Underskriftsindsamling om opdatering af danskfagets litteraturkanon

Kommentarer

#1610

Jeg har undervist unge elever på ungdomsuddannelserne i 22 år og har i den grad savnet opdatering af kanonlisten - lige siden sin fødsel har den været skæv.

Forbavsende med kun 1 kvindelig i lyset af den store litteratur, som er skrevet af begge køn. Og hvor er Søren Kierkegaard mon henne? Og hvorfor så mange i samme årti - mens der kan kvantespringes over andre forfattere med betydning for samtidens kunst og eftertiden. Fandtes ingen kunstnerisk værdig litteratur - var det mon så mager en tid? Hvad skete mon med PH-revy-viser? Blot for at give et andet eksempel end Tove Ditlevsen.
Jeg oplevede ikke magre perioder/ tidslommer i egen studietid på universitetet i 1990erne, da litteraturhistorien blev tilegnet!
Litteraturen kan åbne øjnene for nyt og dermed sindet. Vi forstår os selv bedre som menneske i mødet med det andet - giv eleverne en bredere mulighed for at få flere perspektiver i deres modellering og forståelse af den fælles kultur.

Lad kanon revidere ligesom Den grønne retsstavningsordbog - sprog er ikke statisk og ej heller kultur. Så afspejles også en dynamisk forståelse af det retrospektive blik, der altid vil være på en litterær kanon.

Dertil savnes en anerkendelse af mangfoldigheden i litteraturen i forhold til kanonlisten - nogle klasser magter sagtens svære forfattere - og glæden ved at knokle med tekster, hvor erkendelsens lys reflekteres som et poesiens ud fra værket- kan også være et mål. Omvendt kan det tilsyneladende enkle og banale indeholde stor indsigt i menneskenatur og livsanskuelser. Her kan nævnes Vita Andersens og Inger Christensens lyrik.
Så giv mulighed for at differentiere i pensum, hvis man har flere klasser - eleverne er forskellige og heldigvis har dansklærere altid undervist med et bredere blik på litteraturen end kanonudvalgets liste. Det vidner de mange timer ved eksamensbordene om i censorgerningen.
Smag eller behag - bare giv mangfoldighed og professionel dømmekraft tilbage til dansklærerne.

Og så skulle man ved samme lejlighed anskue litteratur bredere - og ikke kun se en dansk litterær kanonliste, men også en moderne tilgang, hvor der kan inddrages nordiske og globale vinkler i forhold til vurderingen af forfatterne/værkerne? Hvad er et forfatterskab med kanonpotentiale? Er det når en forfatter som Stine Pilgaard anbefales ved ministeroverdragelse i DK 2021 , eller er det når man som kvindelig lyriker oplæser sit digt ved præsidentindsættelse foran verdenspressen? USA 2021.

Spændende hvad der vil tegne fremtidens kanonforfattere i DK. Mon ikke tanken om en formaliseret liste skal blødes mere op - kunst er netop ikke på formel. Litteraturens kraft kan være stærk - og splitte og forene. Tænk bare på Yahya Hassans digte. Hvilken status får hans stemme for eftertiden?

Giv dansklærerne mulighed for at vise en mangfoldig og stolt tradition frem med mod til fornyelser.

Jeanette Hougaard Sørensen (Brønderslev, 2021-04-20)

#1611

Det er år 2021.

Emil Larsen (Vrå, 2021-04-21)

#1618

Den er helt indlysende forældet - alene manglen på store kvindelige forfattere.

Lisbeth Bundesen (Stenløse, 2021-04-21)

#1620

Litteraturkanonen er med til at vise vores elever, at mænd er kunstnere, og den slår fast, at selv hvis en kvinde har litterær kvalitet, så er hun stadig ikke mand, og derfor ikke ægte kunstner. Det er simpelthen ikke i orden.

Kristoffer Karlsgaard Lyhne (Roskilde , 2021-04-21)

#1627

Jeg skriver under, fordi jeg er bekymret over hvis mine døtre ikke møder kvindelige rollemodeller i deres fagrepræsentation. Min ældste datter går i 0 klasse på en københavnsk folkeskole og de er endnu ikke blevet præsenteret for litteratur skrevet af en kvinde eller bare noget der har en pige i hovedrollen. Det her er så grundlæggende vigtigt for både piger og drenge (især i de tidlige år så det bliver en selvfølge for begge køn) at kvinder og mænd er mere eller mindre lige repræsenteret i litteratur kanon.

