NU er det nok - IKKE flere besparelser på inklusion og specialtilbud

Kommentarer

#3

Fordi vi skylder vores børn de bedste betingelser at vokse op under ❤️

(Svenstrup J , 2019-03-14)

#4

Det bliver dyrt for samfundet, hvis vi ikke prioriterer holdbare løsninger for vores børn. Det er ikke holdbart at tro, det går at gennemføre besparelser på skoleområdet, mens antallet af børn med særlige behov stadig er stigende.

(Vadum, 2019-03-14)

#6

Jeg mener det er vores pligt at sørge for, at ALLE børn får en skolegang med mulighed for at lære, trives og udvikle sig og hvor de oplever tillidsfulde relationer og venskaber.

(Sulsted , 2019-03-14)

#8

Nok er nok!

(Aalborg, 2019-03-14)

#9

Nok må være nok. Vi risikerer at tabe en hel generation på gulvet med de massive besparelser.
Almenskolen bliver dårligere til at inkludere (og de er ikke for gode i forvejen) og specialtilbudene forringes væsentligt.
Resultatet kan blive MEGET dyrere på sigt i form af dyrere tilbud fordi børnene knækker og måske endda er i risiko for at forringe uddannelses og forsørgelses muligheder på længere sigt.

(Gistrup, 2019-03-14)

#12

Det er en meget vigtig sag ❤

(Svenstrup j, 2019-03-14)

#14

Min søn skal have mulighed for at gå i skole, som alm børn, men trods hans AA har han andre udfordringer end alm børn og har derfor behov for et special skoletilbud, som passer til ham og hvor han kan trives og udvikle sig i det tempo som han kan holde til.

(Storvorde, 2019-03-14)

#16

Jeg underskriver fordi besparelserne har store menneskelige omkostninger for både inklusionsbørnene, deres søskende og forældre. Endvidere påvirker børnenes mistrivsel deres indlæringsevne, og man ved jo allerede, at disse børn er i øget risiko for at havne i misbrugsproblemer, kriminalitet og udstødelse af arbejdsmarkedet på længere sigt. I sidste ende vil besparelserne også på længere sigt betyde øgede offentlige udgifter.

(Aalborg, 2019-03-14)

#17

Nu er det nok.
Vi sælger vores børns fremtid, når det gang på gang er dem der skal betale prisen. Og i sidste ende bliver det både meget dyrere, når de senere skal samles op, og en meget større opgave, at skabe hele mennesker af disse nedbrudte børn.
Vi kan ikke være det bekendt!

(Gandrup, 2019-03-14)

#26

Alle børn har ifølge loven ret til at gå i skole. De har ret til at udvikle sig fagligt og socialt men det kræver at der bliver givet mulighed for at rammerne er til det.
Hvis der spares på skoleområdet både på almen skolen men også på specialområdet får mine børn med særlige behov ikke samme muligheder som de har ret til da rammerne forringes og muligheden for at udvikle sig bl.a. fagligt ikke er til stede. Flere børn vil blive tabt og flere børn vil blive frataget deres ret for læring og deres ret for at kunne få en uddannelse i deres videre liv.
Besparelser på skoleområdet og specielt på specialområdet er ikke vejen frem hvis man vil børns bedste. Derfor underskriver jeg og håber at Aalborg kommune snart tager ved lære at man ikke kan spare problemerne væk på skoleområdet men snarer burde styrke de ting der hjælper og give alle børn mulighed for et godt skoleliv. Tilgangen til specialklasserne kan ikke spares væk og vil fortsat stige og specielt hvis denne sparring træder i kraft da alle vilkår både i almenskolen og specialklasserne bliver endnu sværrer for alle børn.
Man kan ikke spare på skoleområdet og satse på en bedre inklusion da det man vil opnår ved en sparring af denne kalliber vil automatisk resultere i en eksklusion af flere børn da de ikke kan rummes eller selv rummer at være i de miljøer de tvinges til at være i.

(Aalborg, 2019-03-14)

#32

Jeg har selv et speciale barn

(Kongerslev, 2019-03-15)

#34

Fordi børnene fortjener og har krav på et SKOLEtilbud - og ikke et opbevaringstilbud!

