Stop besparelserne på vores børn!

Kommentarer

#1006

Det kan ikke blive ved med at der skal spares på børn som er vores fremtid og på ældre som har været med til at nå det vi har i vores samfund i dag.

(Aarhus N, 2018-08-28)

#1009

Vores børn er fremtiden og dem skal vi ikke spare på!!!!

(Egå, 2018-08-28)

#1031

Børnene er vores fremtid - vi skal investere i dem i stedet for at spare. Børn har brug for nærvær og tryghed i faste rammer, og en fordel ved folkeskolen (indtil nu) er at den er placeret i lokalområdet. Jeg er derfor meget i mod disse besparelserne og omstruktureringer

(Aarhus C, 2018-08-28)

#1034

Fordi det er et uhørt forslag!

(Højbjerg, 2018-08-28)

#1058

For det første, tror jeg ikke man sparer penge. Der skal jo investeres for at få planerne til at lykkes. For det andet skal der være ro på børn og ungeområdet. Folkeskolereform og inklusion der ikke lykkes ret mange steder. Dette her vil give en masse uro, som vil gå ud over børnene. Prøv at spørg i Randers kommune, hvordan deres skolestrukturændringer gik? Masseflugt til privatskolerne.

(Egå, 2018-08-28)

#1060

Børn er vores fremtid, det værste sted at spare

(Søskrænten 49, 2018-08-28)

#1072

Vi bor i Skanderborg men i Århus kommune, dvs udenfor Solbjerg, jeg har 2 børn på Solbjergskolen, det vil være en katastrofe for deres sociale liv, hvis de ikke skulle gå på solbjergskolen og fik endnu endnu længere til deres venner.

(Skanderborg , 2018-08-28)

#1075

Jeg er meget enig i denne kritik og stiller mig fuldstændig uforstående overfor politikere i Århus kommune omkring dette spareforslag! Det vil skade meget mere end det vil gavne og jeg mener man i den den grad straffer de hårdt arbejdende børnefamilier, som i forvejen er under pres i forhold til at få hverdagen til at hænge sammen!!

(Mårslet , 2018-08-28)

#1080

Mine børn skal gå i skole i den by de bor, hvor jeg som forældre har slået mig ned pga instutions tilbud.
Har 3 børn jeg gerne vil have skal kunne cykle via lukkede stier til deres egen skole i deres egen by og have glæde af hinanden og være tæt på deres hjem.
De skal ikke opdeles på forskellige skoler og de skal ikke køre med offentlig transport eller køres hver dag fordi der er langt og fordi skolen de meldes ind på af uacceptable grunde ligger i en anden by, end den de bor i.
Da man valgte at udvide Solbjerg by med et par tusind ekstra børn skulle / skal man sørge for at skole tilbud og børnepasning er tilsvarende.

(Solbjerg, 2018-08-28)

#1095

Jeg underskriver fordi jeg er bekymret for børnenes fremtidige skoleliv. Jeg tror det vil give større utryghed for børnene, hvis de skal rejse længere til skole. Jeg tror også at den foreslåede skole struktur vil give risiko for dårligere trivsel blandt lærene og dårligere samarbejde mellem forældre og skole, fordi der er flere lærere og elever pr. Leder.

(Tranbjerg , 2018-08-28)

#1101

FOLKEskolen er grundstenen til vores velfærdssamfund. Det er her børn, unge og voksne skal mødes på tværs af sociale lag, så empati og gensidig forståelse opstår. Så vi ikke får opbygget et samfund som bliver dem og os. Det er vigtigt at folkeskolen er det naturlige skolevalg, og ikke bliver et fravalg fordi tilbuddet ikke er godt nok. Så får vi lavet et hold a og b skoler, da det ikke er de elever, som har allermest brug for nogle at se op til, der har råd til fri- eller privatskole.

