Stop Erdogans krig mod fred og demokrati!

De civile i Kurdistan har lidt af årtiers krig. De er udmattede af diktatur, terrorisme, folkedrab og tvungen migration. Efter den islamiske stats angreb på regionen, efterfulgt af peshmerga modstand og den monumentale kamp i Kobane, har denne konflikt fået en international dimension og genererer empati og støtte til kurderne fra det internationale samfund.

I dette historiske øjeblik, da alle de kurdiske styrker, fra nord til syd og fra øst til vest, har sluttet sig til de internationale styrker mod Islamisk Stat terrorismen og hvor kurderne er i frontlinjen i​​denne krig, og hvor de spiller en stor rolle i modarbejdelsen af IS truslen mod den regionale og internationale sikkerhed, da har Erdogan fra Tyrkiet åbnet en ny front mod kurderne.

Dette militære eventyr fra Tyrkiet tvinger en anden farlig og uønsket krig for kurderne. I over et år har den tyrkiske stat givet åbenlys og skjult støtte til den islamiske terrorgruppe. Efter det mislykkede forsøg fra Erdogans side på at skabe sit Sultanat ved det sidste valg, har han sendt sin krigsmaskine til det sydlige Kurdistan, hvor han dræber civile og ødelægger hjem.

Det kurdiske spørgsmål, i alle dele af Kurdistan, er et politisk spørgsmål. Historien viser, at ingen regional stat har været i stand til at løse dette problem ved at bruge magt og politisk vold. Den vedvarende brug af denne form for voldelig politik bringer ikke kun den tyrkiske nation i en blodig konflikt, men betyder også at regionen bliver tilføjet til den store ildebrand, som den Islamiske Stat er begyndt på i regionen og hele verden.   Vi mener, at denne krig er lige så meget en fare for freden og stabiliteten i denne region, da det er til fare for den demokratiske proces i Tyrkiet. Det er et forsøg på at ødelægge folks demokratiske valg i Tyrkiet, som det udtrykte sig den 7. juni gennem valgurnerne.

Gennem dette brev vil kurdiske forfattere og journalister og vores venner rundt omkring i verden, fordømme Tyrkiets krigs politik mod den kurdiske nation. Vi beder FN Sikkerhedsrådet, Den amerikanske regering og EU om at anvende politisk pres og diplomati for at begrænse Tyrkiets militante politik mod kurderne.

Choman Hardi, kurdisk digter og forsker, bosat i Nordirak

Tommy Flugt, digter, medlem af Dansk PEN og Dansk Forfatterforening , Danmark