(Klarup, 2019-03-15)

#43

Jeg er enig i, at der ikke skal spares mere på specialområdet. Både som mor til en dreng med ADHD i almenskolen og som lærer gennem de sidste 12 år, har jeg oplevet, hvordan der ikke er nok ressourcer eller nok viden om den her gruppe børns behov. Mange bliver tabt på gulvet undervejs i systemet, og det kan vi ikke være bekendt.

(Gistrup , 2019-03-15)

#45

Det er vores børn det får ud over. Hvad med ar forebygge istedet for ar brandslukke hele tiden.

(Aalborg øst, 2019-03-15)

#46

Jeg har selv en dreng i k-klasse, der var ved at knække i almenskolen. Derfor skal børn ikke tvinges til inklusion, hvis de ikke magter det. Omvendt, skal neurotypiske børn heller ikke "lide" under, at børn, der burde være i specialtilbud, skal inkluderes i almendelen. Det er simpelthen en model, hvor alle taber - også de fagprofessionelle voksne og alle berørete familier.

(Aalborg SØ, 2019-03-15)

#48

Fordi det er fuldstændig vanvittigt at fortsætte de tåbelige besparelser. På sigt bliver vores børn langt dyrere for samfundet, fordi børnene ikke kan rummes i en i forvejen alt for presset og stressende almen skole

(Svenstrup J , 2019-03-15)

#51

jeg skriver under fordi at det er de svageste elever der kommeri klemme ved de her besparelser.

(Aalborg , 2019-03-15)

#53

Jeg arbejder selv indenfor specialområdet og kan derfor se og mærke effekten af nedskæringer. Samtidig er jeg far til en dreng, som går i K-klasse på Vestbjerg Skole (autismetilbud)

(Nørresundby , 2019-03-15)

#55

Der IKKE skal spares mere på især specialtilbud og inklusion.

(9800 Hjørring, 2019-03-15)

#56

Det er fuldstændig vanvittigt at tro at man kan spare børns behov væk. Det er uanstændigt og uforsvarligt at blive ved med at fjerne investeringer i fremtidens voksne.
Det er uanstændigt at forringe vilkårene for vores børn og samtidig forvente at de skal kunne leve op til alle de tests og måling der konstant er. Fra de er ganske små. Det er uanstændigt at man som "velfærdssamfund" vælger IKKE at bruge penge på det dyrebareste vi har, både samfundet og forældre, nemlig vores børn. At fjerne både nok og trygge voksne, samt ordentlige rammer for en god og sund udvikling.
Måske man kunne undgå at tabe SÅ mange børn som det er tilfældet nu! Dét bliver nemlig voldsomt meget dyrere for samfundet /kommunen på længere sigt gennem en formodet livstid!!

(Vadum , 2019-03-15)

#58

Det er et vanvittig spare forslag som virkelig rammer vores børn. Det kan godt være det er en besparelse her og nu men udgiften bliver enorm på længere sigt med børn i mistrivsel.

(Vodskov, 2019-03-15)

#63

Jeg er medlem af skolebestyrelsen på Kollegievejens skole og har barn på denne. Jeg kan se hvordan det går med inklusion og hvor store konsekvenser det har for mange af de børne som forsøges inkluderet.

(Aalborg, 2019-03-15)

#64

Som mormor til et barnebarn med særlige behov er det en selvfølge- og derudover ville jeg nok skrive under fordi ALLE børn har krav på at blive mødt ordentligt- også i skolen mv...

(Præstø , 2019-03-15)

#66

At nu er det nok.... der er ikke mere at komme efter- tværtimod. Vi skal investere i børnene- alle børnene- de er vores allesammens fremtid......så stop spareriet.....

(Aalborg, 2019-03-15)

#72

Jeg har set på førstehånd, hvad det gør ved børn, at de ikke kan få specialundervisning i tide, og ikke får den specialundervisning, de har behov for.

(Storvorde, 2019-03-15)

#73

Nok er nok

(Aalborg, 2019-03-15)

#74

Der er i forvejen sparet så meget på dette område, at det ikke er forsvarligt at spare yderligere. I stedet burde området tilføres yderligere midler.