Stina Mølgaard Jensen (København , 2021-04-21)

#1630

Hvis vi skal have en kanon, skal den være mere repræsentativ - og vække til inspiration, ikke regression.

Ditte Bak (Frederiksberg, 2021-04-21)

#1636

Jeg skriver under fordi jeg er modstander af dogmatik. Vores syn på og forholden os til verden skal kontinuerligt justeres, så det passer til de problemer vi møder og den viden vi har opnået.

Peter Franck (Århus, 2021-04-21)

#1640

Jeg er kvinde.

Dorte Dall (Aahus, 2021-04-21)

#1643

Jeg skriver under fordi dansk litteraturundervisning skal repræsenteres af såvel mandlige som kvindelige forfattere som F.eks. Thit Jensen, Suzanne Brøgger, Tove Ditlevsen, Martha Christensen, Kirsten Thorup

Inger Bro (Hørsholm, 2021-04-21)

#1651

Jeg skriver under, fordi det er på tide, at vi visualisere kvinders indflydelse på sprog, samfund og kultur!! Det kan ikke passe, at mænd kan blive ved at dominere i et felt hvor kvinder til tider har udvist større indsigt og forståelse. Vi skal vise de nye generationer at den kvindelige stemme bærer lige så meget vægt som den mandige.

Peter Martin Jørgensen (Brovst , 2021-04-21)

#1657

Jeg er feminist. Thats it

Victoria Esbjerg (Solbjerg, 2021-04-21)

#1662

Jeg er enig og min datter går i gymnasiet.

Louise Nørmark (Aarhus , 2021-04-21)

#1663

Jeg støtter op og er enig

Anahit Rasmussen (Randers, 2021-04-21)

#1667

Jeg går selv i gymnasiet, og synes det er vigtigt, at det materiale vi arbejder med, er relevant og varieret.

Karoline Gordon (Horsens, 2021-04-21)

#1669

Jeg skriver under fordi det er mega vigtigt at have hele befolkningen repræsenteret i vores kultur og undervisning! Jeg er træt af kun at læse litteratur fra gamle hvide mænd.

Sophie Berg Gertsen (Hadsten, 2021-04-21)

#1681

Der er mange gode kvindelig forfatter, så hvorfor ikke lade dem være med blot på grund af deres køn?

Huong Pham (Tilst, 2021-04-21)

#1683

Fordi jeg er træt af mænd

Ida Rasmussen (Viby J, 2021-04-21)

#1684

Vi skal have en tidssvarende kanon i dansk litteraturhistorie og give lærere frihed til at sammensætte et meningsgivende pensum på baggrund af en kanonliste.

Jan Aasbjerg Petersen (Hvidovre, 2021-04-21)

#1686

Fordi det er lidt en joke, at så stor en andel af Danmarks litteraturhistorie og forfatterskab ikke engang er en mulighed for vores dansklærer at udvælge til undervisningen, især på baggrund af kønsforskel. Den nuværende kanonliste har været i spil siden 04. Den kan sagtens tåle at blive fornyet.

Tobias Poulsen (Randers SV, 2021-04-21)

#1690

Jeg er uddannet cand.mag. i dansk og skriver under som fagprofessionel.

Stine Fich Larsen (Vrå, 2021-04-21)

#1692

Fordi det er super vigtigt for et mere ligestillet samfund, at vi inddrager kvindelig forfattere, der har ligeså meget talent som mandlige forfattere i skolen.

Sugheta Yokhena (Viby, 2021-04-21)

#1696

Kvinder, særligt unge kvinder, har behov for nu at spejle sig i, men det repræsenteres ikke i vores uddannelse system! Kvinder er halvdelen af vores samfund, men alligevel har de intet talerør eller verificeres for dets talenter

Edith Vels (Århus, 2021-04-21)

#1704

Jeg skriver under fordi der er mange god kvindlige forfatter i hele verden

Mvh
Siham Issac

Siham Issac (Aarhus, 2021-04-21)

#1706

Jeg savnede kvinderne i litteraturen i gymnAsiet i 80’erne og vil gerne se hvad der gemmer sig af kvindelige forfattere, jeg ikke kende til

Eva Bjørnholt (2920, 2021-04-21)

#1712

Jeg synes, at det er ubegribeligt, at Tove Ditlevsen og Inger Christensen ...og sikkert også flere kvindelige forfattere ikke figurerer på listen.

Pia Rasmussen (2970, 2021-04-21)

#1721

Det er en vigtig sag!