PÅ KORT SIGT er dette måske en billig løsning, men hvad med på den lange bane? Har vi så fået brudt sociale mønstre og sikret, at det er nogle gode lokal områder i byen, som er et naturligt samlingspunkt for borgere med børn i skolealderen? Der er så meget, som ikke kan regnes med i byrådets fine regneark. Det er jo ikke bare, at slå skoler sammen, det har konsekvenser for eleverne, deres forældre, personalet og mange flere omkostninger på den lange bane ikke kun økonomisk men også på det fællesskab og gode ringe i vandet, som en lokalskole spreder.
Samtidig er jeg chokeret over at høre, at en skoleleder skal være ansvarlig for flere matrikler. En god skole og en god arbejdsplads kræver en tydelig leder, som er tilstede og kan dække de ansattes ryg, når tampen brænder og kan vise hvilken vej skibet skal sejle.
Lad være med at tænke på vores folkeskole som en omkostning, MEN tænk på at vi investerer i vores fremtid.
Gad godt at vide, om politikerne som evt. måtte synes om forslaget, om de stadig selv har børn der går i skole? Og hvis de går i skole, om det så er i folkeskolen eller en privatskole? Og mon de helst vil sende deres egne børn på en STOR SUPER SKOLE eller er de mere til en LOKAL FOLKESKOLE tæt på deres hjem, hvor børnene nemt kan komme til og fra og i nærheden af deres skolekammerater?!
JEG HÅBER, AT BYRÅDET I ALLE DERES MELLEMREGNINGER OGSÅ HUSKER, DE OMKOSTNINGER, SOM OGSÅ FØLGER MED SAMMENLÆGNINGER AF SKOLER: 1) lokaler som skal justeres til 2) Investering i arbejdskulturer som skal smeltes sammen 3) Ansatte, som skal koncentere sig om at falde til et nyt sted, med nye kolleger og derfor ikke har overskud til deres kerneopgave 4) Flytning af inventar 5) Indkøb af nyt inventar 6) opkobling til ny IT og print 7) Kolleger som siger op, fordi nok er nok, og der går dermed viden og erfaring tabt. Jeg kunne blive ved og spørgsmålet er, hvor meget er der sparet på BUNDLINJEN???
Jeg er chokeret overforslaget og håber, at politikerne kommer til fornuft.

(Aarhus C, 2018-08-28)

#1113

Jeg skriver under fordi:

"De aarhusianske børn og unge fortjener de bedste muligheder for at udleve deres fulde potentiale."

Så langt er jeg fuldstændig enig i det fremlagte forslag.
Og så er sådan set også enig i nedenstående, men derfra hopper kæden helt af.

"Det er ikke lykkedes at opnå, at alle børn og unge klarer sig godt. Det fordrer, at der forsøges noget andet end hidtil." (citat fra spareforslaget)

Spareforslaget forsøger nemlig ikke noget andet end hidtil, men fortsætter blot i samme spor, altså større skoler, større klasser og færre lærere. Der er intet som helst belæg for, at denne spareøvelse skulle styrke børns trivsel og indlæring. Tværtimod.

I sparekataloget skriver man også, at man kan undgå at spare direkte på undervisningen af børnene. Logikken holder ganske enkelt ikke, idet flere børn i klasserne jo netop er lig besparelser, fordi hver enkelt lærer kommer til at underviser flere børn. Dvs. at hver enkelt barn får mindre undervisningstid. Lærerne - og børnene - er pressede nok allerede.

Venligst læs flg. forskningsreference om betydningen af små klasser.

https://www.folkeskolen.dk/508431/forskere-smaa-klasser-giver-meget-bedre-resultater

med venlig hilsen
Lene Damtoft

Derudover vil færre og større skoledistrikter betyde, at der kan oprettes færre og større klasser. Det betyder, at man kan undgå at spare direkte på undervis- ning af eleverne. Efter budgetperioden vil gevinsten ved den mere effektive klassedannelse tilfalde skolerne til at øge kvaliteten af skolernes kerneopgaver.

(Mårslet, 2018-08-28)

#1115

Helt enig. Det bliver folkeskolens deroute i Aarhus hvis forslaget vedtages..

(Tranbjerg J, 2018-08-28)

#1118

Vanvittigt. Husk at sætte det rigtige kryds næste gang folkens...

(Hinnerup, 2018-08-28)

#1119

Fordi min datters fremtid skal sikres

(Viby J , 2018-08-28)

#1122

Det er en taabelig beslutning som forringer vilkaarerne for rigtig mange boern og beboere i Brabrand

(Brabrand, 2018-08-28)

#1125

At jeg ikke tror de nævnte spareforslag på nogen måde vil stå mål med kvalitetsforringelsen af skolen. Specielt det med at lærere skal undervise på flere skoler.