(9310 Vodskov, 2019-03-15)

#76

Jeg skriver under fordi der må kunne findes andre steder at spare på - det er jo fuldstændig absurd.

(Silkeborg, 2019-03-15)

#78

Fordi jeg er enig!

(Godthåb , 2019-03-15)

#79

Jeg er tidligere lærer og kender problemerne. Samtidig er jeg mor til en med Down's syndrom og bedstemor til en med Asperger og en anden med ADHD

(Helberskov, 2019-03-15)

#81

Der skal tilføres penge til både folkeskolen og specialområdet. Ikke fjernes...

(Herlev, 2019-03-15)

#84

Jeg skriver under fordi det ikke er i orden at tvinge børn med særlige behov ud i en situation, de ikke kan overskue.
Man må forventes at vide at denne spareøvelse er skadelig for de børn, den går ud over og at det på længere sigt sandsynligvis kommer til at koste flere penge end man sparer.

(Nøvling, 2019-03-15)

#85

Fordi man siger vi vil skabe vindere, det her giver tabare - - De bliver tabt i samfundet.

(Ålborg, 2019-03-15)

#87

Jeg skriver under da jeg som fagperson ser hvordan de besparelser som der laves nu, blot kommer til at koste mere i fremtiden. De børn det omhandler, mister tilliden til sig selv, omsorgspersoner og fagpersoner omkring sig. De udvikler bla. angst, selvskade og fobier. De ender ud med at koste samfundet meget mere i form af f.eks. psykiatribehandling, førtidspension, bostøtte, institutionsophold og psykologbehandling. Hvor imod hvis de mødes, støttes og stimulerer rigtigt fra starten, er der større sandsynlighed for, at de kan udvikle sig til selvstændige individer, der kan bidrage til samfundet.

(Vodskov , 2019-03-15)

#89

alle børn har krav på de ressourcer, der er nødvendige for at de kan udvikle sig optimalt.

(Hadsund, 2019-03-15)

#93

Nu er det nok. Inklusionens indsatsen fejlede og der er rigeligt at samle op på i det efterslæb. Der er ikke råd til at hverken økonomisk og menneskeligt at udmønte disse besparelser. Den regning kommer bare lige tilbage igen. Jeg arbejder i et specialtilbud på 12 år og kan se målgruppen samt forældre er ofte er helt smadret og nedbrudt af systemet. Vores arbejdsforhold er også blevet til brandslukning og på den lange bane kommer det også til at koste. Må jeg bede om ordentlige vilkår for børn, forældre og personale. Lad os få arbejdsro og få børnene i trivsel

(Aalborg, 2019-03-15)

#101

Fordi flere nedskæringer ikke kan lade sig gøre - vi kan ikke undvære flere hænder!!

(Nørresundby, 2019-03-15)

#102

Dagligt mærker hvor meget disse elever har brug for den rigtige viden og uddannede vokse omkring dem! Desværre vil besparelserne betyde at der er færre voksne omkring dem, og jeg er bange for det vil betyde at vi tabet mange af disse elever på gulvet.

(Aalborg , 2019-03-15)

#103

Nok er nok!

(Aalborg , 2019-03-15)

#105

At det er vigtigt, og nok er nok nu.

(Aalborg , 2019-03-15)

#108

Hvis disse børn og unge ikke bliver hjulpet gennem specialundervisning og øvrige tiltag kommer de til at leve på kanten af samfundet, og risici for menneskelige katastrofer er stor. Hvis de får den fornødne hjælp kommer de til at bidrage til samfundet. Jeg har arbejdet indenfor området i 20 år og fulgt disse børn og unge med særlige behov.

(Aalborg, 2019-03-15)

#109

Jeg er farmor til 3 børn med autisme, og jeg ved at det område ikke kan tåle flere nedskæringer.

(Aalborg, 2019-03-15)

#128

Jeg har selv et barn med autisme og er omfattet af besparelserne. Fremtiden er bare for utryg for min søn.

(Herning, 2019-03-16)

#132

Det er en skandale, at man bliver ved med at spare på alle vigtige områder i samfundet.

(København, 2019-03-16)

#138

Nu er det NOK !!!

