stop volden på kvinder verden over

Stop volden mod kvinder verden over
Hvert år henvender ca. 10.000 voldsramte kvinder sil til støttecentre for at få hjælp.
I Danmark anmeldes ca. 500 voldtægter mod kvinder, men tallet menes at være mellem 2000 og 10000. Der er bare mange af ofrene der ikke anmelder det af frygt.
• Mission
Stop volden mod kvinder...
Flere voldsramte Kvinder søger professionelt hj

badeværelset”
Der er mange dårlige undskyldninger, når vold mod konen eller kæresten resulterer i blå mærker eller en brækket arm. Ny kampagne sætter fokus på mænd og partnervold.

Mere end 41.000 kvinder bliver hvert år slået af en nuværende eller tidligere partner og mere end 29.000 børn oplever hvert år, at deres mor udsættes for vold. De triste tal er baggrunden for kampagnen mod vold, som integrationsministeren og ligestillingsministeren står bag.

- Hvis vi fjerner volden, så fjerner vi også ofrene. Vi har i dag et stort fokus på kvinderne, der udsættes for vold. Nu er det tid til, at mændene tager aktiv stilling og tager afstand fra vold. Og det gælder alle mænd – ikke kun dem der slår, siger ligestillingsminister Eva Kjer Hansen.

Kampagnen skal gøre det fuldstændigt klart, at selvom volden finder sted inden for hjemmets fire vægge, er det ikke i orden at slå. ”Vær en mand. Sig nej til vold mod kvinder” henvender sig direkte til voldsudøveren med en opfordring om at ændre adfærd og til mænd generelt om at tage aktivt afstand fra vold mod kvinder.

- Selvom voldsramte har fået lettere adgang til hjælp og fagfolk har fået større viden om partnervold er det helt centralt at styrke indsatsen på området – også når det handler om forebyggelse af vold. Her er mænds rolle i at bryde voldscirklen vigtig, siger ligestillingsministeren.

Kampagnens bærende idé er at udstille de typiske undskyldninger, som voldsudøvere og i nogle tilfælde også voldsofre gør brug af, for at bortforklare volden, de blå mærker og brækkede næser.

Mere end 40.000 dejlige kvinder bliver hvert år udsat for vold af deres mand/partner - med efter...

Se mere