(aarhus , 2018-08-28)

#1127

Det ikke kan passe at der igen og igen spares på folkeskolen som ender med at falde helt fra hinanden da flere vil vælge den fra og få deres børn i privatskoler.

(Solbjerg , 2018-08-28)

#1132

Jeg tilslutter mig fuldt og helt det vedlagte skriv fra et indskolingsbarn. Det vedrorer os alle der har born i folkeskolerne.

(Aarhus C., 2018-08-28)

#1134

Det vil have store konsekvenser for vores børns fremtid med yderligere forringelser af folkeskolen og især de knappe ressourcer der i forvejen synes at være i SFO’en.

(Stavtrup, 2018-08-28)

#1142

Jeg ønsker ikke de forringelser og besparelser som der er lagt op til!

(Århus, 2018-08-28)

#1143

Takker for det initiativet. Jeg skriver under, fordi det er et helt forkert sted at spare.!! Drop istedet udvidelsen af letbanen og giv vores bys-børn en ordenligt skolegang - de skal trods alt sikre vores fremtid og vi har ikke råd som samfund til at forringe deres uddannelse.

(Malling, 2018-08-28)

#1144

Nu må det være nok! Lokale skoler skal bevares for alle klassetrin så vi ikke har børn der skal fragtes rundt for at komme til og fra skole!
Det giver god diversitet at børn ser andre børn i alle aldre og finder ud af hvordan verden kan deles.

(Malling, 2018-08-28)

#1148

Forslaget er vandvittigt!

(Åbyhøj, 2018-08-28)

#1160

jeg ikke onsker sammenleagning af i forvejeen store skoler

(solbjerg, 2018-08-28)

#1165

Børn og unge er vores alle sammens fremtid. Det er dem vi skal investere i og sikre, så de kan skabe en mindst lige så god fremtid for kommende generationer

(Tilst, 2018-08-28)

#1168

Jeg ønsker det bedste for vores børn.

(Aarhus V, 2018-08-28)

#1169

For at bevare folkeskolen.

(Højbjerg, 2018-08-28)

#1170

Jeg skriver under fordi vi lever i en tid, hvor de nære relationer i hverdagen er helt vildt vigtige for børns udvikling. Teknisk set kan det måske godt køre med fælles ledelse for flere skoler og fordeling af lærere, men hvordan påvirker det hverdagen for både børn og ansatte? Håber politikerne tænker sig rigtig godt om.

(Højbjerg, 2018-08-28)

#1171

Mine børn skal beholde deres skole i nærmiljøet!

(Solbjerg, 2018-08-28)

#1172

Det er vigtigt for mig - både som mor og som lærer!

(Skødstrup, 2018-08-28)

#1177

Det er et fuldstændig latterligt område at spare på. Jeg har gået på Sabro Korsvejsskolen i hele min folkeskole tid og tanken om at den skal lægges sammen med andre er jo fuldstændig forfærdeligt!

(København Ø, 2018-08-28)

#1183

Vigtigt med skoler i det lokale.

(Malling, 2018-08-28)

#1184

Jeg er mor til 3 børn på Højvangskolen i Stavtrup!

(8260 Viby J, 2018-08-28)

#1187

Vi ikke kan klare flere besparelser på skole området vi burde gøre det modsatte.

(Tranbjerg, 2018-08-28)

#1195

Jeg ønsker ikke at børnene skal flyttes fra deres lokale folkeskole. Det vil være så synd at lade dette gå ud over uskyldige børn som har brug for en tryg hverdag i deres faste klasser. Der vil være så mange børn der vil blive tabt i sådan en stor ændring.

(Solbjerg, 2018-08-28)

#1197

fordi jeg er DYBT bekymret for min datters indlaering og fremtid. Der kommer ALDRIG noget godt ud at de hovedloese forslag og handlinger som de har gang i...

(lystrup, 2018-08-28)

#1199

Jeg skriver under fordi der er så massivt store problemer med forslaget, som er blevet belyst i en rækker artikler, kronikker, læsebreve osv.

(Brabrand, 2018-08-28)