(Vadum , 2019-03-16)

#142

Jeg har haft et barn, som gik ned med belastningsreaktion pga forkert skoletilbud. Folkeskolen knækkede mit barn, og han endte i fuld skolevægring. Siden august har han gået i K-klasse - og det går stille den rigtig vej. Vi har brug for kvalificeret specialtilbud. Det er noget, der virker.
At spare på dette område vil kun efterlade en meget dyr efterregning, når endnu flere børn skal samles op. I nogle tilfælde vil prisen slet ikke kunne betales, fordi de er så ødelagte, at resten af deres liv vil være en kamp for at hænge fast i overfladen.
Har vi virkelig råd til at spare på dette område?! Ikke efter min mening.

(Aalborg, 2019-03-16)

#143

Jeg skriver under fordi, det er en katastrofe for alle med disse besparelser som jeg ser, som et angreb på velfærdssamfundet. Endvidere meget trist for disse børn med særligt behov

(Løkken, 2019-03-16)

#146

Jeg har barn i special klasse

(Vodskov , 2019-03-17)

#151

Mit barn på 8 havde diagnose inden skolestart. Skolen var 100% sikre på at han kunne inkludere i almen skolen.
7 måneder senere havde vi en dreng med voldsomme belastningssymptomer, midtrovsel og negativt selvbillede.
Specialtilbud er det eneste rigtige!

(Gistrup , 2019-03-17)

#164

Har en dreng i specialklasse, og frygter for hans fremtid, hvis han ikke kan blive ved med det.

(Aalborg, 2019-03-17)

#172

Fordi min søn med særlige behov skal have de bedste vilkår, ikke de ringeste, han (og vi) har det svært nok i forvejen.

(Vodskov, 2019-03-17)

#176

Jeg vil med mine skattekroner stille krav om, at de bruges fornuftigt og der hvor det giver mening. Hos vores børn - vores fremtid!

(Svenstrup J, 2019-03-17)

#181

Jeg har selv en datter med autisme, som er så gammel, at hun heldigvis ikke har været berørt af den sidste skoleordning. Havde hun været det, ville jeg ikke have en datter som næsten er selvkørende. Taget handicappet i betragtning

(Svendborg, 2019-03-17)

#188

Vilkårene er allerede så dårlige på dette område, kan slet ikke forstå at der er tale om at yderligere besparelser.

(Risskov, 2019-03-17)

#190

Jeg skriver under fordi, jeg har barn med infantil autisme og AD(h)D
Grænsen for hvor MEGET hun og andre skal udsættes for er længe nået. Skoleværring i 8 måneder, i et alt for presset skole miljø, hvor forventningerne var for høje, antallet af elever og for mange stimuli, var for voldsom. Først på efterskole med kun 6 elever genfandt hun modet på undervisningen, sociale kompetencer, turde igen med 25 timers støtte blive øvet. Alt for nedslidte forældre, som i de to år langsomt genfandt kræfter til, langsom opstart på arbejdsmarkedet, med svær stress i dag mod Flexjob.
En snart 18 årige på STU ude af stand til at gå til en 9 klasses eksamen, VI tror på vores købmand kan oplære til en fast flexjob stilling, da han har forstået Autismen skal have tid, lang tid til læring og faste arbejdsrammer. Dette burde vores skole også give plads til, kortere dage, længere læringstid og mindre elever, så Autismen får lov til at få ro og struktur til den unge og barnet kan udvikles i et langsomt tempo uden for mange stimuli og uro. Til hele damfundsborgere, der også har mod på at lærer, at turde bo selv med god støtte de første årringer

(Ølgod, 2019-03-17)

#194

Alle skal have samme rettigheder selv om man har andre behov eller udfordring

(Hals, 2019-03-17)

#195

Besparelser bliver katastrofalt

(Aalborg sv, 2019-03-17)

#196

nok er nok.

(Otterup, 2019-03-17)

#200

Arbejder indenfor området . Der må ikke fortsat spares på det område der i virkelighed bør kendetegne i velfærds samfund: vi skal passe vores børn... specielt deudsatte børn.

(Aalborg, 2019-03-17)