Vedr. Skolebus kørsel i Kagså kvarteret til Gladsaxe skole

Jeg skriver som følge af, at vi er mange forældre til børn i de kommende 1 klasser, der er kede af de nye besparelser, så der fremover kun vil være to skolebuskørsler om dagen. Vi vil meget gerne opfordre til at revidere beslutningen om,  at der kun er en bus om eftermiddagen, men er klar over at det nok er meget vanskeligt at påvirke en omgørelse af denne beslutning.
Sidste år var vi en gruppe forældre, der rettede henvendelse til skolebestyrelsen med ønsket om at få ændret skolebustiden 14.20 til  afgang kl. 15.15, som var et af afgangstidspunkterne i skoleåret 2013-2014 (Brev af 8. okt 2014). Henvendelsen skete på baggrund af en underskriftindsamling blandt forældre til børn i 0. og 1. klasserne –  i alt drejer det sig om ca. 170-180 børn.
Der indkom 46 underskrifter – bemærk at det jo kun er en delmængde af disse forældre, der bor i Kagsåkvarteret, så det var god opbakning.  Underskrift indsamlingen kan ses her:   http://www.skrivunder.net/skolebussen_i_gladsaxe_-_andring_af_afgangstid. Skolebestyrelsen ville ikke imødegå vores opfordring, med det argument, at der skal være et skolebustilbud, til de børn som ikke går i SFO.
Samme argument kan vi bruge nu med de nye tider, for med en bus kl. 16.25 er der ikke et tilbud til de børn, der ikke går i SFO. Vi forældre i

Kagsåkvarteret  vil gerne argumentere for en bus midt på eftermiddagen, fx k.15.15 eller bibeholde den tidlige 14.20 bus:

• Der er en del forældre (bl.a. enlige forældre), der er meget afhængige af skolebussen.
    Vi synes en 16.25 bus er meget sen afgang for vores små børn (selvom vi glade for SFO´en). Det bliver en meget lang dag for 6-7 årige børn.
  • Vi har ikke mulighed for at invitere legegruppen med hjem, da vi ikke kan hente 4 børn i vores private biler (dem af os, der har bil). Skolen opdeler børnene i legegrupper med 4-5 børn, og forældrene opfordres stærkt til at gruppen mødes og leger hver 3.-4. uge på skift hos hinanden. Legegruppens formål er bl.a. at forebygge mobning og at styrke det sociale fælleskab som forudsætning for god læring.
  • Det kan også være svært at invitere bare en enkelt legekammerat, da vi også skal have plads i bilen til søskende.
  • Vi forstår ikke at der spares på skolebussen, når vores grundskyld-skat samtidig øges betragteligt hvert år.
  • En god skolebusordning kan tiltrække nye borgere til området, besparelsen gør det modsatte.
  • Vi kan også nævne trafikken, der vil opstå ved skolen da ikke alle børn går i sfo, og det kan være farligt for gående og cyklende børn.