Anette Hestbæk Jørgensen (Nordhavn, 2021-04-21)

#1723

Jeg skriver under fordi det ikke kan være rigtigt at vi stadig til den dag i dag har det mandlige køn i centrum, især ikke når det kommer til uddannelse. Det er de steder man skal lære, og hvis man ikke også lærer om de dygtige kvindelige forfattere, hvem så.

Laura Sol Nysom (Aalborg SV, 2021-04-21)

#1726

Det er vigtigt, at kvinders stemmer bliver taget ligeså seriøst som mandlige forfattereres. Samtidig synes jeg det er en total skævvridning at der er 13 VS. 1.

Sarah Lehmann (Horsens, 2021-04-21)

#1741

Kvinderne skal med i danskfagets kanon og det kan kun gå for langsomt

Marie Rønne (Farum, 2021-04-21)

#1742

Jeg er enig i de anførte punkter.

Nanna Rønde Rasmussen (Gedved, 2021-04-21)

#1751

Jeg støtte helt og holdent op om de argumenter, som er beskrevet ovenover.
14 mænd og 1 kvinde, det er i min optik en oldnordisk tilgang til en sådan liste og helt urimeligt overfor nutidens kvinders identifikation og en forvrængning, som selvfølgelig også vil påvirke mændenes mindset, et helt forskruet billede af virkeligheden. Der er jo masser af vigtige kvindelige stemmer på et højt niveau, i den danske litteratur, tilbage i tiden som nu.
Og pinligt, at vi har en minister, som ikke lytter til de fagprofessionelle, dansklærerne, som har fingrene i bolledejen og på pulsen og som derfor ved de snakker om.

Birgitte Mølgård (Faxe Ladeplads, 2021-04-22)

#1754

Det er vigtigt at få dækket hele spektrummet af det danske forfatterskab - især for at give os elever et bedre indblik i den litteratur, vi er omgivet af.

Josefine Andersson (Viby, 2021-04-22)

#1756

Jeg er enig i, at der er for få kvinder og nyere forfattere på listen.

Lise Grandjean (København, 2021-04-22)

#1758

Jeg skriver fordi, det kan ikke passe at der er 13 tekster som vi i gymnasiet SKAL læse, og ÉN af dem er en kvinde, mens resten ALLE ER MÆND.

Lina Karim (Viby j, 2021-04-22)

#1761

Jeg skriver under, fordi det er håbløst med kanonlister i det hele taget, men hvis man absolut skal have en, kan den i det mindste have en bedre balance mellem mænd og kvinder.

Daniel Boysen (Århus, 2021-04-22)

#1762

Jeg savner Tove Ditlevsen, Inger Christensen og Thomasine Gyllembourg i kanon.

Karen Syberg (Stege, 2021-04-22)

#1763

Jeg er dansklærer i gymnasiet (stx). Jeg er klart fortaler for en langt bredere liste med et krav om at skulle vælge det samme antal som før. Og det er jeg fordi jeg anser det som umuligt at få gennemført mit egentlig ønske, at få den fjernet, og få genvundet tilliden til vores faglige kompetencer (der som regel alligvel ville dække størstedelen af listen, men med større frihed for at passe forfatterne ind i de toninger der lægges på undervisningen, enten internt i faget dansk (tema, periode, skrivestil, genre fx) eller eksterne (eleverne studieretning, fx fokus på renæssance med historie, fokus på litterær formidling af sygdomme med biologi, sportslyrik med idræt osv osv). At den største digter vi har haft i nyere tid (IngerChristensen) ikke er med, er helt horribelt. At læse Pontoppidan i forbindelse med den sociale kritik i Det moderne gennembrud er utænkelig, men hvis temaet er kønskampen og ligestiiling er Amalie Skram svær at komme udenad - og der hjælper det ikke at jeg så SKAL læse Pontoppidan. Elever der er undervist i begge disse fokus, kommer jo ud med en rigtig god forståelse for hvad der skete i Det moderne gennembrud!

Marianne Boss (København Ø, 2021-04-22)

#1764

Det er simpelthen for vildt at dette ikke er opdateret endnu !!

Christina Jönsson (Kbh S, 2021-04-22)

#1792

Litteraturkanonen trænger til en revision for at inkludere en større mangfoldighed af stemmer og litterær smag. Vh Cecilie Lolk Hjort, forfatter og bestyrelsesmedlem i Danske Skønlitterære Forfattere.

Cecilie Lolk Hjort (Solrød Strand, 2021-04-22)