Regionsrådsvalget, et valg om forringelser i sundhedsvæsenet.

Regionsrådsvalget den 19/11 er et valg om alvorlige forringelser i Sundhedsvæsenet.

I Region Hovedstaden har Socialdemokratiet, De Radikale, SF og Venstre indgået et forlig, der for praktiske formål nedlægger lægevagten i regionen og erstatter den med 1813. Enhedslisten er ikke en del af forliget, men stemte også for nedlæggelsen af lægevagten. 1813 er en telefonlinje der i første linje bemandes med sygeplejersker. Dermed kan regionens borgere ikke længere få direkte kontakt med en læge i tidsrummet 16-08 og i weekender.

Sagkundskaben er svært bekymrede for den nye ordning. Dansk Pædiatrisk Selskab (foreningen af børnelæger) og Danske Praktiserende Lægers Organisation (foreningen af familielæger) mener, at det vil have alvorlige konsekvenser for regionens børn, da flere alvorlige sygdomme vil overses.

Ordningen strider også mod Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og erfaringer fra England viser, at en lignende ordning er både ineffektiv og dyrere for samfundet. Erfaringen fra England viser blandt andet at antallet af patienter i skadestuerne er vokset med 46 % siden man afskaffede lægevagt og indførte en telefonlinje bemandet med sygeplejersker. Sygeplejersker er ikke uddannet i diagnostik og der er derfor risiko for at de vil afvise alvorligt syge uden lægekontakt.

Den 7.oktober 2013 underskriver en lang række sygehusdirektører og administrative overlæger et brev i Frederiksborg Amts Avis. I brevet angiver de at man skal have tillid til den nye ordning. Man fremkommer ikke med et eneste rationelt argument for at afskaffe lægevagten og erstatte den med en dyrere og dårligere løsning. Det er heller ikke disse overlæger og sygehusdirektører, der bemander de forvejen overfyldte skadestuer i Regionen.

De ansvarlige politikere har heller ikke kunnet frembringe et eneste fornuftigt argument for at afskaffe den velkørende lægevagt og erstatte den med en dårligere og dyrere løsning. Det virker som om vi i Region Hovedstaden har et demokratisk problem!

Men du kan gøre noget: Stem på et af de partier, som stemte imod forliget i Region H: DF eller De Konservative. Liberal Alliance der ikke sidder i det nuværende Regionsråd angiver også at de er imod afskaffelsen af Lægevagten. Husk på, regionsrådspolitik handler for 95% om sundhed. Dine normale partipolitiske præferencer betyder ikke noget her.

Thomas Birk Kristiansen    Kontakt forfatteren af dette andragende