store pres fra både civilsamfundet, dele af medierne, nogle politikere og sågar også politiet har været med til at ændre enkelte dele af forslaget. Det indbefatter at værdigenstande med affektionsværdi er helt undtaget, og at grænsen for det beløb, som en asylansøger må bringe med sig, er rykket fra 3000 til 10.000 kr. Det er selvfølgelig svært at trøste sig ved, når man tænker på, at et ellers grusomt lovforslag nu er stemt igennem med et stort flertal. Man kan roligt argumentere for, at den voldsomme internationale kritik af Danmarks kurs indenfor flygtningepolitiken har sin absolute berettigelse.

Igen vil jeg rette en tak mod alle jer, der har bidraget til kritikken af det lovforslag, der nu er stemt igennem. Det er vigtigt at huske sig selv og andre på, at det er nødvendigt, at vi markerer os på forskellige måder, og taler højt om hvad disse stramninger har af betydning for menneskers liv og sågar for Danmarks internationale ry. Husk på, at det faktisk kan virke, og at lovforeslaget blev ændret til et mildere af slagsen. Det bliver ikke muligt at tage folks vielsesringe, halskæder, armbånd eller andre sager, der har følelsesmæssig betydning for disse mennesker. Og hvis civilsamfundet, organisationer og andre kritikkere ikke havde råbt op, så kunne det ellers have været tilfældet. I er en del af denne kritiske røst, og det skal I bare blive ved med at være.

Med ønsket om alt godt i fremtiden.

Status og demonstration

2016-01-21 09:50:08

Kære underskrivere,

Behandlingen af L 87 er lykkeligvis gået i en lidt mere human retning. Efter 1. behandling er lovforslaget blevet ændret således, at værdier af op til 10.000 kr samt værdier af personlig betydning nu er helt undtaget. Det er et lille glimt af en positiv udvikling i et lovforslag, som ellers bygger på ret grusomme principper, og er blevet kritiseret for at gå til kanten af menneskerettighederne. Bl.a. på grund af forslaget om 3 års ventetid på familiesammenføring, som kan føre til voldsomme psykiske problemer.

Kritikken, som er kommet mange steder fra, synes altså at have en eller anden form for effekt. Derfor opfordres alle, der har mulighed for det, at deltage i en demonstration mod lovforslag L 87, i anledning af 3. behandling, på Nytorv ved Strøget i København d. 26. januar kl 16. Mere info kan findes her: https://www.facebook.com/events/747277355402975/

Tak for jeres hjælp og for jeres håb.

Med ønsket om en god dag.

S. Albertsson

Støtten til lovforslag om beslaglæggelse af asylansøgeres værdigenstande daler

2016-01-08 18:04:47

Kære venner,

Det går i øjeblikket i den rigtige retning. Støtten til den del af lovforslag L87, som omhandler beslaglæggelse af asylansøgeres ejendele, virker til at være dalende.

D. 4. januar blev indsamlingen sendt til de enkelte politikere unde de partier, som umiddelbart har været positive for lovforslag L87. Der er blevet modtaget svar fra især Socialdemokrater, der taler imod beslaglæggelse af asylansøgeres ejendele.

Tidligt i processen blev indsamlingen ligeledes sendt til de opponerende partier, Enhedslisten, SF og Alternativet. Flere politikere fra disse partier har både underskrevet indsamling og hjulpet med at sprede den på sociale netværk.

I dag taler både Liberal Alliance og Socialdemokratiet imod forslaget, og Socialdemokratiet beder regeringen om helt at udelade beslaglæggelse af værdigenstande fra lovforslaget. Læs mere her:

Tak til alle jer, der har været med til at bidrage til kritikken af lovforslaget. Lad os håbe, at politikerne er ved at få øjnene op for hvilke konsekvenser en sådan lov vil have for asylansøgere, der har brug for hjælp, for politiet og for Danmarks internationale ry og samfundets moral.

Med ønsket om rigtig god weekend,

S. Albertsson

Aflevering af underskriftindsamling - og en stor tak

2015-12-30 20:08:38

Kære underskrivere,

Først og fremmest tusind tak for at deltage i og dele denne underskriftindsamling. Vi er nu næsten oppe på 16.000 underskrifter, og i øjeblikket er det den 10. mest populære underskriftindsamling i 2015, takket være jer.

Underskriftindsamlingen vil efter nytår blive afleveret til alle de relevante politikere i de partier, som sidder i Folketinget, der har tilkendegivet, at de vil stemme for lovforslag L87 (S, LA, K, V og DF). Det er håbet, at vi med indsamlingen kan øge det allerede tilstedeværende politiske pres, som også manifesterer sig i, at flere politikere har forladt Venstre på baggrund af disse stramninger. Selvfølgelig bliver indsamlingen også sendt til integrationsminister Inger Støjberg, som fremlægger lovforslaget.

Planen er at lovforslaget skal tages op igen i Folketinget d. 13. januar ifølge ft.dk (http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/L87/tidsplan.htm#dok) - Underskriftindsamlingen bliver derfor afleveret til politikerne mandag d. 4. januar, altså lidt over en uge før den første behandling. Det giver os samtidigt lidt tid til at sprede indsamlingen på sociale medier igen, hvis man skulle have lyst til det :-)

Initiativet til denne underskriftindsamling blev i høj grad født ud af en følelse af afmagt. Men med den opbakning, der er kommet fra alle jer, dele af civilsamfundet og enkelte politikere, føler man jo, at det bestemt kan nytte at sætte sig ned og arbejde for en sag som denne. Så igen - tak for jeres opbakning.

Til sidst vil jeg ønske jer alle sammen et fantastisk godt nytår, som forhåbentlig vil åbne op for mere empati og solidaritet i vores samfund.

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.